SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Mýto môže zvýšiť daň z áut

Ani polovičné sadzby mýta za autobusy na linkách do 100 kilometrov sa župám nepáčia. Hrozia zvýšením daní.

Od začiatku budúceho roku by mali autobusy platiť mýto. Župy hrozia, že ak sa tak stane,môže zdražieť cestovné.Od začiatku budúceho roku by mali autobusy platiť mýto. Župy hrozia, že ak sa tak stane,môže zdražieť cestovné. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME– P ETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Spor medzi štátom a župami pre mýto vrcholí. Samosprávne kraje sa nechcú zmieriť s tým, že by autobusy do 100 kilometrov, ktoré majú na starosti, mali platiť mýto. „Predpokladané náklady samosprávnych krajov pre zavedenie mýta sú ročne vo výške 4,3 milióna eur," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického kraja.

Združenie žúp SK8 preto ministra dopravy Ľubomíra Vážneho včera požiadalo o pomoc: buď mýto pre autobusy zruší, alebo nech ho župám vykompenzuje. Kraje si to predstavujú tak, že im štát dá väčšie percento z dane z príjmov fyzických osôb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak to štát neurobí, dopadne mýto takto: „Kraje budú musieť tento fakt zohľadniť vo svojich rozpočtoch a hľadať zdroje cez zvýšené cestovné alebo zvýšenú daň z motorových vozidiel," povedala Bobriková.

Prednedávnom zrušenie mýtneho pre prímestské autobusy prisľúbil premiér Robert Fico. Následne minister Vážny navrhol pre prímestskú dopravu nižšie mýto ako pre ostatné autá nad 3,5 tony. Župám sa nepáčilo ani to. Vážny ich pripomienky vzal na vedomie, ale návrh ministerstva pôjde podľa hovorcu rezortu Stanislava Jurikoviča do vlády bez nich.

Župy prípadné vplyvy analyzujú

Keď sme sa pýtali jednotlivých žúp na vplyv mýta, niektoré aspoň nateraz nerátajú so zdražením cestovného. „Cestovné začiatkom roka nezvyšujeme, stav po prvých mesiacoch dôkladne rozanalyzujeme, aby sme presne vedeli, aké budú vplyvy mýtneho," povedala hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré župy sa ešte nerozhodli. Bratislavský kraj napríklad musí počkať na schvaľovanie rozpočtu na budúci rok. A to bude robiť už nové zastupiteľstvo, ktoré sa ustanoví deň pred Vianocami.

Podľa návrhu ministerstva dopravy za jeden kilometer, ktorý prímestský autobus prejde po ceste prvej triedy, môže od budúceho roku zaplatiť od dvoch do ôsmich centov bez DPH. To je zhruba 50-percentná zľava oproti pôvodným sadzbám.

Poukazujú na diskrimináciu

Opozičný poslanec Ivan Štefanec upozorňuje, že ak náklady na mýto budú platiť župy priamo zo svojho rozpočtu, poskladajú sa na to všetci daňoví poplatníci a nielen tí, čo autobusmi naozaj cestujú. Súhlasí s návrhom, aby dostali zvýšené náklady naspäť od štátu, a to z výberu mýta.

Tak nezdražie ani cestovné a ani nebudú rozdiely medzi autobusmi a inými autami nad 3,5 tony. Nákladní dopravcovia totiž upozorňujú, že navrhované zľavy len pre autobusy nie sú spravodlivé.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiely medzi kamiónmi a autobusmi nerobia napríklad v susednom Česku. „Mýtnej povinnosti podliehajú všetky autá nad 12 ton. Tarify sa určujú len podľa emisnej triedy vozidla či počtu náprav," povedal David Šimoník, hovorca projektu Myto CZ.

Podobne je to podľa stránky rakúskej národnej diaľničnej spoločnosti - Asfinag. V Rakúsku platia mýto autá od 3,5 tony rovnako, ako to bude na Slovensku.

Hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič tvrdí, že až vylúčenie autobusov z platenia mýta by bolo diskriminačné.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 198
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 135
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 649
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 594
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 746
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 561
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 451
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 898
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 501
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 223
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 803
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu