SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Blokuje auto chodník? Je prekážkou a tá sa odstraňuje

Jeden z vás nám poslal e-mail plný rozhorčenia nad niektorými zaparkovanými autami na chodníku. Aby sa dostal do cieľa, bol nútený ich obísť po blate.

Jeden z vás, ktorý si neželal byť menovaný, nám poslal e-mail plný rozhorčenia nad niektorými zaparkovanými autami na chodníku. Pripojil aj fotografiu.

"Včera ráno ma naštvalo, keď som musel obísť autá parkujúce na chodníku po blate. Parkovali totiž tak blízko seba, že sa inak nedalo. Bol to chodník, ktorý ja značne používaný. V podstate, keď idete po chodníku, prejdete cez priechod pre chodcov, tak nemáte kam pokračovať, ani deti, čo tade idú do školy a rodičia s deťmi do materskej školy, pretože na opačnej strane priechodu sú zaparkované autá.

Zavolal som teda 159 - na tiesňovú linku mestskej polície. Tam mi ale povedali, že aj keď tam nie je miesto pre chodcov, nič s tým nemôžu robiť, pretože nevedia, ktoré auto zaparkovalo ako prvé. A ja na to, veď presne nad týmito autami máte kamerový systém mestskej polície, načo pracovník znervóznel a odvrkol, že tam pošle hliadku, ale že čo sa kamery týka, tá vraj nie je na to, aby sa pozeralo, kto kedy zaparkoval, ale na to, keď je spáchaný nejaký trestný čin. A skončil, položil telefón.

Pýtam sa, na čo je mestská polícia?

Tak som zavolal 158-čku, a tu už bola komunikácia lepšia. Opýtali sa, o čo ide a cca o 15 minút stála pri autách dopravná polícia spolu s odťahovkou.

Chvíľku to tam fotili a pozerali. Dobehol majiteľ jedného auta, ktorý ho následne preparkoval. Ako to riešili s ním, či dostal aj nejakú pokutu, netuším.

Ale po tomto si myslím, že tam už parkovať nebudú. Videli, že sa naozaj so zle a bezohľadne parkujúcimi autami riešiť niečo predsa dá, aj keď na prvý pohľad to tak nevyzeralo."

parkovanie.jpg

Na fotografii vidno zaparkované autá. Niektoré stoja podľa predpisov, iné nie. To, že je tu pravdepodobnosť, že autá zaparkované na krajnici nenechávajú pre premávku voľné minimálne 3 metre šírky vozovky pre každý smer jazdy, je problém vodič versus vodič.

Aj keď vodiči stojacich áut by v takomto prípade neboli príliš tolerantní ku "kolegom" za volantmi idúcich áut, tí situáciu vedia poľahky vyriešiť. V prípade, že idú dve autá v protismere, môžu pribrzdiť a aj keď je to na tesno, zrážka by im hroziť nemusela.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

Autá stojace na chodníku, vidno ich na fotke v ľavom hornom rohu, pravdepodobne nechali pre chodcov minimálnu predpísanú voľnú šírku chodníka.

Tu už však ich vodiči ohrozujú chodcov tým, že sa na svoje "parkovacie" miesto a z neho dostanú po chodníku. A ten vodiči môžu využívať len na parkovanie, nie na jazdu po ňom. Trávnik na tranzit pravdepodobne nevyužívajú, inak by na fotke bolo vidno vyjazdené koľaje.

Mimochodom, všimnite si šedé auto pri smetných kontajneroch, ako vychádza z chodníka cez priechod pre chodcov na cestu. Alebo cúva na chodník pred očami polície?

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
i) poškodzovať životné prostredie, najmä verejnú a cestnú zeleň,

Podľa nášho názoru, najzávažnejší priestupok z tých, ktoré vidno na fotke, a na ten aj pisateľ upozornil, je dvojica tmavých áut, ktoré stoja vedľa seba na chodníku, hneď za priechodom pre chodcov.

Vodič jedného z nich, ktorý zaparkoval ako druhý, porušil dopravný predpis o nedodržaní minimálnej voľnej šírky chodníka pre chodcov. Ťažko sa však dokazuje, ktorý z vodičov to bol, ak budú obaja tvrdiť, že to bol ten druhý.

Vodiči oboch áut však porušili iné dopravné predpisy. Vodič nesmie ohroziť plynulosť cestnej premávky a nesmie spôsobiť prekážku cestnej premávky.

Keďže aj chodci sú účastníkmi cestnej premávky, a teda majú zákonom o cestnej premávke zaručené právo na plynulosť cestnej premávky, zablokovaním chodníka pri priechode pre chodcov je porušenie dopravných predpisov.

Chodci sú zároveň povinní po chodníku chodiť vpravo. Ako to však majú urobiť, keď im v tom bráni prekážka cestnej premávky? V tomto prípade sú tou prekážkou dve autá, ktoré "pre istotu" zablokovali celú šírku chodníka.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
r) prekážkou cestnej premávky všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov; za prekážku cestnej premávky sa nepovažuje vozidlo stojace alebo pomaly sa pohybujúce z dôvodov vyvolaných cestnou premávkou, spojených najmä s údržbou alebo opravou cesty, dopravnou nehodou alebo inou udalosťou,

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Kto spôsobil prekážku cestnej premávky, je povinný ju bezodkladne odstrániť. Ak to neurobí, je povinný ju bezodkladne odstrániť na jeho náklady správca cesty. ...

(5) Ak vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky alebo ak ide o vozidlo uvedené v odseku 4 a v § 25, môže o jeho odstránení rozhodnúť aj policajt; také vozidlo odstráni na náklady jeho prevádzkovateľa Policajný zbor alebo správca cesty podľa rozhodnutia policajta.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 362
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 211
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 007
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 635
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 592
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 917
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 775
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 523
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


4 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


16 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 037
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 891
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 142
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 029
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 409
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 390
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 008
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu