BRATISLAVA, ČUNOVO. Land Cruiser nepotrebuje radikálnu zmenu vonkajšieho vzhľadu, pretože jeho prednosti sa ukrývali vždy vo vnútri, v spoľahlivosti a kvalite. Vo vyše šesťdesiatročnej histórii sa pôvodne vojenské terénne auto zmenilo na luxusný terénny automobil. V obrovských rozmeroch a majestátnom vzhľade treba hľadať luxusné cestovateľské kombi a rýdze terénne auto zároveň. Pred uvedením nového modelu, ktorý sme vyskúšali na lesných cestách neďaleko Čunova, predala Toyota päť miliónov kusov.
Veľmi jednoduché sedadlá v treťom rade minulej generácie teraz nahradili podstatne väčšie a mohutnejšie výklopné sedadlá. Na želanie odvezie päťdverová verzia sedem cestujúcich, ktorí pristúpia na istý kompromis. Posunutím druhého radu sedadiel (približne 13 centimetrov) možno nájsť priestorový kompromis v oboch radoch. Okrem dnes bežného bezkľúčového vstupu je možné Land Cruiser vybaviť elektrickým sklápaním a nastavovaním sklonu operadiel v treťom rade. Medzi desiatkami prvkov vybavenia je najnovšie trojzónová klimatizácia. Zvukovú aparatúru a mutimediálny systém najvyššej úrovne riešila firma JBL.
Prenesie koncert do terénu Kedysi iba do terénu stvorené auto ponúka koncertnú kvalitu zvuku 5.1 alebo vo vrcholnej verzii JBL Premium Surround Sound 7.1 s výklopným diplejom na zadných sedadlách. Čo je podstatné, rodičia majú možnosť vpredu korigovať zvuk a v podstate ovládať multimediálny systém vzadu. Deťom ostane diaľkové ovládanie. Na pevný disk navigačného systému sa vmestí približne 2000 skladieb a zvuk vychádza cez koncový zosiľňovač s hudobným výkonom 650 W. Výstup má 11 kanálov na 17 reproduktorov.
Priznávame, že počas prvej skúšobnej jazdy v teréne ostal systém vypnutý, pretože jazda bola ako vždy magnetom a vtedy doplnky ostávajú bokom. Je v tom istá symbolika, pretože pri pohľade na masívny Land Cruiser príde na um skôr terén než luxus. Pod kapotu sa dostala takmer všetka dostupná technika v koncerne Toyota, vrátane predkolízneho systému a adaptívneho tempomatu.
Jazdili SME...
Toyota ostane vždy Toyota so svojim veľmi racionálnym pohľadom na interiér. Z každého detailu dýcha kvalita spracovania a čo sme nečakali, interiér dostal nápad. Napríklad stredová konzola s kovovými okrajmi je veľmi pekne vyriešená aj po umeleckej stránke.
Land Cruiser palubnou doskou a kvalitou spracovania prístrojov pripomína Lexus. Prístrojový panel je pestrejší a živší, než doposiaľ. Prepínanie systémov pohonu, naladenia elektroniky na jednotlivé povrchy a kamier má svoju logiku a po chvíli si naň zvyknete aj bez návodu na použitie auta.
Preferuje rodinu Pre prípad, že by bolo krídlové otváranie piatych dverí prekážkou, je v ponuke otvárateľné okno zadných dverí. Rodičov možno poteší výklopné parabolické zrkadlo na kontrolu diania na zadných sedadlách, ak by bolo dlhé záhadné ticho a ratolesti by chystali prekvapenie.
Sleduje okolie K jednej parkovacej kamere pribudli ďalšie “oči” schopné sledovať dianie pred autom a na bokoch. Land Cruiser určený do extrémneho terénu dáva vodičovi možnosť sledovať presne kadiaľ pôjdu predné kolesá, čo je za autom a tiež na bokoch, tesne vedľa predných alebo zadných kolies.
Napriek množstvu funkcií je kokpit vodiča rozdelený na dve časti. V prvej, medzi klasickými kruhovými meracími prístrojmi je základný informačný displej a k nemu príslušné tlačidlá na volante. Veľký farebný touch screen slúži na zobrazenie pohľadu kamier monitorujúcich okolie auta. Kamery v podstate pomáhajú využiť čelný nájazdový uhol 32 stupňov a zadný výjazdový uhol 25 stupňov. Celkovo nový Land Cruiser narástol iba 4,5 centimetra do dĺžky a centimeter do šírky.
Pri vychádzaní do prudkého kopca a zatáčaní na jeho úpätí cítiť dobré kopírovanie terénu. Trakčný systém sa takmer nedostane k slovu, lebo kolesá sú na zemi.
Kompromisy to sú krysy Ak má auto dobre zvládnuť ťažký terén a zároveň bežné cesty, nemôže mať kompromisne navrhnutú elektroniku. Z motoristického športu je jasné, že na dosiahnutie čo najlepšieho výsledku na danom povrchu a type cesty treba elektroniku prestaviť. Preto sa dnes univerzál nenosí a pred vstupom do terénu sa Land Cruiser zmení.
Napríklad pre potreby terénu je optimalizovaný Multi-terrain ABS, ktorý reaguje inak ako ABS na asfalte. Rovnako systém pohonu všetkých kolies A-TRC reaguje inak v teréne a umožnuje uzavrieť zadný a tiež medzinápravový diferenciál. Toyota nekompromisne trvá na karosérii postavenej na ráme. Land Cruiser tak dosahuje vysokú tuhosť a odolnosť. Napokon, zadná náprava zostala naďalej pevného typu, zavesená na štyroch ramenách.
Jazdili SME...
Cestne ladené SUV majú pruženie nastavené na slušný prejazd zákrutami, preto v teréne využijú maximálne trakčný systém a vyššiu svetlosť. Ich kolesá sa však nevedia poriadne “vykĺbiť”. Land Cruiser má pre oba spôsoby použitia auta systém KDSS, ktorý riadi zásah predného aj zadného stabilizátora. Je to jeden zo vzácnych systémov, ktorého funkciu šofér vskutku naozaj cíti.
Hydraulicky riadené výmenníky sa vyprázdňujú podľa elektronického programu a menia účinok stabilizátora na výkyv náprav. Priškrtený ventil hydraulickej redukcie umocňuje účinok stabilizátora a naopak, otvorený ventil znižuje účinok stabilizátora. Land Cruiser v teréne citeľne dobre kopíruje povrch cesty a vysúva kolesá spod blatníkov.
Automatu stačí päť stupňov Dobre známy naftový trojliter, ktorý poháňa terénne modely značky už nejaký čas, sa dá objednať so šesťstupňovou automatikou alebo manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. K silnejšiemu benzínovému štvorlitru Toyota dodáva tiež iba päťstupňový automat.
Výstup z oboch typov prevodoviek rozdeľuje medzi obe nápravy diferenciál Torsen. V každom prípade nepôjde o prívalové rozdeľovanie momentu medzi nápravymi, pretože zákaldná distribúcia sily v pomere 40:60. Podľa podmienok to môže byť 50:50 alebo 30:70. Pre milovníkov terénu si dovolíme odporučiť automat a príplatkový systém Multi-terrain Select s osobitným programom elektroniky na bahno a piesok, sypkú horninu, bubny a skaly.
Jazdili SME...
Niekoľko automobilových značiek považuje svoje modely za ikony medzi terénnymi autami. Podľa ďalšej skúsenosti, tentokrát s novým Land Cruiserom, ho považujeme za ikonu v oblasti pomeru medzi terénom a komfortnou prepravou na ceste.
Extrémne schopnosti v teréne nie sú prekážkou v jazdných vlastnostiach na ceste. Asistencia elektroniky sa posunula tak ďaleko, že amatér zvládne terén, na ktorý bolo ešte nedávno treba šoférsky gríf. Hranice a schopnosti elektroniky si overíme v redakčnom teste a dúfajme, na snehu.
Technické parametre - Toyota Land Cruiser Motor 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D
Zdvihový objem (cm3) 3956 2982
Výkon (kw/k) 207/282 127/173
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 3400
Krútiaci moment (Nm) 387 410
Pri otáčkach (ot./min) 4400 1600-2800
Rozmery 3-dverový 5-dverový
Rázvor náprav (mm) 2450 2790
Dĺžka (mm) 4315 (4485) 4760
Šírka (mm) 1885 1885
Výška (mm) 1830 1845
Pohotovostná hmot (kg) 2050*/2290** 2080-2400*/1960-2140**
Objem palivovej nádrže (l) 87 87
Prevádzkové hodnoty 4,0 Dual VVT-i V6 3,0 D-4D 3,0 D-4D
Prevodovka 5-st. aut 5-st.aut. 6-st. man.
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2 11,7 12,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180 175 175
Spotreba mesto(l/100 km) 14,7 10,2*/10,4** 10,5*/10,6**
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,6 6,6*/6,7** 7,1*/7,3**
Kombinovaná spotreba 10,8 8,0*/8,1** 8,4*/8,5**
Emisie CO2 (g/km) 256 210*/214** 220*/224**
* trojdverová verzia
** päťdverová verzia
Terén 3-dverový 5-dverový
Nájazdový uhol(°) 32 32
Zjazdový uhol (º) 26 25
Prechodový uhol (º) 25 22
Hraničný uhol bočného naklonenia (º) 42 42
Uhol stúpania (º) 42 42
Min. svetlá výška (mm) 205 215
Hĺbka ponoru (mm) 700 700