BRATISLAVA. Keď Volkswagen nedávno obnovil myšlienku extrémne úsporného vozidla, zdôraznil, že nezostane iba pri prototypoch. Štúdia vystavená na autosalóne v Los Angeles naznačuje, ako by mohol vyzerať sériovo vyrábaný model.
Túto informácia potvrdzuje aj tlačová správa výrobcu, v ktorej je uvedené, že „automobil s dvojlitrovou spotrebou sa pravdepodobne dočká uvedenia na celosvetové trhy“. Nás môže tešiť, že na jeho výrobe sa má podieľať bratislavský závod VW, kde budú vznikať aj ďalší členovia pripravovanej rodiny automobilov „New small family“.
Prísne aerodynamická karoséria
Trojdverový hatchback s proporciami 3840 x 1600 x 1400 mm patrí do segmentu malých áut. Pod tvary karosérie sa podpísala snaha dosiahnuť čo najnižší koeficient odporu vzduchu, nie módne trendy. Oblá predná a vysoká zadná časť pripomínajú niektoré podobné, ekologicky ladené, automobily. Maska chladiča má uzatvárateľné lamely, ktoré púšťajú do motorového priestoru iba toľko vzduchu, koľko je nutné. Výsledkom práce dizajnérov je súčiniteľ aerodynamického odporu na úrovni cx=0,237.
Karoséria pozostáva z niekoľkých typov ocelí, hliníka a uhlíkových vlákien. Hmotnosť celého vozidla predstavuje 695 kilogramov. Výbava však nie je sparťanská a obsahuje položky typické pre bežné osobné autá. Pridáva aj niektoré novinky, napríklad odvetrávanie horúceho vzduchu z kabíny v prípade, že je vozidlo zaparkované na slnku a interiér sa prehrieva.
Dvojvalec TDI a elektromotor
Up! Lite je hybrid. Pod prednou kapotou pracuje dvojvalcový turbodiesel 0,8 TDI (38 kW/52 k, 120 Nm) doplnený o systém štart/stop, elektromotor (10 kW) a sedemstupňová prevodovka DSG.
Úlohou elektrického agregátu je pomáhať spaľovaciemu motoru pri rozjazdoch a rekuperovať energiu pri brzdení. Up! Lite dokáže krátkodobo jazdiť aj úplne bez emisií, teda na elektrický pohon.
2,44 l nafty na 100 km
V prípade, že vodič potrebuje prudšie akcelerovať, obe poháňacie jednotky pracujú spolu a produkujú výkon 48 kW (65 k). Dynamické parametre pripomínajú bežné malé autá - maximálna rýchlosť 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 12,5 sekundy. Priemerná spotreba je v porovnaní s nimi ďaleko nižšia - 2,44 litra nafty na 100 kilometrov.