SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Dopravné značky menia formát

Nové značky pribúdajú len pomaly. Kozmetické zmeny si vyžiadajú milióny eur.

Nové značky je vidieť najmä na diaľnici, zmenili sa návestia ukazujúce smer a výjazdy z diaľnic dostali svoje čísla.Nové značky je vidieť najmä na diaľnici, zmenili sa návestia ukazujúce smer a výjazdy z diaľnic dostali svoje čísla. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Na slovenských cestách začali pribúdať nové dopravné značky. Vidieť to napríklad na úseku diaľnice D1 z Bratislavy do Trnavy, kde spolu s tretím pruhom pribudli aj nové tabule.

Správcom komunikácií nariadil značky vymieňať nový zákon o cestnej premávke platný od februára. Zákon zmenil podobu mnohých značiek, vo väčšine prípadov však ide o kozmetické úpravy. Napríklad žltý štvorec na značke koniec hlavnej cesty nie je už po novom preškrtnutý hrubým čiernym pásom, ale šiestimi tenkými pásikmi.

Po európsky

„Pri tvorbe nového zákona sme zosúlaďovali našu a európsku legislatívu a nové značky tak sú rovnaké ako v ostatných krajinách únie,“ vysvetľuje policajný hovorca Martin Korch. Len na cestách I. triedy musí Slovenská správa ciest do konca júna 2012 vymeniť zhruba 500 značiek o konci zákazu predbiehania.

Najvýraznejšie sa výmena značiek dotkne diaľnic a rýchlostných ciest. Mení sa totiž aj vizuál všetkých návestí.
Zmenšilo sa písmo a pribudli nové údaje. Na návestiach budú po novom na lepšiu orientáciu všetky výjazdy označené číslom, pribudnú červené políčka s písmenom D alebo R a s číslom diaľnice alebo rýchlostnej cesty.

znacky-web.jpg

Diaľničná spoločnosť dosiaľ vymenila trinásť informatívnych tabúľ na hraničných priechodoch a značky na úseku D1 medzi Trnavou a Bratislavou. „Doterajšia výmena si vyžiadala 450-tisíc eur, celkovo sa náklady budú pohybovať na úrovni 33 miliónov eur,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Kaliňák opäť mení pravidlá
Hoci zákon o cestnej premávke platí len od februára, ministerstvo vnútra chystá už jeho piatu zmenu. Tu je
výber z 99 zmien.

  • Parkovanie na chodníku by malo byť možné, ak ostane voľná šírka chodníka aspoň 1,2 metra. (Teraz 1,5 metra.)
  • Kamióny a autobusy by mali na diaľnici, rýchlostnej ceste a ceste I. triedy dodržiavať odstup najmenej 50 metrov, pre možné problémy pri elektronickom výbere mýta.
  • Pokuta za neoprávnené parkovanie na mieste pre invalidov by sa mala zvýšiť až na 300 eur.
  • Zavedenie malých technických preukazov vo forme čipovej karty.
  • Za prekážku cestnej premávky sa má považovať aj havarované auto.

Nové značky na ďalších úsekoch ciest by mali začať pribúdať na budúci rok. „Pokiaľ chceme vymeniť starú značku za novú, musíme dať vypracovať projekt a dať ho odsúhlasiť ministerstvu dopravy.

Schvaľovanie projektovej dokumentácie v priemere trvá od troch do siedmich mesiacov,“ vysvetľuje Jánošík.

Značky by mali najskôr pribúdať na najstarších úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest, ako posledné prídu na rad novšie úseky s novšími značkami.

Tabule ešte vymenia

S osadzovaním značiek začali už aj niektoré kraje a mestá, drvivá väčšina značiek však na výmenu ešte len čaká. Napríklad Prešovský samosprávny kraj zatiaľ vymenil len tabule na hraniciach označujúce maximálne povolené rýchlosti.

Zákon zaviedol aj úplne nové značky. Na výjazdoch z diaľnic budú po novom osadené varovné tabule o zákaze vjazdu s textom Ste v protismere. Na diaľnicach pribudnú hmlové body, na chodníkoch pred priechodmi zas vodiace pásy pre nevidiacich.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 225
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 451
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 701
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 970
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 875
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 647
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 831
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 601
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.