SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Ohroziť vás môže aj chýbajúci priechod pre chodcov, aj zablatená cesta

Prejsť cez frekventovanú cestu nie je vždy bezpečné. Aj keď je tam priechod pre chodcov. Čo potom, keď chýba. A čo robiť, keď vás ohrozuje znečistená cesta?

Prejsť cez frekventovanú cestu nie je vždy bezpečné. Aj keď je tam priechod pre chodcov. Čo potom, keď chýba.

Martin: Mám pre Vás otázku ako pravidelný chodec v Bratislave na trase Tupého-Hlavná stanica. Po obnovení vodorovného dopravného značenia na križovatke Jaskov Rad-Podkolibska (tunel popod trať) sa stratili dva zo štyroch priechodov pre chodcov, ktoré na mieste boli.

Zaujímalo by ma teda, ako legálne a hlavne bezpečne prejsť danú križovatku prichádzajúc z Koliby (od Tupého) a smerujúc na Jaskov rad. Teoreticky je to možné prechodom cez tunel dole, kus na Pioniersku, potom po Karpatskej a zasa cez tunel hore. Ale je to absurdná zachádzka."


Zväčšiť mapu

Ako prejsť pešo križovatku bez priechodu pre chodcov legálne? Jednoznačne sa k tomu vyjadruje zákon o cestnej premávke:

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Ďalšou otázkou je bezpečnosť chodcov na danej križovatke. Z vlastnej skúsenosti vieme, že premávka je na mieste dosť frekventovaná. Potom každý pokus chodcov prejsť cez križovatku mimo priechodu pre chodcov je buď neúspešný alebo môže znamenať hrozbu zrážky chodca s autom, čo sa pokojne môže skončiť tragicky.

Preto je bezpečnejšie predĺžiť si trasu tak, ako to popisuje Martin, aj keď sa to mnohým bude zdať absurdné. Ak však "absurdnosť" bude znamenať záchranu života, je to vždy lepšie, ako kľučkovať medzi autami.

Značka Priechod pre chodcov (č. V 6a) vyznačuje plochu, na ktorú sa usmerňuje prechod chodcov cez vozovku a ktorou sa zabezpečuje prednosť pešej premávky pred premávkou vozidiel.

V prípade, že by priechod pre chodcov mohol pomôcť chodcom bezpečne sa dostať cez cestu, treba osloviť správcu komunikácie a požiadať ho o vytvorenie priechodu. Správca potom v spolupráci s ďalšími inštitúciami rozhodne, aký vplyv budem mať na chodcov a premávku vozidiel.

V prípade, že výhody pre chodcov prevážia nevýhody pre vozidlá, myslíme si, že priechod sa na križovatke objaví. Predpokladáme však, že pri poslednej rekonštrukcii prevážili výhody pre vozidlá nad nevýhodami pre chodcov a preto priechod na križovatke nie je.

Aj na ďalšiu otázku, ktorá nám poslal Juraj, sa dá odpovedať tak, že sa treba obrátiť na správcu komunikácie.

Juraj: "Medzi obcami Fintice a Záhradná pri Prešove sa nachádza kameňolom. Odtiaľ vychádzajúce nákladné autá nanášajú na cestu blato, ktoré sa nikto nesnaží odstrániť a tak je tam už asi 150 metrový pás blata v 10% kopci. Nielenže po každom prejazde daným úsekom vyzerá auto ako po rally, ale navyše, pri každom brzdení hrozí nebezpečenstvo šmyku.

Na katastri je možné sa dozvedieť, komu cesta patrí a u danej inštitúcie žiadať o nápravu.


Zväčšiť mapu

Ten, kto spôsobí také znečistenie cesty, že môže vyvolať závadu v zjazdnosti, musí čo najskôr znečistenie odstrániť. Inak mu hrozí pokuta vyše 33 tisíc eur. To platí pre právnické osoby. Fyzické osoby za znečistenie cesty môžu dostať až 330-eurovú pokutu.

§ 9, zákon č. 135/1961 Zb.:

(5) Pri znečistení diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie, ktoré spôsobí alebo môže spôsobiť závadu v zjazdnosti, je povinný ten, kto znečistenie spôsobil, bez prieťahov ho odstrániť a komunikáciu uviesť do pôvodného stavu; ak sa tak nestane, je povinný uhradiť správcovi komunikácie náklady spojené s odstránením znečistenia a s uvedením komunikácie do pôvodného stavu.

§ 12, vyhláška č. 35/1984 Zb.:

(2) Závady v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú také zmeny v zjazdnosti týchto komunikácií spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam. Závadami v zjazdnosti sú najmä
b) znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 178
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 142
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 616
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 600
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 767
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 552
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 337
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


1 h
Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


6 h
Líder OĽaNO a minister financií Igor Matovič.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  5. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 451
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 899
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 545
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 284
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 805
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu