SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ďalšia evolúcia BMW Efficient Dynamics

Technológiu BMW Efficient Dynamics netreba zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri po

Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený.Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. (Zdroj: BMW)

Technológiu BMW Efficient Dynamics nemusíme hádam nikomu zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. Napríklad rekuperovaním tepla vznikajúceho pri brzdení. Získaná elektrina sa potom využíva na prevádzku klimatizácie a rádia a iných súčastí auta, keď sa motor na križovatke krátkodobo vypne kvôli šetreniu paliva.

Koniec studených štartov

BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri pohybe auta. Rekuperácia brzdnej energie predstavuje len tretinu celkového koláča, ktorý je auto schopné vyprodukovať. Ďalšie dve tretiny je ťažké použiť, pretože sa strácajú vo výfukovom potrubí a v chladiči. Preto sa nimi automobilky zatiaľ nezaoberajú.

Inžinieri BMW však našli spôsob ako časť týchto dvoch tretín využiť. Napríklad obmedzovaním studených štartov, ktoré zaťažujú motor a stoja palivo. Čím je motor teplejší, tým vzniká menšie trenie a klesá spotreba aj emisie CO2. Inžinieri BMW vypočítali, že zohriaty motor po spustení v zime spotrebuje asi o 10% menej paliva než studený.

Termoškatuľa znižuje spotrebu

Negatívny vplyv studeného štartu sa dá odstrániť rýchlym zohriatím motora na prevádzkovú teplotu alebo jej zachovaním tepla motora čo najdlhšie po vypnutí. Za týmto účelom vyvinuli technici špeciálnu termoškatuľu, ktorá motor dôkladne tepelne izoluje.

42_inov_male_big.jpg

Uchránením každého stupňa tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, zníži termoškatuľa spotrebu motoru až do 0,2%.

Vyrobená je z plastu a uchytená na nosníkoch motora, čiže pevne o karosériu. Jej úlohou je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. Termoškatuľa sa dá použiť pre benzínové aj naftové motory.

Paradoxom je, že zatiaľ čo doteraz sa technici snažili hľadať čo najefektívnejšie spôsoby, ako jednotlivé časti motora chrániť pred prehriatím, teraz sa snažia o opak. Aj z tohto dôvodu je motorový priestor rozdelený na dve zóny – teplú (motor) a studenú (okraje motorového priestoru, kde ležia komponenty, ktoré musia byť chladené). Každý, obrazne povedané uchránený, stupeň tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, znižuje spotrebu asi o 0,2%.

Rekuperácia výfukových plynov

Ďalší spôsob využitia prebytočného tepla vznikajúceho pri prevádzke auta je rekuperácia výfukových plynov. Tie sa môžu využiť na dva rôzne účely – na kúrenie a výrobu elektrickej energie.

41_inov_male_big.JPG

Prídavné elektrické ohrievače budú už čoskoro minulosťou.

Vykurovanie výfukovými plynmi

Výmenník tepla ohrievajúci prevádzkové kvapaliny a skracujúci zahrievaciu fázu motora sa už dnes bežne používa v benzínových motoroch. Čím rýchlejšie sa zohreje olej v prevodovke a motore na prevádzkovú teplotu, tým menšie sú energetické straty trením aj spotreba paliva.

Pri naftových motoroch vidí BMW šetriaci potenciál vo vykurovaní interiéru. Moderné agregáty sú už také úsporné, že prebytočné teplo z nich nedokáže kabínu vyhriať. Preto sa začali do vozidiel s naftovými motormi montovať prídavné elektrické ohrievače výkonu 1000 W, ktoré v zime zvyšujú palivovú spotrebu priemerne o 1 l na 100 km. V tomto smere dokáže pomôcť vyhrievanie interiéru výmenníkom tepla. Prídavné elektrické ohrievače sa tak stanú prebytočné. Výmenník tepla sa podobne ako v benzínových motoroch môže aj v naftových podieľať na ich rýchlejšom zohriatí na prevádzkovú teplotu.

43_inov_male_big.jpg

Termoelektrický generátor premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu. Týmto spôsobom dokáže znížiť spotrebu motora až o 2%.

Premena výfukových plynov na elektrinu

Použitím výfukových plynov na výrobu elektrickej energie možno vraj znížiť spotrebu až o 2%. So zvyšujúcim sa podielom elektronickej výbavy rastie energetická náročnosť vozidiel a s ňou aj spotreba paliva. Preto rekuperácia čohokoľvek na elektrickú energiu bude v budúcnosti veľmi vítaná. BMW premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu pomocou termoelektrického generátora (TEG). Zatiaľ čo spočiatku ležal samostatne pod podlahou vedľa katalyzátora, teraz má miesto v chladiči výfukových plynov pri motore, ktorý je štandardným komponentom moderných naftových motorov, slúžiacim na znižovanie emisií.

Termoelektrický generátor dokáže za bežných okolností vyprodukovať do 250 W energie, čo je asi polovica spotreby palubných prístrojov päťkového BMW. Zariadenie sa spolieha na termoelektrický polovodič, ktorý generuje elektrické napätie. Čím väčší je rozdiel v teplote, tým vyššie napätie sa vytvára. Problémom pri rekuperácii výfukových plynov je teplota. BMW však už dnes používa materiály, ktoré znesú oveľa vyššie tepelné zaťaženie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 750
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 665
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 272
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 455
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 345
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 130
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 042
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 884
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 128
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Denný počet nakazených prekonal hranicu tritisíc, záujem o testovanie je nižší (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Ilustračná fotografia.
Koronavírus v Česku naberá na sile.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.