Nedávno sme v článku "Policajti smú rozdávať papuče aj na platenom parkovisku" informovali o tom, aké sú právomoci polície pri nasadzovaní papúč na platených parkoviskách. V tejto súvislosti sme od Juraja dostali e-mail:
Juraj: "Vážení priatelia, odpoveď nie je taká jednoduchá, ako ste to prezentovali v článku venovanom papučiam.
Každému musí byť jasné, čo môže urobiť a čo nie. Zákon hovorí, čo môže policajt urobiť. To znamená, kedy je blokovacie zariadenie oprávnený použiť. Nezaplatenie parkovného tam nejako chýba, dopravná značka ktorá označuje parkovacie miesto, je informatívna a nie zákazová.
Pozrite si parkovací poriadok SMMK, ktorým sa parkovanie rieši v Košiciach. V jednej pasáži sa hovorí, kto vykonáva kontrolu platenia parkovného. Sú nimi pracovníci parkovacej služby a nie mestský policajti ani príslušníci PZ SR.
Prosím Vás ako do obchodného styku môže vstupovať policajt? Jeden predpis nemôže odporovať inému ak majú riešiť tú istú vec."
V prvom rade, zákony o policajnom zbore, o obecnej polícii a o cestnej premávke nijako neodporujú obchodným podmienkam, ako ich prezentoval Juraj.
V zákonoch o obecnej polícii a o policajnom zbore sa píše, že policajti majú právo nasadiť papuču, ak vozidlo stojí "na mieste, kde je to zakázané". Zakázané miesta zas definuje zákon o cestnej premávke - konkrétne v paragrafe, kde je napísané:
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
o) na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,
Miesto, kde vodič nesmie zastaviť a stáť, je preňho zakázané.
Je pravdou, že dopravná značka Parkovisko - parkovacie miesta s plateným státím (IP 17a) patrí medzi informatívne značky. Neznamená to však, že jej význam je len informatívny. Z jej definície vyplýva, že vyjadruje aj zákaz. Zákaz zastavenia a státia pre vozidlá, ktoré nemajú zaplatený poplatok pre parkovanie na takomto mieste.
Značka Parkovisko - parkovacie miesta s plateným státím (č. IP 17a) informuje o povinnom platenom parkovacom státí a označuje parkovisko, kde zastavenie a státie vozidiel je dovolené, len za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitej značky. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom mieste zastavenie a státie zakázané.
Nie len zákon ale aj samotná dopravná značka určuje, kedy je pre vozidlo zakázané stáť na mieste označenom dopravnou značkou IP 17a.
To, že obchodné podmienky určujú na kontrolu zaplatenia poplatku za platené parkovacie miesta pracovníkov správcu parkoviska, nevylučuje možnosť takejto kontroly aj policajtami. Inak povedané, parkovanie na platenom mieste bez zaplatenia poplatku je aj dopravný priestupok a aj porušenie obchodných podmienok.
Pri parkovaní na platenom mieste však nie je problém, kedy a či môžu dať policajti papuču na auto, ale možnosť dozvedieť sa pred kúpou služby všetky podmienky, ktoré treba splniť pred začatím využívania služby parkovania na platenom mieste. Týka sa to najmä na platených parkovísk v mestách, ktoré boli zriadené predovšetkým v centrách na krajoch ulíc a ciest.
Ďalší z vás, Ľubomír, nám v súvislosti s parkovaním napísal:
Ľubomír: "Zaujímalo by ma, ako je to s vypršaním platnosti zaplatenia parkovného. Uvediem situáciu - idem k lekárovi a odhadujem čas u neho strávený do 1 hodiny. Zaplatím parkovné na 1 hodinu. Po 45-tich minútach ma zoberie do ordinácie a začne ma vyšetrovať. Vyšetrenie s vypísaním receptov presiahne 15 minút a mne parkovné vypršalo. Pri aute zistím, že mám na ňom papuču.
Dá sa proti takejto situácii nejako brániť? A čo na to zákon? Myslel či nemyslel?
Mne sa to konkrétne stalo, keď som išiel v Žiline na políciu nahlásiť krádež EČ. Tvrdili mi, že je to na 10 minút. Vzali ma dnu a sedel som tam skoro 2 hodiny. Parkovné som nemal ako zaplatiť a vonku ma čakala papuča. Ukázal som však policajtom papier od nich a dali mi to dole. Bola to však asi ich dobrá vôľa."
Pri platení dopredu nemôže nikto vedieť, ako dlho mu bude trvať parkovanie. Človek sa snaží odhadovať, ale realita býva zvyčajne iná.
Keďže na nesprávny odhad zákon nemyslí a každé nezaplatenie za státie na platenom parkovacom mieste považuje za dopravný priestupok, je na posúdení policajta, či dá na vozidlo papuču a či potom za priestupok udelí aj pokutu.
Sú situácie, keď sú policajti nekompromisní a bez pokuty vás nepustia. Ľubomír však mal zjavne dostatočné argumenty, aby presvedčil policajtov na to, aby mu dali papuču dole bez pokuty.
Ešte jednou možnosťou na vyriešenie problému, ktorý popísal Ľubomír, je dúfanie, že si kontrolné orgány nevšimnú "vypršanie parkovného".
Na záver ešte otázka o parkovaní na zasneženom trávniku:
Fero: "Chcem sa spýtať, ako je to s parkovaním na trávnikoch v zime. Je mi jasné, že počas roku na ploche, kde je tráva, hrozí papuča, pokuta, prípadne aj odtiahnutie vozidla.
Ako je to však v zime, keď nasneží a celá trávnatá plocha je biela a nie je vidieť, kde je tráva? Majú mestskí policajti právomoc dať papuču a pokutovať vodiča?
Ide hlavne o to, že parkovanie pri hlavných cestách sa v zime neoplatí, keďže pluh odhodí všetok sneh, kamene a špinu na bok auta, takže radšej by som využil voľné trávnaté zasnežené plochy (za predpokladu, že nasneží)."
Podľa zákona o cestnej premávke je zakázané zastaviť a stáť na cestnej alebo verejnej zeleni. Vodič tiež nesmie poškodzovať životné prostredie a verejnú zeleň.
Ak nasneží tak, že nie je možné odlíšiť verejnú zeleň od miest, kde sa vozidlo pohybovať smie, potom by za istých okolností policajti nemali pokutovať vodičov za parkovanie na takýchto miestach. Vodič však pritom nesmie poškodzovať životné prostredie.
Treba si však uvedomiť, že aj obce majú možnosť určiť pravidlá parkovania na zeleni a sankcie za ich nedodržiavanie. Vydávajú všeobecne záväzné nariadenia, kde môžu zakázať parkovať na takýchto plochách aj keď nasneží a potom vám obecná polícia môže nasadiť papuču.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.