Ak sa chce vodič dostať do cieľa, zvyčajne si cestu naplánuje. Aj trasu, kadiaľ pôjde a aj čas, za aký trasu zvládne bezpečne prejsť.
Je normálne, keď vodič počíta s časovou rezervou, aby sa nemusel nikam naháňať. Aby nemusel ohroziť napríklad seba a električku a aby nemusel ísť na červenú ... respektíve cez ľavý okraj odbočovacieho pruhu doľava, len aby ho červená nezastihla.
Parkovanie v protismere je "bežné", aj keď sa tak parkovať nesmie. A prečo sa to nesmie, vám ukáže druhý záber videa. Vodič totiž prechádza dvakrát cez protismer. Prvýkrát, keď parkuje, druhýkrát, keď odchádza preč. Vodič tmavošedej Thalie, ktorý nám to predviedol, pritom vychádzal bez zapnutých svetiel a z miesta, ktoré nie je označené ako parkovisko a ktoré je tesne za križovatkou.
Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.
O ohrození plynulosti premávky a o vytvorení prekážky v cestnej premávke by vedel rozprávať vodič Octavie kombi, ktorý sa spoza trolejbusu v pravom jazdnom pruhu rozhodol nezávisle od premávky v iných jazdných pruhoch prejsť do odbočovacieho pruhu doľava. Treba pripomenúť, že pritom prešiel cez dva ďalšie jazdné pruhy, kde spomaľoval premávku.
Cestu si dobre nenaplánoval ani vodič nákladného auta, ktorý sa rozhodol na uzavretej križovatke odbočiť vľavo. Ani jemu nevadilo, že zbrzdil iné vozidlá, veď dôležitá je tolerancia iných voči nemu. Jeho tolerancia voči druhým "už nie je podstatná".
Vo videu tiež uvidíte sériu záberov áut, ktoré sa otáčajú do protismeru na riadených križovatkách.
No a na záver si všimnite nie len autá stojace v druhom rade, ktoré nenechali dostatočný priestor pre premávku, ale aj dievčinu, ktorá čakala s inými chodcami na kraji cesty. Keď sa dvaja rozhodli, že je bezpečné prejsť a dostali sa na úroveň ostrovčeka zastávky električky, cez cestu sa rozhodla prebehnúť aj dievčina. Nevadilo jej, že to urobila pred autom.
Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.
§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;
§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; ...
§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.
§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.
(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.