Ľubo z Bratislavy nás upozornil na zaujímavý problém. Jeho podstatu vystihuje otázka:
Ľubo: "Polemizujem s kolegami o možnosti/nemožnosti otáčania sa v tejto konkrétnej situácii v Bratislave na Trenčianskej ulici. Názory nás rozdelili na 2 tábory:
1) je možné sa otáčať, zákaz odbočenia platí pre vchádzanie do podzemných garáží.
2) nie je možné sa otáčať, pretože je tam zákaz odbočenia."
Ľubo nám poslal aj tento náčrt vytvorený na podklade zo záberu z maps.google.com:
Pozrime sa najprv, ako je definovaná značka Zákaz odbočovania vľavo.
Značka Zákaz odbočovania vpravo (č. B 27a) zakazuje odbočovanie vpravo a značka Zákaz odbočovania vľavo (č. B 27b) zakazuje odbočovanie vľavo napríklad na križovatke, na miesto mimo cesty, na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov, do obytnej zóny alebo do pešej zóny.
Keďže dopravná značka zakazuje len odbočenie a nie otáčanie (pretože zákon nechápe odbočenie ako súčasť otáčania) a v prípade, že vodič dodrží všetky pravidlá potrebné pri otáčaní do protismernej premávky, neporuší žiadny dopravný predpis.
zapnuté smerovky vľavo
vozidlo zaradené čo najviac pri ľavom okraji vozovky (v rámci možností)
povinnosť dať prednosť protiidúcim vozidlám a chodcom prechádzajúcim cez vozovku
povinnosť neohroziť vodiča za nami
V diskusii nás jeden z diskutérov upozornil na fakt, že medzi dvomi smermi Trenčianskej ulice v Bratislave sa nachádza cestička pre cyklistov. Ak je to skutočne tak, potom sa na danom mieste nemožno otáčať do protismeru.
Trenčiansku ulicu by bolo totiž potrebné chápať ako dve jednosmerné cesty s cestičkou pre cyklistov uprostred. Cyklistická cestička sa na rozdiel od chodníka nedá podľa zákona chápať ako súčasť cesty.
A preto, vodiči ktorí by sa chceli dostať do opačného smeru, musia na danom mieste dvakrát odbočovať. Najprv na spojovaciu cestu, ktorá sa križuje s cyklistickou cestičkou a ktoré zakazuje dopravná značka B 27b. No a druhé odbočenie by bolo zo spojovacej cesty do opačného smeru Trenčianskej ulice.
Aj Ľuboš z Bratislavy absolvoval diskusiu na dopravnú tému. So svojou priateľkou.
Ľuboš: "Chcel by som sa spýtať, a vlastne odpoveď by bola pre priateľku, ktorá pravidelne šoféruje a minule sme mali menšiu výmenu názorov. Pretože mi neverí a hovorí, že si vymýšľam. Išlo o nasledovnú situáciu.
Priateľka šoférovala, ja som sedel vedľa. Šli sme po hlavnej ceste, a zrazu začala hustnúť premávka, a dostali sme sa do kolóny vozidiel. Pohybovali sme sa pomaly, striedavo sme aj stáli. Zrazu sme došli po križovatku (smerom doprava sa na hlavnú cestu napájala vedľajšia cesta, možno druho - treťotriedna).
Priateľke sa podarilo zastať (dôsledkom kolóny) priamo v križovatke, a v tom zrazu, z ľavej strany, oprotiidúce vozidlo chcelo vojsť na tú vedľajšiu cestu. Samozrejme, nemohlo, lebo sme tam stáli my. A tak tam stálo a chvíľu blokovalo premávku z druhej strany.
Ja som priateľke hovoril, že na križovatke nesmie stáť. Na akejkoľvek križovatke. A ona vraví, že nemám pravdu, že v takejto situácii je to na jej dobrej vôli, či zastaví pred križovatkou a umožní tam prejazd vozidiel na vedľajšiu cestu alebo nie. Ľudovo povedané, že môže zastaviť tak, ako jej to vydá.
No mne sa to samozrejme nezdalo, lebo pokiaľ viem, státie na ktorejkoľvek križovatke (aj ked vedľajšia cesta vypadá všelijako zanedbane), je zakázané. Myslím, že treba predvídať za každých okolností, a keď hrozí zastavenie na nadchádzajúcej križovatke je potrebné zastaviť pred ňou. Kto mal teda pravdu?"
Spor Ľuboša a jeho priateľky najlepšie rozhodne citát zo zákona o cestnej premávke. V ňom sa píše, že "Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke".
Toto pravidlo platí nezávisle od hustoty premávky. A jeho opodstatnenie je práve v tom, aby autá idúce zo smerov, ktoré by v križovatke nemali už byť, neblokovali tie vozidlá, ktoré majú v danom momente prednosť.
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.