SME
reklama

TEST:Toyota iQ vyvoláva úsmev

Pri čísle desať sme to vzdali. Zrátať všetkých ľudí, ktorých pohľad na iQ rozosmial sa nám nepodarilo, ale verte, že ich nebolo málo.

(Zdroj: Filip Garaj)

BRATISLAVA, KOŠICE. Toyota chce loviť v zatiaľ nie príliš obsadenom revíri miniáut, kde kraľuje Smart. Japonci šli na vec dôvtipnejšie (možno aj preto zvolili názov auta iQ) ako ich kolegovia z koncernu Daimler. Vytvorili vozidlo s celkovou dĺžkou 2985 mm schopné teoreticky odviesť až štvoricu cestujúcich.

Šetrí priestorom. Všade

Vtip spočíva v priestorovo extrémne úspornej konštrukcii. Poháňacia jednotka je uložená tradične vpredu naprieč, ale diferenciál leží pred ňou, aby boli kolesá v samom rohu karosérie, prevodovka riadenia sa nachádza nad motorom, takmer plochú palivovú nádrž s objemom 32 litrov má vodič takpovediac „pod zadkom“, keďže je v podlahe. Redukcia rozmerov sa v neposlednom rade dotkla aj klimatizácie.

Odvezie troch dospelých

Dôležitú časť receptu na vytvorenie priestranného interiéru predstavuje celková šírka vozidla 1680 mm, čo je číslo na úrovni malých áut. Toľko teória. V praxi sa dovnútra zmestia len traja dospelí, čo - aby sme boli korektní - hlása aj samotná Toyota. Palubná doska má asymetrický tvar, takže spolujazdec si môže svoje sedadlo posunúť viac dopredu ako vodič, čím vzniká miesto na nohy pre jedného cestujúceho vzadu.

37_iq_male_big.jpg

Tradičný odkladací box pred spolujazdcom nahradila
odnímateľná látková "taška".

Dospelý jedinec tam obsedí počas kratších výletov. Priestoru v oblasti lakťov má nadštandardne veľa a ak jeho výška neatakuje 190 centimetrov, nebude mať problém ani s hlavou. V oblasti kolien je však predsa len ponuka obmedzená. Hriať pri srdci ho môže fakt, že o bezpečnosť sa stará prvý sériovo vyrábaný hlavový airbag, pokrývajúci priestor zadného okna. iQ štandardne ponúka deväť „vankúšov“ a v testoch EuroNCAP získal päť hviezdičiek.

34_iq_male_big.jpg

Spolujazdec má smolu: Rádio je možné ovládať iba na volante.

Batožinový priestor si treba vyrobiť

Ľavé zadné sedadlo buď poslúži ako útočisko pre dieťa, alebo ho sklopíte a získate tým batožinový priestor. Kto chce v iQ previezť povedzme nákup, inú voľbu ani nemá. V štvormiestnom usporiadaní totiž kufor v podstate ani neexistuje. Za tretími dvermi sa ukrýva „štrbina“ s objemom 32 litrov. Dvojmiestna konfigurácia prepravnú kapacitu navýši na 242 litrov.

33_iq_male_big.jpg

Batožinový priestor v štvormiestnom usporiadaní prakticky neexistuje.
Sklopením operadiel zadných sedadiel vznikne objem 242 litrov.

Spolujazdec pred sebou nemá tradičnú odkladaciu schránku. Nahradila ju priestorovo úspornejšia odnímateľná látková taška. Na nedostatok miesta v ktoromkoľvek smere sa ale sťažovať nemôže. S iQ sme sa vybrali z Bratislavy do Košíc a nebyť tvrdých sedadiel, výraznejší rozdiel medzi ním a Yarisom po stránke komfortu by sme nepostrehli. Sedadlám sa dá vyčítať aj absencia bočného vedenia, ale keďže je toto auto určené pre mestské použitie, kedy často vystupujete a nastupujete, chýbať vám asi nebude.

Pripomína motokáru

Palubnú dosku konštruktéri pojali minimalisticky, takže napríklad rádio sa dá ovládať iba na volante. Ten je, mimochodom, absolútne skvelý. Má ideálny priemer v spodnej časti plochý a príjemne hrubý veniec. Hanbiť by sa zaň nemusel ktorýkoľvek športiak.

31_iq_male_big.jpg

Interiér rozhodne nevyzerá všedne.
Vzhľadom na cenovku auta by mu prospeli
niektoré kvalitnejšie materiály.

