SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Ako predbiehať na šesťpruhovej diaľnici

Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou má tri pruhy pre každý smer už niekoľko týždňov, napriek tomu sa vynárajú nové otázky v súvislosti s neexistujúcim odstavným pruhom alebo predbiehaním áut jazdiacich v strednom pruhu.

Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou má tri pruhy pre každý smer už niekoľko týždňov, napriek tomu sa vynárajú nové otázky v súvislosti s neexistujúcim odstavným pruhom na diaľnici.

Juraj: "Minule sme sa rozprávali o rozšírení diaľnice medzi Trnavou a Bratislavou a dostali sme sa na jednu otázku. Ako sa máme zaradiť, keď ide záchranka, lebo na diaľnici nie je odstavný pruh? Niekto tvrdí, že sa máme radiť do ľava a nechať miesto ako na odstavný pruh. Iní hovoria, že treba sa uhnúť do strán medzi druhým a tretím pruhom, aby sme vytvorili priestor. Ja si myslím, že tá druhá možnosť je správna."

Záchranka so zapnutým majákom a húkačkou je vozidlo s právom prednostnej jazdy. Preto sa k nej treba na diaľnici správať podľa toho, ako to určuje zákon o cestnej premávke v § 40.

Aj na diaľnici je potrebné záchranke umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Keďže sa nikde nepíše, akým konkrétnym spôsobom, je na vodičovi v danej situácii, ako zareaguje, aby sa sanitka mohla dostať do cieľa plynulo a bezpečne.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

Preto, nie len Juraj, ale aj jeho spoludiskutéri mali pravdu. Niekedy je potrebné sa uhnúť do pravého jazdného pruhu, niekedy do ľavého. A môže sa stať, že ideálnou možnosťou, ako sa vyhnúť záchranke, bude jazda v strednom pruhu.

To najhoršie, čo by sa však na spomínanej diaľnici mohlo pre záchranku stať, je "statická zápcha" v každom z jazdných pruhov. Vtedy sa aj sanitka stane súčasťou nepohyblivej kolóny a bez voľného respektíve neexistujúceho odstavného pruhu si jej osádka nepomôže.

Ďalšia otázka v súvislosti s trojpruhovou diaľnicou trápi Maroša:

Maroš: "Často jazdievam po novom 3-pruhovom úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Vodiči nevedia jazdiť v troch pruhoch. Často sa stretávam s nasledovnou situáciou: diaľnica je relatívne prázdna, ja idem v pravom pruhu a pomalšie idúce osobné vozidlo sa drží v strednom pruhu.

Mňa zaujíma, či môžem "beztrestne obehnúť" takéhoto vodiča sprava aj na diaľnici, alebo ho musím predbehnúť iba zľava, aj keď sa potom opäť zaradím do pravého pruhu?

Osobne to riešim tak, že plynule ho predbehnem sprava a pokračujem ďalej v ceste, bez toho, aby som prechádzal celú šírku diaľnice doľava a potom sa opäť zaradil vpravo. Je to v poriadku alebo mám takýchto vodičov obiehať iba zľava?"

Prečo niektorí jazdia v strednom pruhu

To, že vodiči považujú stredný jazdný pruh na trojpruhovej ceste v jednom smere za pravý, je chyba. Mimo obce totiž vodiči smú iný ako pravý jazdný pruh používať okrem iného len na predbiehanie. Neprerušovaná jazda v strednom pruhu bez pomalších áut v pravom pruhu sa však ani pri najlepšej vôli nedá považovať za predbiehanie.

Pravdepodobne ich tam drží obava z pravého pruhu a neexistujúcej krajnice. Tá je však neopodstatnená, pretože na mnohých cestách Slovenska krajnica nie je a vodiči nemajú problém jazdiť po takých cestách.

Dokonca, aj hrozba zrážky s odstaveným vozidlom v pravom jazdnom pruhu na trojpruhovej diaľnici je menšia ako hrozba zrážky napríklad na ceste druhej triedy, ktorá nemá krajnicu. Na diaľnici má totiž vodič väčší rozhľad a dokáže skôr vyhodnotiť situáciu a zariadiť sa podľa nej, ako na klasickej ceste plnej zákrut.

Ak sa však vodič, ktorý nepredbieha, zdržiava bezdôvodne v strednom jazdnom pruhu, ideálne z pohľadu zákona je ho predbehnúť cez ľavý jazdný pruh. Problémom je totiž kombinácia nutnosti predbiehať vľavo a neexistencie definície predbiehania.

Čo je to predbiehanie?

A tak sa v otázke toho, aký manéver sa považuje za predbiehanie, dá zákon vykladať viacerými spôsobmi. Jedným z nich je aj to, že jazda v priebežnom pruhu bez prechádzania do iného, nie je predbiehanie.

Z výkladov niektorých ustanovení zákona sa dá predbiehanie chápať ako "vybočenie vpravo alebo vľavo z jazdného pruhu za pomalším vozidlom alebo vozidlami, pričom následnou jazdou sa rýchlejšie vozidlo dostane pred pomalšie vozidlo alebo vozidlá do jazdného pruhu, v ktorom sa rýchlejšie vozidlo nachádzalo bezprostredne pred začiatkom manévru".

Niekto by zas mohol povedať, že predbiehanie je aj "jazda v priebežnom jazdnom pruhu bez vybočovania do iných jazdných pruhov, pričom iné vozidlá v susedných jazdných pruhoch jazdia pomalšie".

Ak si viete zdôvodniť, že neprerušovanou jazdou v pravom pruhu ste nepredbiehali pomalšie idúce autá v strednom, jazdili ste podľa predpisov. Zákon však chýbajúcou definíciou manévru predbiehania zneisťuje a neumožňuje na Marošov problém odpovedať jednoznačne.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 036
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 154
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 654
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 493
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 314
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 902
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 509
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 498
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 329
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 13 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 8 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  2. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  3. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  4. Jozef Javurek: Historici v Nitre
  5. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  6. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  7. Zuzana Cascino: Striptér duše
  8. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 821
  2. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 225
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 5 987
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 909
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 595
  6. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 5 406
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 775
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 185
  1. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  2. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu