Hostitelia z tímu importéra vybrali pre Land Rover Day zväčša terén, v ktorom sa autá viac umazali než zapotili. Hoci pravdou tiež je, že plánované náročnejšie sekcie dážď posunul za hranicu obťažnosti vhodnú pre SUV. Na druhej strane bolo veľmi príjemné jazdiť s pocitom, že pohonný reťazec obohatený o všetky aktuálne „skraty", má v zálohe ešte veľký potenciál.
Zmenil výrazne dizajn
Detailnejšiemu predstaveniu noviniek na jednotlivých modeloch sa budeme venovať v redakčných testoch, takže zatiaľ len telegrafická verzia: Discovery má za menom číslo 4 a ak tipujete, že ide o štvrtú generáciu tohto modelu, tak „bingo".
Priemerne bystrý pozorovateľ si však aj bez tejto informácie všimne zmeny na vonkajšom dizajne - novú masku chladiča, aerodynamickejší profil predného nárazníka, reflektory i zadné svetlá s využitím technológie LED - aj kompletne preštylizovaný interiér. K dôležitým inováciám patrí nový trojlitrový šesťvalcový motor Euro 5 (180 kW/245 k), nad ktorého bezkonkurenčným krútiacim momentom sme len neveriacky krútili hlavou - má totiž maximálnu hodnotu 600 Nm pri 2000 ot./min. Navyše výrobca uvádza zlepšenie spotreby o 9 % (v kombinovanom cykle 9,3 l/100 km).
Prispôsobí sa povrchu
Súčasné technológie otvárajú i menej skúseným vodičom cestu do ľahšieho terénu, kam by sa inak asi sotva pustili. Stačí otočný spínač nasmerovať na správny „obrázok" a sofistikované elektronické systémy už vedia, čo majú robiť. Zdokonalený Terrain Response zväčšil potenciál vozidla na všetkých typoch povrchu. V novom modeli Land Rover Discovery 4 je na výber až päť režimov: Pre bežnú jazdu, tráva/štrk/sneh, piesok, bahno/vyjazdené koľaje a plazivý mód na prekonávanie úsekov s veľkými skalami. Najnovšie riešenie odpruženia eliminuje nakláňanie karosérie v teréne, funkcia HDC (Hill Descent Control) zasa nedovolí, aby sa auto pri jazde dolu strmým svahom rozbehlo prirýchlo...
S takouto technikou - v kombinácii s vylepšenou, pozoruhodne hladko pracujúcou šesťstupňovou automatickou prevodovkou - sa samozrejme ľahko jazdí hravo i dravo. Pravda, hlavu treba používať naďalej, takže ak niekto chce silou-mocou zapadnúť, tak zapadne i so zázrakom techniky.
Motory na výber
Pre face-liftovaný Range Rover Sport sú v ponuke tri motory a keďže má osloviť aj klientov orientovaných na výkon, potom verzia s úplne novým zážihovým 383-kilowattovým (510 k) osemvalcom LR-V8 by mala spĺňať najmaximalistickejšie nároky na auto s pohonom 4x4. Kompletná zostava asistenčných systémov je samozrejmosťou.
Freelander 2 v rámci balíka inovácií Land Rovera ako prvý model v kategórii SUV priniesol inteligentný systém Stop/Štart (pre verzie s dieselovým motorom a manuálnou prevodovkou). Ďalší krok k nižšej spotrebe a zredukovaniu emisií CO2.
Nuž a pre potešenie tých, čo majú radi aj klasiku, bol k dispozícii i nestarnúci Defender. Žiadne noblesné auto, ale stále má čaro. A ak do neho presadnete rovno z Discovery 4 „nadupaného" najmodernejšou high-tech, veľmi intenzívne si uvedomíte, aký dlhočizný krok vpred spravil vývoj vozidiel 4x4 za posledných pár rokov.
Autor: Peter Hargaš