SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

TEST:Toyota iQ vyvoláva úsmev

Pri čísle desať sme to vzdali. Zrátať všetkých ľudí, ktorých pohľad na iQ rozosmial sa nám nepodarilo, ale verte, že ich nebolo málo.

(Zdroj: Filip Garaj)

BRATISLAVA, KOŠICE. Toyota chce loviť v zatiaľ nie príliš obsadenom revíri miniáut, kde kraľuje Smart. Japonci šli na vec dôvtipnejšie (možno aj preto zvolili názov auta iQ) ako ich kolegovia z koncernu Daimler. Vytvorili vozidlo s celkovou dĺžkou 2985 mm schopné teoreticky odviesť až štvoricu cestujúcich.

Šetrí priestorom. Všade

Vtip spočíva v priestorovo extrémne úspornej konštrukcii. Poháňacia jednotka je uložená tradične vpredu naprieč, ale diferenciál leží pred ňou, aby boli kolesá v samom rohu karosérie, prevodovka riadenia sa nachádza nad motorom, takmer plochú palivovú nádrž s objemom 32 litrov má vodič takpovediac „pod zadkom“, keďže je v podlahe. Redukcia rozmerov sa v neposlednom rade dotkla aj klimatizácie.

Odvezie troch dospelých

Dôležitú časť receptu na vytvorenie priestranného interiéru predstavuje celková šírka vozidla 1680 mm, čo je číslo na úrovni malých áut. Toľko teória. V praxi sa dovnútra zmestia len traja dospelí, čo - aby sme boli korektní - hlása aj samotná Toyota. Palubná doska má asymetrický tvar, takže spolujazdec si môže svoje sedadlo posunúť viac dopredu ako vodič, čím vzniká miesto na nohy pre jedného cestujúceho vzadu.

37_iq_male_big.jpg

Tradičný odkladací box pred spolujazdcom nahradila
odnímateľná látková "taška".

Dospelý jedinec tam obsedí počas kratších výletov. Priestoru v oblasti lakťov má nadštandardne veľa a ak jeho výška neatakuje 190 centimetrov, nebude mať problém ani s hlavou. V oblasti kolien je však predsa len ponuka obmedzená. Hriať pri srdci ho môže fakt, že o bezpečnosť sa stará prvý sériovo vyrábaný hlavový airbag, pokrývajúci priestor zadného okna. iQ štandardne ponúka deväť „vankúšov“ a v testoch EuroNCAP získal päť hviezdičiek.

34_iq_male_big.jpg

Spolujazdec má smolu: Rádio je možné ovládať iba na volante.

Batožinový priestor si treba vyrobiť

Ľavé zadné sedadlo buď poslúži ako útočisko pre dieťa, alebo ho sklopíte a získate tým batožinový priestor. Kto chce v iQ previezť povedzme nákup, inú voľbu ani nemá. V štvormiestnom usporiadaní totiž kufor v podstate ani neexistuje. Za tretími dvermi sa ukrýva „štrbina“ s objemom 32 litrov. Dvojmiestna konfigurácia prepravnú kapacitu navýši na 242 litrov.

33_iq_male_big.jpg

Batožinový priestor v štvormiestnom usporiadaní prakticky neexistuje.
Sklopením operadiel zadných sedadiel vznikne objem 242 litrov.

Spolujazdec pred sebou nemá tradičnú odkladaciu schránku. Nahradila ju priestorovo úspornejšia odnímateľná látková taška. Na nedostatok miesta v ktoromkoľvek smere sa ale sťažovať nemôže. S iQ sme sa vybrali z Bratislavy do Košíc a nebyť tvrdých sedadiel, výraznejší rozdiel medzi ním a Yarisom po stránke komfortu by sme nepostrehli. Sedadlám sa dá vyčítať aj absencia bočného vedenia, ale keďže je toto auto určené pre mestské použitie, kedy často vystupujete a nastupujete, chýbať vám asi nebude.

Pripomína motokáru

Palubnú dosku konštruktéri pojali minimalisticky, takže napríklad rádio sa dá ovládať iba na volante. Ten je, mimochodom, absolútne skvelý. Má ideálny priemer v spodnej časti plochý a príjemne hrubý veniec. Hanbiť by sa zaň nemusel ktorýkoľvek športiak.

31_iq_male_big.jpg

Interiér rozhodne nevyzerá všedne.
Vzhľadom na cenovku auta by mu prospeli
niektoré kvalitnejšie materiály.

Volant spolu s širokým rozchodom kolies nabádajú k rýchlejším prejazdom zákrut. iQ vôbec neprotestuje a správa sa ako motokára. Z miery ho vyvedú iba tesne po sebe nasledujúce priečne nerovnosti, kde vplyvom krátkeho rázvoru a tvrdého naladenia nepríjemne poskakuje. S tvrdším pružením a menším komfortom treba počítať aj pri prejazde bežnými nerovnosťami v meste.

Dlhé prevody

So snaživým podvozkom korešponduje zážihový litrový trojvalec vybavený variabilným časovaním ventilov VVT-i, ale nie päťstupňová manuálna prevodovka. Má príliš dlhý 2. a 3. stupeň, ktoré obmedzujú jazdnú dynamiku.

36_iq_male_big.jpg

Indikátor radenia nás sústavne nútil podtáčať motor.

Stádo 68 konských síl stačí na auto s celkovou hmotnosťou až 1210 kg tak akurát. Ku cti mu slúži malý apetít. Palubný počítač nám v žiadnom režime jazdy neukázal vyššiu spotrebu ako 5,5 l/100 km. Priemer sa ustálil na cifre 4,7 l/100 km. Vzhľadom na mestské zameranie auta nám chýbal systém štart/stop (dodáva sa iba do výkonnejšej zážihovej a vznetovej verzie v kombinácii s manuálnou prevodovkou).

Šírka obmedzuje

Prepletanie sa hustou premávkou je zábava, hoci práve v tejto disciplíne nás auto trochu sklamalo. Parkovať s ním pozdĺžne nie je problém takmer kdekoľvek, ale keď sa chcete zmestiť do úzkeho priestoru na parkovisku pred hypermarketom, zistíte, že iQ je na tom rovnako, ako desiatky väčších vozidiel okolo vás. Na svedomí to má jeho celková šírka a dlhé bočné dvere. Vďaka polomeru otáčania na úrovni 3,9 metra sa s ním otočíte aj na „päťkorune“.

35_iq_male_big.jpg Zvislé ochranné lišty sú neprakticky, ale efektne lakované vo farbe karosérie.

Mohol to byť Lexus

Minimalizácia rozmerov spolu s vysokou úrovňou bezpečnosti sa postarali o rapídne navýšenie nákladov na vývoj. Aj preto Toyota s predajom svojho najmenšieho modelu u nás pôvodne nerátala. Cena základnej, ale dobre vybavenej verzie totiž štartuje na čiastke 12 750 eur. Možno by - kvôli väčšej prestíži - pomohlo, keby masku chladiča zdobilo logo značky Lexus. Údajne nad tým marketingoví experti premýšľali… To by však v interiéri museli niektoré materiály nahradiť kvalitnejšie ekvivalenty.

SME spokojní SME nespokojní
obratnosť v meste výhľad šikmo dozadu
bezpečnostná výbava dlhý 2. a 3. prevodový stupeň
priestorová ponuka vpredu komfort pruženia
dizajn cena

Kupujem - nekupujem

Ak by nezáležalo na financiách, nad kúpou by som neváhal. Za cenu 12 750 eur je na trhu množstvo praktickejších áut, hoci zďaleka nie takých inovatívnych. iQ bude zriedkavou, ale peknou ozdobou ulíc, zvlášť v testovanom bielom perleťovom odtieni karosérie. (Filip Garaj)
Technické parametre - Toyota iQ 1,0 VVT-i
Motor 1,0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 998
Výkon [kW/k] 50/68
Pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 91
Pri otáčkach [1/min] 4800
Emisie CO2 [g/km] 105
Prevodovka manuálna [5]
Rozmery -
Rázvor náprav [mm] 2000
Dĺžka [mm] 2985
Šírka [mm] 1680
Výška [mm] 1500
Celková hmotnosť [kg] 1210
Objem palivovej nádrže [l] 32
Objem batož. priestoru [l] 32-242
Prevádzkové hodnoty -
Maximálna rýchlosť [km/h] 150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 16,6
Spotreba mesto [l/100 km] 5,2
Spotreba mimo mesto [l/100 km] 4,0
Priemerná spotreba [l/100 km] 4,5
Spotreba v teste [l/100 km] 4,7
Batožinový priestor [l] 32-242
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 15 411
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 388
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 049
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 583
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 480
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 3 700
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 625
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 385
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 748
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 590
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


5 h
Týždeň Petra Schutza

Marosz je dôkazom, že transparentná štátna správa je nad možnosti OĽaNO.


21. okt
Petra Vlhová na poslednom tréningu pred obrovským slalomom v Söldene.

Je obhajkyňou veľkého glóbusu.


10 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


10 h
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


12 h
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  2. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  3. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  4. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  5. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  6. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  7. Danica Chames: Ľahnem si so Soňou a spím
  8. Eva Gallova: Kytice voňavé a živé, ale aj iné
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 258
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 383
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 411
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 628
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 992
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 339
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 132
  8. Lucia Nicholsonová: Emme. 3 777
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu