SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Súkromník chcel zakázať parkovať na cudzom majetku

Predstavte si, že by ste zaparkovali podľa dopravných predpisov a po príchode k autu si za stieračom nájdete lístok, kde je napísané, aby ste neparkovali na súkromnom pozemku. No ten súkromný nie je.

Robo: "V Bratislave, v lokalite Mlynské Nivy, vyrástlo v poslednej dobe viacero biznis centier a ako býva u nás "dobrým" zvykom, bez adekvátneho počtu parkovacích miest.

Na plynárenskej ulici nedávnom otvorili ázijskú reštauráciu. Pred nimi tam bol dlho autoservis. Pred reštauráciou je široký chodník a už roky tam zvyknem parkovať (ostáva 1,5 m pre chodcov, dopravné značky zakazujúce parkovať tam nie sú)."

02.JPG

01.JPG

Robo: "Predchádzajúci nájomník ma nikdy nenapomínal, že tam nesmiem parkovať a tak ma prekvapilo, že som si za stieračom našiel lístok s odkazom: "SÚKROMNÝ MAJETOK, NEPARKOVAŤ". Taktiež bielou farbou namaľovali na asfalt značky zákazu parkovať.

Pozrel som sa teda do katastrálnej mapy, ako je to s tým súkromným majetkom a zistil som, že vlastníkom 15 m širokej cesty aj s chodníkmi (parcela registra C 21814) je Hlavné mesto SR Bratislava a nehnuteľnosť v ktorej je reštaurácia (parcela registra C 9227/2) patrí prevádzkovateľovi blízkeho bizniscentra.

Šírku cesty a chodníkov som pre istotu premeral laserovým meračom vzdialeností."

mapa.JPG

Robo: "S týmito zisteniami som navštívil spomenutú reštauráciu a chcel som sa o tom porozprávať. Najskôr mi tvrdili, že to celé kúpili a nemám tam parkovať. Keď som im povedal, kto je podľa katastra majiteľom, tak mi oznámili, že sa už o tom nechcú zhovárať a zopakovali, že je to ich súkromný majetok a nech tam neparkujem.

Parkujem ja v rozpore so zákonom alebo si prevádzkovatelia ázijskej reštaurácie privlastňujú chodník, ktorý im nepatrí? Podľa môjho názoru, ak chcú mať vyhradené parkovacie miesta pre seba alebo návštevníkov reštaurácie, tak musia za to zaplatiť hlavnému mestu Bratislava."


Zväčšiť mapu

Na to, aby prevádzkovateľ reštaurácie mohol zakázať parkovať na chodníku pred reštauráciou, musel by mať chodník prenajatý. Potom by to mohol urobiť akýmkoľvek spôsobom, ktorý neporušuje zákony.

Z toho, čo Robo napísal, to však vyzerá tak, že sa tu nedá hovoriť ani o nájme, keďže zástupca reštaurácie nepripúšťal okrem vlastníctva nič iné. Potom ani nákresy na chodníku nie sú pre nikoho záväzné. Ani pre motoristov, ktorý sa musia riadiť skutočnými dopravnými značkami. A medzi tie biely kríž v bielom kruhu nepatrí.

Z tohto vyplýva, že vodič, ktorý by tam na chodníku chcel zaparkovať, smie, ak nechá chodcom k dispozícii voľnú šírku chodníka minimálne 1 a pol metra.

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

Na záver ešte jedna otázka od Miroslava, ktorá sa týka parkovania v slepej uličke.

Miroslav: "Je povolené stáť (parkovať) v slepej ulici, ktorá je široká 6 metrov?"

Slepá cesta je podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke cestou, ktorá sa ďalej končí alebo ktorou nemožno ďalej pokračovať v jazde. A keďže je to cesta, tak pre ňu platia rovnaké pravidlá ako pre ktorúkoľvek inú cestu.

Preto aj v slepej ceste je potrebné dodržiavať pravidlá o zastavení a státí.

Ak je slepá cesta široká 6 metrov, zastaviť v nej môžete. Nesmiete tam však stáť, ak neviete zabezpečiť to, aby zostal pre každý smer premávky zachovaný minimálne jeden jazdný pruh široký 3 metre.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 480
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 341
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 445
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 253
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 298
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 752
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  2. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  3. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  6. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  7. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 200
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 465
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 263
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 441
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 200
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 213
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu