Pred niekoľkými dňami sa skončilo medzirezortné pripomienkovacie konanie novelizácie zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Hoci pripomienky ešte neboli zapracované a zákon sa ešte nedostal ani do prvého čítania Národnej rady, aj tak sa pozrime na tri z 99-tich bodov navrhnutých zmien.
Zmena č. 2
V 2 odseku paragrafu 2 písmena r) sa vypúšťa bodkočiarka a slová za bodkočiarkou.
Aktuálne znenie § 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,
Znenie po zapracovaní zmeny:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov,
Táto zmena znamená, že sa definícia prekážky stane jednoznačnou a dá do súladu s medzinárodným právom. Prekážkou bude všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Napríklad, podľa doterajšieho nešťastne napísaného textu napríklad nie je prekážkou cestnej premávky vozidlo, ktoré nabúra do zvodidiel a horí.
Zmena č. 3
Paragraf 5 sa dopĺňa novým odsekom.
(6) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy s najväčšou prípustnou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg alebo vodič motorového vozidla, ktoré má okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie, je povinný počas jazdy na diaľnici, rýchlostnej ceste a ceste I. triedy, ak tomu nebráni situácia v cestnej premávke, dodržiavať odstup od vozidla jazdiaceho pre ním najmenej 50 metrov.
Táto zmena znamená, že okrem existujúcej povinnosti (v § 17) dodržiavať odstup za vozidlom, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo bezpečne zaradiť, pribudla aj špecifikácia konkrétnej vzdialenosti pre vodičov niektorých vozidiel.
Zhodou okolností, sú to tie vozidlá, ktoré musia mať na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy palubné jednotky elektronického mýta. Ako sa píše v dôvodovej správe k novele, "týmto opatrením sa uľahčí zhromažďovanie údajov elektronickým spôsobom na plnenie úloh súvisiacich s elektronickým výberom mýta".
Zmena č. 9
V paragrafe 52, odsek 2) sa číslica "1,5" nahrádza číslicou "1,2".
Aktuálne znenie § 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
Znenie po zapracovaní zmeny:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,2 m.
Tejto zmene sa potešia vodiči v mestách aj na vidieku. Niektorí chodci, ktorí nie sú vodiči, budú mať výhrady. Ale to je nič proti výhradám, ktoré očakávam od spoločností, ktoré odťahujú zle zaparkované vozidlá. Tie určite intenzívne zalobujú, lebo budú mať obavu o pokles tržieb, keď odrazu na niektorých miestach nebudú môcť odťahovať.
Ďalšie zmeny
Agentúra SITA tiež pripomína, že Ministerstvo vnútra navrhuje v novele "mastné" pokuty pre vodičov, ktorí neoprávnene parkujú na vyhradených miestach pre invalidov. Takýto dopravný priestupok bude kvalifikovaný ako závažný, vodič zaň môže dostať pokutu až 300 €.
"Arogancia niektorých vodičov nepozná hranice, preto sme sa rozhodli pristúpiť k takému prísnemu opatreniu, " povedal pre agentúru hovorca ministerstva vnútra Erik Tomáš.
Novela medzi ostatné závažné spôsoby porušenia pravidiel cestnej premávky pridáva "Zastavenie alebo státie na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovacie miesto vyhradené".
Druhú zmenu, na ktorú agentúra upozorňuje, je opätovné zavedenie takzvaných malých technických preukazov, teda osvedčenia o evidencii vo forme polykarbonátovej čipovej karty (písali sme aj v článku Veľký techničák v aute má nahradiť čipová karta). Kartu bude mať vodič pri sebe, veľký papierový technický preukaz nechá tak ako v minulosti doma.
"Všetci prišli do styku s týmito papierovými techničákmi, vedia, aké sú náchylné na výkyvy počasia a rozliate malinovky. Je dôležité, aby sme dali vodičom do rúk niečo dôstojné," uviedol minister vnútra Robert Kaliňák.
Pomocou karty si bude môcť každý na dopravnom inšpektoráte, respektíve na pracoviskách na prihlasovanie áut overiť údaje o aute.
Spomínané zmeny, ak prejdú parlamentom, by mali byť účinné od 1. júna 2010. Pripravujem tiež prehľad ďalších zmien, ale o tých nabudúce.