SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Ako používať správne smerovky v kruháči

Kruhový objazd je niečo, čo u viacerých motoristov stále vyvoláva otázky. Napríklad Lorant z Kežmarku sa nás pýta, či je potrebné zapínať smerovky pri vjazde do kruhovej križovatky.

Lorant: "Na kruhový objazd som prichádzal v pozícii zeleného vozidla s úmyslom ísť v smere šípky a hneď aj vyjsť z križovatky. Ako som prichádzal, zazrel som modré vozidlo (rovnako zaznačené). Vodič spomínaného vozidla smerovkou naznačoval, ako je zakreslené, že odbočuje vpravo. Keďže iná možnosť na okružnej križovatke ani nie je, než ísť vpravo, smerovka by sa dala priradiť nasledujúcemu výjazdu z križovatky, teda smeru, odkiaľ som prichádzal ja. Na moje počudovanie, vodič pokračoval ďalej v jazde a nakoniec opustil križovatku na mieste, ako označuje šípka.

Moja otázka teda znie: ak vchádzam na okružnú križovatku, je potrebné zapnúť smerovku, ktorá môže zmiasť iných vodičov (ako napr. mňa v tomto prípade), alebo ju nezapínať?"

kri.jpg

Smerovky sa podľa zákona majú zapínať počas odbočovania a pred ním, počas zmeny smeru jazdy a pred ňou, alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Aj keď sa na vjazd do kruhového objazdu dajú aplikovať viaceré paragrafy zákona o cestnej premávke, v ktorých sa píše o povinnosti zapnúť smerovky, jeden odsek paragrafu 30 ich všetky neguje.

Podľa neho sa pri vjazde do kruhového objazdu smerovky nezapínajú. Vodič ich musí zapnúť, len ak by v rámci jazdy v kruhovom objazde prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého alebo ak by z "kruháča" vychádzal.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.

Preto vodič modrého vozidla urobil chybu. V rámci nej potom mohol zmiasť iné vozidlá tak, ako to zažil Lorant.

V súvislosti so smerovkami na kruhovom objazde a aj v rámci článku Problémy s kruhovými križovatkami (kde sme popisovali jazdu a dopravné značenie na kruhových objazdoch v Nitre), sa nám ozval Stanislav z Košíc.

Stanislav: "Vcelku v súlade s mojou mienkou ste popísali správne chovanie na oboch nitrianskych kruhákoch.

Nesúhlasím s tým, že by sa pri vchádzaní na ne malo blikať, kedykoľvek meníme jazdný pruh. Od dnešného človeka očakávam, a tak to mysleli i dizajnéri viacpruhových kruhákov, že ak vchádza do križovatky v ľavom pruhu, bude v ňom i pokračovať, strihnúc krátky úsek pravého - vonkajšieho pruhu v kruhovom objazde bez smerovky.

Samozrejme, že vnútri križovatky tolerujeme nepirátske zmeny jazdných pruhov - potrebujú to hlavne cudzinci rozhodujúci sa v poslednej chvíli. A vtedy už blikať treba.

V súvislosti s pokračovaním vo "svojom" jazdnom pruhu očakávam, že ak prídete od Bratislavy pod Zobor v pravom pruhu, budete pokračovať rovno smerom na Zvolen. Ak prídete v ľavom pruhu, pokračujete bez smerovky doľava na Zobor, alebo odbočíte s pravou smerovkou do ľavého pruhu dvojprúdovej cesty na Zvolen.

Tu by Vám teda nemal prekážať nikto z pravého pruhu kruhového objazdu tým, že by mal snahu pokračovať v smere na Zobor. Pokiaľ sa takejto logike všetci neprispôsobíme, budeme sa musieť v daných miestach pohybovať krokom, aby sme si neodreli blatníky.

Už som tade nešiel od jesene, ale predpokladám, že pred križovatkou sú smerové tabule na Zobor - doľava, Zvolen - rovno a centrum - doprava. Nie je v zákone jasne povedané, že ak chcem ísť doľava mám sa zaradiť vľavo?

V Košiciach na "kruháku" na Moldavskej vzniká podobná situácia ako v Nitre pri Hypertescu tým, že pred vjazdom sú oba pruhy zakrivené do tvaru písmena S. Z pravého je vyvedený pruh na odbočovanie doprava. Vzniknutý stredný pruh je pokračovaním pravého a ľavý pokračovaním ľavého. Je to viditeľné z vodorovného dopravného značenia. Nielen piráti, ale i niektoré dámy však pokračujú z ľavého pruhu suverénne rovno, tí slušnejší pritom blikajú. Väčšinou, ale tesne pred tým pridajú, aby sa tam mohli natlačiť. Ak ste v tej chvíli v pravom pruhu a spomaľujete (vďaka zvislému dopravnému značeniu ste na vedľajšej ceste, hlavnou je kruhový objazd), ste jediný, kto môže zabrániť zrážke.

Neviem či mi pomôžete, ale ja by som bol rád, keby verejnosť vedela, ako zrýchliť premávku na kruhákoch. Keď stojím pri vjazde na kruhák so značkou daj prednosť, pozorujem smerovky vozidiel na kruháku a keď vidím, že niekto ukáže úmysel odbočiť pred mojím vjazdom (t.j. doľava odo mňa), pohýnam sa.

Problém je, že 70% vodičov zbytočne bliká pri vchádzaní do križovatky a len 30% bliká pri opúšťaní križovatky (alebo včas pred odbočením z križovatky tvaru kruhového objazdu). Hlavne to druhé spomaľuje našu dopravu. Dalo by sa o tom niečo napísať pre všetkých?

To, čo píše Stanislav v posledných dvoch odstavcoch, je dôležité vedieť pre jazdu akýmkoľvek kruhovým objazdom, ktorý má pri vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Môžeme len zopakovať, že pre zvýšenie plynulosti premávky je veľmi potrebné, aby pri vjazde do kruhového objazdu vodiči nezapínali smerovky vpravo, pretože to môže spôsobiť problémy, ako popisoval Lorant. Pred výjazdom z kruhového objazdu je potrebné zapnúť smerovku vpravo a to pomôže zvýšiť prejazdnosť premávky prichádzajúcej z vetvy. Vodiči stojaci na nej totiž dostanú od vás informáciu, že môžu bez obáv vojsť do "kruháča".

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 885
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 880
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 516
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 785
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 194
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  4. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  5. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  6. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  7. Mária Drahošová: Máte pravdu
  8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 720
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu