SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Problémy s kruhovými križovatkami

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh. Viacerým to komplikuje prejazd.

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh.

Dvaja Martinovia nám poslali dve otázky, ktoré súvisia s prejazdom týchto križovatiek.

Martin: "Kruhový objazd v Nitre nachádzajúci sa pri Hypermarkete Tesco je sám o sebe zvláštny. No najviac ma irituje, keď ja prichádzam v smere od Mlynariec, kde sú 2 jazdné pruhy. V jednom sa čaká vždy a druhý je väčšinou prázdny, pretože slúži skôr pre vozidlá, ktoré vychádzajú pri najbližšom výjazde.

Veľa vodičov však tento prázdny pruh využíva na obídenie všetkých čakajúcich vozidiel a následne sa v kruháči preradia do ľavého jazdného pruhu.

V strede kruhového objazdu sa síce nachádza prerušovaná čiara, ale aj tak si myslím, že to nie je OK. Zaujímalo by ma, či je takáto jazda v súlade s dopravnými predpismi."

kruhac.JPG

Keďže nevieme, ako sú na danom mieste rozmiestnené zvislé dopravné značky, z náčrtu a z popisu môžme len predpokladať, že pred vjazdom do kruhovej križovatky je dopravná značka kruhovej križovatky a "Daj prednosť v jazde".

Potom, ak auto idúce po súvislej červenej šípke spraví manéver, ako ho popísal Martin, neporuší žiadne dopravné predpisy. Musí však dať prednosť vozidlám idúcim v jazdnom pruhu kruhovej križovatky, do ktorého sa preraďuje.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Druhá viacpruhová a zároveň frekventovanejšia kruhová križovatka je v Nitre pod Zoborom. Na ňu sa opýtal druhý Martin:

Martin: "Konkrétne ma zaujíma názor na situáciu, keď pred dvojpruhovým kruháčom čakajú vedľa seba dve autá a to, ktoré ide v ľavom, vojde do kruháču (len do vonkajšieho pruhu) a pokračuje po vonkajšom pruhu. Je tento spôsob jazdy O.K.? Keby v tom istom momente vošiel aj vodič z pravého pruhu pred kruháčom, asi by sa zrazili.

Keby takto jazdili v špičke všetci z ľavého pruhu pred kruháčom, zabrzdili by celkom pravý pruh pred kruháčom.

Preto jazdia vodiči z ľavého pruhu pred kruháčom tak, že prejdú cez pravý pruh v kruháči rovno do ľavého, aby súbežne mohli vchádzať aj vodiči z pravého pruhu pred kruháčom a pri vychádzaní samozrejme riskujú, že budú mať problém pri preraďovaní do pravého pruhu (aby dodržali predpisy).

Takže otázka je, ako sa majú radiť autá na dvojpruhovom kruháči v špičke? A ešte by ma zaujímalo, či v takej situácii, kedy auto idúce v ľavom pruhu pred kruháčom, ktoré vojde do kruháču a to do ľavého pruhu, má blikať ľavým blinkrom (nakoľko sa preradí vlastne z pravého do ľavého pruhu)?"

Príslušné smerovky treba zapínať vždy pri preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého. To platí aj pre kruhové križovatky. Bez nich to, najmä v takej križovatke, ako je pod Zoborom, mohlo viesť nie len k chaosu ale aj k nehode.


Zväčšiť mapu

Nešťastím tejto kruhovej križovatky sú niektoré chýbajúce čiary na ceste v križovatke. Napríklad čiary, ktoré by vodičom naznačili, ktorým jazdným pruhom prejsť po vjazde z dvojpruhovej cesty.

V Nitre na vjazde do kruhovej križovatky od diaľnice z Bratislavy však také čiary nie sú. A preto, ak chcú vodiči dodržiavať dopravné predpisy na takomto mieste, či z pravého alebo z ľavého jazdného pruhu musia do kruhovej križovatky vojsť najprv do vonkajšieho jazdného pruhu v "kruháči". Do vnútorného sa potom môžu preradiť až cez smerovky.

Aby na spomínanom mieste nedochádzalo ku kolíziám, zákon o cestnej premávke prikazuje prednosť vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Aby však na vjazde do križovatky nedochádzalo k ohrozovaniu plynulosti premávky (platí aj pre čas špičky), motoristi z ľavého jazdného pruhu vchádzajú aj bez vodiacich čiar priamo do vnútorného jazdného pruhu kruhovej križovatky. Ak to urobia so zapnutými smerovkami hneď po vjazde do kruhovej križovatky, všetko by malo byť v poriadku.

Ďalší problém ohrozujúci plynulosť premávky nastáva pri opúšťaní križovatky v smere do Zvolena. Vozidlá vo vonkajšom jazdnom pruhu ho nemajú. Tie vo vnútornom áno. Najmä v prípade, že si neuvedomia, že musia dať prednosť pri prejazde vonkajším pruhom vozidlám, ktoré pokračujú v kruhovej križovatke po vonkajšom pruhu ďalej.

V čase špičky je možné znížiť ohrozenie plynulosti premávky v kruhovej križovatke len riadením križovatky policajtmi, čo sa v Nitre pod Zoborom aj deje. Plynulosť je tam však závislá aj od množstva tranzitujúcich vozidiel.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  2. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  8. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 791
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 117
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 640
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 568
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 383
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 167
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 060
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 708
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 189
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 891
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Diplomovka za 600 eur na splátky. Prezentácia na obhajobu grátis.


a 1 ďalší 14 h
Novinárka Denníka N Monika Tódová.

Trestné oznámenie podal Peter Tóth.


SITA 34m
Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Obžalobu podali aj na podnikateľa Petra Košča pre prečin podplácania.


TASR 2 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  1. Alžbeta Szomolaiová: Cez Prielom Hornádu na Letanovský mlyn
  2. Jozef Javurek: Kúpele Nimnica
  3. Jozef Ivan: Nová Bermudská záhada? Tentoraz - obdĺžnik...
  4. ASEKOL SK: Odpadové hospodárstvo a recyklácia sú historicky najväčšou biznisovou príležitosťou. Nespime na vavrínoch
  5. Tupou Ceruzou: Štefan Hamran a očista polície
  6. Café Európa: Je cirkev zelená?
  7. Anna Milanová: Narcisy v modrom s citrónom... 2021
  8. Pavol Kéri: Čachtický polmaratón
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 440
  2. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 753
  3. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 8 593
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 502
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 940
  6. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 848
  7. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 828
  8. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 275
Skryť Zatvoriť reklamu