SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Za nezaplatené parkovné vám môžu, ale aj nemusia nasadiť papuču

Smiem parkovať na zasneženom trávniku? Ako je to s rizikom, keď zle odhadnem potrebný čas parkovania na platenom parkovisku? A skutočne mi môžu nasadiť papuču na platenom parkovisku?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Michal Petrik)

Nedávno sme v článku "Policajti smú rozdávať papuče aj na platenom parkovisku" informovali o tom, aké sú právomoci polície pri nasadzovaní papúč na platených parkoviskách. V tejto súvislosti sme od Juraja dostali e-mail:

Juraj: "Vážení priatelia, odpoveď nie je taká jednoduchá, ako ste to prezentovali v článku venovanom papučiam.

Každému musí byť jasné, čo môže urobiť a čo nie. Zákon hovorí, čo môže policajt urobiť. To znamená, kedy je blokovacie zariadenie oprávnený použiť. Nezaplatenie parkovného tam nejako chýba, dopravná značka ktorá označuje parkovacie miesto, je informatívna a nie zákazová.

Pozrite si parkovací poriadok SMMK, ktorým sa parkovanie rieši v Košiciach. V jednej pasáži sa hovorí, kto vykonáva kontrolu platenia parkovného. Sú nimi pracovníci parkovacej služby a nie mestský policajti ani príslušníci PZ SR.

Prosím Vás ako do obchodného styku môže vstupovať policajt? Jeden predpis nemôže odporovať inému ak majú riešiť tú istú vec."

V prvom rade, zákony o policajnom zbore, o obecnej polícii a o cestnej premávke nijako neodporujú obchodným podmienkam, ako ich prezentoval Juraj.

V zákonoch o obecnej polícii a o policajnom zbore sa píše, že policajti majú právo nasadiť papuču, ak vozidlo stojí "na mieste, kde je to zakázané". Zakázané miesta zas definuje zákon o cestnej premávke - konkrétne v paragrafe, kde je napísané:

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
o) na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,

Miesto, kde vodič nesmie zastaviť a stáť, je preňho zakázané.

Je pravdou, že dopravná značka Parkovisko - parkovacie miesta s plateným státím (IP 17a) patrí medzi informatívne značky. Neznamená to však, že jej význam je len informatívny. Z jej definície vyplýva, že vyjadruje aj zákaz. Zákaz zastavenia a státia pre vozidlá, ktoré nemajú zaplatený poplatok pre parkovanie na takomto mieste.

01.jpg Značka Parkovisko - parkovacie miesta s plateným státím (č. IP 17a) informuje o povinnom platenom parkovacom státí a označuje parkovisko, kde zastavenie a státie vozidiel je dovolené, len za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitej značky. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom mieste zastavenie a státie zakázané.

Nie len zákon ale aj samotná dopravná značka určuje, kedy je pre vozidlo zakázané stáť na mieste označenom dopravnou značkou IP 17a.

To, že obchodné podmienky určujú na kontrolu zaplatenia poplatku za platené parkovacie miesta pracovníkov správcu parkoviska, nevylučuje možnosť takejto kontroly aj policajtami. Inak povedané, parkovanie na platenom mieste bez zaplatenia poplatku je aj dopravný priestupok a aj porušenie obchodných podmienok.

Pri parkovaní na platenom mieste však nie je problém, kedy a či môžu dať policajti papuču na auto, ale možnosť dozvedieť sa pred kúpou služby všetky podmienky, ktoré treba splniť pred začatím využívania služby parkovania na platenom mieste. Týka sa to najmä na platených parkovísk v mestách, ktoré boli zriadené predovšetkým v centrách na krajoch ulíc a ciest.

Ďalší z vás, Ľubomír, nám v súvislosti s parkovaním napísal:

Ľubomír: "Zaujímalo by ma, ako je to s vypršaním platnosti zaplatenia parkovného. Uvediem situáciu - idem k lekárovi a odhadujem čas u neho strávený do 1 hodiny. Zaplatím parkovné na 1 hodinu. Po 45-tich minútach ma zoberie do ordinácie a začne ma vyšetrovať. Vyšetrenie s vypísaním receptov presiahne 15 minút a mne parkovné vypršalo. Pri aute zistím, že mám na ňom papuču.

Dá sa proti takejto situácii nejako brániť? A čo na to zákon? Myslel či nemyslel?

Mne sa to konkrétne stalo, keď som išiel v Žiline na políciu nahlásiť krádež EČ. Tvrdili mi, že je to na 10 minút. Vzali ma dnu a sedel som tam skoro 2 hodiny. Parkovné som nemal ako zaplatiť a vonku ma čakala papuča. Ukázal som však policajtom papier od nich a dali mi to dole. Bola to však asi ich dobrá vôľa."

Pri platení dopredu nemôže nikto vedieť, ako dlho mu bude trvať parkovanie. Človek sa snaží odhadovať, ale realita býva zvyčajne iná.

Keďže na nesprávny odhad zákon nemyslí a každé nezaplatenie za státie na platenom parkovacom mieste považuje za dopravný priestupok, je na posúdení policajta, či dá na vozidlo papuču a či potom za priestupok udelí aj pokutu.

Sú situácie, keď sú policajti nekompromisní a bez pokuty vás nepustia. Ľubomír však mal zjavne dostatočné argumenty, aby presvedčil policajtov na to, aby mu dali papuču dole bez pokuty.

Ešte jednou možnosťou na vyriešenie problému, ktorý popísal Ľubomír, je dúfanie, že si kontrolné orgány nevšimnú "vypršanie parkovného".

Na záver ešte otázka o parkovaní na zasneženom trávniku:

Fero: "Chcem sa spýtať, ako je to s parkovaním na trávnikoch v zime. Je mi jasné, že počas roku na ploche, kde je tráva, hrozí papuča, pokuta, prípadne aj odtiahnutie vozidla.

Ako je to však v zime, keď nasneží a celá trávnatá plocha je biela a nie je vidieť, kde je tráva? Majú mestskí policajti právomoc dať papuču a pokutovať vodiča?

Ide hlavne o to, že parkovanie pri hlavných cestách sa v zime neoplatí, keďže pluh odhodí všetok sneh, kamene a špinu na bok auta, takže radšej by som využil voľné trávnaté zasnežené plochy (za predpokladu, že nasneží)."

Podľa zákona o cestnej premávke je zakázané zastaviť a stáť na cestnej alebo verejnej zeleni. Vodič tiež nesmie poškodzovať životné prostredie a verejnú zeleň.

Ak nasneží tak, že nie je možné odlíšiť verejnú zeleň od miest, kde sa vozidlo pohybovať smie, potom by za istých okolností policajti nemali pokutovať vodičov za parkovanie na takýchto miestach. Vodič však pritom nesmie poškodzovať životné prostredie.

Treba si však uvedomiť, že aj obce majú možnosť určiť pravidlá parkovania na zeleni a sankcie za ich nedodržiavanie. Vydávajú všeobecne záväzné nariadenia, kde môžu zakázať parkovať na takýchto plochách aj keď nasneží a potom vám obecná polícia môže nasadiť papuču.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 377
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 229
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 555
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


6 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 026
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 892
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 031
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 362
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 998
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu