Európsky parlament dnes schválil nariadenie, ktoré zavádza novú klasifikáciu a označovanie pneumatík podobné označovaniu u domácich elektrospotrebičov. Nariadenie vstúpi do platnosti 1. novembra 2012 a bude sa vzťahovať na všetky nové, v Európe predávané pneumatiky pre osobné autá, ako aj pre ľahké i ťažké nákladné vozidlá, t.j. kategórie pneumatík C1, C2 a C3.
Nová legislatíva má spotrebiteľom uľahčiť ich výber a rozhodnúť sa pre tie pneumatiky, ktoré sú najšetrnejšie k životnému prostrediu. Pre dodávateľov sa tak zavádza povinnosť informovať zákazníkov o vplyve jednotlivých kategórií pneumatík na spotrebu paliva, o ich priliehavosti k mokrej vozovke a hlučnosti. Tieto údaje musia uvádzať vo všetkých technických materiáloch, ako aj na internetových stránkach.
Na základe novej klasifikácie sa pneumatiky rozdelia do tried od najlepšej, ekologickej A-triedy po najhoršiu G-triedu. Úroveň hlučnosti bude vyjadrovať piktogram v podobe čiernych zvukových vĺn vychádzajúcich z reproduktora spolu s údajom v decibeloch. Napríklad tiché pneumatiky, ktorých hlučnosť je nižšia ako 68 decibelov, budú označené jednou čiernou vlnou. Výnimku z nového nariadenia budú mať profesionálne terénne, či pretekárske pneumatiky.
Členské krajiny môžu prijať opatrenia na podporu ekologickejších pneumatík. Prípadné stimuly sa však môžu vzťahovať len na pneumatiky zaradené podľa novej klasifikácie do triedy A až C.
Podľa zverejnených údajov je medzi najlepšími a najhoršími pneumatikami dostupnými na trhu 10-% rozdiel v spotrebe pohonných látok. Z hľadiska životného prostredia by sa používaním ekologických pneumatík mohol znížiť objem emisií CO2 o 1,5 - 4 milióny ton ročne, čo zodpovedá odstráneniu 0,5 - 1,3 milióna osobných áut z európskych ciest ročne.