SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Pozor na prednosť v riadených križovatkách

Predstavte si, že odbočujete v križovatke vľavo a na semafore svieti zelená šípka. Rozbehnete sa a zrazu vám do jazdného pruhu vletí auto. Ale aj ono malo zelenú. Ako je to možné?

Križovatka v Slávičom údolí v Bratislave trápi už dlhšiu dobu viacerých z vás. Väčšina otázok sa týkala výjazdu z ulice Staré Grunty vľavo na zelenú šípku svietiacu spolu s červenou na semafore.

Tomuto problému sme sa už venovali. Dospeli sme k záveru, že pri výjazde zo Starých Gruntov doprava treba dať prednosť napriek svietiacej zelenej šípke vpravo.

Oto sa však na problém križovatky pozrel z iného uhla a do problému zakomponoval aj iné smery a ich križovanie za križovatkou:

Oto: "V rovnakom čase zasvieti na semafore zelená šípka pre autá odbočujúce vľavo (znázornené modrou šípkou) a zároveň zasvieti na opačnej strane zelená šípka pre autá odbočujúce vpravo (znázornené fialovou šípkou). Chcel by som sa opýtať, kto má v tomto prípade prednosť.

Väčšinou sa autá odbočujúce vpravo (fialová šípka) sa následne preraďujú do ľavého pruhu a odbáčajú vľavo na výjazd na most Lafranconi.

Zároveň, autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) sa následne preraďujú do pravého pruhu a odbáčajú na Ilkovičovu smerom k univerzitám.

Samozrejme, že hneď v križovatke alebo tesne za ňou, dochádza ku kolíznym situáciám z dôvodu kríženia premávky.

Preto by som sa chcel opýtať, kto má v tomto prípade prednosť. Usudzoval by som, že autá odbočujúce vľavo (modrá šípka) majú dať prednosť oproti idúcim vozidlám (fialová šípka). Situácia je však opačná. Chcel by som ešte raz zdôrazniť, že oba smery dostanú na semafore zelenú šípku (nie obyčajné zelené svetlo) v rovnakom čase."

krizovatka.jpg

Na úvod si treba povedať, aké zelené šípky na semaforoch z menovaných smerov svietia v rovnaký čas.

  • modrý smer: Signál so zeleným svetlom pre jeden smer so znamením "Voľno" (S 2c)
  • fialový smer: Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky (S 10)
sem1.jpg
sem2.jpg

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

Z definícií oboch zelených šípok vyplýva, že smerový signál (S 2c) dáva vodičovi v križovatke absolútnu prednosť (s výnimkou situácií, keď križovatku riadi polícia alebo prichádza vozidlo s právom prednosti jazdy). To je tá zelená, ktorá svieti pre modrý smer.

Doplnkový zelený signál zas svieti spolu s červenou na semafore a vodič, ktorý sa ním riadi, musí dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere. Toto platí pre fialový smer.

Vozidlo idúce z fialového smeru teda musí dať prednosť vozidlám idúcim z modrého smeru.

Situáciu v Slávičom údolí však komplikuje fakt, že cesta, na ktorú odbočujú vozidlá z modrého a fialového jazdného pruhu je dvojpruhová v jednom smere. Jazdné pruhy sú pritom jasne vyznačené aj v križovatke. Preto vozidlo idúce z modrého smeru je povinné po prejazde križovatkou zaradiť sa najprv do ľavého jazdného pruhu.

Vodič odbočujúci vľavo (z modrého smeru) musí najskôr zapnúť smerovku vľavo a odbočiť do ľavého jazdného pruhu. Na preradenie do pravého pruhu zas musí zapnúť smerovku vpravo a pritom musí dať prednosť možným vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu (čo je však málo pravdepodobné).

Vodič z fialového smeru sa zas do ľavého jazdného pruhu dostane tak, že dá prednosť vodičom prichádzajúcim zľava so zapnutou smerovkou vpravo. Potom sa zaradí do pravého jazdného pruhu, zapne smerovku vľavo a preradí sa postupne do odbočovacieho jazdného pruhu.

Na to, aby sa na danej križovatke nestala dopravná nehoda, je nevyhnutné, aby vodiči dodržiavali prednosť v jazde. Pri jej dôslednom dodržiavaní by sa žiadna nehoda na spomínanej križovatke nemala stať.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 480
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 341
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 445
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 253
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 298
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 752
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  2. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  3. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  6. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  7. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 200
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 465
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 263
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 441
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 200
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 213
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu