SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Súkromník chcel zakázať parkovať na cudzom majetku

Predstavte si, že by ste zaparkovali podľa dopravných predpisov a po príchode k autu si za stieračom nájdete lístok, kde je napísané, aby ste neparkovali na súkromnom pozemku. No ten súkromný nie je.

Robo: "V Bratislave, v lokalite Mlynské Nivy, vyrástlo v poslednej dobe viacero biznis centier a ako býva u nás "dobrým" zvykom, bez adekvátneho počtu parkovacích miest.

Na plynárenskej ulici nedávnom otvorili ázijskú reštauráciu. Pred nimi tam bol dlho autoservis. Pred reštauráciou je široký chodník a už roky tam zvyknem parkovať (ostáva 1,5 m pre chodcov, dopravné značky zakazujúce parkovať tam nie sú)."

02.JPG

01.JPG

Robo: "Predchádzajúci nájomník ma nikdy nenapomínal, že tam nesmiem parkovať a tak ma prekvapilo, že som si za stieračom našiel lístok s odkazom: "SÚKROMNÝ MAJETOK, NEPARKOVAŤ". Taktiež bielou farbou namaľovali na asfalt značky zákazu parkovať.

Pozrel som sa teda do katastrálnej mapy, ako je to s tým súkromným majetkom a zistil som, že vlastníkom 15 m širokej cesty aj s chodníkmi (parcela registra C 21814) je Hlavné mesto SR Bratislava a nehnuteľnosť v ktorej je reštaurácia (parcela registra C 9227/2) patrí prevádzkovateľovi blízkeho bizniscentra.

Šírku cesty a chodníkov som pre istotu premeral laserovým meračom vzdialeností."

mapa.JPG

Robo: "S týmito zisteniami som navštívil spomenutú reštauráciu a chcel som sa o tom porozprávať. Najskôr mi tvrdili, že to celé kúpili a nemám tam parkovať. Keď som im povedal, kto je podľa katastra majiteľom, tak mi oznámili, že sa už o tom nechcú zhovárať a zopakovali, že je to ich súkromný majetok a nech tam neparkujem.

Parkujem ja v rozpore so zákonom alebo si prevádzkovatelia ázijskej reštaurácie privlastňujú chodník, ktorý im nepatrí? Podľa môjho názoru, ak chcú mať vyhradené parkovacie miesta pre seba alebo návštevníkov reštaurácie, tak musia za to zaplatiť hlavnému mestu Bratislava."


Zväčšiť mapu

Na to, aby prevádzkovateľ reštaurácie mohol zakázať parkovať na chodníku pred reštauráciou, musel by mať chodník prenajatý. Potom by to mohol urobiť akýmkoľvek spôsobom, ktorý neporušuje zákony.

Z toho, čo Robo napísal, to však vyzerá tak, že sa tu nedá hovoriť ani o nájme, keďže zástupca reštaurácie nepripúšťal okrem vlastníctva nič iné. Potom ani nákresy na chodníku nie sú pre nikoho záväzné. Ani pre motoristov, ktorý sa musia riadiť skutočnými dopravnými značkami. A medzi tie biely kríž v bielom kruhu nepatrí.

Z tohto vyplýva, že vodič, ktorý by tam na chodníku chcel zaparkovať, smie, ak nechá chodcom k dispozícii voľnú šírku chodníka minimálne 1 a pol metra.

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

Na záver ešte jedna otázka od Miroslava, ktorá sa týka parkovania v slepej uličke.

Miroslav: "Je povolené stáť (parkovať) v slepej ulici, ktorá je široká 6 metrov?"

Slepá cesta je podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke cestou, ktorá sa ďalej končí alebo ktorou nemožno ďalej pokračovať v jazde. A keďže je to cesta, tak pre ňu platia rovnaké pravidlá ako pre ktorúkoľvek inú cestu.

Preto aj v slepej ceste je potrebné dodržiavať pravidlá o zastavení a státí.

Ak je slepá cesta široká 6 metrov, zastaviť v nej môžete. Nesmiete tam však stáť, ak neviete zabezpečiť to, aby zostal pre každý smer premávky zachovaný minimálne jeden jazdný pruh široký 3 metre.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 705
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 092
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 156
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 871
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 723
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 775
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 141
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 958
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 619
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.