SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Mýto môže zvýšiť daň z áut

Ani polovičné sadzby mýta za autobusy na linkách do 100 kilometrov sa župám nepáčia. Hrozia zvýšením daní.

Od začiatku budúceho roku by mali autobusy platiť mýto. Župy hrozia, že ak sa tak stane,môže zdražieť cestovné.Od začiatku budúceho roku by mali autobusy platiť mýto. Župy hrozia, že ak sa tak stane,môže zdražieť cestovné. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME– P ETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Spor medzi štátom a župami pre mýto vrcholí. Samosprávne kraje sa nechcú zmieriť s tým, že by autobusy do 100 kilometrov, ktoré majú na starosti, mali platiť mýto. „Predpokladané náklady samosprávnych krajov pre zavedenie mýta sú ročne vo výške 4,3 milióna eur," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického kraja.

Združenie žúp SK8 preto ministra dopravy Ľubomíra Vážneho včera požiadalo o pomoc: buď mýto pre autobusy zruší, alebo nech ho župám vykompenzuje. Kraje si to predstavujú tak, že im štát dá väčšie percento z dane z príjmov fyzických osôb.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ak to štát neurobí, dopadne mýto takto: „Kraje budú musieť tento fakt zohľadniť vo svojich rozpočtoch a hľadať zdroje cez zvýšené cestovné alebo zvýšenú daň z motorových vozidiel," povedala Bobriková.

Prednedávnom zrušenie mýtneho pre prímestské autobusy prisľúbil premiér Robert Fico. Následne minister Vážny navrhol pre prímestskú dopravu nižšie mýto ako pre ostatné autá nad 3,5 tony. Župám sa nepáčilo ani to. Vážny ich pripomienky vzal na vedomie, ale návrh ministerstva pôjde podľa hovorcu rezortu Stanislava Jurikoviča do vlády bez nich.

Župy prípadné vplyvy analyzujú

Keď sme sa pýtali jednotlivých žúp na vplyv mýta, niektoré aspoň nateraz nerátajú so zdražením cestovného. „Cestovné začiatkom roka nezvyšujeme, stav po prvých mesiacoch dôkladne rozanalyzujeme, aby sme presne vedeli, aké budú vplyvy mýtneho," povedala hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré župy sa ešte nerozhodli. Bratislavský kraj napríklad musí počkať na schvaľovanie rozpočtu na budúci rok. A to bude robiť už nové zastupiteľstvo, ktoré sa ustanoví deň pred Vianocami.

Podľa návrhu ministerstva dopravy za jeden kilometer, ktorý prímestský autobus prejde po ceste prvej triedy, môže od budúceho roku zaplatiť od dvoch do ôsmich centov bez DPH. To je zhruba 50-percentná zľava oproti pôvodným sadzbám.

Poukazujú na diskrimináciu

Opozičný poslanec Ivan Štefanec upozorňuje, že ak náklady na mýto budú platiť župy priamo zo svojho rozpočtu, poskladajú sa na to všetci daňoví poplatníci a nielen tí, čo autobusmi naozaj cestujú. Súhlasí s návrhom, aby dostali zvýšené náklady naspäť od štátu, a to z výberu mýta.

Tak nezdražie ani cestovné a ani nebudú rozdiely medzi autobusmi a inými autami nad 3,5 tony. Nákladní dopravcovia totiž upozorňujú, že navrhované zľavy len pre autobusy nie sú spravodlivé.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdiely medzi kamiónmi a autobusmi nerobia napríklad v susednom Česku. „Mýtnej povinnosti podliehajú všetky autá nad 12 ton. Tarify sa určujú len podľa emisnej triedy vozidla či počtu náprav," povedal David Šimoník, hovorca projektu Myto CZ.

Podobne je to podľa stránky rakúskej národnej diaľničnej spoločnosti - Asfinag. V Rakúsku platia mýto autá od 3,5 tony rovnako, ako to bude na Slovensku.

Hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič tvrdí, že až vylúčenie autobusov z platenia mýta by bolo diskriminačné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 602
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 943
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 675
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 950
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 137
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 816
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 515
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 383
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 337
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 162
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).
Komentár Petra Schutza

Na vaše prianie, madam

Opäť sa bude aj Kremeľ otriasať. Nie obavami, ale rehotom Putina.

Peter Schutz

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon