SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Ako a kedy sa preradiť na diaľnici

Viacerí z vás nám píšete otázky o tom, ako rýchlo jazdiť na diaľnici v rôznych situáciách. Alebo ako a kedy sa preraďovať do iných jazdných pruhov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Adriana: "Dosť často jazdím v Bratislave po obchvate. A nedávno nastala jedna situácia, pri ktorej som nevedela rýchlo zistiť, kto má prednosť.

Ide o úsek v smere od Incheby k mostu Lafranconi. V istom úseku sa stretávaju 2 dvojprúdovky do jednej štvorprúdovej.

Ja som sa potrebovala dostať z diaľničného obchvatu na most Lafranconi a ďalšie auto z "mestskej cesty" na obchvat smer Rakúsko. V jednom čase, keď sme boli na rovnakej úrovni, tak sme začali odbočovať do toho istého pruhu.

Kto mal vtedy prednosť? Ja som odbočovala z tretieho do druhého a druhé auto z prvého do druhého pruhu.

Vyriešilo sa to síce brzdením, ale aj tak by ma zaujímalo, kto mal v danej chvíli prednosť.


Zväčšiť mapu

Na mieste, kde dva jazdné pruhy Einsteinovej pripájajú k jazdným pruhom diaľničného obchvatu, sa treba v prvom rade orientovať podľa dopravných značiek a pravidiel cestnej premávky, ktoré určujú jazdu v jazdných pruhoch.

V zákone je definované, kto má prednosť v prípade, že sa dve vozidlá na viac ako dvojpruhovej ceste v jednom smere pokúšajú dostať z rôznych jazdných pruhov do toho istého.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

To znamená, že vodič, ktorý prichádza z pravého diaľničného jazdného pruhu a chcel by odbočiť do pôvodne ľavého jazdného pruhu na Einsteinovej, musel by dať prednosť vozidlu, ktoré má v pláne preradiť sa z pravého jazdného pruhu na Einsteinovej do ľavého.

Povinnosťou Adriany teda bolo umožniť druhému vodičovi, ktorý sa chcel dostať na obchvat do Rakúska.

Aj Marek z Trnavy nám poslal otázku súvisiacu s jazdou vo viacerých jazdných pruhoch. Tentoraz na diaľnici mimo obce.

Marek: "Na D1 medzi Bratislavou a Trnavou v smere od Bratislavy je pred každým odpočívadlom značka znázorňujúca 3 jazdné pruhy, kde pre pravý pruh je obmedzenie rýchlosti na 80 km/h. Vodič, ak nemá koho predbiehať, je povinný používať pravý pruh a ostatné dva iba na predbiehanie.

Znamená to, že sa musím držať v pravom pruhu, kde idem maximálne 130 a potom skočiť na brzdy pred každým odpočívadlom s touto značkou, aby som zabrzdil na 80-ku len preto, že v strednom pruhu nemám dôvod ísť, pretože nikoho nepredbieham? Pretože, inak by to bola zase bezdôvodná jazda v strednom pruhu."

Dopravnú značku, ktorú popisoval Marek, vyzerala približne takto:

01.jpg
C 23a - Obmedzenie v jazdných pruhoch (vzor)

Značky Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. C 23a a č. C 23b) vyznačujú obmedzenie platné v príslušnom jazdnom pruhu v smere jazdy s použitím symbolu značky z príslušnej skupiny zákazových alebo príkazových značiek. Vyjadrenie počtu a usporiadania jazdných pruhov na značke č. C 23a a č. C 23b zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

Značka č. C 23a a č. C 23b sa umiestňuje v mieste, kde sa obmedzenie v jazdnom pruhu začína.

Aj keď sa to zdá byť nelogické, hlúpe alebo nespravodlivé, platí, že mimo obce sa na diaľnici smie jazdiť len vpravo (s výnimkou predbiehania a obchádzania). Ak je pre pravý jazdný pruh určená 80-ka, pre vodiča to znamená najvyššiu dovolenú rýchlosť aj keby bol na ceste široko-ďaleko sám.

Potom je vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu povinný spomaliť na rýchlosť 80 km/h a preradiť sa do prostredného jazdného pruhu nesmie. Len ak by predbiehal alebo obchádzal prekážku. V strednom potom môže zvýšiť rýchlosť až na 130 km/h.

Dopravné značky obmedzujúce najvyššiu dovolenú rýchlosť sa pre pravý pruh diaľnic a rýchlostných ciest pri odpočívadlách umiestňujú preto, aby sa zvýšila šanca, že sa vodiči vychádzajúci z odpočívadla bezpečne zaradia do priebežného jazdného pruhu na ceste pre motorové vozidlá.

Na záver ešte otázka Adama:

Adam: "Rád by som sa opýtal, či dopravná značka obmedzujúca rýchlosť jazdy na diaľnici na 100km/h a neskôr na 80km/h, ktorá je však umiestnená len pri pravej krajnici diaľnice (úsek medzi BA-TT) je platná aj pre stredný respektíve ľavý jazdný pruh.

Ak totiž pôjdu v pravom jazdnom pruhu 2 alebo viac kamionov, nemám šancu si takúto značku všimnúť. Ak platí iba pre pravý jazdný pruh, tak na diaľnici medzi BA a TT som sa stretol s tým, že rýchlosť bola takto umiestnenou značkou postupne znížená na 80km/h zároveň so zúžením dialnice na jeden jazdný pruh. To by ale znamenalo, že auto idúce celú dobu v ľavom pruhu prejde zúženým úsekom rýchlosťou 130km/h a auto z pravého pruhu 80km/h."

Na úvod treba povedať, že platnosť dopravných značiek nie je nijako obmedzená. Len tým, či ju vodič má možnosť vidieť alebo nie. Preto platia dopravné značky obmedzujúce najvyššiu povolenú rýchlosť (B 31a) pre všetky jazdné pruhy v danom smere, pri ktorých je značka umiestnená.

§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

(15) Ak nie sú zvislé dopravné značky č. B 29a, č. B 30a, č. B 31a umiestnené nad vyznačeným jazdným pruhom na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere, musia byť umiestnené opakovane i pri ľavom okraji cesty, ak je to technicky možné.

Ak je to technicky možné, musia byť tabule označujúce najvyššiu dovolenú rýchlosť umiestnené aj pri ľavom okraji cesty. Ak tam však nie sú, neznamená to, že dopravná značka platí len pre pravý jazdný pruh.

Skutočne sa však môže stať, tak ako to spomínal Adam, že ak je značka pri viacpruhovej ceste v jednom smere umiestnená len pri pravom okraji cesty, kamióny ju môžu zakryť a pre vodičov ostatných áut, ktorým značka ostáva ukrytá potom platí, že nie sú povinní sa ňou riadiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 819
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 277
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 248
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 733
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 066
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 032
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 029
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 764
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 273
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 955
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 803
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 352
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu