SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Dostal pokutu od polície, ktorá vošla do zákazu vjazdu

Asi nikoho nepoteší, keď dostane pokutu. Napríklad za nedanie prednosti vjazde polícii, ktorá vošla do zákazu vjazdu.

Asi nikoho nepoteší, keď dostane pokutu. Ak si však myslíte, že ste nič neporušili, bloček nepodpisujte. Priznáte si tak vinu. Podobne ako Boris. V jeho prípade však pokuta, ktorú dostal, mohla byť oprávnená.

Boris: "Šiel som so svojím osobným autom po Mickiewiczovej ulici smerom na Kollárovo námestie. Na križovatke s Radlinskou, kde mám dať prednosť vjazde dopravným prostriedkom idúcim po hlavnej (hlavná = Radlinská ul.), zľava autám a električkám, sprava električkám, som zastavil a dal prednosť autám idúcim zľava.

Vpravo, asi 200m pred križovatkou, sa blížilo auto polície, ale žiadna električka. Keďže sprava môžu ísť rovno iba električky (autá a motorky majú prikázaný smer doprava = majú zákaz vjazdu ísť rovno ako električky) vošiel som do križovatky.

Policajné auto, idúce bez výstražnej svetelnej signalizácie po Radlinskej ulici, však vyšlo z riadneho jazdného pruhu, neodbočilo podľa prikázaného smeru doprava, vošlo na koľajnicovú trať električiek a vošlo rovno na križovatku do zakázaného vjazdu pre autá, kde som vošiel ja v domnienke, že policajné auto odbočí podľa pravidiel a nebudem mu mať prečo prekážať.

Keďže policajné auto šlo rovno, muselo zabrzdiť (nijako tragicky - obaja sme šli pomaly). Za križovatkou sa otočilo za mnou, spustilo výstražnú svetelnú signalizáciu, zastavilo ma a za nedanie prednosti vjazde som musel zaplatiť blokovú pokutu 60,-€.

Keď som namietal, že by som radšej nezaplatil, ale situáciu prešetril, policajt ma upovedomil, že to môžem, ale to mi bude musieť zabaviť vodičský preukaz. Keď som policajtovi povedal, že oni tam vošli napriek zákazu vjazdu, povedal mi, že to nech ma netrápi, že oni boli na hlavnej a nedal som im prednosť.

Preto by som sa chcel opýtať dve veci:

1. Naozaj ma to zaskočilo a veľmi by ma zaujímalo, že aj keby nešlo o policajné auto, a nabúrali by sme, ako by sa posudzovalo, kto je na vine. Teda, či ja musím dať prednosť autu, aj keď ide síce po hlavnej, ale ako v tomto prípade vlastne v protismere. Podotázka je, či to bola naozaj moja vina, keď šlo o policajné auto.

2. Kde sa môžem na toto dotazovať na polícii, aby situáciu riešili a v prípade zlého posúdenia zo strany policajta pokutu vrátili?"


Zväčšiť mapu

Prednosť v jazde

Vozidlo, ktoré je na vedľajšej ceste, musí dať v križovatke prednosť vozidlám, ktoré sú na hlavnej. A je jedno, z ktorej strany prichádzajú, či smú alebo nesmú.

Vodič na vedľajšej sa musí riadiť dopravným značením, ktoré je určené preňho a pre jeho smer jazdy. V tomto prípade dopravnými značkami na Mickiewiczovej. Dopravné značky na Radlinského nie sú určené preňho a preto sa nimi nemá riadiť.

Je nebezpečné brať do úvahy dopravné značky určené pre iné cesty. Môže to prispieť k nechcenej nehode. To, či niekto smel alebo nesmel ísť ďalej po hlavnej by sa určovalo až pri vyšetrovaní prípadnej nehody.

Mohli ísť policajti rovno?

Na základe Borisovho popisu sa nedá jednoznačne určiť, aké dopravné značky sú umiestnené pred križovatkou na Radlinského. V závislosti od toho sa potom dá jednoznačne určiť, či mohli alebo nemohli ísť policajti rovno.

Ak je na Radlinského dopravná značka Zákaz vjazdu, policajti ju smú v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch ignorovať na základe toho, že môžu využívať výnimku podľa paragrafu 140 zákona o cestnej premávke.

To, či to bol mimoriadny a nevyhnutný prípad, by sa Boris dozvedel len vtedy, ak by neakceptoval pokutu a problém by sa riešil na dopravnom inšpektoráte.

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

Ak je na Radlinského aj dopravná značka Prikázaný smer vpravo, vodič-policajt porušil dopravné predpisy, ak nevyužil výnimku podľa paragrafu 69, ak je v cestnej premávke okamžite potrebná.

To, či policajti smeli alebo nesmeli ísť rovno, nezbavuje Borisa povinnosti dať prednosť v jazde na križovatke Mickiewiczova - Radlinského.

Pokuta

Policajti obvinili Borisa z nedania prednosti v jazde. Za tento dopravný priestupok sa smie zadržať vodičský preukaz.

Keďže sa však Boris rozhodol zaplatiť pokutu na mieste, chápe sa to ako priznanie si viny. A tým si uzavrel všetky ďalšie možnosti.

Ďalší z vás, Peter, síce dopravné predpisy neporušil, napriek tomu ho policajti zastavili na kontrolu dokladov. Na nezvyčajnom mieste - kúsok za križovatkou.

Peter: "Blížil som sa autom ku križovatke, na ktorej som plánoval odbočiť vľavo. Kúsok za križovatkou v priamom smere stála policajná hliadka, ktorá mi signalizovala, aby som pri nej zastavil.

Nemal som v úmysle pokračovať priamo, ale keďže sa v tom čase na ceste nenachádzalo okrem mňa žiadne iné vozidlo, usúdil som, že signál bol jasne určený mne. A navyše, nemal som záujem absolvovať naháňačku s policajtmi.

Neodbočil som a pokračoval smerom k hliadke. Po absolvovaní bežnej kontroly som policajtom vysvetlil, že som zamýšľal na križovatke odbočiť a na moju otázku, či by som sa nezastavením dopustil nejakého priestupku mi policajt vysvetlil, že by sa jednalo o neuposlúchnutie príkazu polície.

Je vodič naozaj povinný reagovať na signál polície, pokiaľ hliadka toto signalizuje z miesta nachádzajúceho sa za miestom zamýšľaného odbočenia (napríklad 100 m za križovatkou)? A čo ak nie je možné z miesta, kde stojí hliadka, vrátiť sa do pôvodne zamýšľaného smeru?"

Vodič je skutočne povinný poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta. Policajt, ak je v rovnošate, je oprávnený zastavovať vozidlá. Pritom však musí dodržať nasledovné pravidlo napísané vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke:

§ 13, vyhláška č 9/2009 Z.z.:

(1) Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky.

Ak teda Peter pochopil, že znamenie na zastavenie je určené preňho, musel zastaviť podľa pokynov polície. Ak to znamená kúsok za križovatkou v inom smere, než pôvodne plánoval ísť, musí sa podriadiť.

Ak by však policajti boli dosť ďaleko za križovatkou, aby sa nedalo určiť, pre koho je signál na zastavenie určený, nič nepokazíte, ak sa vydáte svojim smerom. Policajt vám totiž musí dávať znamenie včas, zreteľne a aj s ohľadom na okolnosti cestnej premávky. A ak by vás chcel zastaviť aj potom, určite sa za vami vyberie.

No a čo, keď sa zastavením v križovatke dostanete do smeru, odkiaľ sa nedostanete späť do pôvodne zamýšľaného smeru? Na to sa dá odpovedať iba slovom "Smola".

Aby však takéto prípady nenastávali, bolo by lepšie, keby námatkové kontroly dokladov robila polícia v dostatočnej vzdialenosti pred križovatkou. Predíde sa tým mnohým problémom, nepríjemnostiam a zbytočnému vysvetľovaniu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 864
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 878
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 452
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 248
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  7. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 3 896
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 820
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  3. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  4. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  6. Mária Drahošová: Máte pravdu
  7. Ján Šubák: Plán "B"
  8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 009
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 611
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 257
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 749
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 396
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 825
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 715
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu