Martina z Bratislavy prekvapilo značenie na Jeséniovej ulici v Bratislave pri konečnej trolejbusov na Kolibe. Ani sa mu netreba čudovať, pretože po zhliadnutí fotiek dopravnej situácie to vyzerá tak, že osobné autá nesmú ísť napríklad k štúdiám na Kolibe. A to určite nebol zámer správcu komunikácie.
Martin: "Idúc po trase trolejbusov smerom na Kamzík (napríklad do bývalých filmových štúdií, alebo ku bobovej dráhe na somárskej lúke) je pred konečnou trolejbusu na stĺpe verejného osvetlenia osadená značka Zákaz vjazdu (okrem MHD) a jednosmerná ulica.
Pritom za značkou ulica v žiadnom prípade nie je jednosmerná (vjazd na ňu z opačnej strany nie je nijako obmedzený) a pokračovanie po Jeséniovej ulici na Brečtanovú ulicu tiež nemôže byť zakázaný, keďže ide o hlavnú komunikáciu obsluhujúcu mnohé ulice a objekty nachádzajúce sa ďalej.
Účelom značky bolo zrejme obmedziť vjazd do priestoru otočiska trolejbusov (v takomto kontexte značky dávajú jasný zmysel), avšak otočisko nie je od komunikácie (Jeséniovej ulice) nijako stavebne, vodorovným značením, ani inak oddelene. Jediným oddelením bývajú, motorové vozidlá, ktoré tam niekedy parkujú. Naviac, značka je umiestnená cca 30 metrov pred začiatkom otočiska v mieste, kde ide o klasickú komunikáciu rozšírenú o priestor pre výstupnú zastávku trolejbusu a naozaj nie je podľa čoho určiť, že značky majú platiť iba pre otočisko trolejbusov."
Tak, ako napísal Martin, je základným problémom na spomínanom mieste chýbajúce vodorovné dopravné značenie, ktoré oddeľovalo miesto na otáčanie trolejbusov od vozovky pre všetky motorové vozidlá.
Vodorovné značenie tam pôvodne bolo, ale po jeho "zmiznutí" ho už nikto neobnovil. A tak zostali iba dopravné značky, ktoré teraz pre celú šírku cesty nariaďujú napríklad aj to, že trolejbusy nesmú zo zastávky otočiť do protismernej premávky podľa trolejového vedenia, keďže je tam jednosmerka.
Možno by pomohlo, ak by sa namiesto vodorovného značenia umiestnili na mieste dopravné zariadenia, ktoré fyzicky oddelia cestu od "otočiska". No a ak by sa k dopravným značkám Zákaz vjazdu a Jednosmerka pridali dodatkové tabuľky, ktoré by určili, že značky platia len pre "otočisko", chaos v dopravnom značení na Jeséniovej ulici v Bratislave by prestal existovať.
No a kto by to mohol urobiť? Správca alebo vlastník cesty. V tomto prípade pravdepodobne príslušná mestská časť Bratislavy.
Zväčšiť mapu
Ďalšiu fotografiu sme dostali od Štefana. Vidno na nej dopravnú značku zákaz státia. Na prvý pohľad si poviete, že je to dopravná značka ako každá iná. Lenže, aj výzor a vyhotovenie dopravných značiek má svoje pravidlá.
Štefan: "V Skalici, na ceste oddeľujúcej sídliskové ulice L. Svobodu a Pod Hájkom, sa nachádza zvláštne upravená dopravná značka. Je takto upravená značka platná? Musím ju rešpektovať?"
Aj keď odfotená značka vyzerá na prvý pohľad ako dopravná a nezodpovedá vyobrazeniu dopravnej značky Zákaz státia. Pre nápis, ktorý je umiestnený na leme značky.
Keďže dopravná značka B 33, tak ako je vyobrazená v prílohe č. 1 vyhlášky k zákonu cestnej premávke, neobsahuje žiadny nápis na leme, ani dopravná značka pri ceste ho nesmie obsahovať, inak je podľa nášho názoru neplatná.
Napriek tomu hrozí, že za "nedodržanie" Zákazu státia vám budú chcieť dať pokutu, keďže podobnosť so značkou B 33 je veľká. Takáto pokuta by však podľa nášho názoru bola nesprávna. Jednoznačnú istotu by však na otázku, či je na fotke značka Zákaz státia alebo nie je, dalo jedine rozhodnutie súdu.
§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(5) Na prednú stranu zvislej dopravnej značky sa používa neretroreflexný alebo retroreflexný materiál alebo materiály, ktoré po aplikácii na podklad vytvoria konečný vzhľad zvislej dopravnej značky, ktorý zodpovedá vyobrazeniu v prílohe č. 1. Predná strana zvislej dopravnej značky je zložená zo základnej plochy, lemu, subplochy, kontrastného prúžku a významového symbolu alebo symbolu dopravnej značky, pričom
a) základná plocha je plocha, na ktorej je umiestnený významový symbol dopravnej značky,
b) lem je farebné ohraničenie základnej plochy určenej na umiestnenie významového symbolu dopravnej značky,
c) subplocha je ohraničená plocha určitého farebného vyhotovenia, na ktorej je umiestnený významový symbol dopravnej značky a ktorá je vložená do základnej plochy odlišného farebného vyhotovenia,
d) kontrastný prúžok je prúžok určený na ohraničenie prednej strany dopravnej značky alebo subplochy, ktorý vymedzuje rozmer dopravnej značky alebo subplochy,
e) významový symbol je silueta umiestnená do základnej plochy alebo subplochy prednej strany dopravnej značky, znázorňujúca predmet či povahu rizika, povahu bezpečnostného opatrenia alebo predmet dopravnej informácie pre účastníka cestnej premávky, napríklad výstrahu, zákaz alebo príkaz,
f) symbol dopravnej značky je vyhotovenie príslušnej dopravnej značky v inom veľkostnom vyhotovení, ako je štandardný tvar prednej strany dopravnej značky,
Na záver si pozrite príklad toho, že sa niekedy zabúda na logiku umiestňovania dopravných značiek. Fotografiu nám poslal Jaroslav:
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.