Zákon o cestnej premávke je účinný od 1. februára 2009. Stihol však už byť 3-krát novelizovaný a chystá sa štvrtá novela. Na konci článku nájdete prehľad toho, čo bolo a čo bude upravené v zákone.
Na úvod sa budeme venovať tomu, čo v pripravovanej novele nenájdete, no motoristom by to pomohlo vyriešiť rôzne komplikácie v chápaní dopravných predpisov.
Predchádzanie
Vo viacerých článkoch sme upozorňovali na to, že v zákone nie je jasne definované, čo je to predchádzanie (=predbiehanie). V súvislosti s týmto manévrom sú v ňom popísané rôzne situácie, zákazy, príkazy. Ak ich nedodržíte, hrozí vám pokuta. Ale, ako môže hroziť pokuta za niečo, čo nie je jasné?
Problém sa stal vypuklý najmä po tom, čo bola uvedená do prevádzky 6-pruhová diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou. Mnohí vodiči jazdia bezdôvodne v strednom pruhu nižšou ako maximálnou povolenou rýchlosťou. Je potom predbiehaním manéver, keď sa rútite 130-kou v pravom jazdnom pruhu bez zmeny už od Trenčína a v strednom sa pri Senci niekto "šinie" 100-kou?
Na základe viacerých ustanovení zákona o cestnej premávke sa dá zákon vykladať tak, že príklad popisuje predbiehanie. Zároveň sa však dá vyložiť aj tak, že to predbiehanie nie je. Nemyslíme pri tom na súbežnú jazdu.
Podľa nášho názoru by mohlo byť predchádzanie definované napríklad takto:
Predchádzaním na komunikácii s jedným jazdným pruhom pre každý smer je manéver, ktorým sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie jazdiace vozidlo alebo vozidlá, pričom sa zaradí do jazdného pruhu, v ktorom jazdí pomalšie vozidlo alebo vozidlá. Predchádzaním na komunikácii s viac ako jedným jazdným pruhom pre každý smer je manéver, ktorým sa rýchlejšie vozidlo okamžite zaradí pred pomalšie jazdiace vozidlo alebo vozidlá, pričom sa zaradí do jazdného pruhu, v ktorom jazdí pomalšie vozidlo.
Prekážka cestnej premávky
Pripravovaná novela zákona upravuje definíciu prekážky cestnej premávky tak, že ňou bude všetko, čo môže obmedziť alebo ohroziť jazdu vozidiel alebo pohyb chodcov. Zabudlo sa však na definície obmedzenia a ohrozenia.
Zákon pozná definície neohrozenia a neobmedzenia. Z ich výkladu by sa však prekážkou cestnej premávky stalo napríklad aj vozidlo, ktorého vodič ide v obci na ceste s jedným jazdným pruhom pre každý smer 40-kou a uplatňuje pravidlo prispôsobenia rýchlosti jazdy svojim schopnostiam a tak ďalej. V protismere je hustá premávka. Iný vodič ide 50-kou, no musí pribrzdiť za tým, čo ide 40-kou.
Podľa súčasného stavu definície prekážky by pomalšie vozidlo neporušovalo dopravné predpisy. Akonáhle však začne platiť nová definícia prekážky, jeho výklad spolu s výkladom definície neobmedzenia umožnia pokutovať pomalšie jazdiace vozidlá, ktoré dodržiavajú ustanovenia cestnej premávky o rýchlosti.
§ 2, zákon č. 8/2009
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
Stačí, aby jeden účastník vedel dokázať, že mu vodič pomalšie idúceho auta inak dodržiavajúceho dopravné predpisy, prekážal, je tu problém. Ako sa má totiž vodič pomalšie idúceho auta dozvedieť, že prekáža. A keď prekáža a objektívne nemôže zrýchliť, čo potom?
Preto by bolo podľa nášho názoru vhodné, aby sa okrem definície prekážky cestnej premávky vložila do zákona aj definícia obmedzenia. Napríklad by mohla znieť takto:
Obmedzením je situácia, keď účastník cestnej premávky neoprávnene prekáža inému účastníkovi cestnej premávky.
Vozidlá a chodníky
Ďalší problém, ktorý priniesol vo februári zákon o cestnej premávke, je situácia, keď už vodič nesmie prejsť vozidlom na svoju nehnuteľnosť, ktorej vchod susedí s chodníkom.
V predchádzajúcom zákone nebolo zakázané prejsť krížom cez chodník. Je pravda, že po ňom nebolo zakázané ani jazdiť. Nový zákon však jednoznačne vylúčil akékoľvek použitie chodníka motorovými vozidlami okrem prípadov, ktoré sa týkajú parkovania na chodníku a prípadov, keď dopravné značky tvrdia niečo iné ako zákon.
Viete si však predstaviť, že ako by vyzerali slovenské dediny, keby majitelia domov, popred ktoré vedie chodník, začali pred svoje brány osádzať dopravné značky, ktoré by im dovolili vojsť autom do dvora?
A pritom by stačilo, aby sa upravil zákon pár slovami. Napríklad takto:
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m alebo ak ide o prejazd vozidla cez chodník na miesto mimo cesty na mieste prispôsobenom na prejazd.
Definícia križovatky
Ani definícia križovatky nie je ideálna. Podľa jej aktuálne platnej verzie je križovatkou miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. Správcovia ciest však túto definíciu pochopili rôzne a tak tomu prispôsobili dopravné značenie.
Predstavte si križovatku tvaru "Y". Z niektorých smerov sa pre vodiča cesta spája, pre niektorých rozpája. No a rozpájanie nie je nič iné, len spájanie z iného pohľadu. Preto v definícii križovatky nie určený smer, z ktoré sa sleduje spájanie ciest.
Na Slovensku sú však aj cesty, ktoré sa križujú mimoúrovňovo a ich jazdné smery sú prepájané jednosmernými cestami. Tie sa na niektorých miestach rozpájajú s "materskou" cestou a na inom zas spájajú s inou. Tu však správcovia ciest obyčajne "rozpájanie" nechápu ako križovatku a ani niektorí vodiči, a tomu je prispôsobené aj dopravné značenie.
Možno by stálo za úvahu buď doplniť do definície to, že rozpájanie ciest je tiež križovatkou, alebo rozhodnúť, že v niektorých situáciách rozpájanie ciest križovatkou nie je.
Dopravné značky
Dopravné značky sa podľa zákona umiestňujú, až na výnimky, pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Zabudlo sa však určiť, kde je začína ich platnosť, či platia len pre premávku vľavo alebo aj pre prípadnú premávku vpravo.
Nedávno sme sa v jednom článku zaoberali tým, či policajti dali oprávnene pokutu vodičovi za to, že nerešpektoval STOP-ku, ktorá bola umiestnená na ostrovčeku, ktorý oddeľoval odbočovací pruh od priebežného.
Keďže nie je určené, kde všade STOP-ka platí, či len vľavo alebo aj vpravo, myslíme si, že policajti dali pokutu správne. Lenže, čo v prípade, že by bola na ostrovčeku zvislá dopravná značka Hlavná cesta a na tej istej úrovni na pravom okraji odbočovacieho pruhu zas zvislá dopravná značka Daj prednosť v jazde? Ktorej značke potom treba dať prednosť?
Možno by stálo za úvahu doplniť do zákona o cestnej premávke ustanovenie, ktoré by možno mohlo znieť takto:
Ak význam dopravnej značky neurčuje inak, úprava cestnej premávky zvislou dopravnou značkou platí pre jazdné pruhy naľavo od zvislej dopravnej značky a bezprostredne za ňou v smere jazdy vozidiel. Toto neplatí pre dopravné značky umiestnené nad jazdnými pruhmi a pre dopravné značky upravujúce zastavenie a státie.
Prehľad všetkých noviel zákona o cestnej premávke
Prvá novela bola spôsobená zásahom iného zákonu. Napríklad, keď za neplatenie výživného bolo umožnené zadržať vodičský preukaz, v zákone o cestnej premávke poverili zadržaním políciu. V rámci tejto novely tiež upravili logický nezmysel v súvislosti s parkovaním na chodníkoch.
Druhá novela prišla ako súčasť zákona, ktorý menil najmä zákon o povinnej základnej kvalifikácii ... a tak ďalej. V rámci neho doplnili poslanci do zákona o cestnej premávke možnosť poskytovať informácie o z evidencie vozidiel Národnej diaľničnej spoločnosti. Pravdepodobne v súvislosti s elektronickým mýtom.
Aj tretia novela bola vsunutá do iného zákona (o ochrane pred požiarmi). Týkala sa psychologického vyšetrenia vodičov, ktorý v minulosti nemuseli prejsť takýmto vyšetrením, a ktorý ho podľa zákona o cestnej premávke museli absolvovať do konca mája. Poslanci termín o rok predĺžili.
Štvrtá novela by sa dala nazvať ako komplexná, keďže do zákona o cestnej premávke zavádza 99 zmien. Ministerstvo vnútra ju však pripravuje najmä preto, že Európska komisia zmenila pravidlá o vodičských preukazoch, v rámci ktorých zavádza napríklad to, že na motorky veľkých kubatúr budú môcť dostať vodičák až 24-roční.
Ďalšou veľkou zmenou bude znovuzavedenie malého technického preukazu.
Ministerstvo tiež pridalo malé úpravy iných častí zákona. Niektorým z nich sme sa venovali v článku "Aj havarované auto bude prekážkou a chodcom zúžia chodník".
O ďalších novinkách štvrtej novely sa takisto dozviete v blízkej budúcnosti na stránkach Natankuj.sk.
Novelu ešte neschválila ani vláda a ani parlament a účinnosť je naplánovaná až na 1. júna 2010.