SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Pozor na prednosť v riadených križovatkách

Predstavte si, že odbočujete v križovatke vľavo a na semafore svieti zelená šípka. Rozbehnete sa a zrazu vám do jazdného pruhu vletí auto. Ale aj ono malo zelenú. Ako je to možné?

Križovatka v Slávičom údolí v Bratislave trápi už dlhšiu dobu viacerých z vás. Väčšina otázok sa týkala výjazdu z ulice Staré Grunty vľavo na zelenú šípku svietiacu spolu s červenou na semafore.

Tomuto problému sme sa už venovali. Dospeli sme k záveru, že pri výjazde zo Starých Gruntov doprava treba dať prednosť napriek svietiacej zelenej šípke vpravo.

Oto sa však na problém križovatky pozrel z iného uhla a do problému zakomponoval aj iné smery a ich križovanie za križovatkou:

Oto: "V rovnakom čase zasvieti na semafore zelená šípka pre autá odbočujúce vľavo (znázornené modrou šípkou) a zároveň zasvieti na opačnej strane zelená šípka pre autá odbočujúce vpravo (znázornené fialovou šípkou). Chcel by som sa opýtať, kto má v tomto prípade prednosť.

Väčšinou sa autá odbočujúce vpravo (fialová šípka) sa následne preraďujú do ľavého pruhu a odbáčajú vľavo na výjazd na most Lafranconi.

Zároveň, autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) sa následne preraďujú do pravého pruhu a odbáčajú na Ilkovičovu smerom k univerzitám.

Samozrejme, že hneď v križovatke alebo tesne za ňou, dochádza ku kolíznym situáciám z dôvodu kríženia premávky.

Preto by som sa chcel opýtať, kto má v tomto prípade prednosť. Usudzoval by som, že autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) majú dať prednosť oproti idúcim vozidlám (fialová šípka). Situácia je však opačná. Chcel by som ešte raz zdôrazniť, že oba smery dostanú na semafore zelenú šípku (nie obyčajné zelené svetlo) v rovnakom čase."

krizovatka.jpg

Na úvod si treba povedať, aké zelené šípky na semaforoch z menovaných smerov svietia v rovnaký čas.

  • modrý smer: Signál so zeleným svetlom pre jeden smer so znamením "Voľno" (S 2c)
  • fialový smer: Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (S 10)
sem1.jpg
sem2.jpg

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

Z definícií oboch zelených šípok vyplýva, že smerový signál (S 2c) dáva vodičovi v križovatke absolútnu prednosť (s výnimkou situácií, keď križovatku riadi polícia alebo prichádza vozidlo s právom prednosti jazdy). To je tá zelená, ktorá svieti pre modrý smer.

Doplnkový zelený signál zas svieti spolu s červenou na semafore a vodič, ktorý sa ním riadi, musí dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere. Toto platí pre fialový smer.

Vozidlo idúce z fialového smeru teda musí dať prednosť vozidlám idúcim z modrého smeru.

Situáciu v Slávičom údolí však komplikuje fakt, že cesta, na ktorú odbočujú vozidlá z modrého a fialového jazdného pruhu je dvojpruhová v jednom smere. Jazdné pruhy sú pritom jasne vyznačené aj v križovatke. Preto vozidlo idúce z modrého smeru je povinné po prejazde križovatkou zaradiť sa najprv do ľavého jazdného pruhu.

Vodič odbočujúci vľavo (z modrého smeru) musí najskôr zapnúť smerovku vľavo a odbočiť do ľavého jazdného pruhu. Na preradenie do pravého pruhu zas musí zapnúť smerovku vpravo a pritom musí dať prednosť možným vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu (čo je však málo pravdepodobné).

Vodič z fialového smeru sa zas do ľavého jazdného pruhu dostane tak, že dá prednosť vodičom prichádzajúcim zľava so zapnutou smerovkou vpravo. Potom sa zaradí do pravého jazdného pruhu, zapne smerovku vľavo a preradí sa postupne do odbočovacieho jazdného pruhu.

Na to, aby sa na danej križovatke nestala dopravná nehoda, je nevyhnutné, aby vodiči dodržiavali prednosť v jazde. Pri jej dôslednom dodržiavaní by sa žiadna nehoda na spomínanej križovatke nemala stať.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 590
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 061
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 717
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 398
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 977
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 713
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 285
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 824
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


10 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 5 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Obe autá patria k najlepším modelom, ktoré Škoda ponúka.


11 h
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Skryť Zatvoriť reklamu