SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Pre mýto hrozia v januári zápchy

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­-tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny.Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

BRATISLAVA. Po novom roku hrozia dopravné zápchy. O kolóny sa majú postarať kamióny. Tie totiž musia od prvého januára platiť elektronické mýto a na to, aby ho mohli platiť, musia sa registrovať a získať takzvanú palubnú jednotku. Dovčera malo tento prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti ešte len zhruba 1500 áut nad 3,5 tony.

Na­ to, aby sa predišlo problémom, by do prvého januára malo byť v systéme aspoň 60-tisíc kamiónov. Šéf firmy prevádzkujúcej mýto - SkyToll - preto včera vyzval dopravcov, aby si registráciu nenechávali na poslednú chvíľu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

„Hovoríme o množstve problémov, či už s parkovaním, so zápchami a hlavne na hraničných priechodoch," povedal Matej Okáli. Niečo podobné sa podľa neho už stalo pri spustení mýta v Česku.

SkyToll: Nechávajú si to na poslednú chvíľu

Problémom je podľa Okáliho to, že si dopravcovia nechávajú povinnosti na poslednú chvíľu.

Dopravcovia to vidia inak. Prezident Česmadu Peter Halabrín tvrdí, že sa zrejme ešte rozhodujú, aký spôsob platby mýta zvolia a či je pre nich lepšie, aby mali palubnú jednotku namontovanú napevno alebo nie. Tiež majú problém získať bankové záruky, ak chcú mýto platiť na faktúru.

Do časovej tiesne však dopravcov dostal aj SkyToll, keďže registrácie rozbehol len pred dvoma týždňami.

Odvtedy postupne otvára distribučné a kontaktné miesta. Podľa Okáliho registrácie odštartovali podľa mýtneho harmonogramu. Okrem toho posledný krok musel urobiť štát. „Proces registrácie sa spustil okamžite, ako boli vytvorené všetky potrebné legislatívne podmienky," povedal Okáli. Čakalo sa najmä na to, kedy štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť schváli všeobecné obchodné podmienky pre mýto.

Skryť Vypnúť reklamu

Nejasnosti sú stále

Ešte donedávna si však viacerí lámali hlavu, kto musí mýto platiť. Rozuzlenie prinieslo ministerstvo dopravy až posledný novembrový deň. Okrem toho nebolo napríklad jasné, kde má byť umiestnená palubná jednotka.

„Dali jednu vyhlášku, v nej určili, že prístroj má byť na čelnom skle, potom druhú, v ktorej to zakázali, a nakoniec tretiu, ktorou idú zákaz zrušiť. To svedčí o kvalite práce," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Včera neboli ešte definitívne známe ani sadzby mýta. Počíta sa s tým, že štát by mal extra zlacniť mýto pre autobusy. Halabrín z Česmadu to považuje za diskrimináciu.

Nákladní dopravcovia okrem toho stále tlačia na štát, aby mýto zlacnel aj im. Hrozí totiž, že naši dopravcovia budú tovar zo západu do Košíc dopravovať napríklad cez Maďarsko. Na 500-­kilometrovej trase môže mýto vyjsť dopravcu denne aj o 80 eur viac než dnešný nálepkový systém. K sadzbám za kilometer treba prirátať aj ďalšie náklady.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak chce dopravca platiť mýto dopredu, musí zaplatiť zálohu 50 eur, jedno euro za prenájom palubnej jednotky a ešte si dobiť kredit na palubnej jednotke najmenej 50 eurami. Ak chce mať prístroj namontovaný napevno, zaplatí okrem zálohy a nájmu aj 134,90 eura za montáž.

Podľa obchodného riaditeľa Express Slovakia mýto zvýši náklady dopravcom aj o 20 percent.

Neistotu do mýta vnáša aj to, že v zákone je daná možnosť platiť mýto aj cez automat. Keby sa uplatnila, veľa kamionistov by palubné jednotky vôbec nepotrebovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  2. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  1. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  5. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  9. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  10. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 11 242
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 753
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 083
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 264
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 346
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 971
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 625
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 337
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 056
  10. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 963
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Čaputová.

Prezidentka vystúpila so svojou druhou správou k stave republiky.


30m

Odpočúvania sú podľa súdov nelegálne.


16 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


2 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Škótsko 1/2: Krajina whisky a vetra (Edinburgh – Dunkeld – Loch Ness)
  2. Tomáš Karľa: Zaujímavé internetové čítanie
  3. Rudolf Pado: Chobotnica čiernej ekonomiky na Liptovskej Mare. A nekonajúci štát
  4. Michal Boga: Výhody materskej kašičky
  5. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako som zvládol akademický rok v online prostredí?
  6. Martin Dorčák: Obetuje vláda východ Slovenska?
  7. Inštitút strategických politík: Nová obranná dohoda medzi USA, Veľkou Britániou a Austráliou vyvoláva napätie nielen s Čínou, ale aj Francúzskom
  8. Roman Vavro: Exkluzívne: O využití 5G sietí ľudskou rečou
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 323
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 532
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 425
  4. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 305
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 666
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 984
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 525
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 129
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu