Jozef nás upozornil na dieru v zákone o cestnej premávke. Vodiči áut s parkovacím preukazom, ktorý používajú ťažko zdravotne postihnuté osoby, smú stáť aj na takých miestach, kde by ste za normálnych okolností dostali pokutu. Dokonca si môžete beztrestne z pohľadu zákona o cestnej premávke postáť aj na železničnom priecestí.
Jozef: "V § 44 ods. 7 zákona č. 8/2009 Z. z. sa okrem iného píše „Vodič vozidla s parkovacím preukazom môže stáť na mieste vyhradenom pre vozidlá prepravujúce osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Vodič osobitne označeného vozidla uvedeného v odseku 1 písm. b) a vodič vozidla s parkovacím preukazom nemusí po nevyhnutne potrebný čas dodržiavať zákaz státia“... Preto sa pýtam, či pre týchto vodičov neplatia ustanovenia § 25 zákona č. 8/2009 Z. z. a môžu stáť napr. aj na železničnom priecestí?"
Vodič vozidla s parkovacím preukazom smie stáť aj na železničnom priecestí, no len po nevyhnutne potrebný čas. Otázkou ostáva, prečo by vodič takéhoto auta potreboval stáť na železničnom priecestí.
V každom prípade, ak vodič auta s parkovacím preukazom dodrží to, že je potrebné stáť niekde nevyhnutne potrebný čas, potom smie stáť aj na miestach, kde to zakazuje zákon o cestnej premávke v § 25.
Aj keď sa to zdá byť akokoľvek absurdné, je to tak. "Zákaz státia" v paragrafe 44 totiž vyjadruje to isté čo výraz "vodič nesmie stáť" z paragrafu 25.
§ 44, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(7) Vodič vozidla s parkovacím preukazom môže stáť na mieste vyhradenom pre vozidlá prepravujúce osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Vodič osobitne označeného vozidla podľa odseku 1 písm. b) a vodič vozidla s parkovacím preukazom nemusí po nevyhnutne potrebný čas dodržiavať zákaz státia. Ak je to nevyhnutné, môže vodič takéhoto vozidla vchádzať aj tam, kde je dopravnou značkou vjazd povolený len vymedzenému okruhu vozidiel, a do pešej zóny; pritom nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Týmto oprávnením nie je dotknutá povinnosť vodiča uposlúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení podľa tohto zákona.
Ak teda vodič s parkovacím preukazom stojí po nevyhnutne potrebný čas na zastávke MHD, na priechode pre chodcov, na križovatke, na električkovej koľaji, v neprehľadnej zákrute, pokutu za to nesmie dostať. Policajt ho síce môže potrestať za iné prípadné priestupky, nie však za porušenie zákazu státia.
Takisto nesmie dostať papuču na platenom parkovisku, keď zaň nezaplatí. Zaplatiť síce musí, ale žiadna sankcia mu nehrozí, ak tam stojí po nevyhnutne potrebný čas.
Pre úplnosť treba dodať, že citácia odseku z paragrafu 44 sa nevzťahuje na zákaz zastavenia. Takže ak niekde zastavíte svoje vozidlo, kde nesmiete, pokuta vás neminie. Ale stáť na zakázaných miestach podľa § 25 však smiete bez hrozby pokuty.
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
s) státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,
x) zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
Mimochodom, z definície státia a zastavenia vyplýva, že zastavenie je uvedenie vozidla do pokoja na krátky čas a státie je uvedenie vozidla do pokoja na dlhší čas. Ak teda zákon zakazuje zastavenie a státie na nejakom mieste, znamená to, že vodiči s parkovacím preukazom majú zakázané na danom mieste zastaviť. Smú tam však stáť, čo im povoľuje § 44.
Stačí, aby malo auto takýto preukaz za čelným sklom a použila sa čarovná formulka "státie na nevyhnutne potrebný čas".
Kde všade teda vodič nedostane pokutu, ak tam stojí po nevyhnutne potrebný čas s parkovacím preukazom za oknom?
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
a) v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
b) pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,
e) na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,
g) na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi,
h) na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály,
i) na vnútornom jazdnom pruhu,
j) na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh,
k) na cestičke pre cyklistov,
l) vo vzdialenosti kratšej ako 5 m od začiatku a 5 m od konca pozdĺžnej súvislej čiary alebo nástupného ostrovčeka tam, kde by medzi touto čiarou alebo nástupným ostrovčekom a vozidlom nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m,
m) na moste,
n) pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené,
o) na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,
p) na električkovom koľajovom páse,
q) na chodníku okrem prípadu podľa § 52 ods. 2,
r) na kruhovom objazde,
s) na cestnej zeleni a inej verejne prístupnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou,
t) na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3, 5 m,
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.