SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

Stále nie je jasné, ako chápať zorné pole vodiča. Nehovoriac o tom, že vyhláška, ktorá ho spomína, zakazuje aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.

O zornom poli vodiča sa toho napísalo v poslednom období veľa. Stále však nie je jasné, ako ho chápať. Prvotná nevôľa vodičov zo zákazu umiestňovania navigačných prístrojov bola doplnená aj o komédiu preto, že vyhláška zakázala aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.

V pondelok dalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky do medzirezortného pripomienkovania nové znenie vyhlášky č. 464/2009 Z.z. Čo všetko sa mení vo vyhláške, ktorá neplatí ani mesiac?

Pozrite si ešte stále platné znenie vyhlášky, ktorá sa bude novelizovať

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Staré znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,

Nové znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť
1. na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča; musia umožniť najmenej 50% priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
2. na zadné sklo,

Skryť Vypnúť reklamu

Z paragrafu 4 ministerstvo vypúšťa celý odsek 6, v ktorom sa hovorí o zornom poli vodiča, starých diaľničných nálepkách a navigačných prístrojoch.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

Skryť Vypnúť reklamu

No a v paragrafe 22 ministerstvo opravilo preklep: "20 mm" nahrádza "20 m". Týka sa to svietidla bicykla a opravená vzdialenosť určuje, kam najďalej má dopadať na komunikáciu svetlo svietidla. 20 mm je skutočne veľmi malá vzdialenosť.

Čiže, okrem opravy preklepu, doplnenia možnosti umiestniť fóliu aj na zadné sklo, dochádza aj k vypusteniu sporného odseku 6 v paragrafe 4, čím sa situácia s navigačnými systémami a palubnými jednotkami vyrieši. Ale vypadne aj odôvodnená veta: "Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť".

Ako by som to riešil ja?

Na pochopenie problematiky si dovolím použiť obrázok spoločnosti Autosklo Hornet, na ktorom je vysvetlené, kedy je a kedy nie je možná oprava poškodeného čelného skla.

Skryť Vypnúť reklamu
01.jpg
Obr. 1. Vymedzenie problematických miest pre opravu poškodeného skla

Za základ by som zobral plochu skla, ktorú definuje § 4, odsek 5.

§4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43. Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy „A“ čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.

Uvedenú plochy by som obmedzil od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu. Do tejto plochy by som zakázal umiestňovať akékoľvek nálepky a predmety, nakoľko ju vodič potrebuje mať priehľadnú za každého počasia.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho treba akceptovať aj fyziológiu zraku, presnejšie periférne videnie človeka, v ktorom by nemali byť žiadne predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla. Oblasť periférneho videnia je vhodné využiť a aj sa využíva pre umiestnenie ukazovateľa rýchlosti, najrôznejších kontroliek, vrátane navigačných prístrojov. Je to preto, aby vodič periférne videl, čo sa deje pred vozidlom, keď sa pozerá napríklad na tachometer.

Hoci plocha periférneho videnia je u každého človeka iná, pre potreby vodiča by som ju definoval od stredu čelného skla smerom k vodičovi.

02.jpg
Obr.2. Návrh zorného a periférneho pola videnia vodiča.

Čiže, problematický odsek § 4 vyhlášky by mohol znieť napríklad takto:

(6) V zornom poli vodiča definovanom v odseku 5 od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu vozidla nesmú byť umiestnené žiadne predmety. V oblasti periférneho videnia vodiča, čo je plocha čelného skla od stredu čelného skla (stredu vozidla) smerom k vodičovi, sa nesmú umiestňovať nálepky a iné predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla, obsluhou vozidla alebo evidenciou vozidla alebo nie sú pre dané vozidlo schválené. Navigačné prístroje, palubné mýtne jednotky, diaľničné nálepky a podobne, je vodič povinný umiestniť tak, aby plnili svoj účel a neobmedzovali ho vo výhľade, najmä aby nezakryli výhľad na iného účastníka cestnej premávky, napríklad chodca. Časovo neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 480
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 766
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 687
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 285
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 303
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 358
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 288
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 307
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 298
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.