SME
reklama

Pre mýto hrozia v januári zápchy

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­-tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny.Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

BRATISLAVA. Po novom roku hrozia dopravné zápchy. O kolóny sa majú postarať kamióny. Tie totiž musia od prvého januára platiť elektronické mýto a na to, aby ho mohli platiť, musia sa registrovať a získať takzvanú palubnú jednotku. Dovčera malo tento prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti ešte len zhruba 1500 áut nad 3,5 tony.

Na­ to, aby sa predišlo problémom, by do prvého januára malo byť v systéme aspoň 60-tisíc kamiónov. Šéf firmy prevádzkujúcej mýto - SkyToll - preto včera vyzval dopravcov, aby si registráciu nenechávali na poslednú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Hovoríme o množstve problémov, či už s parkovaním, so zápchami a hlavne na hraničných priechodoch," povedal Matej Okáli. Niečo podobné sa podľa neho už stalo pri spustení mýta v Česku.

SkyToll: Nechávajú si to na poslednú chvíľu

Problémom je podľa Okáliho to, že si dopravcovia nechávajú povinnosti na poslednú chvíľu.

Dopravcovia to vidia inak. Prezident Česmadu Peter Halabrín tvrdí, že sa zrejme ešte rozhodujú, aký spôsob platby mýta zvolia a či je pre nich lepšie, aby mali palubnú jednotku namontovanú napevno alebo nie. Tiež majú problém získať bankové záruky, ak chcú mýto platiť na faktúru.

Do časovej tiesne však dopravcov dostal aj SkyToll, keďže registrácie rozbehol len pred dvoma týždňami.

Odvtedy postupne otvára distribučné a kontaktné miesta. Podľa Okáliho registrácie odštartovali podľa mýtneho harmonogramu. Okrem toho posledný krok musel urobiť štát. „Proces registrácie sa spustil okamžite, ako boli vytvorené všetky potrebné legislatívne podmienky," povedal Okáli. Čakalo sa najmä na to, kedy štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť schváli všeobecné obchodné podmienky pre mýto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nejasnosti sú stále

Ešte donedávna si však viacerí lámali hlavu, kto musí mýto platiť. Rozuzlenie prinieslo ministerstvo dopravy až posledný novembrový deň. Okrem toho nebolo napríklad jasné, kde má byť umiestnená palubná jednotka.

„Dali jednu vyhlášku, v nej určili, že prístroj má byť na čelnom skle, potom druhú, v ktorej to zakázali, a nakoniec tretiu, ktorou idú zákaz zrušiť. To svedčí o kvalite práce," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Včera neboli ešte definitívne známe ani sadzby mýta. Počíta sa s tým, že štát by mal extra zlacniť mýto pre autobusy. Halabrín z Česmadu to považuje za diskrimináciu.

Nákladní dopravcovia okrem toho stále tlačia na štát, aby mýto zlacnel aj im. Hrozí totiž, že naši dopravcovia budú tovar zo západu do Košíc dopravovať napríklad cez Maďarsko. Na 500-­kilometrovej trase môže mýto vyjsť dopravcu denne aj o 80 eur viac než dnešný nálepkový systém. K sadzbám za kilometer treba prirátať aj ďalšie náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak chce dopravca platiť mýto dopredu, musí zaplatiť zálohu 50 eur, jedno euro za prenájom palubnej jednotky a ešte si dobiť kredit na palubnej jednotke najmenej 50 eurami. Ak chce mať prístroj namontovaný napevno, zaplatí okrem zálohy a nájmu aj 134,90 eura za montáž.

Podľa obchodného riaditeľa Express Slovakia mýto zvýši náklady dopravcom aj o 20 percent.

Neistotu do mýta vnáša aj to, že v zákone je daná možnosť platiť mýto aj cez automat. Keby sa uplatnila, veľa kamionistov by palubné jednotky vôbec nepotrebovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 750
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 490
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 442
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 666
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 587
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 478
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 295
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 017
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  2. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  3. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  4. Marek Tocimák: Prelomenie
  5. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  6. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  7. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  8. Michaela Vaníková Svoboda: Základy ľudštiny, časť prvá
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 153
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 861
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 525
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 133
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 138
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 646
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 10 201
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 457
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu