SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Aké dopravné pravidlá platia blízko hraníc?

Predstavte si situáciu, že pred hranicami, na strane Slovenska, vám dopravná značka určí najvyššiu dovolenú rýchlosť 50 km/h. Ako rýchlo smiete ísť po prejdení hranice?

Karol nám poslal náčrt časti cesty medzi Bratislavou (Jarovce) a obcou Kitsee v Rakúsku. Napísal k nemu:

Karol: "Moja otázka, resp. otázky sú:

1) Ak by sa stala dopravná nehoda na tej časti cesty, kde štátna hranica prebieha stredom cesty a nedalo by sa jednoznačne určiť, ako k nehode došlo, tak sa pýtam, pod jurisdikciu ktorého štátu by spadalo vyriešenie prípadu?
2) Platí obmedzenie rýchlosti na 50 km/h, ktoré je umiestnené na rakúskej strane cesty v smere jazdy do Bratislavy len po štátnu hranicu a za hranicou už možno ísť rýchlosťou 90 km/h (tak ako je to v protismere)?
3) Čo v prípade, ak idem v smere do rakúskeho Kitsse a na tom úseku cesty, kde hranica vedie stredom cesty (čo sa ale vodič idúci zo Slovenska nemá ako dozvedieť) predbehnem pomalšie vozidlo, pričom neprekročím rýchlosť 90 km/h, ale tým, že som pri predbiehaní vošiel na územie iného štátu a na ceste platí v opačnom smere obmedzenie rýchlosti na 50 km/h (o čom vodič znovu nemôže ani tušiť) ma bude chcieť pokutovať policajná hliadka, lebo som porušil zákony iného štátu?
4) Ak napríklad v smere jazdy z Kittsee do Bratislavy z nejakého dôvodu (napr. obídenie prekážky) musím na tomto úseku prejsť do protismeru a teda na Slovensko, musím zapnúť pri obchádzaní alebo predbiehaní stretávacie svetlá, hoci v Rakúsku nie je svietenie cez deň povinné?"

Náčrt si zväčšíte, ak naň kliknete:

1) Pravdepodobne by situáciu začala riešiť polícia toho štátu, ktorá bola na mieste privolaná ako prvá a tá by zhodnotila, kde sa nehoda stala a či má oprávnenie ju riešiť. Prípadne by nehodu riešili obe polície v súčinnosti alebo by sa dohodli na tom, ktorá ju bude riešiť.

Možností je viacero, všetko záleží od toho, aký je obsah medzinárodných zmlúv medzi Slovenskom a Rakúskom.

§ 77a, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Policajný zbor spolupracuje s políciami iných štátov, s medzinárodnými policajnými organizáciami, medzinárodnými organizáciami a organizáciami pôsobiacimi na území iných štátov najmä formou výmeny informácií, výmeny styčných dôstojníkov, prípadne inými formami.

(2) Policajný zbor môže plniť úlohy Policajného zboru aj mimo územia Slovenskej republiky, ak to vyplýva z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo na základe dohody zúčastnených strán. O vysielaní policajtov na výkon štátnej služby do zahraničia rozhoduje minister.

§ 77b, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Policajt je oprávnený pôsobiť na území iného štátu
a) podľa podmienok, v rozsahu a spôsobom ustanoveným medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná alebo osobitným predpisom,
c) ak je vyslaný na plnenie úloh Policajného zboru na základe rozhodnutia ministra a so súhlasom príslušného orgánu cudzieho štátu alebo na žiadosť príslušného orgánu cudzieho štátu.

2) Keďže zákon o cestnej premávke platí len na území Slovenska a ekvivalentný rakúsky zákon na území Rakúska, najvyššie dovolené rýchlosti určené na Slovensku dopravnými značkami a právnymi predpismi neplatia v Rakúsku. To isté platí pre rakúske rýchlosti na Slovensku.

To znamená, že podľa náčrtu platí 50-ka len po hranicu a za hranicou na Slovensku 90-ka.

3) Aj pri predbiehaní platí, že vodič musí dodržiavať dopravné značky, ktoré sú určené pre smer jazdy. To platí nie len na Slovensku ale aj v Rakúsku. Ak teda za hranicou nie je obmedzená rýchlosť dopravnou značkou a jazdíte mimo obce, 50-ku dodržiavať nemusíte. V Rakúsku na takom úseku môžete dokonca jazdiť 100-kou.

Polícia by vás preto nemala pokutovať za porušenie pravidiel ustanovených dopravnou značkou určenou pre opačný smer jazdy. Ani na Slovensku a ani v Rakúsku.

4) Na území Slovenska platí pre vozidlá, že počas jazdy musia svietiť stretávacími svetlami alebo svetlami postavenými im na roveň. Ak teda prekročíte hranice Slovenska, musíte si ich zapnúť. To, že ste prekročili hranice Slovenska sa však dozviete len tak, že vás o tom bude informovať dopravná značka IS 39. Preto pre vodiča platí, že svetlá počas predbiehania zapnúť musí až vtedy, keď sa dostane na územie Slovenska označené touto dopravnou značkou:

02.jpg

Značka Hranica štátu (č. IS 39) vyznačuje miesto vstupu do susedného štátu s názvom štátu a hranicu medzi nimi; ak ide o členský štát Európskej únie na modrú plochu okolo názvu štátu sa vyznačí 12 žltých hviezdičiek.

Na záver tu máme ešte dve otázky od Jozefa:

Jozef: "Môžu ma zastaviť policajti v noci mimo obce? Na asfaltovej ceste, ktorá je vybudovaná poľnohospodárskym družstvom a vedie cez ich polia, musím svietiť a mať zapnutý pás?"

Na prvú otázku je jednoduchá odpoveď: áno. No a k asfaltovej ceste len toľko, že záleží od toho, či je zaradená do cestnej siete. Ak nie je, neplatia pre ňu pravidlá cestnej premávky podľa zákona o cestnej premávke a netreba na nej svietiť a ani mať zapnutý pás.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  3. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  4. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Statute of limitations in consumer relations
  3. As prices rise, purchasing the right office is essential
  4. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  5. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  6. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  8. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 492
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 149
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 854
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 228
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 682
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 359
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 033
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 814
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  2. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  3. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  4. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  5. Viktor Pamula: Nové byty a zeleň v Spišskej Novej Vsi ?
  6. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  7. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  8. Mária Križanová: Matematka a matikári
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 295
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 11 199
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 075
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 249
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 339
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 216
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 969
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 809
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu