SME
reklama

Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

Stále nie je jasné, ako chápať zorné pole vodiča. Nehovoriac o tom, že vyhláška, ktorá ho spomína, zakazuje aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.

O zornom poli vodiča sa toho napísalo v poslednom období veľa. Stále však nie je jasné, ako ho chápať. Prvotná nevôľa vodičov zo zákazu umiestňovania navigačných prístrojov bola doplnená aj o komédiu preto, že vyhláška zakázala aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V pondelok dalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky do medzirezortného pripomienkovania nové znenie vyhlášky č. 464/2009 Z.z. Čo všetko sa mení vo vyhláške, ktorá neplatí ani mesiac?

Pozrite si ešte stále platné znenie vyhlášky, ktorá sa bude novelizovať

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Staré znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,

Nové znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť
1. na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča; musia umožniť najmenej 50% priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
2. na zadné sklo,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z paragrafu 4 ministerstvo vypúšťa celý odsek 6, v ktorom sa hovorí o zornom poli vodiča, starých diaľničných nálepkách a navigačných prístrojoch.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a v paragrafe 22 ministerstvo opravilo preklep: "20 mm" nahrádza "20 m". Týka sa to svietidla bicykla a opravená vzdialenosť určuje, kam najďalej má dopadať na komunikáciu svetlo svietidla. 20 mm je skutočne veľmi malá vzdialenosť.

Čiže, okrem opravy preklepu, doplnenia možnosti umiestniť fóliu aj na zadné sklo, dochádza aj k vypusteniu sporného odseku 6 v paragrafe 4, čím sa situácia s navigačnými systémami a palubnými jednotkami vyrieši. Ale vypadne aj odôvodnená veta: "Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť".

Ako by som to riešil ja?

Na pochopenie problematiky si dovolím použiť obrázok spoločnosti Autosklo Hornet, na ktorom je vysvetlené, kedy je a kedy nie je možná oprava poškodeného čelného skla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
01.jpg
Obr. 1. Vymedzenie problematických miest pre opravu poškodeného skla

Za základ by som zobral plochu skla, ktorú definuje § 4, odsek 5.

§4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43. Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy „A“ čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.

Uvedenú plochy by som obmedzil od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu. Do tejto plochy by som zakázal umiestňovať akékoľvek nálepky a predmety, nakoľko ju vodič potrebuje mať priehľadnú za každého počasia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho treba akceptovať aj fyziológiu zraku, presnejšie periférne videnie človeka, v ktorom by nemali byť žiadne predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla. Oblasť periférneho videnia je vhodné využiť a aj sa využíva pre umiestnenie ukazovateľa rýchlosti, najrôznejších kontroliek, vrátane navigačných prístrojov. Je to preto, aby vodič periférne videl, čo sa deje pred vozidlom, keď sa pozerá napríklad na tachometer.

Hoci plocha periférneho videnia je u každého človeka iná, pre potreby vodiča by som ju definoval od stredu čelného skla smerom k vodičovi.

02.jpg
Obr.2. Návrh zorného a periférneho pola videnia vodiča.

Čiže, problematický odsek § 4 vyhlášky by mohol znieť napríklad takto:

(6) V zornom poli vodiča definovanom v odseku 5 od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu vozidla nesmú byť umiestnené žiadne predmety. V oblasti periférneho videnia vodiča, čo je plocha čelného skla od stredu čelného skla (stredu vozidla) smerom k vodičovi, sa nesmú umiestňovať nálepky a iné predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla, obsluhou vozidla alebo evidenciou vozidla alebo nie sú pre dané vozidlo schválené. Navigačné prístroje, palubné mýtne jednotky, diaľničné nálepky a podobne, je vodič povinný umiestniť tak, aby plnili svoj účel a neobmedzovali ho vo výhľade, najmä aby nezakryli výhľad na iného účastníka cestnej premávky, napríklad chodca. Časovo neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 697
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 527
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 495
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 023
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 683
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 988
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 658
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 404
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu