Adriana: "Dosť často jazdím v Bratislave po obchvate. A nedávno nastala jedna situácia, pri ktorej som nevedela rýchlo zistiť, kto má prednosť.
Ide o úsek v smere od Incheby k mostu Lafranconi. V istom úseku sa stretávaju 2 dvojprúdovky do jednej štvorprúdovej.
Ja som sa potrebovala dostať z diaľničného obchvatu na most Lafranconi a ďalšie auto z "mestskej cesty" na obchvat smer Rakúsko. V jednom čase, keď sme boli na rovnakej úrovni, tak sme začali odbočovať do toho istého pruhu.
Kto mal vtedy prednosť? Ja som odbočovala z tretieho do druhého a druhé auto z prvého do druhého pruhu.
Vyriešilo sa to síce brzdením, ale aj tak by ma zaujímalo, kto mal v danej chvíli prednosť.
Zväčšiť mapu
Na mieste, kde dva jazdné pruhy Einsteinovej pripájajú k jazdným pruhom diaľničného obchvatu, sa treba v prvom rade orientovať podľa dopravných značiek a pravidiel cestnej premávky, ktoré určujú jazdu v jazdných pruhoch.
V zákone je definované, kto má prednosť v prípade, že sa dve vozidlá na viac ako dvojpruhovej ceste v jednom smere pokúšajú dostať z rôznych jazdných pruhov do toho istého.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.
To znamená, že vodič, ktorý prichádza z pravého diaľničného jazdného pruhu a chcel by odbočiť do pôvodne ľavého jazdného pruhu na Einsteinovej, musel by dať prednosť vozidlu, ktoré má v pláne preradiť sa z pravého jazdného pruhu na Einsteinovej do ľavého.
Povinnosťou Adriany teda bolo umožniť druhému vodičovi, ktorý sa chcel dostať na obchvat do Rakúska.
Aj Marek z Trnavy nám poslal otázku súvisiacu s jazdou vo viacerých jazdných pruhoch. Tentoraz na diaľnici mimo obce.
Marek: "Na D1 medzi Bratislavou a Trnavou v smere od Bratislavy je pred každým odpočívadlom značka znázorňujúca 3 jazdné pruhy, kde pre pravý pruh je obmedzenie rýchlosti na 80 km/h. Vodič, ak nemá koho predbiehať, je povinný používať pravý pruh a ostatné dva iba na predbiehanie.
Znamená to, že sa musím držať v pravom pruhu, kde idem maximálne 130 a potom skočiť na brzdy pred každým odpočívadlom s touto značkou, aby som zabrzdil na 80-ku len preto, že v strednom pruhu nemám dôvod ísť, pretože nikoho nepredbieham? Pretože, inak by to bola zase bezdôvodná jazda v strednom pruhu."
Dopravnú značku, ktorú popisoval Marek, vyzerala približne takto:
C 23a - Obmedzenie v jazdných pruhoch (vzor)
Značky Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. C 23a a č. C 23b) vyznačujú obmedzenie platné v príslušnom jazdnom pruhu v smere jazdy s použitím symbolu značky z príslušnej skupiny zákazových alebo príkazových značiek. Vyjadrenie počtu a usporiadania jazdných pruhov na značke č. C 23a a č. C 23b zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.
Značka č. C 23a a č. C 23b sa umiestňuje v mieste, kde sa obmedzenie v jazdnom pruhu začína.
Aj keď sa to zdá byť nelogické, hlúpe alebo nespravodlivé, platí, že mimo obce sa na diaľnici smie jazdiť len vpravo (s výnimkou predbiehania a obchádzania). Ak je pre pravý jazdný pruh určená 80-ka, pre vodiča to znamená najvyššiu dovolenú rýchlosť aj keby bol na ceste široko-ďaleko sám.
Potom je vodič jazdiaci v pravom jazdnom pruhu povinný spomaliť na rýchlosť 80 km/h a preradiť sa do prostredného jazdného pruhu nesmie. Len ak by predbiehal alebo obchádzal prekážku. V strednom potom môže zvýšiť rýchlosť až na 130 km/h.
Dopravné značky obmedzujúce najvyššiu dovolenú rýchlosť sa pre pravý pruh diaľnic a rýchlostných ciest pri odpočívadlách umiestňujú preto, aby sa zvýšila šanca, že sa vodiči vychádzajúci z odpočívadla bezpečne zaradia do priebežného jazdného pruhu na ceste pre motorové vozidlá.
Na záver ešte otázka Adama:
Adam: "Rád by som sa opýtal, či dopravná značka obmedzujúca rýchlosť jazdy na diaľnici na 100km/h a neskôr na 80km/h, ktorá je však umiestnená len pri pravej krajnici diaľnice (úsek medzi BA-TT) je platná aj pre stredný respektíve ľavý jazdný pruh.
Ak totiž pôjdu v pravom jazdnom pruhu 2 alebo viac kamionov, nemám šancu si takúto značku všimnúť. Ak platí iba pre pravý jazdný pruh, tak na diaľnici medzi BA a TT som sa stretol s tým, že rýchlosť bola takto umiestnenou značkou postupne znížená na 80km/h zároveň so zúžením dialnice na jeden jazdný pruh. To by ale znamenalo, že auto idúce celú dobu v ľavom pruhu prejde zúženým úsekom rýchlosťou 130km/h a auto z pravého pruhu 80km/h."
Na úvod treba povedať, že platnosť dopravných značiek nie je nijako obmedzená. Len tým, či ju vodič má možnosť vidieť alebo nie. Preto platia dopravné značky obmedzujúce najvyššiu povolenú rýchlosť (B 31a) pre všetky jazdné pruhy v danom smere, pri ktorých je značka umiestnená.
§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.
(15) Ak nie sú zvislé dopravné značky č. B 29a, č. B 30a, č. B 31a umiestnené nad vyznačeným jazdným pruhom na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere, musia byť umiestnené opakovane i pri ľavom okraji cesty, ak je to technicky možné.
Ak je to technicky možné, musia byť tabule označujúce najvyššiu dovolenú rýchlosť umiestnené aj pri ľavom okraji cesty. Ak tam však nie sú, neznamená to, že dopravná značka platí len pre pravý jazdný pruh.
Skutočne sa však môže stať, tak ako to spomínal Adam, že ak je značka pri viacpruhovej ceste v jednom smere umiestnená len pri pravom okraji cesty, kamióny ju môžu zakryť a pre vodičov ostatných áut, ktorým značka ostáva ukrytá potom platí, že nie sú povinní sa ňou riadiť.