Hmlové svetlá sa do áut montujú predovšetkým pre zlepšenie viditeľnosti cesty v čase hmly. Tvorcovia áut však hmlovkám pridelili ešte jednu úlohu, ktorá môže pomôcť vodičom. Náš zákon o cestnej premávke to však neuznáva.
Marek: "Ako je to zo svetlami do hmly, ktoré používajú autá na svietenie do zákrut? Zapína sa im vtedy hmlové svetlo. Vyhláška jasne definuje, kedy a kde sa smú hmlové svetlá používať. Môžem za to dostať pokutu?"
To, ako to vyzerá, keď sa hmlovky zapínajú do zákruty, si môžete pozrieť v nasledovnom videu. Podarilo sa nám na jednej križovatke zachytiť dve autá, ktoré takto používali hmlovky.
Hmlovky fungujú tak, že pri zapnutej smerovke alebo vytočenom volante a pri nízkej rýchlosti sa zapne hmlovka na tej strane vozidla, kam odbočuje. Túto vlastnosť svetiel majú možnosť využívať novšie autá a ich vodičom to pomáha zviditeľniť okraje ciest tak, aby nimi mohli bezpečne prejsť.
Tvorcovia zákona o cestnej premávke, ktorý vznikol tento rok, však na možnosť použitia technológie, ktorá je na trhu už niekoľko rokov, vôbec nemysleli.
§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.
Ak sa hmlovky používajú spôsobom, aký popísal Marek, potom vám policajt môže dať pokutu za zapnuté hmlovky v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší. Kým sa zákon nezmení, táto hrozba tu bude. Totiž, predné svetlomety do hmly sa smú použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.
Na záver ešte otázka od Maťa:
Maťo: "Chcel by som sa opýtať, ako je to s jazdou na bicykli v autobusovom pruhu? Mám právo využívať na bajku BUS pruh alebo nie? Mám sa nechať obchádzať autobusmi z prava (jazda bajkom po modrej), čo je podľa mňa riskantnejšie, alebo z ľava (jazda bajkom po zelenej)? Obrázok je zo stránky norc.sk (aby som nebol plagiátor ako niektorí pni poslanci)."
Na Maťovu otázku dáva odpoveď zákon o cestnej premávke v časti, ktorá sa venuje bicyklistom. Preto by si mal Maťo vybrať na jazdu bicyklom trasu znázornenú na fotke zelenou šípkou. Ako správne poznamenal, je to bezpečnejšie.
V tomto prípade treba brať do úvahy celú šírku vozovky, ktorej súčasťou je aj pruh pre autobusy. Keďže tam nie je cestička pre cyklistov, cyklista má podľa zákona jazdiť na kraji vozovky (zelená šípka).
§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici vozovky.