SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Situácie, za ktoré sa policajtovi nikto nepoďakuje

Stačí málo vodičov k tomu, aby nedodržiavaním dopravných predpisov spravili cesty nebezpečnými. Čo si však má človek pomyslieť o tom, keď sa medzi takých vodičov pripoja aj niektorí policajti?

Matej: "Jeden večer som šiel autom v meste v pravom jazdnom pruhu po štvorprúdovej komunikácii a vedľa nás šlo paralelne auto. Za toto vozidlo sa zavesilo policajné auto a len v spätnom zrkadle som videl, ako sa neho "lepí". Policajné auto išlo za ním asi tak 100-150 metrov a potom zaplo majáky aj sirénu.

Ja som sa, nakoľko som šiel v pravom pruhu stiahol na kraj a pribrzdil. Šofér auta idúceho v ľavom pruhu len pribrzdil, lebo sa nemal kam uhnúť. Vznikla medzi nami medzera, ktorou sa prešmyklo policajné auto a akonáhle obehlo auto v ľavom pruhu, vyplo majáky a sirénu a kľudne pokračovalo v jazde, akoby sa nič nestalo.

Doslova si policajti vynútili prednostnú jazdu. Je to porušenie pravidiel o prednostnej jazde? A ako je to s jazdou v meste v oboch jazdných pruhoch? Pokiaľ viem, tak jazda v oboch pruhoch je v meste dovolená."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V meste je možné používať ktorýkoľvek jazdný pruh na jazdu. Zároveň však platí, že ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť. Vodič ho nemusí uvoľniť vtedy, ak ho používa na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Uvoľniť jazdný pruh "čo najskôr" znamená v rámci možností a zákona. To znamená, že nikto vás nesmie nútiť ísť rýchlejšie, než najvyššou povolenou rýchlosťou. Nikto vás tiež nesmie nútiť tlačiť sa do iného jazdného pruhu, ak by ste ohrozili alebo obmedzili iných účastníkov cestnej premávky.

Z výkladu "rýchlejšie vozidlo" tiež vyplýva, že musí mať v momente uplatňovania pravidla o uvoľnení ľavého jazdného pruhu vyššiu rýchlosť než vozidlo pred ním. Ak sa však vozidlo pred pôvodne rýchlejším vozidlom nemá kde uhnúť, rýchlejšie vozidlo prestáva byt rýchlejšie, keď sa jeho rýchlosť vyrovná s rýchlosťou vozidla jazdiaceho pred ním.

SkryťVypnúť reklamu

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

SkryťVypnúť reklamu

To, že policajti zapli v prípade, ktorý popisuje Matej, majáky, by mohlo byť v poriadku. Môžu ich zapnúť pri plnení špeciálnych úloh. Otázkou ostáva, či je špeciálnou úlohou snaha dostať sa pred iné vozidlá.

Mimochodom, vodič policajného auta je povinný počas využitia práva prednostnej jazdy dbať na iných účastníkov cestnej premávky tak, aby ich neohrozil. No a "prešmyknutia sa" cez medzeru medzi vozidlom v pravom jazdnom pruhu a v ľavom nie je veľmi bezpečným manévrom.

Jozefovi sa podarilo odfotiť policajtov, ktorí si v Bytči udelili výnimku. Nevieme však prísť na to, ktorá to je. Žeby tá, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná? Ale veď to by potom mohli stáť aj na ceste.

02.jpg

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Inú skúsenosť s policajtmi má Juraj:

Juraj: "Chcel by som sa spýtať, či môžem dostať pokutu za ostré hrany na karosérii.

Raz večer ma zastavili policajti, pretože sa im nepáčil môj štýl prejazdu križovatky (šiel som rezkejšie z vedľajšej cesty na hlavnú).

Keď som im oponoval, že som šiel podľa predpisov a nikoho som neobmedzil ani neohrozil, začala sa 45-minútová šikana - kontrola dokladov mojich a priateľky, obvinenie, že nemám uvedené LPG v dokladoch, čo som musel sám nájsť v technickom preukaze, lebo policajt toho nebol schopný. Potom nasledovala dychová skúška, kontrola povinnej výbavy a nakoniec objavili trčiaci nárazník 2 cm z boku auta (niekto mi nabral na parkovisku auto a odtrhol sponu, ktorá drží nárazník z boku).

Potom nasledovalo čakanie na fotoaparát, ktorý im doručili kolegovia a potom zdokumentovanie priestupku, za ktorý som dostal pokutu.

Majú policajti pravo pokutovať za takýto priestupok?"

SkryťVypnúť reklamu

Policajti majú právo kontrolovať technický stav vozidla. V prípade, že nárazník bol uvoľnený, aplikovaním niektorých ustanovení zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách, smie policajt dať pokutu za používanie vozidla na pozemných komunikáciách, ktoré sa na nich nesmie prevádzkovať.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Policajt v službe je povinný v medziach tohto zákona vykonať služobný zákrok, ak je páchaný trestný čin alebo priestupok alebo je dôvodné podozrenie z ich páchania.

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:


(1) Policajt je oprávnený
e) kontrolovať technický stav vozidla a úplnosť jeho výstroja a výbavy alebo vyzvať vodiča, aby sa podrobil takejto kontrole, ako aj porovnať údaje uvádzané v osvedčení o evidencii s údajmi na vozidle,

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
a) použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke,

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(1) Prevádzkovateľ vozidla, ktoré je v premávke na pozemných komunikáciách, je povinný
a) udržiavať vozidlo v riadnom technickom stave podľa pokynov na obsluhu a údržbu vydaných výrobcom,
f) zabezpečiť, aby vozidlo spĺňalo podmienky prevádzky vozidla v premávke na pozemných komunikáciách ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na vykonanie tohto zákona

SkryťVypnúť reklamu

To, že policajti kontrolovali technický stav vozidla, nie je problém. Problémom je spôsob, ktorý si vybrali na kontrolu dodržiavania dopravných predpisov. Jurajov popis pripomína skôr snahu policajtov udeliť za každú cenu pokutu.

Je možné, že Juraj pobúril policajtov rýchlym prejazdom križovatky a policajti mu to "zrátali" hľadaním prípadného problému, ktorý by mohol byť posúdený ako priestupok.

V prípade, že sa vám postup polície nepozdáva, je lepšie, ak sa hneď na mieste obrátite na telefonicky na 158 alebo na pracoviská inšpekčnej služby.

§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou. Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dodržiavať etický kódex policajta, ktorý vydá minister.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 373
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 228
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 559
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


5 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 027
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 891
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 030
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 371
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 370
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 002
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu