SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Preplatia vám cestári umytie auta?

Viacerí z vás majú určite skúsenosť s jazdou po zablatených cestách. Najmä v oblastiach, kde sa popri ceste niečo stavia. Vtedy si to najviac odnesie auto. Kto vám preplatí jeho očistu?

Ján: "Snažím sa mať auto pomerne čisté, no ak prejdem po rozostavanom zablatenom úseku, kde vedľa stavajú časť diaľnice, tak mám auto zablatené a od podvozku zablatený aj motorový priestor. Môžem žiadať od NDS zaplatenie umytia auta aj motorového priestoru?"

Podľa zákona o pozemných komunikáciách sú správcovia ciest zodpovední voči škodám užívateľov ciest len vo vzťahu k závadám v zjazdnosti nesúvisiacich so stavebným alebo s technicko-dopravným stavom vozovky.

Inak povedané, ak si poškodíte auto na výtlku, ktorý možno predvídať, prípadnú škodu vám nemusia preplatiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Správcovia ciest sú však zodpovední za škodu spôsobenú napríklad poľadovicou alebo veľkým množstvom vody na ceste. Ale aj to iba v prípade, že sa im dokáže, že bolo v ich silách tieto závady v zjazdnosti odstrániť alebo na ne upozorniť.

§ 9a, zákon č. 131/1961 Zb.:

(1) Užívatelia diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií nemajú nárok na náhradu škody, ktorá im vznikla zo stavebného stavu alebo dopravno-technického stavu diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií.

(2) Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií však zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.

§ 12, vyhláška č. 35/1984 Zb.:

(2) Závady v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú také zmeny v zjazdnosti týchto komunikácií spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam. Závadami v zjazdnosti sú najmä
a) ojedinelé výtlky, výmole a hrbole v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky, nevhodne uložený udržiavací materiál, spadnuté stromy a kamene, poškodené dopravné značky a iné prekážky, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje,
b) znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,
c) ojedinelé miesta s poľadovicou, ktorá vznikla námrazou, zamŕzaním stekajúcej vody na vozovku z okolia alebo vôd stojacich na vozovke v dôsledku zlej funkcie zariadenia na odvodnenie komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže sa znečistená cesta považuje za závadu v zjazdnosti, správca komunikácie je zodpovedný za prípadné škody spôsobené zablatenou cestou ak je dokázateľné, že v čase vzniku škody nebolo možné zabrániť znečisteniu cesty.

Ak by sme zablatenie auta, prípadne zablatenie motora považovali za ich poškodenie, potom by mal Ján nárok na náhradu škody. S tým by však musel súhlasiť aj správca cesty. Preto sa takéto spory dajú úspešne vyriešiť len prostredníctvom súdu.

O trochu horšiu skúsenosť mal so závadou v zjazdnosti človek, ktorý sa nepodpísal.

"Pri prejazde popod jeden svah na ktorom je rostlá skala, mi v čase môjho prejazdu popadali priamo pred auto úlomky z tejto skaly alebo zo svahu. Nedalo sa tomu vyhnúť, nakoľko oproti mne išlo tiež auto. A keďže som nabehol na skalu, poškodil som si automobil. Zhodou okolností, protiidúce auto bola polícia.

Popadané kamene sme spoločne odpratali z vozovky, aby nedošlo k ďalším kolíziam a privolal som na miesto dopravnú polície z dôvodu zdokumentovania nehody. Vozidlo som musel nechať po vyšetrení nehody odtiahnuť, lebo bolo nepojazdné. Následne som ho nechal odtiahnuť do autorizovaného servisu na opravu - škoda cca 70 000 Sk.

Môžem žiadať od správcu cesty náhradu vzniknutej škody? Pozemok svahu, na ktorom je skala, patrí mestu, ale správca vraj zodpovedá za územie ešte 1m za krajnicu. Značka padajúce kamene a ani zábrana voči padajúcim kamenom tam nie sú. Vraj z dôvodu, že to bolo výnimočná situácia. Aj keď je to tam každú zimu, len zatiaľ žiadny poškodený to neriešil súdnou cestou."

SkryťVypnúť reklamu

V tomto prípade sa stala škoda, ktorej príčinou bola závada v zjazdnosti. A tou sú aj spadnuté kamene, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje.

Vodič poškodeného auta samozrejme náhradu škody žiadať môže. Iná vec je, či bude úspešný. Bude musieť totiž dokázať, že bolo v medziach možností správcu tieto závady odstrániť, alebo na ne predpísaným spôsobom upozorniť.

To sa dá len tak, že dokáže, že správca komunikácie vedel o tom, že na danom úseku môžu padať kamene na cestu, napriek tomu cestu neoznačil, respektíve nezabránil fyzicky tomu, aby kamene nepadali na cestu.

V súvislosti s cestami si prečítajte ešte jednu otázku Petra z Bratislavy:

Peter: "Je diaľnica diaľnicou, ak nemá odstavný pruh? Platia pravidlá cestnej premávky aj pre takýto typ "slovenskej" diaľnice. Alebo zdravý rozum? Pravý jazdný pruh však ani v takomto prípade nemožno použiť na predbiehanie - aj to hovorí zdravý rozum a morálka."

SkryťVypnúť reklamu

To s tým predbiehaním cez pravý pruh potvrdzuje aj zákon o cestnej premávke. Otázkou ostáva, či je priebežná jazda v pravom pruhu predbiehaním vozidiel idúcich pomalšie v iných pruhoch, keďže predbiehanie nie je zákonom definované.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. ...

No a či je diaľnica diaľnicou, keď nemá odstavný pruh? Pre vodiča v cestnej premávke je diaľnicou taká cesta, ktorá je označená príslušnou dopravnou značkou. V tomto prípade značkou IP 23a.

00.jpg

Značka Diaľnica (č. IP 23a) označuje cestu, na ktorej platia zvláštne ustanovenia o premávke na diaľnici a rýchlostnej ceste. Diaľnice, ktoré nie sú spoplatnené, sa označujú dodatkovou tabuľkou s textom "BEZ ÚHRADY" v troch jazykoch.

Značka Koniec diaľnice (č. IP 23b) označuje koniec cesty, na ktorej platia zvláštne ustanovenia o premávke na diaľnici a rýchlostnej ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Na takto označenej ceste zaradenej do cestnej siete platia pravidlá cestnej premávky. Nezávisle od toho, či má alebo nemá odstavný pruh.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 268
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 254
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 993
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 910
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 624
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 154
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 855
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 817
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 001
  5. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 744
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 720
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 243
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu