SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Aký hlboký má byť dezén na pneumatikách?

Nedávno začala platiť vyhláška, ktorá určuje, aký hlboký dezén má byť na pneumatikách. Ako je to so zimnými pneumatikami v čase, keď nebude na cestách sneh alebo ľad?

Nedávno začala platiť nová vyhláška, ktorá určuje, aký hlboký dezén má byť na pneumatikách. Jeden z vás je však zvedaví, ako je to so zimnými pneumatikami napríklad v lete alebo v čase, keď nebude na cestách sneh alebo ľad.

Herman: "Zimné pneumatiky sa musia použiť pri súvislej vrstve snehu alebo ľadu. Musia mať minimálnu hĺbku vzorku 3 mm. Čo v prípade tzv. dojazdenia pneumatík cez leto a v zime na suchých alebo vlhkých vozovkých bez snehu a ľadu? Aká hĺbka vzorku má byť? 3 mm alebo postačuje 1,6 mm?"

Podľa zákona o cestnej premávke sa zimné pneumatiky na osobných autách a nákladných autách do 3 a pol tony musia používať len vtedy, keď je na cestách súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Inokedy môžu.

Vyhláška, ktorá nedávno začala platiť k tomu pridala povinnosť mať na zimných pneumatikách minimálnu hĺbku drážok 3 mm v prípadoch, keď osobné autá a nákladné autá do 3 a pol tony musia mať obuté zimné pneumatiky.

Podľa tejto vyhlášky teda stačí, ak budete mať na zimných pneumatikách v lete alebo v čase, keď na cestách nebude sneh alebo ľad, dezén hlboký minimálne 1,6 mm.

§ 5, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1, 6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis16) pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami "M+S", "M.S." alebo "M & S".

Valéra z Prešova sa zaujíma, či má svedok priestupku šancu dosiahnuť potrestanie dopravného priestupku, ktorý popísal takto:

Valér: "Bol som svedkom pirátskej jazdy jedného vodiča v Prešove, keď prechádzal križovatky tak, že sa zaradil do voľného odbočovacieho pruhu pred križovatkou. A keď naskočila zelená, prudko vyštartoval a vopchal sa pred všetkých stojacich v pruhu, ktorý išiel iným smerom. To sa zopakovalo na dvoch križovatkách po sebe.

Keď som mu zablikal a zatrúbil, ukázal mi známe gesto – vztýčený prostredný palec.

Mám poznačené jeho evidenčné číslo, a dokonca som ho aj spoznal – je to známy prešovský podnikateľ. Má svedok nejakú šancu dosiahnuť potrestanie takéhoto konania, keď nemá na to dôkaz (napríklad video)?"

Bez dôkazu nie je možné potrestať žiadny priestupok alebo trestný čin. To znamená, že bez fotografie, bez videozáznamu, alebo bez dôkazu toho, kto priestupok spáchal, je zbytočné sa prípadom zaoberať. Nevedie to totiž k cieľu.

V každom prípade, hanlivé gestá sú podľa zákona o priestupkoch za 100 €. No a jazda, akú popisuje Valér, môže vyjsť vodiča až na 300 € a dvojročnú absenciu šoférovania.

Ďalšiu otázku nám poslal Radim:

Radim: "Môžu na prednom sedladle spolujazdca sedieť v bezpečnostnej sedačke staršie deti, ak ešte nedosahujú požadované parametre na sedenie vpredu?"

Jediným parametrom pre sedenie dieťaťa na sedadle spolujazdca je jeho výška. Ak má menej ako 150 cm, môže sedieť na prednom sedadle, ale musí byť v autosedačke. Ak je vyššie, autosedačku netreba, musí však byť pripútané.

Len dospelý, s výškou menšou ako 150 cm nemusí byť na sedadle spolujazdca pripútaný. A aj to len vtedy, keď pred ním nie je zapnutý airbag.

§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

(2) Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 513
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 698
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 994
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 121
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 730
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 578
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.