SME

Ako používať správne smerovky v kruháči

Kruhový objazd je niečo, čo u viacerých motoristov stále vyvoláva otázky. Napríklad Lorant z Kežmarku sa nás pýta, či je potrebné zapínať smerovky pri vjazde do kruhovej križovatky.

Lorant: "Na kruhový objazd som prichádzal v pozícii zeleného vozidla s úmyslom ísť v smere šípky a hneď aj vyjsť z križovatky. Ako som prichádzal, zazrel som modré vozidlo (rovnako zaznačené). Vodič spomínaného vozidla smerovkou naznačoval, ako je zakreslené, že odbočuje vpravo. Keďže iná možnosť na okružnej križovatke ani nie je, než ísť vpravo, smerovka by sa dala priradiť nasledujúcemu výjazdu z križovatky, teda smeru, odkiaľ som prichádzal ja. Na moje počudovanie, vodič pokračoval ďalej v jazde a nakoniec opustil križovatku na mieste, ako označuje šípka.

Moja otázka teda znie: ak vchádzam na okružnú križovatku, je potrebné zapnúť smerovku, ktorá môže zmiasť iných vodičov (ako napr. mňa v tomto prípade), alebo ju nezapínať?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Smerovky sa podľa zákona majú zapínať počas odbočovania a pred ním, počas zmeny smeru jazdy a pred ňou, alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Aj keď sa na vjazd do kruhového objazdu dajú aplikovať viaceré paragrafy zákona o cestnej premávke, v ktorých sa píše o povinnosti zapnúť smerovky, jeden odsek paragrafu 30 ich všetky neguje.

Podľa neho sa pri vjazde do kruhového objazdu smerovky nezapínajú. Vodič ich musí zapnúť, len ak by v rámci jazdy v kruhovom objazde prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého alebo ak by z "kruháča" vychádzal.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.

SkryťVypnúť reklamu

Preto vodič modrého vozidla urobil chybu. V rámci nej potom mohol zmiasť iné vozidlá tak, ako to zažil Lorant.

V súvislosti so smerovkami na kruhovom objazde a aj v rámci článku Problémy s kruhovými križovatkami (kde sme popisovali jazdu a dopravné značenie na kruhových objazdoch v Nitre), sa nám ozval Stanislav z Košíc.

Stanislav: "Vcelku v súlade s mojou mienkou ste popísali správne chovanie na oboch nitrianskych kruhákoch.

Nesúhlasím s tým, že by sa pri vchádzaní na ne malo blikať, kedykoľvek meníme jazdný pruh. Od dnešného človeka očakávam, a tak to mysleli i dizajnéri viacpruhových kruhákov, že ak vchádza do križovatky v ľavom pruhu, bude v ňom i pokračovať, strihnúc krátky úsek pravého - vonkajšieho pruhu v kruhovom objazde bez smerovky.

Samozrejme, že vnútri križovatky tolerujeme nepirátske zmeny jazdných pruhov - potrebujú to hlavne cudzinci rozhodujúci sa v poslednej chvíli. A vtedy už blikať treba.

V súvislosti s pokračovaním vo "svojom" jazdnom pruhu očakávam, že ak prídete od Bratislavy pod Zobor v pravom pruhu, budete pokračovať rovno smerom na Zvolen. Ak prídete v ľavom pruhu, pokračujete bez smerovky doľava na Zobor, alebo odbočíte s pravou smerovkou do ľavého pruhu dvojprúdovej cesty na Zvolen.

Tu by Vám teda nemal prekážať nikto z pravého pruhu kruhového objazdu tým, že by mal snahu pokračovať v smere na Zobor. Pokiaľ sa takejto logike všetci neprispôsobíme, budeme sa musieť v daných miestach pohybovať krokom, aby sme si neodreli blatníky.

Už som tade nešiel od jesene, ale predpokladám, že pred križovatkou sú smerové tabule na Zobor - doľava, Zvolen - rovno a centrum - doprava. Nie je v zákone jasne povedané, že ak chcem ísť doľava mám sa zaradiť vľavo?

V Košiciach na "kruháku" na Moldavskej vzniká podobná situácia ako v Nitre pri Hypertescu tým, že pred vjazdom sú oba pruhy zakrivené do tvaru písmena S. Z pravého je vyvedený pruh na odbočovanie doprava. Vzniknutý stredný pruh je pokračovaním pravého a ľavý pokračovaním ľavého. Je to viditeľné z vodorovného dopravného značenia. Nielen piráti, ale i niektoré dámy však pokračujú z ľavého pruhu suverénne rovno, tí slušnejší pritom blikajú. Väčšinou, ale tesne pred tým pridajú, aby sa tam mohli natlačiť. Ak ste v tej chvíli v pravom pruhu a spomaľujete (vďaka zvislému dopravnému značeniu ste na vedľajšej ceste, hlavnou je kruhový objazd), ste jediný, kto môže zabrániť zrážke.

Neviem či mi pomôžete, ale ja by som bol rád, keby verejnosť vedela, ako zrýchliť premávku na kruhákoch. Keď stojím pri vjazde na kruhák so značkou daj prednosť, pozorujem smerovky vozidiel na kruháku a keď vidím, že niekto ukáže úmysel odbočiť pred mojím vjazdom (t.j. doľava odo mňa), pohýnam sa.

Problém je, že 70% vodičov zbytočne bliká pri vchádzaní do križovatky a len 30% bliká pri opúšťaní križovatky (alebo včas pred odbočením z križovatky tvaru kruhového objazdu). Hlavne to druhé spomaľuje našu dopravu. Dalo by sa o tom niečo napísať pre všetkých?

SkryťVypnúť reklamu

To, čo píše Stanislav v posledných dvoch odstavcoch, je dôležité vedieť pre jazdu akýmkoľvek kruhovým objazdom, ktorý má pri vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Môžeme len zopakovať, že pre zvýšenie plynulosti premávky je veľmi potrebné, aby pri vjazde do kruhového objazdu vodiči nezapínali smerovky vpravo, pretože to môže spôsobiť problémy, ako popisoval Lorant. Pred výjazdom z kruhového objazdu je potrebné zapnúť smerovku vpravo a to pomôže zvýšiť prejazdnosť premávky prichádzajúcej z vetvy. Vodiči stojaci na nej totiž dostanú od vás informáciu, že môžu bez obáv vojsť do "kruháča".

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 268
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 089
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 145
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 796
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 254
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 490
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu