SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Jazda na Slovakia Ringu. Spoznajte detailne celú trať

Pred zimou sme absolvovali premiérovú jazdu na prvom slovenskom pretekárskom okruhu. Spoznali sme jednu z najdlhších a náročnejších tratí a podrobne ju predstavíme.

Slovakiaring má najmodernejšie technické zabezpečenie v danej oblasti. Dianie na trati sleduje race control ako v televíznom štúdiu. Počas pretekov v riadiacej veži sedia športoví komisári.Slovakiaring má najmodernejšie technické zabezpečenie v danej oblasti. Dianie na trati sleduje race control ako v televíznom štúdiu. Počas pretekov v riadiacej veži sedia športoví komisári. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ORECHOVÁ POTôŇ. Základný cieľ pretekárskeho okruhu – zlepšiť zručnosti za volantom a rýchlo jazdiť iba tam, kde je to povolené a bezpečné - možno naplniť po spoznaní jazdecky náročnej trate. Aby ste sa na okruhu cítili ako doma, prinášame jazdu s podrobným výkladom odborníka. Tibor Uher, vedúci race control popisuje pretekársku trať a sprevádza nás okruhom, na ktorom sme otestovali veľmi rýchle športové auto. Samotný test uvidíte onedlho, teraz sledujte trať so všetkým, čo k nej patrí.

Pretekárska dráha, jedna z najdlhších a najmodernejších v Európe je iba jednou časťou Slovakia Ringu. Okruh potrebuje zázemie v podobe boxov, reštaurácie, servisných komunikácií, parkovísk, zdravotného strediska, čerpacej stanice, priestorov pre školu šmyku, novinárov, jury a riadiace centrum.

Trať sleduje race control

Dianie na okruhu sleduje riadiaca veža nazývaná race control. Riadiace centrum je prispôsobené pretekom na najvyššej úrovni, pretože športoví komisári môžu sledovať každý meter okruhu prostredníctvom kamier, z ktorých každá má vlastný monitor. Operátor v race control si v strižni online prepne ktorúkoľvek kameru na veľký monitor alebo zmení pohľad pohyblivej kamery tam, kde potrebuje. “Vidím kompletne celú trať a môžem si priblížením vytiahnuť aj drobné detaily,” ukazuje Tibor Uher zodpovedný za race control. Okrem kamier sú počas prevádzky okruhu na jednotlivých stanovištiach traťoví maršáli s vysielačkou a prepojením na race control.

Všetko sa nahráva

Záznam z kamier sa ukladá na dva servery a nie je verejne prístupný na publikovanie. Vedúci race control však môže vytiahnuť ľubovoľný klip zo záznamu pre potreby športových komisárov alebo dokumentácie nehody. Race control v podstate riadi dianie na okruhu, dohliada na bezpečnosť a pomáha v sporných momentoch.

Dajte si prilbu

Každý, kto vyrazí skúšať svoje schopnosti na trať, musí byť pripútaný pásom a mať vlastnú alebo zapožičanú prilbu z požičovne na okruhu. Pri vychádzaní z boxov treba brať ohľad na vozidlá prechádzajúce cieľovou rovinou a na celej trati sledovať okrem dráhy aj dianie za sebou. Na čiastočné spoznanie okruhu treba aspoň úvodné tri kolá, ale úplné spoznanie ideálnej stopy a správneho momentu brzdenia si vyžaduje podstatne viac kôl. Kto chce ladiť svoje auto a porovnávať sa sám so sebou alebo ostatnými, môže si objednať do auta čip a nechať si zmerať jednotlivé kolá.

Po rokoch máme okruh

Slovensko má vlastný pretekársky okruh ako posledná z okolitých krajín. Stánok športového motorizmu je však vďaka tomu jeden z najmodernejších, čo sa týka vybavenia, infraštruktúry a bezpečnosti. Navyše, okrem klasického okruhu časom ponúkne priestor pre školu jazdy a výcvik vodičov.

Na malej ploche dlhá dráha

Podľa toho, čo sme doposiaľ videli, je to asi najkompaktnejšie dielo svojho druhu, pritom dĺžka technicky zameranej pretekárskej dráhy presahuje bežný priemer. Diváci majú pri sledovaní z tribúny výhľad na celý okruh. Divácky atraktívne umiestnenie okruhu na rovine je jazdecky náročné, pretože vodič musí zvoliť na troch umelých horizontoch ideálnu stopu a na ostatných rovných miestach správne odhadnúť moment brzdenia. Vďaka rozmanitosti trate si okruh veľmi ľahko zapamätáte. Z jazdeckého hľadiska je zaujímavé striedanie rýchlych a technických pasáží. Navyše, okruh je možné jazdiť obojsmerne a využiť jednu zo šiestich možností usporiadania trate.

Horizont zatají dych

Tri umelo vytvorené horizonty dávajú okruhu svojskú podobu a zároveň typickú črtu. Zvlášť populárny bude druhý horizont, za ktorým nasleduje ostrá pravá zákruta alebo rovná výbehová zóna. Kto neubrzdí odľahčené auto, môže pokračovať rovno do bezpečnej zóny. Silné autá dosiahnu na horizonte rýchlosť okolo 200 kilometrov za hodinu a takmer sa odlepia od cesty. S autom, ktoré sme na okruhu testovali (test uvidíte už o pár dní) sme na horizonte dosahovali rýchlosť 209 kilometrov za hodinu.

Parametre okruhu Slovakia Ring

Dĺžka trate 5 922 m
Šírka trate 12 m
Dĺžka cieľovej rovinky 900 m
Šírka cieľovej rovinky 20 m
Dĺžka akceleračnej testovacej dráhy 1 144 m
Šírka akceleračnej testovacej dráhy 20 m

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 377
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 229
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 555
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


6 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 026
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 892
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 031
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 362
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 998
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu