SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Problémy s kruhovými križovatkami

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh. Viacerým to komplikuje prejazd.

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh.

Dvaja Martinovia nám poslali dve otázky, ktoré súvisia s prejazdom týchto križovatiek.

Martin: "Kruhový objazd v Nitre nachádzajúci sa pri Hypermarkete Tesco je sám o sebe zvláštny. No najviac ma irituje, keď ja prichádzam v smere od Mlynariec, kde sú 2 jazdné pruhy. V jednom sa čaká vždy a druhý je väčšinou prázdny, pretože slúži skôr pre vozidlá, ktoré vychádzajú pri najbližšom výjazde.

Veľa vodičov však tento prázdny pruh využíva na obídenie všetkých čakajúcich vozidiel a následne sa v kruháči preradia do ľavého jazdného pruhu.

V strede kruhového objazdu sa síce nachádza prerušovaná čiara, ale aj tak si myslím, že to nie je OK. Zaujímalo by ma, či je takáto jazda v súlade s dopravnými predpismi."

kruhac.JPG

Keďže nevieme, ako sú na danom mieste rozmiestnené zvislé dopravné značky, z náčrtu a z popisu môžme len predpokladať, že pred vjazdom do kruhovej križovatky je dopravná značka kruhovej križovatky a "Daj prednosť v jazde".

Potom, ak auto idúce po súvislej červenej šípke spraví manéver, ako ho popísal Martin, neporuší žiadne dopravné predpisy. Musí však dať prednosť vozidlám idúcim v jazdnom pruhu kruhovej križovatky, do ktorého sa preraďuje.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Druhá viacpruhová a zároveň frekventovanejšia kruhová križovatka je v Nitre pod Zoborom. Na ňu sa opýtal druhý Martin:

Martin: "Konkrétne ma zaujíma názor na situáciu, keď pred dvojpruhovým kruháčom čakajú vedľa seba dve autá a to, ktoré ide v ľavom, vojde do kruháču (len do vonkajšieho pruhu) a pokračuje po vonkajšom pruhu. Je tento spôsob jazdy O.K.? Keby v tom istom momente vošiel aj vodič z pravého pruhu pred kruháčom, asi by sa zrazili.

Keby takto jazdili v špičke všetci z ľavého pruhu pred kruháčom, zabrzdili by celkom pravý pruh pred kruháčom.

Preto jazdia vodiči z ľavého pruhu pred kruháčom tak, že prejdú cez pravý pruh v kruháči rovno do ľavého, aby súbežne mohli vchádzať aj vodiči z pravého pruhu pred kruháčom a pri vychádzaní samozrejme riskujú, že budú mať problém pri preraďovaní do pravého pruhu (aby dodržali predpisy).

Takže otázka je, ako sa majú radiť autá na dvojpruhovom kruháči v špičke? A ešte by ma zaujímalo, či v takej situácii, kedy auto idúce v ľavom pruhu pred kruháčom, ktoré vojde do kruháču a to do ľavého pruhu, má blikať ľavým blinkrom (nakoľko sa preradí vlastne z pravého do ľavého pruhu)?"

Príslušné smerovky treba zapínať vždy pri preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého. To platí aj pre kruhové križovatky. Bez nich to, najmä v takej križovatke, ako je pod Zoborom, mohlo viesť nie len k chaosu ale aj k nehode.


Zväčšiť mapu

Nešťastím tejto kruhovej križovatky sú niektoré chýbajúce čiary na ceste v križovatke. Napríklad čiary, ktoré by vodičom naznačili, ktorým jazdným pruhom prejsť po vjazde z dvojpruhovej cesty.

V Nitre na vjazde do kruhovej križovatky od diaľnice z Bratislavy však také čiary nie sú. A preto, ak chcú vodiči dodržiavať dopravné predpisy na takomto mieste, či z pravého alebo z ľavého jazdného pruhu musia do kruhovej križovatky vojsť najprv do vonkajšieho jazdného pruhu v "kruháči". Do vnútorného sa potom môžu preradiť až cez smerovky.

Aby na spomínanom mieste nedochádzalo ku kolíziám, zákon o cestnej premávke prikazuje prednosť vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Aby však na vjazde do križovatky nedochádzalo k ohrozovaniu plynulosti premávky (platí aj pre čas špičky), motoristi z ľavého jazdného pruhu vchádzajú aj bez vodiacich čiar priamo do vnútorného jazdného pruhu kruhovej križovatky. Ak to urobia so zapnutými smerovkami hneď po vjazde do kruhovej križovatky, všetko by malo byť v poriadku.

Ďalší problém ohrozujúci plynulosť premávky nastáva pri opúšťaní križovatky v smere do Zvolena. Vozidlá vo vonkajšom jazdnom pruhu ho nemajú. Tie vo vnútornom áno. Najmä v prípade, že si neuvedomia, že musia dať prednosť pri prejazde vonkajším pruhom vozidlám, ktoré pokračujú v kruhovej križovatke po vonkajšom pruhu ďalej.

V čase špičky je možné znížiť ohrozenie plynulosti premávky v kruhovej križovatke len riadením križovatky policajtmi, čo sa v Nitre pod Zoborom aj deje. Plynulosť je tam však závislá aj od množstva tranzitujúcich vozidiel.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 386
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 593
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 170
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 167
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 196
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 439
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 818
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 930
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 772
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 751
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Odliatky kostry tyranosaura Stana boli od 90. rokov vystavené vo viacerých múzeách v Európe. Tentoraz však predali vzácnu originálnu kostru, ktorá významne prispela k poznaniu o tyranosauroch.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.