BRATISLAVA. Do predajne automobilov prišiel pár s prázdnym kočíkom a autosedačkou. Kombi, o ktoré mali záujem, bolo po chvíli pootvárané dokorán, sedadlá povyberané a kočík naložený v batožinovom priestore. Bol to správny postup, pretože rodinné auto treba vyberať podľa praktických požiadaviek a potrieb. Pre päťčlennú rodinu bude asi najdôležitejšie pohodlné usadenie detí v autosedačkách alebo na podsedáku.
Základným kritériom pri výbere auta pre rodinu je priestor vzadu, spôsob upínania autosedačiek, prístup do auta s deťmi na rukách a bezpečnosť.
Len objem nestačí Objem batožinového priestoru vyjadrený v litroch nie je jediným ukazovateľom. Dôležitá je tiež šírka, prístup a nakladacia hrana v rovine s dnom kufra. Pri výbere auta si so sebou zoberte kočík a vyskúšajte, či sa vmestí na šírku do kufra. Keď vojde iba na uhlopriečku, zaberie zbytočne veľa miesta.
Do kufra s nakladacou hranou v jednej rovine s dnom sa ľahšie nakladajú veci vrátane kočíka alebo bicyklov. Odkladacie boxy v zadných dverách nemusia byť veľké, pretože väčšinu vecí vrátane nápojov mávajú rodiča pri sebe vpredu.
Detská poistka pri šoférovi Peugeot a Citroen prišli s elektronickou detskou poistkou, ktorú ovláda vodič vpredu. Nemusí vystúpiť z auta, otvoriť zadné dvere a prepnúť neraz zle prístupný ovládač. Poistka má, samozrejme, pamäť, takže opätovné naštartovanie funkciu nezruší.
Praktické je parabolické vnútorné zrkadlo, v ktorom vidieť všetky tri miesta vzadu.
Bezpečnejšie sú zadné elektrické okná, pretože sa dajú zablokovať a ovládať od vodiča. Manuálne môžu deti svojvoľne otvoriť. Nezabudnite tiež na vypínateľný airbag spolujazdca a diaľkové centrálne zamykanie.
Rady ohľadne výberu auta podľa priestoru vzadu nájdete v dobrej rade.
Radšej guma ako koberce Esteticky nepríťažlivé gumené rohože sú podstatne praktickejšie ako koberce. Niektoré značky ponúkajú gumený pás na stredový tunel. Plastovú zadnú stranu predných sedadiel odolnú proti okopaniu možno nahradiť špeciálnym doplnkovým poťahom. Čím menej textílie je v zadných dverách, tým ľahšie sa čistia.
Výhodu posuvných dverí ponúkajú medzi lacnejšími autami osobné verzie modelov Peugeot Partner, Citroen Berlingo a Fiat Doblo. Preverte si tiež ceny strešných nosičov a možnosti na pripevnenie strešného boxu.
Diesel nie je vždy lepší Jediný dôvod na kúpu výkonného motora je bezpečné predbiehanie s naloženým autom. „Prvoradý je priestor a poriadny výkon, aby sa naložené auto nevlieklo," povedala Adriana Slaninová, vodička a matka troch detí.
Na krátkej ceste do škôlky či práce sa diesel nezohreje, má pomerne vysokú spotrebu a studená prevádzka mu škodí, najmä ak ho šofér musí vypnúť pred zohriatím. Rodinné auto, ktoré nenajazdí viac ako 10 až 15tisíc kilometrov ročne, si vystačí s benzínovým motorom.
Diesel je medzi kompaktnými autami podstatne drahší ako benzín a návratnosť v spotrebe začína po prejdení 70 až 150 tisíc kilometrov.
Prednosťou naftového motora je dobrá spotreba pri vyššej rýchlosti a väčšom zaťažení. Diesel vyhovuje pri spojení pracovného a rodinného využitia auta alebo ak sa deti venujú športu, ktorý si vyžaduje cestovanie s naloženým autom. Kupovať ho na jazdenie po meste sa neoplatí.
Naše tipy do 15 000 eur Vďaka poklesu cien možno do 15-tisíc eur kúpiť pomerne veľké autá ako Renault Scenic a Citroen C4 Picasso alebo Seat Altea. Rovnako sa do rodinného rozpočtu vmestia často obchádzané osobné verzie pôvodne úžitkových modelov Citroen Berlingo, Peugeot Partner a Fiat Doblo. Majú posuvné dvere a veľa priestoru vo všetkých smeroch.
Na podvozku malých áut vyrástli modely s rodinným typom karosérie ako Opel Meriva, Citroen C3 Picasso a najnovšie priestorovo výborne vyriešená Kia Venga. Medzi malými autami by sme si ešte dokázali vybrať Hondu Jazz.
V ponuke škodovky je lepší pre päťčlennú rodinu Roomster ako Octavia Combi, ktorá má veľký kufor a zúfalé miesto vzadu. Najlepší z ponuky Škoda je najlacnejší Yeti. Skôr, ako sa rozhodnete pre kombi nižšej strednej triedy, uvedomte si, že kufor kombíka nie je všetko.
Medzi kombi nižšej strednej triedy je neprekonateľný, ale aj nepochopiteľne drahý Peugeot 308 SW s tromi sedadlami v druhom rade. V tejto triede vyniká Hyundai i30 CW s predĺženým rázvorom a veľkým priestorom na zadných sedadlách. Horúcim favoritom pri hľadaní priestoru a úžitku je Dacia Logan MCV.
Čo si všímať pri kúpe auta batožinový priestor - dôležitý nie je len objem, ale aj tvar
tvar dverí - aby si deti neudierali hlavu
či sa zmestia tri detské sedačky
zamykanie dverí - najlepšie je, ak môže vodič ovládať poistku spredu
rohože - umývateľná guma je praktickejšia než koberce
zadnú stranu sedadiel, do ktorej budú deti kopať
parabolické zrkadlo - umožní rodičom sledovať dianie vzadu
posuvné dvere, ktoré sú ideálne na nastupovanie