Volant spolu s širokým rozchodom kolies nabádajú k rýchlejším prejazdom zákrut. iQ vôbec neprotestuje a správa sa ako motokára. Z miery ho vyvedú iba tesne po sebe nasledujúce priečne nerovnosti, kde vplyvom krátkeho rázvoru a tvrdého naladenia nepríjemne poskakuje. S tvrdším pružením a menším komfortom treba počítať aj pri prejazde bežnými nerovnosťami v meste.

Dlhé prevody

So snaživým podvozkom korešponduje zážihový litrový trojvalec vybavený variabilným časovaním ventilov VVT-i, ale nie päťstupňová manuálna prevodovka. Má príliš dlhý 2. a 3. stupeň, ktoré obmedzujú jazdnú dynamiku.

36_iq_male_big.jpg

Indikátor radenia nás sústavne nútil podtáčať motor.

Stádo 68 konských síl stačí na auto s celkovou hmotnosťou až 1210 kg tak akurát. Ku cti mu slúži malý apetít. Palubný počítač nám v žiadnom režime jazdy neukázal vyššiu spotrebu ako 5,5 l/100 km. Priemer sa ustálil na cifre 4,7 l/100 km. Vzhľadom na mestské zameranie auta nám chýbal systém štart/stop (dodáva sa iba do výkonnejšej zážihovej a vznetovej verzie v kombinácii s manuálnou prevodovkou).

Šírka obmedzuje

Prepletanie sa hustou premávkou je zábava, hoci práve v tejto disciplíne nás auto trochu sklamalo. Parkovať s ním pozdĺžne nie je problém takmer kdekoľvek, ale keď sa chcete zmestiť do úzkeho priestoru na parkovisku pred hypermarketom, zistíte, že iQ je na tom rovnako, ako desiatky väčších vozidiel okolo vás. Na svedomí to má jeho celková šírka a dlhé bočné dvere. Vďaka polomeru otáčania na úrovni 3,9 metra sa s ním otočíte aj na „päťkorune“.

35_iq_male_big.jpg Zvislé ochranné lišty sú neprakticky, ale efektne lakované vo farbe karosérie.

Mohol to byť Lexus

Minimalizácia rozmerov spolu s vysokou úrovňou bezpečnosti sa postarali o rapídne navýšenie nákladov na vývoj. Aj preto Toyota s predajom svojho najmenšieho modelu u nás pôvodne nerátala. Cena základnej, ale dobre vybavenej verzie totiž štartuje na čiastke 12 750 eur. Možno by - kvôli väčšej prestíži - pomohlo, keby masku chladiča zdobilo logo značky Lexus. Údajne nad tým marketingoví experti premýšľali… To by však v interiéri museli niektoré materiály nahradiť kvalitnejšie ekvivalenty.

SME spokojní SME nespokojní
obratnosť v meste výhľad šikmo dozadu
bezpečnostná výbava dlhý 2. a 3. prevodový stupeň
priestorová ponuka vpredu komfort pruženia
dizajn cena

Kupujem - nekupujem

Ak by nezáležalo na financiách, nad kúpou by som neváhal. Za cenu 12 750 eur je na trhu množstvo praktickejších áut, hoci zďaleka nie takých inovatívnych. iQ bude zriedkavou, ale peknou ozdobou ulíc, zvlášť v testovanom bielom perleťovom odtieni karosérie. (Filip Garaj)
Technické parametre - Toyota iQ 1,0 VVT-i
Motor 1,0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 998
Výkon [kW/k] 50/68
Pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 91
Pri otáčkach [1/min] 4800
Emisie CO2 [g/km] 105
Prevodovka manuálna [5]
Rozmery -
Rázvor náprav [mm] 2000
Dĺžka [mm] 2985
Šírka [mm] 1680
Výška [mm] 1500
Celková hmotnosť [kg] 1210
Objem palivovej nádrže [l] 32
Objem batož. priestoru [l] 32-242
Prevádzkové hodnoty -
Maximálna rýchlosť [km/h] 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 16,6
Spotreba mesto [l/100 km] 5,2
Spotreba mimo mesto [l/100 km] 4,0
Priemerná spotreba [l/100 km] 4,5
Spotreba v teste [l/100 km] 4,7
Batožinový priestor [l] 32-242
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 448
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 461
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 746
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu