BRATISLAVA. Spor medzi štátom a župami pre mýto vrcholí. Samosprávne kraje sa nechcú zmieriť s tým, že by autobusy do 100 kilometrov, ktoré majú na starosti, mali platiť mýto. „Predpokladané náklady samosprávnych krajov pre zavedenie mýta sú ročne vo výške 4,3 milióna eur," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického kraja.
Združenie žúp SK8 preto ministra dopravy Ľubomíra Vážneho včera požiadalo o pomoc: buď mýto pre autobusy zruší, alebo nech ho župám vykompenzuje. Kraje si to predstavujú tak, že im štát dá väčšie percento z dane z príjmov fyzických osôb.
Ak to štát neurobí, dopadne mýto takto: „Kraje budú musieť tento fakt zohľadniť vo svojich rozpočtoch a hľadať zdroje cez zvýšené cestovné alebo zvýšenú daň z motorových vozidiel," povedala Bobriková.
Prednedávnom zrušenie mýtneho pre prímestské autobusy prisľúbil premiér Robert Fico. Následne minister Vážny navrhol pre prímestskú dopravu nižšie mýto ako pre ostatné autá nad 3,5 tony. Župám sa nepáčilo ani to. Vážny ich pripomienky vzal na vedomie, ale návrh ministerstva pôjde podľa hovorcu rezortu Stanislava Jurikoviča do vlády bez nich.
Župy prípadné vplyvy analyzujú
Keď sme sa pýtali jednotlivých žúp na vplyv mýta, niektoré aspoň nateraz nerátajú so zdražením cestovného. „Cestovné začiatkom roka nezvyšujeme, stav po prvých mesiacoch dôkladne rozanalyzujeme, aby sme presne vedeli, aké budú vplyvy mýtneho," povedala hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová.
Niektoré župy sa ešte nerozhodli. Bratislavský kraj napríklad musí počkať na schvaľovanie rozpočtu na budúci rok. A to bude robiť už nové zastupiteľstvo, ktoré sa ustanoví deň pred Vianocami.
Podľa návrhu ministerstva dopravy za jeden kilometer, ktorý prímestský autobus prejde po ceste prvej triedy, môže od budúceho roku zaplatiť od dvoch do ôsmich centov bez DPH. To je zhruba 50-percentná zľava oproti pôvodným sadzbám.
Poukazujú na diskrimináciu
Opozičný poslanec Ivan Štefanec upozorňuje, že ak náklady na mýto budú platiť župy priamo zo svojho rozpočtu, poskladajú sa na to všetci daňoví poplatníci a nielen tí, čo autobusmi naozaj cestujú. Súhlasí s návrhom, aby dostali zvýšené náklady naspäť od štátu, a to z výberu mýta.
Tak nezdražie ani cestovné a ani nebudú rozdiely medzi autobusmi a inými autami nad 3,5 tony. Nákladní dopravcovia totiž upozorňujú, že navrhované zľavy len pre autobusy nie sú spravodlivé.
Rozdiely medzi kamiónmi a autobusmi nerobia napríklad v susednom Česku. „Mýtnej povinnosti podliehajú všetky autá nad 12 ton. Tarify sa určujú len podľa emisnej triedy vozidla či počtu náprav," povedal David Šimoník, hovorca projektu Myto CZ.
Podobne je to podľa stránky rakúskej národnej diaľničnej spoločnosti - Asfinag. V Rakúsku platia mýto autá od 3,5 tony rovnako, ako to bude na Slovensku.
Hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič tvrdí, že až vylúčenie autobusov z platenia mýta by bolo diskriminačné.