SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Problémy s kruhovými križovatkami

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh. Viacerým to komplikuje prejazd.

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh.

Dvaja Martinovia nám poslali dve otázky, ktoré súvisia s prejazdom týchto križovatiek.

Martin: "Kruhový objazd v Nitre nachádzajúci sa pri Hypermarkete Tesco je sám o sebe zvláštny. No najviac ma irituje, keď ja prichádzam v smere od Mlynariec, kde sú 2 jazdné pruhy. V jednom sa čaká vždy a druhý je väčšinou prázdny, pretože slúži skôr pre vozidlá, ktoré vychádzajú pri najbližšom výjazde.

Veľa vodičov však tento prázdny pruh využíva na obídenie všetkých čakajúcich vozidiel a následne sa v kruháči preradia do ľavého jazdného pruhu.

V strede kruhového objazdu sa síce nachádza prerušovaná čiara, ale aj tak si myslím, že to nie je OK. Zaujímalo by ma, či je takáto jazda v súlade s dopravnými predpismi."

kruhac.JPG

Keďže nevieme, ako sú na danom mieste rozmiestnené zvislé dopravné značky, z náčrtu a z popisu môžme len predpokladať, že pred vjazdom do kruhovej križovatky je dopravná značka kruhovej križovatky a "Daj prednosť v jazde".

Potom, ak auto idúce po súvislej červenej šípke spraví manéver, ako ho popísal Martin, neporuší žiadne dopravné predpisy. Musí však dať prednosť vozidlám idúcim v jazdnom pruhu kruhovej križovatky, do ktorého sa preraďuje.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Druhá viacpruhová a zároveň frekventovanejšia kruhová križovatka je v Nitre pod Zoborom. Na ňu sa opýtal druhý Martin:

Martin: "Konkrétne ma zaujíma názor na situáciu, keď pred dvojpruhovým kruháčom čakajú vedľa seba dve autá a to, ktoré ide v ľavom, vojde do kruháču (len do vonkajšieho pruhu) a pokračuje po vonkajšom pruhu. Je tento spôsob jazdy O.K.? Keby v tom istom momente vošiel aj vodič z pravého pruhu pred kruháčom, asi by sa zrazili.

Keby takto jazdili v špičke všetci z ľavého pruhu pred kruháčom, zabrzdili by celkom pravý pruh pred kruháčom.

Preto jazdia vodiči z ľavého pruhu pred kruháčom tak, že prejdú cez pravý pruh v kruháči rovno do ľavého, aby súbežne mohli vchádzať aj vodiči z pravého pruhu pred kruháčom a pri vychádzaní samozrejme riskujú, že budú mať problém pri preraďovaní do pravého pruhu (aby dodržali predpisy).

Takže otázka je, ako sa majú radiť autá na dvojpruhovom kruháči v špičke? A ešte by ma zaujímalo, či v takej situácii, kedy auto idúce v ľavom pruhu pred kruháčom, ktoré vojde do kruháču a to do ľavého pruhu, má blikať ľavým blinkrom (nakoľko sa preradí vlastne z pravého do ľavého pruhu)?"

Príslušné smerovky treba zapínať vždy pri preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého. To platí aj pre kruhové križovatky. Bez nich to, najmä v takej križovatke, ako je pod Zoborom, mohlo viesť nie len k chaosu ale aj k nehode.


Zväčšiť mapu

Nešťastím tejto kruhovej križovatky sú niektoré chýbajúce čiary na ceste v križovatke. Napríklad čiary, ktoré by vodičom naznačili, ktorým jazdným pruhom prejsť po vjazde z dvojpruhovej cesty.

V Nitre na vjazde do kruhovej križovatky od diaľnice z Bratislavy však také čiary nie sú. A preto, ak chcú vodiči dodržiavať dopravné predpisy na takomto mieste, či z pravého alebo z ľavého jazdného pruhu musia do kruhovej križovatky vojsť najprv do vonkajšieho jazdného pruhu v "kruháči". Do vnútorného sa potom môžu preradiť až cez smerovky.

Aby na spomínanom mieste nedochádzalo ku kolíziám, zákon o cestnej premávke prikazuje prednosť vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Aby však na vjazde do križovatky nedochádzalo k ohrozovaniu plynulosti premávky (platí aj pre čas špičky), motoristi z ľavého jazdného pruhu vchádzajú aj bez vodiacich čiar priamo do vnútorného jazdného pruhu kruhovej križovatky. Ak to urobia so zapnutými smerovkami hneď po vjazde do kruhovej križovatky, všetko by malo byť v poriadku.

Ďalší problém ohrozujúci plynulosť premávky nastáva pri opúšťaní križovatky v smere do Zvolena. Vozidlá vo vonkajšom jazdnom pruhu ho nemajú. Tie vo vnútornom áno. Najmä v prípade, že si neuvedomia, že musia dať prednosť pri prejazde vonkajším pruhom vozidlám, ktoré pokračujú v kruhovej križovatke po vonkajšom pruhu ďalej.

V čase špičky je možné znížiť ohrozenie plynulosti premávky v kruhovej križovatke len riadením križovatky policajtmi, čo sa v Nitre pod Zoborom aj deje. Plynulosť je tam však závislá aj od množstva tranzitujúcich vozidiel.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 466
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 289
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 767
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 621
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 283
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 089
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 542
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 407
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.