SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Sledovačka: Bezpečnosť a plynulosť na cestách zamieňajú za rýchlosť a skratky

Ak sa chce vodič dostať do cieľa, zvyčajne si cestu naplánuje. Aj trasu, kadiaľ pôjde, aj čas, za aký trasu zvládne bezpečne prejsť. Niektorým to však nevychádza a potom problémy riešia porušovaním dopravných predpisov.

Ak sa chce vodič dostať do cieľa, zvyčajne si cestu naplánuje. Aj trasu, kadiaľ pôjde a aj čas, za aký trasu zvládne bezpečne prejsť.

Je normálne, keď vodič počíta s časovou rezervou, aby sa nemusel nikam naháňať. Aby nemusel ohroziť napríklad seba a električku a aby nemusel ísť na červenú ... respektíve cez ľavý okraj odbočovacieho pruhu doľava, len aby ho červená nezastihla.

Parkovanie v protismere je "bežné", aj keď sa tak parkovať nesmie. A prečo sa to nesmie, vám ukáže druhý záber videa. Vodič totiž prechádza dvakrát cez protismer. Prvýkrát, keď parkuje, druhýkrát, keď odchádza preč. Vodič tmavošedej Thalie, ktorý nám to predviedol, pritom vychádzal bez zapnutých svetiel a z miesta, ktoré nie je označené ako parkovisko a ktoré je tesne za križovatkou.

Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.

O ohrození plynulosti premávky a o vytvorení prekážky v cestnej premávke by vedel rozprávať vodič Octavie kombi, ktorý sa spoza trolejbusu v pravom jazdnom pruhu rozhodol nezávisle od premávky v iných jazdných pruhoch prejsť do odbočovacieho pruhu doľava. Treba pripomenúť, že pritom prešiel cez dva ďalšie jazdné pruhy, kde spomaľoval premávku.

Cestu si dobre nenaplánoval ani vodič nákladného auta, ktorý sa rozhodol na uzavretej križovatke odbočiť vľavo. Ani jemu nevadilo, že zbrzdil iné vozidlá, veď dôležitá je tolerancia iných voči nemu. Jeho tolerancia voči druhým "už nie je podstatná".

Vo videu tiež uvidíte sériu záberov áut, ktoré sa otáčajú do protismeru na riadených križovatkách.

No a na záver si všimnite nie len autá stojace v druhom rade, ktoré nenechali dostatočný priestor pre premávku, ale aj dievčinu, ktorá čakala s inými chodcami na kraji cesty. Keď sa dvaja rozhodli, že je bezpečné prejsť a dostali sa na úroveň ostrovčeka zastávky električky, cez cestu sa rozhodla prebehnúť aj dievčina. Nevadilo jej, že to urobila pred autom.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; ...

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 122
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 871
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 6 983
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 220
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 051
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Tak jej napíš odkáž že ti je ľúto ...
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 4 - samotná psychóza
  3. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  4. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  5. Anna Miľanová: Klaun...
  6. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  7. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  8. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 248
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 166
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 026
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 369
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 092
  6. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 090
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 005
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu