SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Aký hlboký má byť dezén na pneumatikách?

Nedávno začala platiť vyhláška, ktorá určuje, aký hlboký dezén má byť na pneumatikách. Ako je to so zimnými pneumatikami v čase, keď nebude na cestách sneh alebo ľad?

Nedávno začala platiť nová vyhláška, ktorá určuje, aký hlboký dezén má byť na pneumatikách. Jeden z vás je však zvedaví, ako je to so zimnými pneumatikami napríklad v lete alebo v čase, keď nebude na cestách sneh alebo ľad.

Herman: "Zimné pneumatiky sa musia použiť pri súvislej vrstve snehu alebo ľadu. Musia mať minimálnu hĺbku vzorku 3 mm. Čo v prípade tzv. dojazdenia pneumatík cez leto a v zime na suchých alebo vlhkých vozovkých bez snehu a ľadu? Aká hĺbka vzorku má byť? 3 mm alebo postačuje 1,6 mm?"

Podľa zákona o cestnej premávke sa zimné pneumatiky na osobných autách a nákladných autách do 3 a pol tony musia používať len vtedy, keď je na cestách súvislá vrstva snehu alebo ľadu. Inokedy môžu.

Vyhláška, ktorá nedávno začala platiť k tomu pridala povinnosť mať na zimných pneumatikách minimálnu hĺbku drážok 3 mm v prípadoch, keď osobné autá a nákladné autá do 3 a pol tony musia mať obuté zimné pneumatiky.

Podľa tejto vyhlášky teda stačí, ak budete mať na zimných pneumatikách v lete alebo v čase, keď na cestách nebude sneh alebo ľad, dezén hlboký minimálne 1,6 mm.

§ 5, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1, 6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis16) pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami "M+S", "M.S." alebo "M & S".

Valéra z Prešova sa zaujíma, či má svedok priestupku šancu dosiahnuť potrestanie dopravného priestupku, ktorý popísal takto:

Valér: "Bol som svedkom pirátskej jazdy jedného vodiča v Prešove, keď prechádzal križovatky tak, že sa zaradil do voľného odbočovacieho pruhu pred križovatkou. A keď naskočila zelená, prudko vyštartoval a vopchal sa pred všetkých stojacich v pruhu, ktorý išiel iným smerom. To sa zopakovalo na dvoch križovatkách po sebe.

Keď som mu zablikal a zatrúbil, ukázal mi známe gesto – vztýčený prostredný palec.

Mám poznačené jeho evidenčné číslo, a dokonca som ho aj spoznal – je to známy prešovský podnikateľ. Má svedok nejakú šancu dosiahnuť potrestanie takéhoto konania, keď nemá na to dôkaz (napríklad video)?"

Bez dôkazu nie je možné potrestať žiadny priestupok alebo trestný čin. To znamená, že bez fotografie, bez videozáznamu, alebo bez dôkazu toho, kto priestupok spáchal, je zbytočné sa prípadom zaoberať. Nevedie to totiž k cieľu.

V každom prípade, hanlivé gestá sú podľa zákona o priestupkoch za 100 €. No a jazda, akú popisuje Valér, môže vyjsť vodiča až na 300 € a dvojročnú absenciu šoférovania.

Ďalšiu otázku nám poslal Radim:

Radim: "Môžu na prednom sedladle spolujazdca sedieť v bezpečnostnej sedačke staršie deti, ak ešte nedosahujú požadované parametre na sedenie vpredu?"

Jediným parametrom pre sedenie dieťaťa na sedadle spolujazdca je jeho výška. Ak má menej ako 150 cm, môže sedieť na prednom sedadle, ale musí byť v autosedačke. Ak je vyššie, autosedačku netreba, musí však byť pripútané.

Len dospelý, s výškou menšou ako 150 cm nemusí byť na sedadle spolujazdca pripútaný. A aj to len vtedy, keď pred ním nie je zapnutý airbag.

§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením podľa § 3 ods. 2 vhodným pre deti podľa hmotnostných skupín uvedených v § 3 ods. 1.

(2) Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  9. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  10. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 197
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 107
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 230
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 695
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


15 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  2. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  3. Marian Baran: Električka číslo štyri
  4. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  5. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  6. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 104
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 844
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 051
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu