SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Problémy s kruhovými križovatkami

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh. Viacerým to komplikuje prejazd.

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh.

Dvaja Martinovia nám poslali dve otázky, ktoré súvisia s prejazdom týchto križovatiek.

Martin: "Kruhový objazd v Nitre nachádzajúci sa pri Hypermarkete Tesco je sám o sebe zvláštny. No najviac ma irituje, keď ja prichádzam v smere od Mlynariec, kde sú 2 jazdné pruhy. V jednom sa čaká vždy a druhý je väčšinou prázdny, pretože slúži skôr pre vozidlá, ktoré vychádzajú pri najbližšom výjazde.

Veľa vodičov však tento prázdny pruh využíva na obídenie všetkých čakajúcich vozidiel a následne sa v kruháči preradia do ľavého jazdného pruhu.

V strede kruhového objazdu sa síce nachádza prerušovaná čiara, ale aj tak si myslím, že to nie je OK. Zaujímalo by ma, či je takáto jazda v súlade s dopravnými predpismi."

kruhac.JPG

Keďže nevieme, ako sú na danom mieste rozmiestnené zvislé dopravné značky, z náčrtu a z popisu môžme len predpokladať, že pred vjazdom do kruhovej križovatky je dopravná značka kruhovej križovatky a "Daj prednosť v jazde".

Potom, ak auto idúce po súvislej červenej šípke spraví manéver, ako ho popísal Martin, neporuší žiadne dopravné predpisy. Musí však dať prednosť vozidlám idúcim v jazdnom pruhu kruhovej križovatky, do ktorého sa preraďuje.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Druhá viacpruhová a zároveň frekventovanejšia kruhová križovatka je v Nitre pod Zoborom. Na ňu sa opýtal druhý Martin:

Martin: "Konkrétne ma zaujíma názor na situáciu, keď pred dvojpruhovým kruháčom čakajú vedľa seba dve autá a to, ktoré ide v ľavom, vojde do kruháču (len do vonkajšieho pruhu) a pokračuje po vonkajšom pruhu. Je tento spôsob jazdy O.K.? Keby v tom istom momente vošiel aj vodič z pravého pruhu pred kruháčom, asi by sa zrazili.

Keby takto jazdili v špičke všetci z ľavého pruhu pred kruháčom, zabrzdili by celkom pravý pruh pred kruháčom.

Preto jazdia vodiči z ľavého pruhu pred kruháčom tak, že prejdú cez pravý pruh v kruháči rovno do ľavého, aby súbežne mohli vchádzať aj vodiči z pravého pruhu pred kruháčom a pri vychádzaní samozrejme riskujú, že budú mať problém pri preraďovaní do pravého pruhu (aby dodržali predpisy).

Takže otázka je, ako sa majú radiť autá na dvojpruhovom kruháči v špičke? A ešte by ma zaujímalo, či v takej situácii, kedy auto idúce v ľavom pruhu pred kruháčom, ktoré vojde do kruháču a to do ľavého pruhu, má blikať ľavým blinkrom (nakoľko sa preradí vlastne z pravého do ľavého pruhu)?"

Príslušné smerovky treba zapínať vždy pri preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého. To platí aj pre kruhové križovatky. Bez nich to, najmä v takej križovatke, ako je pod Zoborom, mohlo viesť nie len k chaosu ale aj k nehode.


Zväčšiť mapu

Nešťastím tejto kruhovej križovatky sú niektoré chýbajúce čiary na ceste v križovatke. Napríklad čiary, ktoré by vodičom naznačili, ktorým jazdným pruhom prejsť po vjazde z dvojpruhovej cesty.

V Nitre na vjazde do kruhovej križovatky od diaľnice z Bratislavy však také čiary nie sú. A preto, ak chcú vodiči dodržiavať dopravné predpisy na takomto mieste, či z pravého alebo z ľavého jazdného pruhu musia do kruhovej križovatky vojsť najprv do vonkajšieho jazdného pruhu v "kruháči". Do vnútorného sa potom môžu preradiť až cez smerovky.

Aby na spomínanom mieste nedochádzalo ku kolíziám, zákon o cestnej premávke prikazuje prednosť vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Aby však na vjazde do križovatky nedochádzalo k ohrozovaniu plynulosti premávky (platí aj pre čas špičky), motoristi z ľavého jazdného pruhu vchádzajú aj bez vodiacich čiar priamo do vnútorného jazdného pruhu kruhovej križovatky. Ak to urobia so zapnutými smerovkami hneď po vjazde do kruhovej križovatky, všetko by malo byť v poriadku.

Ďalší problém ohrozujúci plynulosť premávky nastáva pri opúšťaní križovatky v smere do Zvolena. Vozidlá vo vonkajšom jazdnom pruhu ho nemajú. Tie vo vnútornom áno. Najmä v prípade, že si neuvedomia, že musia dať prednosť pri prejazde vonkajším pruhom vozidlám, ktoré pokračujú v kruhovej križovatke po vonkajšom pruhu ďalej.

V čase špičky je možné znížiť ohrozenie plynulosti premávky v kruhovej križovatke len riadením križovatky policajtmi, čo sa v Nitre pod Zoborom aj deje. Plynulosť je tam však závislá aj od množstva tranzitujúcich vozidiel.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 268
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 254
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 993
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 910
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 624
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  8. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 153
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 854
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 817
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 999
  5. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 741
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 720
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 243
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu