SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ministerstvo vypúšťa z vyhlášky zorné pole vodiča, navigácie sa budú môcť používať

Stále nie je jasné, ako chápať zorné pole vodiča. Nehovoriac o tom, že vyhláška, ktorá ho spomína, zakazuje aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.

O zornom poli vodiča sa toho napísalo v poslednom období veľa. Stále však nie je jasné, ako ho chápať. Prvotná nevôľa vodičov zo zákazu umiestňovania navigačných prístrojov bola doplnená aj o komédiu preto, že vyhláška zakázala aj palubnú jednotku pre elektronický výber mýta.

V pondelok dalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky do medzirezortného pripomienkovania nové znenie vyhlášky č. 464/2009 Z.z. Čo všetko sa mení vo vyhláške, ktorá neplatí ani mesiac?

Pozrite si ešte stále platné znenie vyhlášky, ktorá sa bude novelizovať

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Staré znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča, a na zadné sklo; musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,

Nové znenie § 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Doplnkové príslušenstvo a výbava na zasklené plochy vozidiel napríklad fólie, nálepky alebo tónovanie skiel, musia spĺňať tieto technické požiadavky:
c) reklamné fólie a fólie proti slnečnému žiareniu a tónovanie skiel na vozidlách kategórie M2 a M3 možno použiť
1. na bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, ktoré sú určené na výhľad z miesta vodiča; musia umožniť najmenej 50% priepustnosti svetla a viditeľnosť aj do vozidla,
2. na zadné sklo,

SkryťVypnúť reklamu

Z paragrafu 4 ministerstvo vypúšťa celý odsek 6, v ktorom sa hovorí o zornom poli vodiča, starých diaľničných nálepkách a navigačných prístrojoch.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

SkryťVypnúť reklamu

No a v paragrafe 22 ministerstvo opravilo preklep: "20 mm" nahrádza "20 m". Týka sa to svietidla bicykla a opravená vzdialenosť určuje, kam najďalej má dopadať na komunikáciu svetlo svietidla. 20 mm je skutočne veľmi malá vzdialenosť.

Čiže, okrem opravy preklepu, doplnenia možnosti umiestniť fóliu aj na zadné sklo, dochádza aj k vypusteniu sporného odseku 6 v paragrafe 4, čím sa situácia s navigačnými systémami a palubnými jednotkami vyrieši. Ale vypadne aj odôvodnená veta: "Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť".

Ako by som to riešil ja?

Na pochopenie problematiky si dovolím použiť obrázok spoločnosti Autosklo Hornet, na ktorom je vysvetlené, kedy je a kedy nie je možná oprava poškodeného čelného skla.

SkryťVypnúť reklamu
01.jpg
Obr. 1. Vymedzenie problematických miest pre opravu poškodeného skla

Za základ by som zobral plochu skla, ktorú definuje § 4, odsek 5.

§4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(5) Úpravy a opravy zasklenia vozidiel, ktoré majú za následok zníženie svetelnej priepustnosti, možno vykonávať iba pri dodržaní podmienok podľa predpisu EHK č. 43. Úpravy a opravy zasklenia vozidiel možno vykonávať len mimo vzťažnej plochy „A“ čelného skla. Technológiou úpravy a opravy zasklených plôch vozidiel musí sa zabezpečiť, aby sklo v opravovanom mieste nemenilo farbu predmetov, návestných svetiel a svetelných signálov.

Uvedenú plochy by som obmedzil od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu. Do tejto plochy by som zakázal umiestňovať akékoľvek nálepky a predmety, nakoľko ju vodič potrebuje mať priehľadnú za každého počasia.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho treba akceptovať aj fyziológiu zraku, presnejšie periférne videnie človeka, v ktorom by nemali byť žiadne predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla. Oblasť periférneho videnia je vhodné využiť a aj sa využíva pre umiestnenie ukazovateľa rýchlosti, najrôznejších kontroliek, vrátane navigačných prístrojov. Je to preto, aby vodič periférne videl, čo sa deje pred vozidlom, keď sa pozerá napríklad na tachometer.

Hoci plocha periférneho videnia je u každého človeka iná, pre potreby vodiča by som ju definoval od stredu čelného skla smerom k vodičovi.

02.jpg
Obr.2. Návrh zorného a periférneho pola videnia vodiča.

Čiže, problematický odsek § 4 vyhlášky by mohol znieť napríklad takto:

(6) V zornom poli vodiča definovanom v odseku 5 od horizontálnej roviny výhľadu ponad karosériu vozidla nesmú byť umiestnené žiadne predmety. V oblasti periférneho videnia vodiča, čo je plocha čelného skla od stredu čelného skla (stredu vozidla) smerom k vodičovi, sa nesmú umiestňovať nálepky a iné predmety, ktoré nesúvisia s vedením vozidla, obsluhou vozidla alebo evidenciou vozidla alebo nie sú pre dané vozidlo schválené. Navigačné prístroje, palubné mýtne jednotky, diaľničné nálepky a podobne, je vodič povinný umiestniť tak, aby plnili svoj účel a neobmedzovali ho vo výhľade, najmä aby nezakryli výhľad na iného účastníka cestnej premávky, napríklad chodca. Časovo neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 018
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 841
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 209
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 804
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 303
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 051
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


17 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


18 h
Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


13 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  5. Erik Kriššák: Dotyk rán
  6. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  7. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  8. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 723
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 324
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 884
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 256
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 072
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 353
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 863
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu