Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou má tri pruhy pre každý smer už niekoľko týždňov, napriek tomu sa vynárajú nové otázky v súvislosti s neexistujúcim odstavným pruhom na diaľnici.
Juraj: "Minule sme sa rozprávali o rozšírení diaľnice medzi Trnavou a Bratislavou a dostali sme sa na jednu otázku. Ako sa máme zaradiť, keď ide záchranka, lebo na diaľnici nie je odstavný pruh? Niekto tvrdí, že sa máme radiť do ľava a nechať miesto ako na odstavný pruh. Iní hovoria, že treba sa uhnúť do strán medzi druhým a tretím pruhom, aby sme vytvorili priestor. Ja si myslím, že tá druhá možnosť je správna."
Záchranka so zapnutým majákom a húkačkou je vozidlo s právom prednostnej jazdy. Preto sa k nej treba na diaľnici správať podľa toho, ako to určuje zákon o cestnej premávke v § 40.
Aj na diaľnici je potrebné záchranke umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Keďže sa nikde nepíše, akým konkrétnym spôsobom, je na vodičovi v danej situácii, ako zareaguje, aby sa sanitka mohla dostať do cieľa plynulo a bezpečne.
§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.
Preto, nie len Juraj, ale aj jeho spoludiskutéri mali pravdu. Niekedy je potrebné sa uhnúť do pravého jazdného pruhu, niekedy do ľavého. A môže sa stať, že ideálnou možnosťou, ako sa vyhnúť záchranke, bude jazda v strednom pruhu.
To najhoršie, čo by sa však na spomínanej diaľnici mohlo pre záchranku stať, je "statická zápcha" v každom z jazdných pruhov. Vtedy sa aj sanitka stane súčasťou nepohyblivej kolóny a bez voľného respektíve neexistujúceho odstavného pruhu si jej osádka nepomôže.
Ďalšia otázka v súvislosti s trojpruhovou diaľnicou trápi Maroša:
Maroš: "Často jazdievam po novom 3-pruhovom úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Vodiči nevedia jazdiť v troch pruhoch. Často sa stretávam s nasledovnou situáciou: diaľnica je relatívne prázdna, ja idem v pravom pruhu a pomalšie idúce osobné vozidlo sa drží v strednom pruhu.
Mňa zaujíma, či môžem "beztrestne obehnúť" takéhoto vodiča sprava aj na diaľnici, alebo ho musím predbehnúť iba zľava, aj keď sa potom opäť zaradím do pravého pruhu?
Osobne to riešim tak, že plynule ho predbehnem sprava a pokračujem ďalej v ceste, bez toho, aby som prechádzal celú šírku diaľnice doľava a potom sa opäť zaradil vpravo. Je to v poriadku alebo mám takýchto vodičov obiehať iba zľava?"
Prečo niektorí jazdia v strednom pruhu
To, že vodiči považujú stredný jazdný pruh na trojpruhovej ceste v jednom smere za pravý, je chyba. Mimo obce totiž vodiči smú iný ako pravý jazdný pruh používať okrem iného len na predbiehanie. Neprerušovaná jazda v strednom pruhu bez pomalších áut v pravom pruhu sa však ani pri najlepšej vôli nedá považovať za predbiehanie.
Pravdepodobne ich tam drží obava z pravého pruhu a neexistujúcej krajnice. Tá je však neopodstatnená, pretože na mnohých cestách Slovenska krajnica nie je a vodiči nemajú problém jazdiť po takých cestách.
Dokonca, aj hrozba zrážky s odstaveným vozidlom v pravom jazdnom pruhu na trojpruhovej diaľnici je menšia ako hrozba zrážky napríklad na ceste druhej triedy, ktorá nemá krajnicu. Na diaľnici má totiž vodič väčší rozhľad a dokáže skôr vyhodnotiť situáciu a zariadiť sa podľa nej, ako na klasickej ceste plnej zákrut.
Ak sa však vodič, ktorý nepredbieha, zdržiava bezdôvodne v strednom jazdnom pruhu, ideálne z pohľadu zákona je ho predbehnúť cez ľavý jazdný pruh. Problémom je totiž kombinácia nutnosti predbiehať vľavo a neexistencie definície predbiehania.
Čo je to predbiehanie?
A tak sa v otázke toho, aký manéver sa považuje za predbiehanie, dá zákon vykladať viacerými spôsobmi. Jedným z nich je aj to, že jazda v priebežnom pruhu bez prechádzania do iného, nie je predbiehanie.
Z výkladov niektorých ustanovení zákona sa dá predbiehanie chápať ako "vybočenie vpravo alebo vľavo z jazdného pruhu za pomalším vozidlom alebo vozidlami, pričom následnou jazdou sa rýchlejšie vozidlo dostane pred pomalšie vozidlo alebo vozidlá do jazdného pruhu, v ktorom sa rýchlejšie vozidlo nachádzalo bezprostredne pred začiatkom manévru".
Niekto by zas mohol povedať, že predbiehanie je aj "jazda v priebežnom jazdnom pruhu bez vybočovania do iných jazdných pruhov, pričom iné vozidlá v susedných jazdných pruhoch jazdia pomalšie".
Ak si viete zdôvodniť, že neprerušovanou jazdou v pravom pruhu ste nepredbiehali pomalšie idúce autá v strednom, jazdili ste podľa predpisov. Zákon však chýbajúcou definíciou manévru predbiehania zneisťuje a neumožňuje na Marošov problém odpovedať jednoznačne.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.