SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Policajti smú rozdávať papuče aj na platenom parkovisku

Viacerí z vás sa nám ozvali s otázkou, či smie mestská polícia dávať papuče vozidlám stojacim na platenom parkovisku. Čo myslíte, smie aj na také, kde nevidno doklad o zaplatení?

Viacerí z vás sa nám ozvali s otázkou, či smie mestská polícia dávať papuče vozidlám stojacim na parkovisku, keď nemali zaplatený parkovací lístok.

Peter: "Podotýkam, že stáli na platenom parkovisku, nestáli na vyhradenom mieste. Má právo polícia v takom prípade im nasadiť blokovacie zariadenie?"

Maroš:
"V súvislosti so zavedením parkovného od 1.8. využíva Mestská polícia v Košiciach blokovacie zariadenia -papuče- na blokovanie vozidiel, ktoré nemajú viditeľne umiestnený parkovací lístok. Mám otázku, či sú mestskí policajti na takéto znemožnenie užívania osobného majetku oprávnení. Podľa mňa, nezaplatenie parkovného nie je dopravný priestupok."

O tom, že mestskí, obecní alebo štátni policajti môžu dávať papuče na vozidlá, ktorých vodiči porušili niektoré dopravné predpisy, najmä tie, ktoré sa týkajú zákazu státia a zastavenia, netreba diskutovať.

§ 55, zákon č. 171/1993 Z.z.:

Policajt je oprávnený použiť technické prostriedky na zabránenie odjazdu dopravného prostriedku v prípade, ak
a) dopravný prostriedok stojí na mieste, kde je to zakázané, a vodič sa v blízkosti nezdržuje,
b) sa vodič dopravného prostriedku aj po opakovanej výzve odmieta podrobiť služobným zákrokom vykonávaným policajtom a z jeho konania je zrejmé, že chce s dopravným prostriedkom z miesta odísť,
c) ide o dopravný prostriedok, o ktorom sa zistilo, že je odcudzený,
d) je dôvodné podozrenie, že dopravný prostriedok sa môže použiť na odvoz páchateľa trestného činu.

§ 16a, zákon č. 564/1991 Zb.:

(1) Príslušník obecnej polície je oprávnený použiť technický prostriedok na zabránenie odjazdu motorového vozidla, ak
a) motorové vozidlo stojí na mieste, kde je to zakázané dopravnou značkou alebo všeobecnou úpravou cestnej premávky a vodič vozidla sa v blízkosti nezdržiava,
b) ide o motorové vozidlo, o ktorom sa zistilo, že sa po ňom pátra.

Netreba ani pochybovať o tom, či vodič bez zaplatenia poplatku smie alebo nesmie stáť na platenom parkovisku. Jednoznačnú odpoveď na to dáva zákon o cestnej premávke. Podľa neho sa tam bez zaplatenia stáť nesmie.

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
o) na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,

Aby nevznikali zbytočné nedorozumenia a zdržania, vodiči urobia najlepšie, keď doklad o zaplatení parkovného nechajú v aute na palubnej doske na viditeľnom mieste.

Jedna otázka však v tomto prípade zostáva nezodpovedaná: zaplatenie poplatku znamená len zaplatenie peniazmi, alebo aj splnenie ďalších povinností, o ktorých sa často dozviete až z dokladu o zaplatení? Teda po tom, čo si od vás vypýtajú peniaze za platené parkovacie miesto bez toho, aby vám povedali, že musíte spraviť aj niečo iné, než len zaplatiť peniazmi.

Ak by výraz "zaplatený poplatok" znamenal len zaplatený peniazmi, potom by ste nemuseli nechávať doklad o zaplatení za čelným sklom vozidla na viditeľnom mieste. Dôsledkom toho by bolo, že by sa policajti nemali ako dozvedieť, či ste za parkovanie zaplatili. No a potom by nemohli rozdávať papuče.

Podľa niektorých právnych názorov však "zaplatený poplatok" znamená splnenie všetkých podmienok pre to, aby ste mohli stáť na platenom parkovacom mieste. Napríklad, zaplatiť peniazmi a umiestniť v aute na viditeľné miesto doklad o zaplatení. Tu však často nastáva problém.

Pred kúpou parkovacieho lístka sa okrem podmienky zaplatiť peniazmi nedozviete o ďalších, ktoré treba splniť. Napríklad, že doklad musíte dať na viditeľné miesto do auta. A keď to zabudnete spraviť, situácia sa chápe tak, akoby ste nezaplatili poplatok. A potom vám hrozí papuča a pokuta.

Je to podobné, ako keby ste si kúpili lístok na koncert, zaplatili zaň a tesne po začiatku koncertu vám organizátor oznámi, že ste mali prísť v obleku a nie v teplákoch. A keďže ste neprišli v obleku, musíte zaplatiť pokutu.

Tento problém sa týka niektorých miest Slovenska, kde samosprávy prenajali verejné priestranstvá určené na parkovanie súkromným spoločnostiam. Zvyčajne v jednej obci jednej spoločnosti. A aby sa ušetrilo, najatí brigádnici predávajú parkovacie karty, na ktorých treba vyznačiť čas začiatku parkovania. Tí vám však kartu predajú bez toho, aby vám čokoľvek povedali. Okrem sumy na zaplatenie.

Jednoducho sa nám zdá nespravodlivé, že pred kúpou parkovacej karty sa nedozviete všetky podmienky, za ktorých sa považuje poplatok za parkovanie na platenom mieste za zaplatený.

V súvislosti s papučami sme dostali ešte jeden e-mail od Petra z Bratislavy:

Peter: "Posielam Vám foto papuče, ktorú dali mestskí policajti na parkovisku ul. P. Horova v Devínskej Novej Vsi (DNV) v Bratislave. Považujem to buď za stratu zdravého rozumu alebo za nenažranosť a hyenizmus. V DNV večer takmer nie je šanca zaparkovať, sídlisko bolo stavané na oveľa menši počet parkovacích miest, než táto mestká časť má.

Auto, ktoré dostalo papuču sa ale "previnilo" tým, že majiteľ/ka v noci sa presne netrafil na miesto na parkovanie a kolesami zasiahol doslova pár cm do pruhov, ktoré obmedzujú parkovanie kvôli poklopu. Podotýkam, že poklop sa otvára tak raz do roka, auto ničím neohrozilo ani neobmedzilo prístup k poklopu."

01.jpg

Problém s nedostatkom parkovacích miest v obciach je známy. Keďže mestskí policajti môžu, ale nemusia dať na auto papuču, možno mali aj tento prípad posúdiť zhovievavejšie. Tiež treba povedať, že papuča neznamená automaticky pokutu, vec sa dá skončiť aj dohovorom.

Pre parkovanie platí, že miesto na parkovanie si vyberá vodič. Z toho dôvodu tam môže ale nemusí parkovať, keďže jedná z vlastnej vôle. Dodržiavať dopravné predpisy je však povinný každý vodič, keďže zákon platí pre všetkých. V prípade, že ich poruší, tiež je to len z jeho vlastnej vôle. Preto si musí byť vedomý toho, že za porušenie predpisov môže prísť trest.

02.jpg

V tomto prípade treba dodať, že vodič stál nie len na "šrafovanom", ale aj vedľa ... respektíve na žltej čiare. Ak je takto zafarbená čiara na vozovke, pre vodiča to znamená, že vedľa nej nesmie ani zastaviť, ani stáť. Nezávisle od vzdialenosti poklopu.

Značka Žltá súvislá čiara (č. V 12b) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary zakázané zastavenie a státie vozidiel.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 234
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 097
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 964
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 612
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 441
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 900
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


4 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


23 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  4. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  5. Štefan Vidlár: KET
  6. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  7. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  8. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 469
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 809
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 684
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 629
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 360
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 944
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 563
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 345
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu