SME

Ďalšia evolúcia BMW Efficient Dynamics

Technológiu BMW Efficient Dynamics netreba zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri po

Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený.Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. (Zdroj: BMW)

Technológiu BMW Efficient Dynamics nemusíme hádam nikomu zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. Napríklad rekuperovaním tepla vznikajúceho pri brzdení. Získaná elektrina sa potom využíva na prevádzku klimatizácie a rádia a iných súčastí auta, keď sa motor na križovatke krátkodobo vypne kvôli šetreniu paliva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koniec studených štartov

BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri pohybe auta. Rekuperácia brzdnej energie predstavuje len tretinu celkového koláča, ktorý je auto schopné vyprodukovať. Ďalšie dve tretiny je ťažké použiť, pretože sa strácajú vo výfukovom potrubí a v chladiči. Preto sa nimi automobilky zatiaľ nezaoberajú.

Inžinieri BMW však našli spôsob ako časť týchto dvoch tretín využiť. Napríklad obmedzovaním studených štartov, ktoré zaťažujú motor a stoja palivo. Čím je motor teplejší, tým vzniká menšie trenie a klesá spotreba aj emisie CO2. Inžinieri BMW vypočítali, že zohriaty motor po spustení v zime spotrebuje asi o 10% menej paliva než studený.

SkryťVypnúť reklamu

Termoškatuľa znižuje spotrebu

Negatívny vplyv studeného štartu sa dá odstrániť rýchlym zohriatím motora na prevádzkovú teplotu alebo jej zachovaním tepla motora čo najdlhšie po vypnutí. Za týmto účelom vyvinuli technici špeciálnu termoškatuľu, ktorá motor dôkladne tepelne izoluje.

42_inov_male_big.jpg

Uchránením každého stupňa tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, zníži termoškatuľa spotrebu motoru až do 0,2%.

Vyrobená je z plastu a uchytená na nosníkoch motora, čiže pevne o karosériu. Jej úlohou je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. Termoškatuľa sa dá použiť pre benzínové aj naftové motory.

Paradoxom je, že zatiaľ čo doteraz sa technici snažili hľadať čo najefektívnejšie spôsoby, ako jednotlivé časti motora chrániť pred prehriatím, teraz sa snažia o opak. Aj z tohto dôvodu je motorový priestor rozdelený na dve zóny – teplú (motor) a studenú (okraje motorového priestoru, kde ležia komponenty, ktoré musia byť chladené). Každý, obrazne povedané uchránený, stupeň tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, znižuje spotrebu asi o 0,2%.

SkryťVypnúť reklamu

Rekuperácia výfukových plynov

Ďalší spôsob využitia prebytočného tepla vznikajúceho pri prevádzke auta je rekuperácia výfukových plynov. Tie sa môžu využiť na dva rôzne účely – na kúrenie a výrobu elektrickej energie.

41_inov_male_big.jpg

Prídavné elektrické ohrievače budú už čoskoro minulosťou.

Vykurovanie výfukovými plynmi

Výmenník tepla ohrievajúci prevádzkové kvapaliny a skracujúci zahrievaciu fázu motora sa už dnes bežne používa v benzínových motoroch. Čím rýchlejšie sa zohreje olej v prevodovke a motore na prevádzkovú teplotu, tým menšie sú energetické straty trením aj spotreba paliva.

Pri naftových motoroch vidí BMW šetriaci potenciál vo vykurovaní interiéru. Moderné agregáty sú už také úsporné, že prebytočné teplo z nich nedokáže kabínu vyhriať. Preto sa začali do vozidiel s naftovými motormi montovať prídavné elektrické ohrievače výkonu 1000 W, ktoré v zime zvyšujú palivovú spotrebu priemerne o 1 l na 100 km. V tomto smere dokáže pomôcť vyhrievanie interiéru výmenníkom tepla. Prídavné elektrické ohrievače sa tak stanú prebytočné. Výmenník tepla sa podobne ako v benzínových motoroch môže aj v naftových podieľať na ich rýchlejšom zohriatí na prevádzkovú teplotu.

SkryťVypnúť reklamu

43_inov_male_big.jpg

Termoelektrický generátor premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu. Týmto spôsobom dokáže znížiť spotrebu motora až o 2%.

Premena výfukových plynov na elektrinu

Použitím výfukových plynov na výrobu elektrickej energie možno vraj znížiť spotrebu až o 2%. So zvyšujúcim sa podielom elektronickej výbavy rastie energetická náročnosť vozidiel a s ňou aj spotreba paliva. Preto rekuperácia čohokoľvek na elektrickú energiu bude v budúcnosti veľmi vítaná. BMW premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu pomocou termoelektrického generátora (TEG). Zatiaľ čo spočiatku ležal samostatne pod podlahou vedľa katalyzátora, teraz má miesto v chladiči výfukových plynov pri motore, ktorý je štandardným komponentom moderných naftových motorov, slúžiacim na znižovanie emisií.

Termoelektrický generátor dokáže za bežných okolností vyprodukovať do 250 W energie, čo je asi polovica spotreby palubných prístrojov päťkového BMW. Zariadenie sa spolieha na termoelektrický polovodič, ktorý generuje elektrické napätie. Čím väčší je rozdiel v teplote, tým vyššie napätie sa vytvára. Problémom pri rekuperácii výfukových plynov je teplota. BMW však už dnes používa materiály, ktoré znesú oveľa vyššie tepelné zaťaženie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 229
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 259
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 081
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 129
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 791
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 241
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 510
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu