SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Ohroziť vás môže aj chýbajúci priechod pre chodcov, aj zablatená cesta

Prejsť cez frekventovanú cestu nie je vždy bezpečné. Aj keď je tam priechod pre chodcov. Čo potom, keď chýba. A čo robiť, keď vás ohrozuje znečistená cesta?

Prejsť cez frekventovanú cestu nie je vždy bezpečné. Aj keď je tam priechod pre chodcov. Čo potom, keď chýba.

Martin: Mám pre Vás otázku ako pravidelný chodec v Bratislave na trase Tupého-Hlavná stanica. Po obnovení vodorovného dopravného značenia na križovatke Jaskov Rad-Podkolibska (tunel popod trať) sa stratili dva zo štyroch priechodov pre chodcov, ktoré na mieste boli.

Zaujímalo by ma teda, ako legálne a hlavne bezpečne prejsť danú križovatku prichádzajúc z Koliby (od Tupého) a smerujúc na Jaskov rad. Teoreticky je to možné prechodom cez tunel dole, kus na Pioniersku, potom po Karpatskej a zasa cez tunel hore. Ale je to absurdná zachádzka."


Zväčšiť mapu

Ako prejsť pešo križovatku bez priechodu pre chodcov legálne? Jednoznačne sa k tomu vyjadruje zákon o cestnej premávke:

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Ďalšou otázkou je bezpečnosť chodcov na danej križovatke. Z vlastnej skúsenosti vieme, že premávka je na mieste dosť frekventovaná. Potom každý pokus chodcov prejsť cez križovatku mimo priechodu pre chodcov je buď neúspešný alebo môže znamenať hrozbu zrážky chodca s autom, čo sa pokojne môže skončiť tragicky.

Preto je bezpečnejšie predĺžiť si trasu tak, ako to popisuje Martin, aj keď sa to mnohým bude zdať absurdné. Ak však "absurdnosť" bude znamenať záchranu života, je to vždy lepšie, ako kľučkovať medzi autami.

Značka Priechod pre chodcov (č. V 6a) vyznačuje plochu, na ktorú sa usmerňuje prechod chodcov cez vozovku a ktorou sa zabezpečuje prednosť pešej premávky pred premávkou vozidiel.

V prípade, že by priechod pre chodcov mohol pomôcť chodcom bezpečne sa dostať cez cestu, treba osloviť správcu komunikácie a požiadať ho o vytvorenie priechodu. Správca potom v spolupráci s ďalšími inštitúciami rozhodne, aký vplyv budem mať na chodcov a premávku vozidiel.

V prípade, že výhody pre chodcov prevážia nevýhody pre vozidlá, myslíme si, že priechod sa na križovatke objaví. Predpokladáme však, že pri poslednej rekonštrukcii prevážili výhody pre vozidlá nad nevýhodami pre chodcov a preto priechod na križovatke nie je.

Aj na ďalšiu otázku, ktorá nám poslal Juraj, sa dá odpovedať tak, že sa treba obrátiť na správcu komunikácie.

Juraj: "Medzi obcami Fintice a Záhradná pri Prešove sa nachádza kameňolom. Odtiaľ vychádzajúce nákladné autá nanášajú na cestu blato, ktoré sa nikto nesnaží odstrániť a tak je tam už asi 150 metrový pás blata v 10% kopci. Nielenže po každom prejazde daným úsekom vyzerá auto ako po rally, ale navyše, pri každom brzdení hrozí nebezpečenstvo šmyku.

Na katastri je možné sa dozvedieť, komu cesta patrí a u danej inštitúcie žiadať o nápravu.


Zväčšiť mapu

Ten, kto spôsobí také znečistenie cesty, že môže vyvolať závadu v zjazdnosti, musí čo najskôr znečistenie odstrániť. Inak mu hrozí pokuta vyše 33 tisíc eur. To platí pre právnické osoby. Fyzické osoby za znečistenie cesty môžu dostať až 330-eurovú pokutu.

§ 9, zákon č. 135/1961 Zb.:

(5) Pri znečistení diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie, ktoré spôsobí alebo môže spôsobiť závadu v zjazdnosti, je povinný ten, kto znečistenie spôsobil, bez prieťahov ho odstrániť a komunikáciu uviesť do pôvodného stavu; ak sa tak nestane, je povinný uhradiť správcovi komunikácie náklady spojené s odstránením znečistenia a s uvedením komunikácie do pôvodného stavu.

§ 12, vyhláška č. 35/1984 Zb.:

(2) Závady v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú také zmeny v zjazdnosti týchto komunikácií spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam. Závadami v zjazdnosti sú najmä
b) znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 513
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 906
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 376
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 085
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 810
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 477
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 538
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 270
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon