SME

Pozor na prednosť v riadených križovatkách

Predstavte si, že odbočujete v križovatke vľavo a na semafore svieti zelená šípka. Rozbehnete sa a zrazu vám do jazdného pruhu vletí auto. Ale aj ono malo zelenú. Ako je to možné?

Križovatka v Slávičom údolí v Bratislave trápi už dlhšiu dobu viacerých z vás. Väčšina otázok sa týkala výjazdu z ulice Staré Grunty vľavo na zelenú šípku svietiacu spolu s červenou na semafore.

Tomuto problému sme sa už venovali. Dospeli sme k záveru, že pri výjazde zo Starých Gruntov doprava treba dať prednosť napriek svietiacej zelenej šípke vpravo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oto sa však na problém križovatky pozrel z iného uhla a do problému zakomponoval aj iné smery a ich križovanie za križovatkou:

Oto: "V rovnakom čase zasvieti na semafore zelená šípka pre autá odbočujúce vľavo (znázornené modrou šípkou) a zároveň zasvieti na opačnej strane zelená šípka pre autá odbočujúce vpravo (znázornené fialovou šípkou). Chcel by som sa opýtať, kto má v tomto prípade prednosť.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšinou sa autá odbočujúce vpravo (fialová šípka) sa následne preraďujú do ľavého pruhu a odbáčajú vľavo na výjazd na most Lafranconi.

Zároveň, autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) sa následne preraďujú do pravého pruhu a odbáčajú na Ilkovičovu smerom k univerzitám.

Samozrejme, že hneď v križovatke alebo tesne za ňou, dochádza ku kolíznym situáciám z dôvodu kríženia premávky.

Preto by som sa chcel opýtať, kto má v tomto prípade prednosť. Usudzoval by som, že autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) majú dať prednosť oproti idúcim vozidlám (fialová šípka). Situácia je však opačná. Chcel by som ešte raz zdôrazniť, že oba smery dostanú na semafore zelenú šípku (nie obyčajné zelené svetlo) v rovnakom čase."

Na úvod si treba povedať, aké zelené šípky na semaforoch z menovaných smerov svietia v rovnaký čas.

SkryťVypnúť reklamu

modrý smer: Signál so zeleným svetlom pre jeden smer so znamením "Voľno" (S 2c) fialový smer: Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (S 10)

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke

e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,

g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Z definícií oboch zelených šípok vyplýva, že smerový signál (S 2c) dáva vodičovi v križovatke absolútnu prednosť (s výnimkou situácií, keď križovatku riadi polícia alebo prichádza vozidlo s právom prednosti jazdy). To je tá zelená, ktorá svieti pre modrý smer.

Doplnkový zelený signál zas svieti spolu s červenou na semafore a vodič, ktorý sa ním riadi, musí dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere. Toto platí pre fialový smer.

Vozidlo idúce z fialového smeru teda musí dať prednosť vozidlám idúcim z modrého smeru.

Situáciu v Slávičom údolí však komplikuje fakt, že cesta, na ktorú odbočujú vozidlá z modrého a fialového jazdného pruhu je dvojpruhová v jednom smere. Jazdné pruhy sú pritom jasne vyznačené aj v križovatke. Preto vozidlo idúce z modrého smeru je povinné po prejazde križovatkou zaradiť sa najprv do ľavého jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodič odbočujúci vľavo (z modrého smeru) musí najskôr zapnúť smerovku vľavo a odbočiť do ľavého jazdného pruhu. Na preradenie do pravého pruhu zas musí zapnúť smerovku vpravo a pritom musí dať prednosť možným vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu (čo je však málo pravdepodobné).

Vodič z fialového smeru sa zas do ľavého jazdného pruhu dostane tak, že dá prednosť vodičom prichádzajúcim zľava so zapnutou smerovkou vpravo. Potom sa zaradí do pravého jazdného pruhu, zapne smerovku vľavo a preradí sa postupne do odbočovacieho jazdného pruhu.

Na to, aby sa na danej križovatke nestala dopravná nehoda, je nevyhnutné, aby vodiči dodržiavali prednosť v jazde. Pri jej dôslednom dodržiavaní by sa žiadna nehoda na spomínanej križovatke nemala stať.

Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 105
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 551
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 360
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 002
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 832
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu