SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Ako používať správne smerovky v kruháči

Kruhový objazd je niečo, čo u viacerých motoristov stále vyvoláva otázky. Napríklad Lorant z Kežmarku sa nás pýta, či je potrebné zapínať smerovky pri vjazde do kruhovej križovatky.

Lorant: "Na kruhový objazd som prichádzal v pozícii zeleného vozidla s úmyslom ísť v smere šípky a hneď aj vyjsť z križovatky. Ako som prichádzal, zazrel som modré vozidlo (rovnako zaznačené). Vodič spomínaného vozidla smerovkou naznačoval, ako je zakreslené, že odbočuje vpravo. Keďže iná možnosť na okružnej križovatke ani nie je, než ísť vpravo, smerovka by sa dala priradiť nasledujúcemu výjazdu z križovatky, teda smeru, odkiaľ som prichádzal ja. Na moje počudovanie, vodič pokračoval ďalej v jazde a nakoniec opustil križovatku na mieste, ako označuje šípka.

Moja otázka teda znie: ak vchádzam na okružnú križovatku, je potrebné zapnúť smerovku, ktorá môže zmiasť iných vodičov (ako napr. mňa v tomto prípade), alebo ju nezapínať?"

kri.jpg

Smerovky sa podľa zákona majú zapínať počas odbočovania a pred ním, počas zmeny smeru jazdy a pred ňou, alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Aj keď sa na vjazd do kruhového objazdu dajú aplikovať viaceré paragrafy zákona o cestnej premávke, v ktorých sa píše o povinnosti zapnúť smerovky, jeden odsek paragrafu 30 ich všetky neguje.

Podľa neho sa pri vjazde do kruhového objazdu smerovky nezapínajú. Vodič ich musí zapnúť, len ak by v rámci jazdy v kruhovom objazde prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého alebo ak by z "kruháča" vychádzal.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.

Preto vodič modrého vozidla urobil chybu. V rámci nej potom mohol zmiasť iné vozidlá tak, ako to zažil Lorant.

V súvislosti so smerovkami na kruhovom objazde a aj v rámci článku Problémy s kruhovými križovatkami (kde sme popisovali jazdu a dopravné značenie na kruhových objazdoch v Nitre), sa nám ozval Stanislav z Košíc.

Stanislav: "Vcelku v súlade s mojou mienkou ste popísali správne chovanie na oboch nitrianskych kruhákoch.

Nesúhlasím s tým, že by sa pri vchádzaní na ne malo blikať, kedykoľvek meníme jazdný pruh. Od dnešného človeka očakávam, a tak to mysleli i dizajnéri viacpruhových kruhákov, že ak vchádza do križovatky v ľavom pruhu, bude v ňom i pokračovať, strihnúc krátky úsek pravého - vonkajšieho pruhu v kruhovom objazde bez smerovky.

Samozrejme, že vnútri križovatky tolerujeme nepirátske zmeny jazdných pruhov - potrebujú to hlavne cudzinci rozhodujúci sa v poslednej chvíli. A vtedy už blikať treba.

V súvislosti s pokračovaním vo "svojom" jazdnom pruhu očakávam, že ak prídete od Bratislavy pod Zobor v pravom pruhu, budete pokračovať rovno smerom na Zvolen. Ak prídete v ľavom pruhu, pokračujete bez smerovky doľava na Zobor, alebo odbočíte s pravou smerovkou do ľavého pruhu dvojprúdovej cesty na Zvolen.

Tu by Vám teda nemal prekážať nikto z pravého pruhu kruhového objazdu tým, že by mal snahu pokračovať v smere na Zobor. Pokiaľ sa takejto logike všetci neprispôsobíme, budeme sa musieť v daných miestach pohybovať krokom, aby sme si neodreli blatníky.

Už som tade nešiel od jesene, ale predpokladám, že pred križovatkou sú smerové tabule na Zobor - doľava, Zvolen - rovno a centrum - doprava. Nie je v zákone jasne povedané, že ak chcem ísť doľava mám sa zaradiť vľavo?

V Košiciach na "kruháku" na Moldavskej vzniká podobná situácia ako v Nitre pri Hypertescu tým, že pred vjazdom sú oba pruhy zakrivené do tvaru písmena S. Z pravého je vyvedený pruh na odbočovanie doprava. Vzniknutý stredný pruh je pokračovaním pravého a ľavý pokračovaním ľavého. Je to viditeľné z vodorovného dopravného značenia. Nielen piráti, ale i niektoré dámy však pokračujú z ľavého pruhu suverénne rovno, tí slušnejší pritom blikajú. Väčšinou, ale tesne pred tým pridajú, aby sa tam mohli natlačiť. Ak ste v tej chvíli v pravom pruhu a spomaľujete (vďaka zvislému dopravnému značeniu ste na vedľajšej ceste, hlavnou je kruhový objazd), ste jediný, kto môže zabrániť zrážke.

Neviem či mi pomôžete, ale ja by som bol rád, keby verejnosť vedela, ako zrýchliť premávku na kruhákoch. Keď stojím pri vjazde na kruhák so značkou daj prednosť, pozorujem smerovky vozidiel na kruháku a keď vidím, že niekto ukáže úmysel odbočiť pred mojím vjazdom (t.j. doľava odo mňa), pohýnam sa.

Problém je, že 70% vodičov zbytočne bliká pri vchádzaní do križovatky a len 30% bliká pri opúšťaní križovatky (alebo včas pred odbočením z križovatky tvaru kruhového objazdu). Hlavne to druhé spomaľuje našu dopravu. Dalo by sa o tom niečo napísať pre všetkých?

To, čo píše Stanislav v posledných dvoch odstavcoch, je dôležité vedieť pre jazdu akýmkoľvek kruhovým objazdom, ktorý má pri vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Môžeme len zopakovať, že pre zvýšenie plynulosti premávky je veľmi potrebné, aby pri vjazde do kruhového objazdu vodiči nezapínali smerovky vpravo, pretože to môže spôsobiť problémy, ako popisoval Lorant. Pred výjazdom z kruhového objazdu je potrebné zapnúť smerovku vpravo a to pomôže zvýšiť prejazdnosť premávky prichádzajúcej z vetvy. Vodiči stojaci na nej totiž dostanú od vás informáciu, že môžu bez obáv vojsť do "kruháča".

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 041
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 978
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 309
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 272
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 927
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 526
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 399
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 077
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


23 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu