SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Ďalšia evolúcia BMW Efficient Dynamics

Technológiu BMW Efficient Dynamics netreba zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri po

Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený.Úlohou termoškatule je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. (Zdroj: BMW)

Technológiu BMW Efficient Dynamics nemusíme hádam nikomu zvlášť predstavovať. Ide o súbor mechanických komponentov, ktoré využívajú prebytočnú energiu vznikajúcu prevádzkou auta. Napríklad rekuperovaním tepla vznikajúceho pri brzdení. Získaná elektrina sa potom využíva na prevádzku klimatizácie a rádia a iných súčastí auta, keď sa motor na križovatke krátkodobo vypne kvôli šetreniu paliva.

Koniec studených štartov

BMW má však pripravené aj ďalšie alternatívy využitia odpadového tepla vznikajúceho pri pohybe auta. Rekuperácia brzdnej energie predstavuje len tretinu celkového koláča, ktorý je auto schopné vyprodukovať. Ďalšie dve tretiny je ťažké použiť, pretože sa strácajú vo výfukovom potrubí a v chladiči. Preto sa nimi automobilky zatiaľ nezaoberajú.

Inžinieri BMW však našli spôsob ako časť týchto dvoch tretín využiť. Napríklad obmedzovaním studených štartov, ktoré zaťažujú motor a stoja palivo. Čím je motor teplejší, tým vzniká menšie trenie a klesá spotreba aj emisie CO2. Inžinieri BMW vypočítali, že zohriaty motor po spustení v zime spotrebuje asi o 10% menej paliva než studený.

Termoškatuľa znižuje spotrebu

Negatívny vplyv studeného štartu sa dá odstrániť rýchlym zohriatím motora na prevádzkovú teplotu alebo jej zachovaním tepla motora čo najdlhšie po vypnutí. Za týmto účelom vyvinuli technici špeciálnu termoškatuľu, ktorá motor dôkladne tepelne izoluje.

42_inov_male_big.jpg

Uchránením každého stupňa tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, zníži termoškatuľa spotrebu motoru až do 0,2%.

Vyrobená je z plastu a uchytená na nosníkoch motora, čiže pevne o karosériu. Jej úlohou je motor a prevodovku zachovať čo najdlhšie teplé, prípadne maximálne spomaliť ich ochladzovanie, kým je auto odstavené, aby ho majiteľ ráno nemusel štartovať ako úplne studený. Termoškatuľa sa dá použiť pre benzínové aj naftové motory.

Paradoxom je, že zatiaľ čo doteraz sa technici snažili hľadať čo najefektívnejšie spôsoby, ako jednotlivé časti motora chrániť pred prehriatím, teraz sa snažia o opak. Aj z tohto dôvodu je motorový priestor rozdelený na dve zóny – teplú (motor) a studenú (okraje motorového priestoru, kde ležia komponenty, ktoré musia byť chladené). Každý, obrazne povedané uchránený, stupeň tepla v porovnaní s vonkajšou teplotou, znižuje spotrebu asi o 0,2%.

Rekuperácia výfukových plynov

Ďalší spôsob využitia prebytočného tepla vznikajúceho pri prevádzke auta je rekuperácia výfukových plynov. Tie sa môžu využiť na dva rôzne účely – na kúrenie a výrobu elektrickej energie.

41_inov_male_big.JPG

Prídavné elektrické ohrievače budú už čoskoro minulosťou.

Vykurovanie výfukovými plynmi

Výmenník tepla ohrievajúci prevádzkové kvapaliny a skracujúci zahrievaciu fázu motora sa už dnes bežne používa v benzínových motoroch. Čím rýchlejšie sa zohreje olej v prevodovke a motore na prevádzkovú teplotu, tým menšie sú energetické straty trením aj spotreba paliva.

Pri naftových motoroch vidí BMW šetriaci potenciál vo vykurovaní interiéru. Moderné agregáty sú už také úsporné, že prebytočné teplo z nich nedokáže kabínu vyhriať. Preto sa začali do vozidiel s naftovými motormi montovať prídavné elektrické ohrievače výkonu 1000 W, ktoré v zime zvyšujú palivovú spotrebu priemerne o 1 l na 100 km. V tomto smere dokáže pomôcť vyhrievanie interiéru výmenníkom tepla. Prídavné elektrické ohrievače sa tak stanú prebytočné. Výmenník tepla sa podobne ako v benzínových motoroch môže aj v naftových podieľať na ich rýchlejšom zohriatí na prevádzkovú teplotu.

43_inov_male_big.jpg

Termoelektrický generátor premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu. Týmto spôsobom dokáže znížiť spotrebu motora až o 2%.

Premena výfukových plynov na elektrinu

Použitím výfukových plynov na výrobu elektrickej energie možno vraj znížiť spotrebu až o 2%. So zvyšujúcim sa podielom elektronickej výbavy rastie energetická náročnosť vozidiel a s ňou aj spotreba paliva. Preto rekuperácia čohokoľvek na elektrickú energiu bude v budúcnosti veľmi vítaná. BMW premieňa výfukové plyny na elektrickú energiu pomocou termoelektrického generátora (TEG). Zatiaľ čo spočiatku ležal samostatne pod podlahou vedľa katalyzátora, teraz má miesto v chladiči výfukových plynov pri motore, ktorý je štandardným komponentom moderných naftových motorov, slúžiacim na znižovanie emisií.

Termoelektrický generátor dokáže za bežných okolností vyprodukovať do 250 W energie, čo je asi polovica spotreby palubných prístrojov päťkového BMW. Zariadenie sa spolieha na termoelektrický polovodič, ktorý generuje elektrické napätie. Čím väčší je rozdiel v teplote, tým vyššie napätie sa vytvára. Problémom pri rekuperácii výfukových plynov je teplota. BMW však už dnes používa materiály, ktoré znesú oveľa vyššie tepelné zaťaženie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 041
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 978
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 309
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 272
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 927
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 526
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 399
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 077
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


23 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu