SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ako funguje palubná jednotka elektronického mýta

V utorok organizovala spoločnosť SkyToll, v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, odbornú konferenciu pre dopravcov o elektronickom mýtnom systéme. Jednou z vecí, ktoré sa na nej prezentovali, sú palubné jednotky.

Predstavil ich Ing. Radomír Pätoprstý zo spoločnosti Siemens. Vďaka nemu sa verejnosť prvý krát dozvedela viac o princípe detekcie prejazdu spoplatneným úsekom a nastavenia palubnej jednotky.

05.jpg
Palubná jednotka elektronického mýta (foto: SITA)

V sumáre možno povedať, že palubná jednotka je prijímač GPS signálu z družíc, na základu ktorého si vypočíta aktuálnu polohu. Má v sebe zabudovanú mapu spoplatnených úsekov a na základe analýzy posiela do centrály cez GSM modem informácie o prejazde spoplatnených úsekov ciest zabezpečeným kanálom s elektronickým podpisom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ide o takzvanú tlstú OBU jednotku, ktorá nepotrebuje trvalé GSM spojenie. Okrem toho má palubná jednotka aj mikrovlnný modul, ktorý sa na Slovensku bude využívať len na kontrolné účely.

Palubná jednotka je zabezpečená senzorom voči nedovolenej manipulácii a pohybovým senzorom, zrejme na základe ktorého sa rozhoduje čo je vozidlo v pohybe.

Prvý krát odznela informácia, že na palubnej jednotke sa bude dať nastaviť nielen počet náprav pri vozidlách nad 12 ton, ale aj zmena kategórie vozidla z 3,5 až 12 ton na kategóriu nad 12 ton s príslušným počtom náprav, napríklad pri pripojení prívesu alebo návesu.

V diskusii odznela len jediná negatívna poznámka. Palubná jednotka sa má podľa vyhlášky 388/2009 Z.z. umiestniť na čelné sklo a podľa vyhlášky 464/2009 Z.z. je zakázané jej umiestnenie na čelnom skle.

SkryťVypnúť reklamu

Na to si dopravcovia sami odpovedali vo význame: "Keď nebudeš mať palubnú jednotku na skle, dostaneš pokutu, že ju nemáš. Keď ju budeš mať na skle, tak dostaneš pokutu, že ju máš na skle."

Mimochodom, palubná jednotka je schopná prijať cez GSM modem aj aktualizáciu mapy spoplatnených úsekov. Čo mi však chýba, je absencia RFID modulu, ktorý by ešte zjednodušil kontrolu a zvýšil interoperabilitu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 036
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 143
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 397
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 263
  8. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 105
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 068
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 270
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 923
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 260
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 662
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 873
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 822
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu