SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

TEST:Toyota iQ vyvoláva úsmev

Pri čísle desať sme to vzdali. Zrátať všetkých ľudí, ktorých pohľad na iQ rozosmial sa nám nepodarilo, ale verte, že ich nebolo málo.

(Zdroj: Filip Garaj)

BRATISLAVA, KOŠICE. Toyota chce loviť v zatiaľ nie príliš obsadenom revíri miniáut, kde kraľuje Smart. Japonci šli na vec dôvtipnejšie (možno aj preto zvolili názov auta iQ) ako ich kolegovia z koncernu Daimler. Vytvorili vozidlo s celkovou dĺžkou 2985 mm schopné teoreticky odviesť až štvoricu cestujúcich.

Šetrí priestorom. Všade

Vtip spočíva v priestorovo extrémne úspornej konštrukcii. Poháňacia jednotka je uložená tradične vpredu naprieč, ale diferenciál leží pred ňou, aby boli kolesá v samom rohu karosérie, prevodovka riadenia sa nachádza nad motorom, takmer plochú palivovú nádrž s objemom 32 litrov má vodič takpovediac „pod zadkom“, keďže je v podlahe. Redukcia rozmerov sa v neposlednom rade dotkla aj klimatizácie.

Odvezie troch dospelých

Dôležitú časť receptu na vytvorenie priestranného interiéru predstavuje celková šírka vozidla 1680 mm, čo je číslo na úrovni malých áut. Toľko teória. V praxi sa dovnútra zmestia len traja dospelí, čo - aby sme boli korektní - hlása aj samotná Toyota. Palubná doska má asymetrický tvar, takže spolujazdec si môže svoje sedadlo posunúť viac dopredu ako vodič, čím vzniká miesto na nohy pre jedného cestujúceho vzadu.

37_iq_male_big.jpg

Tradičný odkladací box pred spolujazdcom nahradila
odnímateľná látková "taška".

Dospelý jedinec tam obsedí počas kratších výletov. Priestoru v oblasti lakťov má nadštandardne veľa a ak jeho výška neatakuje 190 centimetrov, nebude mať problém ani s hlavou. V oblasti kolien je však predsa len ponuka obmedzená. Hriať pri srdci ho môže fakt, že o bezpečnosť sa stará prvý sériovo vyrábaný hlavový airbag, pokrývajúci priestor zadného okna. iQ štandardne ponúka deväť „vankúšov“ a v testoch EuroNCAP získal päť hviezdičiek.

34_iq_male_big.jpg

Spolujazdec má smolu: Rádio je možné ovládať iba na volante.

Batožinový priestor si treba vyrobiť

Ľavé zadné sedadlo buď poslúži ako útočisko pre dieťa, alebo ho sklopíte a získate tým batožinový priestor. Kto chce v iQ previezť povedzme nákup, inú voľbu ani nemá. V štvormiestnom usporiadaní totiž kufor v podstate ani neexistuje. Za tretími dvermi sa ukrýva „štrbina“ s objemom 32 litrov. Dvojmiestna konfigurácia prepravnú kapacitu navýši na 242 litrov.

33_iq_male_big.jpg

Batožinový priestor v štvormiestnom usporiadaní prakticky neexistuje.
Sklopením operadiel zadných sedadiel vznikne objem 242 litrov.

Spolujazdec pred sebou nemá tradičnú odkladaciu schránku. Nahradila ju priestorovo úspornejšia odnímateľná látková taška. Na nedostatok miesta v ktoromkoľvek smere sa ale sťažovať nemôže. S iQ sme sa vybrali z Bratislavy do Košíc a nebyť tvrdých sedadiel, výraznejší rozdiel medzi ním a Yarisom po stránke komfortu by sme nepostrehli. Sedadlám sa dá vyčítať aj absencia bočného vedenia, ale keďže je toto auto určené pre mestské použitie, kedy často vystupujete a nastupujete, chýbať vám asi nebude.

Pripomína motokáru

Palubnú dosku konštruktéri pojali minimalisticky, takže napríklad rádio sa dá ovládať iba na volante. Ten je, mimochodom, absolútne skvelý. Má ideálny priemer v spodnej časti plochý a príjemne hrubý veniec. Hanbiť by sa zaň nemusel ktorýkoľvek športiak.

31_iq_male_big.jpg

Interiér rozhodne nevyzerá všedne.
Vzhľadom na cenovku auta by mu prospeli
niektoré kvalitnejšie materiály.

