SME

Problémy s kruhovými križovatkami

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh. Viacerým to komplikuje prejazd.

V Nitre sa nachádzajú dve kruhové križovatky, ktoré sú na slovenské pomery neštandardné - majú viac než jeden jazdný pruh.

Dvaja Martinovia nám poslali dve otázky, ktoré súvisia s prejazdom týchto križovatiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Kruhový objazd v Nitre nachádzajúci sa pri Hypermarkete Tesco je sám o sebe zvláštny. No najviac ma irituje, keď ja prichádzam v smere od Mlynariec, kde sú 2 jazdné pruhy. V jednom sa čaká vždy a druhý je väčšinou prázdny, pretože slúži skôr pre vozidlá, ktoré vychádzajú pri najbližšom výjazde.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa vodičov však tento prázdny pruh využíva na obídenie všetkých čakajúcich vozidiel a následne sa v kruháči preradia do ľavého jazdného pruhu.

V strede kruhového objazdu sa síce nachádza prerušovaná čiara, ale aj tak si myslím, že to nie je OK. Zaujímalo by ma, či je takáto jazda v súlade s dopravnými predpismi."

Keďže nevieme, ako sú na danom mieste rozmiestnené zvislé dopravné značky, z náčrtu a z popisu môžme len predpokladať, že pred vjazdom do kruhovej križovatky je dopravná značka kruhovej križovatky a "Daj prednosť v jazde".

Potom, ak auto idúce po súvislej červenej šípke spraví manéver, ako ho popísal Martin, neporuší žiadne dopravné predpisy. Musí však dať prednosť vozidlám idúcim v jazdnom pruhu kruhovej križovatky, do ktorého sa preraďuje.

SkryťVypnúť reklamu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Druhá viacpruhová a zároveň frekventovanejšia kruhová križovatka je v Nitre pod Zoborom. Na ňu sa opýtal druhý Martin:

Martin: "Konkrétne ma zaujíma názor na situáciu, keď pred dvojpruhovým kruháčom čakajú vedľa seba dve autá a to, ktoré ide v ľavom, vojde do kruháču (len do vonkajšieho pruhu) a pokračuje po vonkajšom pruhu. Je tento spôsob jazdy O.K.? Keby v tom istom momente vošiel aj vodič z pravého pruhu pred kruháčom, asi by sa zrazili.

SkryťVypnúť reklamu

Keby takto jazdili v špičke všetci z ľavého pruhu pred kruháčom, zabrzdili by celkom pravý pruh pred kruháčom.

Preto jazdia vodiči z ľavého pruhu pred kruháčom tak, že prejdú cez pravý pruh v kruháči rovno do ľavého, aby súbežne mohli vchádzať aj vodiči z pravého pruhu pred kruháčom a pri vychádzaní samozrejme riskujú, že budú mať problém pri preraďovaní do pravého pruhu (aby dodržali predpisy).

Takže otázka je, ako sa majú radiť autá na dvojpruhovom kruháči v špičke? A ešte by ma zaujímalo, či v takej situácii, kedy auto idúce v ľavom pruhu pred kruháčom, ktoré vojde do kruháču a to do ľavého pruhu, má blikať ľavým blinkrom (nakoľko sa preradí vlastne z pravého do ľavého pruhu)?"

Príslušné smerovky treba zapínať vždy pri preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého. To platí aj pre kruhové križovatky. Bez nich to, najmä v takej križovatke, ako je pod Zoborom, mohlo viesť nie len k chaosu ale aj k nehode.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Nešťastím tejto kruhovej križovatky sú niektoré chýbajúce čiary na ceste v križovatke. Napríklad čiary, ktoré by vodičom naznačili, ktorým jazdným pruhom prejsť po vjazde z dvojpruhovej cesty.

V Nitre na vjazde do kruhovej križovatky od diaľnice z Bratislavy však také čiary nie sú. A preto, ak chcú vodiči dodržiavať dopravné predpisy na takomto mieste, či z pravého alebo z ľavého jazdného pruhu musia do kruhovej križovatky vojsť najprv do vonkajšieho jazdného pruhu v "kruháči". Do vnútorného sa potom môžu preradiť až cez smerovky.

Aby na spomínanom mieste nedochádzalo ku kolíziám, zákon o cestnej premávke prikazuje prednosť vozidlám idúcim v pravom jazdnom pruhu.

Aby však na vjazde do križovatky nedochádzalo k ohrozovaniu plynulosti premávky (platí aj pre čas špičky), motoristi z ľavého jazdného pruhu vchádzajú aj bez vodiacich čiar priamo do vnútorného jazdného pruhu kruhovej križovatky. Ak to urobia so zapnutými smerovkami hneď po vjazde do kruhovej križovatky, všetko by malo byť v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalší problém ohrozujúci plynulosť premávky nastáva pri opúšťaní križovatky v smere do Zvolena. Vozidlá vo vonkajšom jazdnom pruhu ho nemajú. Tie vo vnútornom áno. Najmä v prípade, že si neuvedomia, že musia dať prednosť pri prejazde vonkajším pruhom vozidlám, ktoré pokračujú v kruhovej križovatke po vonkajšom pruhu ďalej.

V čase špičky je možné znížiť ohrozenie plynulosti premávky v kruhovej križovatke len riadením križovatky policajtmi, čo sa v Nitre pod Zoborom aj deje. Plynulosť je tam však závislá aj od množstva tranzitujúcich vozidiel.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 156
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 454
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 171
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 955
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu