O zornom poli vodiča sa toho napísalo v poslednom období veľa. Stále však nie je jasné, ako ho chápať. Prvotná nevôľa vodičov zo zákazu umiestňovania navigačných prístrojov bola doplnená aj o komédiu preto, že vyhláška zakázala aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.
V pondelok dalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky do medzirezortného pripomienkovania nové znenie vyhlášky č. 464/2009 Z.z. Čo všetko sa mení vo vyhláške, ktorá neplatí ani mesiac?
Pozrite si ešte stále platné znenie vyhlášky, ktorá sa bude novelizovať
Staré znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
Nové znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť
1. na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča; musia umožniť najmenej 50% priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
2. na zadné sklo,
Z paragrafu 4 ministerstvo vypúšťa celý odsek 6, v ktorom sa hovorí o zornom poli vodiča, starých diaľničných nálepkách a navigačných prístrojoch.
§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.
No a v paragrafe 22 ministerstvo opravilo preklep: "20 mm" nahrádza "20 m". Týka sa to svietidla bicykla a opravená vzdialenosť určuje, kam najďalej má dopadať na komunikáciu svetlo svietidla. 20 mm je skutočne veľmi malá vzdialenosť.
Čiže, okrem opravy preklepu, doplnenia možnosti umiestniť fóliu aj na zadné sklo, dochádza aj k vypusteniu sporného odseku 6 v paragrafe 4, čím sa situácia s navigačnými systémami a palubnými jednotkami vyrieši. Ale vypadne aj odôvodnená veta: "Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť".
Ako by som to riešil ja?
Na pochopenie problematiky si dovolím použiť obrázok spoločnosti Autosklo Hornet, na ktorom je vysvetlené, kedy je a kedy nie je možná oprava poškodeného čelného skla.
![]() |
Obr. 1. Vymedzenie problematických miest pre opravu poškodeného skla |
Za základ by som zobral plochu skla, ktorú definuje § 4, odsek 5.
§4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43. Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy „A“ čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.
Uvedenú plochy by som obmedzil od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu. Do tejto plochy by som zakázal umiestňovať akékoľvek nálepky a predmety, nakoľko ju vodič potrebuje mať priehľadnú za každého počasia.
Okrem toho treba akceptovať aj fyziológiu zraku, presnejšie periférne videnie človeka, v ktorom by nemali byť žiadne predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla. Oblasť periférneho videnia je vhodné využiť a aj sa využíva pre umiestnenie ukazovateľa rýchlosti, najrôznejších kontroliek, vrátane navigačných prístrojov. Je to preto, aby vodič periférne videl, čo sa deje pred vozidlom, keď sa pozerá napríklad na tachometer.
Hoci plocha periférneho videnia je u každého človeka iná, pre potreby vodiča by som ju definoval od stredu čelného skla smerom k vodičovi.
![]() |
Obr.2. Návrh zorného a periférneho pola videnia vodiča. |
Čiže, problematický odsek § 4 vyhlášky by mohol znieť napríklad takto:
(6) V zornom poli vodiča definovanom v odseku 5 od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu vozidla nesmú byť umiestnené žiadne predmety. V oblasti periférneho videnia vodiča, čo je plocha čelného skla od stredu čelného skla (stredu vozidla) smerom k vodičovi, sa nesmú umiestňovať nálepky a iné predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla, obsluhou vozidla alebo evidenciou vozidla alebo nie sú pre dané vozidlo schválené. Navigačné prístroje, palubné mýtne jednotky, diaľničné nálepky a podobne, je vodič povinný umiestniť tak, aby plnili svoj účel a neobmedzovali ho vo výhľade, najmä aby nezakryli výhľad na iného účastníka cestnej premávky, napríklad chodca. Časovo neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť.