Križovatka v Slávičom údolí v Bratislave trápi už dlhšiu dobu viacerých z vás. Väčšina otázok sa týkala výjazdu z ulice Staré Grunty vľavo na zelenú šípku svietiacu spolu s červenou na semafore.
Tomuto problému sme sa už venovali. Dospeli sme k záveru, že pri výjazde zo Starých Gruntov doprava treba dať prednosť napriek svietiacej zelenej šípke vpravo.
Oto sa však na problém križovatky pozrel z iného uhla a do problému zakomponoval aj iné smery a ich križovanie za križovatkou:
Oto: "V rovnakom čase zasvieti na semafore zelená šípka pre autá odbočujúce vľavo (znázornené modrou šípkou) a zároveň zasvieti na opačnej strane zelená šípka pre autá odbočujúce vpravo (znázornené fialovou šípkou). Chcel by som sa opýtať, kto má v tomto prípade prednosť.
Väčšinou sa autá odbočujúce vpravo (fialová šípka) sa následne preraďujú do ľavého pruhu a odbáčajú vľavo na výjazd na most Lafranconi.
Zároveň, autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) sa následne preraďujú do pravého pruhu a odbáčajú na Ilkovičovu smerom k univerzitám.
Samozrejme, že hneď v križovatke alebo tesne za ňou, dochádza ku kolíznym situáciám z dôvodu kríženia premávky.
Preto by som sa chcel opýtať, kto má v tomto prípade prednosť. Usudzoval by som, že autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) majú dať prednosť oproti idúcim vozidlám (fialová šípka). Situácia je však opačná. Chcel by som ešte raz zdôrazniť, že oba smery dostanú na semafore zelenú šípku (nie obyčajné zelené svetlo) v rovnakom čase."
Na úvod si treba povedať, aké zelené šípky na semaforoch z menovaných smerov svietia v rovnaký čas.
modrý smer: Signál so zeleným svetlom pre jeden smer so znamením "Voľno" (S 2c) fialový smer: Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (S 10)
§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.
Z definícií oboch zelených šípok vyplýva, že smerový signál (S 2c) dáva vodičovi v križovatke absolútnu prednosť (s výnimkou situácií, keď križovatku riadi polícia alebo prichádza vozidlo s právom prednosti jazdy). To je tá zelená, ktorá svieti pre modrý smer.
Doplnkový zelený signál zas svieti spolu s červenou na semafore a vodič, ktorý sa ním riadi, musí dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere. Toto platí pre fialový smer.
Vozidlo idúce z fialového smeru teda musí dať prednosť vozidlám idúcim z modrého smeru.
Situáciu v Slávičom údolí však komplikuje fakt, že cesta, na ktorú odbočujú vozidlá z modrého a fialového jazdného pruhu je dvojpruhová v jednom smere. Jazdné pruhy sú pritom jasne vyznačené aj v križovatke. Preto vozidlo idúce z modrého smeru je povinné po prejazde križovatkou zaradiť sa najprv do ľavého jazdného pruhu.
Vodič odbočujúci vľavo (z modrého smeru) musí najskôr zapnúť smerovku vľavo a odbočiť do ľavého jazdného pruhu. Na preradenie do pravého pruhu zas musí zapnúť smerovku vpravo a pritom musí dať prednosť možným vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu (čo je však málo pravdepodobné).
Vodič z fialového smeru sa zas do ľavého jazdného pruhu dostane tak, že dá prednosť vodičom prichádzajúcim zľava so zapnutou smerovkou vpravo. Potom sa zaradí do pravého jazdného pruhu, zapne smerovku vľavo a preradí sa postupne do odbočovacieho jazdného pruhu.
Na to, aby sa na danej križovatke nestala dopravná nehoda, je nevyhnutné, aby vodiči dodržiavali prednosť v jazde. Pri jej dôslednom dodržiavaní by sa žiadna nehoda na spomínanej križovatke nemala stať.
Zväčšiť mapu
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.