SME

Sledovačka: Bezpečnosť a plynulosť na cestách zamieňajú za rýchlosť a skratky

Ak sa chce vodič dostať do cieľa, zvyčajne si cestu naplánuje. Aj trasu, kadiaľ pôjde, aj čas, za aký trasu zvládne bezpečne prejsť. Niektorým to však nevychádza a potom problémy riešia porušovaním dopravných predpisov.

Ak sa chce vodič dostať do cieľa, zvyčajne si cestu naplánuje. Aj trasu, kadiaľ pôjde a aj čas, za aký trasu zvládne bezpečne prejsť.

Je normálne, keď vodič počíta s časovou rezervou, aby sa nemusel nikam naháňať. Aby nemusel ohroziť napríklad seba a električku a aby nemusel ísť na červenú ... respektíve cez ľavý okraj odbočovacieho pruhu doľava, len aby ho červená nezastihla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parkovanie v protismere je "bežné", aj keď sa tak parkovať nesmie. A prečo sa to nesmie, vám ukáže druhý záber videa. Vodič totiž prechádza dvakrát cez protismer. Prvýkrát, keď parkuje, druhýkrát, keď odchádza preč. Vodič tmavošedej Thalie, ktorý nám to predviedol, pritom vychádzal bez zapnutých svetiel a z miesta, ktoré nie je označené ako parkovisko a ktoré je tesne za križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.

O ohrození plynulosti premávky a o vytvorení prekážky v cestnej premávke by vedel rozprávať vodič Octavie kombi, ktorý sa spoza trolejbusu v pravom jazdnom pruhu rozhodol nezávisle od premávky v iných jazdných pruhoch prejsť do odbočovacieho pruhu doľava. Treba pripomenúť, že pritom prešiel cez dva ďalšie jazdné pruhy, kde spomaľoval premávku.

Cestu si dobre nenaplánoval ani vodič nákladného auta, ktorý sa rozhodol na uzavretej križovatke odbočiť vľavo. Ani jemu nevadilo, že zbrzdil iné vozidlá, veď dôležitá je tolerancia iných voči nemu. Jeho tolerancia voči druhým "už nie je podstatná".

Vo videu tiež uvidíte sériu záberov áut, ktoré sa otáčajú do protismeru na riadených križovatkách.

SkryťVypnúť reklamu

No a na záver si všimnite nie len autá stojace v druhom rade, ktoré nenechali dostatočný priestor pre premávku, ale aj dievčinu, ktorá čakala s inými chodcami na kraji cesty. Keď sa dvaja rozhodli, že je bezpečné prejsť a dostali sa na úroveň ostrovčeka zastávky električky, cez cestu sa rozhodla prebehnúť aj dievčina. Nevadilo jej, že to urobila pred autom.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

SkryťVypnúť reklamu

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke

d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť

d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; ...

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 247
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 710
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 229
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 894
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 378
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 048
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 043
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 030
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Šaškáreň na Ministerstve zdravotníctva ?
  2. Ján Škerko: Nájdi vodníka
  3. Ján Valchár: Nedostatok Pampersiek v Moskve
  4. Ján Chomík: Liek na nespavosť
  5. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  6. Ján Šeďo: Súdruh Fico a kde je vrtuľa z Titanicu ?
  7. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Pomaranče a doživotná renta
  8. Viktor Pamula: Bárdy & Káčer v Košiciach
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 17 659
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 13 339
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 12 598
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 993
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 637
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 464
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 6 033
  8. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 5 828
  1. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  2. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  3. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  4. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  5. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  6. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  7. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  8. Tupou Ceruzou: Smerákov
SkryťZatvoriť reklamu