SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Úsporný VW Up! Lite bude mať slovenské korene

Najšetrnejšieho člena modelového radu Up! poháňa turbodiesel a elektromotor. Jeho možnú podobu predzamenáva štúdia Up! Lite vystavená na autosalóne v Los Angeles.

(Zdroj: VW)

BRATISLAVA. Keď Volkswagen nedávno obnovil myšlienku extrémne úsporného vozidla, zdôraznil, že nezostane iba pri prototypoch. Štúdia vystavená na autosalóne v Los Angeles naznačuje, ako by mohol vyzerať sériovo vyrábaný model.

Túto informácia potvrdzuje aj tlačová správa výrobcu, v ktorej je uvedené, že „automobil s dvojlitrovou spotrebou sa pravdepodobne dočká uvedenia na celosvetové trhy“. Nás môže tešiť, že na jeho výrobe sa má podieľať bratislavský závod VW, kde budú vznikať aj ďalší členovia pripravovanej rodiny automobilov „New small family“.

Prísne aerodynamická karoséria

Trojdverový hatchback s proporciami 3840 x 1600 x 1400 mm patrí do segmentu malých áut. Pod tvary karosérie sa podpísala snaha dosiahnuť čo najnižší koeficient odporu vzduchu, nie módne trendy. Oblá predná a vysoká zadná časť pripomínajú niektoré podobné, ekologicky ladené, automobily. Maska chladiča má uzatvárateľné lamely, ktoré púšťajú do motorového priestoru iba toľko vzduchu, koľko je nutné. Výsledkom práce dizajnérov je súčiniteľ aerodynamického odporu na úrovni cx=0,237.

Karoséria pozostáva z niekoľkých typov ocelí, hliníka a uhlíkových vlákien. Hmotnosť celého vozidla predstavuje 695 kilogramov. Výbava však nie je sparťanská a obsahuje položky typické pre bežné osobné autá. Pridáva aj niektoré novinky, napríklad odvetrávanie horúceho vzduchu z kabíny v prípade, že je vozidlo zaparkované na slnku a interiér sa prehrieva.

Dvojvalec TDI a elektromotor

Up! Lite je hybrid. Pod prednou kapotou pracuje dvojvalcový turbodiesel 0,8 TDI (38 kW/52 k, 120 Nm) doplnený o systém štart/stop, elektromotor (10 kW) a sedemstupňová prevodovka DSG.

Úlohou elektrického agregátu je pomáhať spaľovaciemu motoru pri rozjazdoch a rekuperovať energiu pri brzdení. Up! Lite dokáže krátkodobo jazdiť aj úplne bez emisií, teda na elektrický pohon.

2,44 l nafty na 100 km

V prípade, že vodič potrebuje prudšie akcelerovať, obe poháňacie jednotky pracujú spolu a produkujú výkon 48 kW (65 k). Dynamické parametre pripomínajú bežné malé autá - maximálna rýchlosť 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 12,5 sekundy. Priemerná spotreba je v porovnaní s nimi ďaleko nižšia - 2,44 litra nafty na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 891
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 881
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 526
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 893
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 261
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  2. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  3. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 720
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu