SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pre mýto hrozia v januári zápchy

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­-tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny.Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

BRATISLAVA. Po novom roku hrozia dopravné zápchy. O kolóny sa majú postarať kamióny. Tie totiž musia od prvého januára platiť elektronické mýto a na to, aby ho mohli platiť, musia sa registrovať a získať takzvanú palubnú jednotku. Dovčera malo tento prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti ešte len zhruba 1500 áut nad 3,5 tony.

Na­ to, aby sa predišlo problémom, by do prvého januára malo byť v systéme aspoň 60-tisíc kamiónov. Šéf firmy prevádzkujúcej mýto - SkyToll - preto včera vyzval dopravcov, aby si registráciu nenechávali na poslednú chvíľu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

„Hovoríme o množstve problémov, či už s parkovaním, so zápchami a hlavne na hraničných priechodoch," povedal Matej Okáli. Niečo podobné sa podľa neho už stalo pri spustení mýta v Česku.

SkyToll: Nechávajú si to na poslednú chvíľu

Problémom je podľa Okáliho to, že si dopravcovia nechávajú povinnosti na poslednú chvíľu.

Dopravcovia to vidia inak. Prezident Česmadu Peter Halabrín tvrdí, že sa zrejme ešte rozhodujú, aký spôsob platby mýta zvolia a či je pre nich lepšie, aby mali palubnú jednotku namontovanú napevno alebo nie. Tiež majú problém získať bankové záruky, ak chcú mýto platiť na faktúru.

Do časovej tiesne však dopravcov dostal aj SkyToll, keďže registrácie rozbehol len pred dvoma týždňami.

Odvtedy postupne otvára distribučné a kontaktné miesta. Podľa Okáliho registrácie odštartovali podľa mýtneho harmonogramu. Okrem toho posledný krok musel urobiť štát. „Proces registrácie sa spustil okamžite, ako boli vytvorené všetky potrebné legislatívne podmienky," povedal Okáli. Čakalo sa najmä na to, kedy štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť schváli všeobecné obchodné podmienky pre mýto.

Skryť Vypnúť reklamu

Nejasnosti sú stále

Ešte donedávna si však viacerí lámali hlavu, kto musí mýto platiť. Rozuzlenie prinieslo ministerstvo dopravy až posledný novembrový deň. Okrem toho nebolo napríklad jasné, kde má byť umiestnená palubná jednotka.

„Dali jednu vyhlášku, v nej určili, že prístroj má byť na čelnom skle, potom druhú, v ktorej to zakázali, a nakoniec tretiu, ktorou idú zákaz zrušiť. To svedčí o kvalite práce," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Včera neboli ešte definitívne známe ani sadzby mýta. Počíta sa s tým, že štát by mal extra zlacniť mýto pre autobusy. Halabrín z Česmadu to považuje za diskrimináciu.

Nákladní dopravcovia okrem toho stále tlačia na štát, aby mýto zlacnel aj im. Hrozí totiž, že naši dopravcovia budú tovar zo západu do Košíc dopravovať napríklad cez Maďarsko. Na 500-­kilometrovej trase môže mýto vyjsť dopravcu denne aj o 80 eur viac než dnešný nálepkový systém. K sadzbám za kilometer treba prirátať aj ďalšie náklady.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak chce dopravca platiť mýto dopredu, musí zaplatiť zálohu 50 eur, jedno euro za prenájom palubnej jednotky a ešte si dobiť kredit na palubnej jednotke najmenej 50 eurami. Ak chce mať prístroj namontovaný napevno, zaplatí okrem zálohy a nájmu aj 134,90 eura za montáž.

Podľa obchodného riaditeľa Express Slovakia mýto zvýši náklady dopravcom aj o 20 percent.

Neistotu do mýta vnáša aj to, že v zákone je daná možnosť platiť mýto aj cez automat. Keby sa uplatnila, veľa kamionistov by palubné jednotky vôbec nepotrebovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 707
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 864
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 574
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 111
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 744
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 330
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 727
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 465
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 259
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N