Volant spolu s širokým rozchodom kolies nabádajú k rýchlejším prejazdom zákrut. iQ vôbec neprotestuje a správa sa ako motokára. Z miery ho vyvedú iba tesne po sebe nasledujúce priečne nerovnosti, kde vplyvom krátkeho rázvoru a tvrdého naladenia nepríjemne poskakuje. S tvrdším pružením a menším komfortom treba počítať aj pri prejazde bežnými nerovnosťami v meste.

Dlhé prevody

So snaživým podvozkom korešponduje zážihový litrový trojvalec vybavený variabilným časovaním ventilov VVT-i, ale nie päťstupňová manuálna prevodovka. Má príliš dlhý 2. a 3. stupeň, ktoré obmedzujú jazdnú dynamiku.

36_iq_male_big.jpg

Indikátor radenia nás sústavne nútil podtáčať motor.

Stádo 68 konských síl stačí na auto s celkovou hmotnosťou až 1210 kg tak akurát. Ku cti mu slúži malý apetít. Palubný počítač nám v žiadnom režime jazdy neukázal vyššiu spotrebu ako 5,5 l/100 km. Priemer sa ustálil na cifre 4,7 l/100 km. Vzhľadom na mestské zameranie auta nám chýbal systém štart/stop (dodáva sa iba do výkonnejšej zážihovej a vznetovej verzie v kombinácii s manuálnou prevodovkou).

Šírka obmedzuje

Prepletanie sa hustou premávkou je zábava, hoci práve v tejto disciplíne nás auto trochu sklamalo. Parkovať s ním pozdĺžne nie je problém takmer kdekoľvek, ale keď sa chcete zmestiť do úzkeho priestoru na parkovisku pred hypermarketom, zistíte, že iQ je na tom rovnako, ako desiatky väčších vozidiel okolo vás. Na svedomí to má jeho celková šírka a dlhé bočné dvere. Vďaka polomeru otáčania na úrovni 3,9 metra sa s ním otočíte aj na „päťkorune“.

35_iq_male_big.jpg Zvislé ochranné lišty sú neprakticky, ale efektne lakované vo farbe karosérie.

Mohol to byť Lexus

Minimalizácia rozmerov spolu s vysokou úrovňou bezpečnosti sa postarali o rapídne navýšenie nákladov na vývoj. Aj preto Toyota s predajom svojho najmenšieho modelu u nás pôvodne nerátala. Cena základnej, ale dobre vybavenej verzie totiž štartuje na čiastke 12 750 eur. Možno by - kvôli väčšej prestíži - pomohlo, keby masku chladiča zdobilo logo značky Lexus. Údajne nad tým marketingoví experti premýšľali… To by však v interiéri museli niektoré materiály nahradiť kvalitnejšie ekvivalenty.

SME spokojní SME nespokojní
obratnosť v meste výhľad šikmo dozadu
bezpečnostná výbava dlhý 2. a 3. prevodový stupeň
priestorová ponuka vpredu komfort pruženia
dizajn cena

Kupujem - nekupujem

Ak by nezáležalo na financiách, nad kúpou by som neváhal. Za cenu 12 750 eur je na trhu množstvo praktickejších áut, hoci zďaleka nie takých inovatívnych. iQ bude zriedkavou, ale peknou ozdobou ulíc, zvlášť v testovanom bielom perleťovom odtieni karosérie. (Filip Garaj)
Technické parametre - Toyota iQ 1,0 VVT-i
Motor 1,0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 998
Výkon [kW/k] 50/68
Pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 91
Pri otáčkach [1/min] 4800
Emisie CO2 [g/km] 105
Prevodovka manuálna [5]
Rozmery -
Rázvor náprav [mm] 2000
Dĺžka [mm] 2985
Šírka [mm] 1680
Výška [mm] 1500
Celková hmotnosť [kg] 1210
Objem palivovej nádrže [l] 32
Objem batož. priestoru [l] 32-242
Prevádzkové hodnoty -
Maximálna rýchlosť [km/h] 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 16,6
Spotreba mesto [l/100 km] 5,2
Spotreba mimo mesto [l/100 km] 4,0
Priemerná spotreba [l/100 km] 4,5
Spotreba v teste [l/100 km] 4,7
Batožinový priestor [l] 32-242
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 485
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 318
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 303
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 620
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 895
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 942
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 902
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 526
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 445
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson