SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ako používať správne smerovky v kruháči

Kruhový objazd je niečo, čo u viacerých motoristov stále vyvoláva otázky. Napríklad Lorant z Kežmarku sa nás pýta, či je potrebné zapínať smerovky pri vjazde do kruhovej križovatky.

Lorant: "Na kruhový objazd som prichádzal v pozícii zeleného vozidla s úmyslom ísť v smere šípky a hneď aj vyjsť z križovatky. Ako som prichádzal, zazrel som modré vozidlo (rovnako zaznačené). Vodič spomínaného vozidla smerovkou naznačoval, ako je zakreslené, že odbočuje vpravo. Keďže iná možnosť na okružnej križovatke ani nie je, než ísť vpravo, smerovka by sa dala priradiť nasledujúcemu výjazdu z križovatky, teda smeru, odkiaľ som prichádzal ja. Na moje počudovanie, vodič pokračoval ďalej v jazde a nakoniec opustil križovatku na mieste, ako označuje šípka.

Moja otázka teda znie: ak vchádzam na okružnú križovatku, je potrebné zapnúť smerovku, ktorá môže zmiasť iných vodičov (ako napr. mňa v tomto prípade), alebo ju nezapínať?"

kri.jpg

Smerovky sa podľa zákona majú zapínať počas odbočovania a pred ním, počas zmeny smeru jazdy a pred ňou, alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Aj keď sa na vjazd do kruhového objazdu dajú aplikovať viaceré paragrafy zákona o cestnej premávke, v ktorých sa píše o povinnosti zapnúť smerovky, jeden odsek paragrafu 30 ich všetky neguje.

Podľa neho sa pri vjazde do kruhového objazdu smerovky nezapínajú. Vodič ich musí zapnúť, len ak by v rámci jazdy v kruhovom objazde prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého alebo ak by z "kruháča" vychádzal.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.

Preto vodič modrého vozidla urobil chybu. V rámci nej potom mohol zmiasť iné vozidlá tak, ako to zažil Lorant.

V súvislosti so smerovkami na kruhovom objazde a aj v rámci článku Problémy s kruhovými križovatkami (kde sme popisovali jazdu a dopravné značenie na kruhových objazdoch v Nitre), sa nám ozval Stanislav z Košíc.

Stanislav: "Vcelku v súlade s mojou mienkou ste popísali správne chovanie na oboch nitrianskych kruhákoch.

Nesúhlasím s tým, že by sa pri vchádzaní na ne malo blikať, kedykoľvek meníme jazdný pruh. Od dnešného človeka očakávam, a tak to mysleli i dizajnéri viacpruhových kruhákov, že ak vchádza do križovatky v ľavom pruhu, bude v ňom i pokračovať, strihnúc krátky úsek pravého - vonkajšieho pruhu v kruhovom objazde bez smerovky.

Samozrejme, že vnútri križovatky tolerujeme nepirátske zmeny jazdných pruhov - potrebujú to hlavne cudzinci rozhodujúci sa v poslednej chvíli. A vtedy už blikať treba.

V súvislosti s pokračovaním vo "svojom" jazdnom pruhu očakávam, že ak prídete od Bratislavy pod Zobor v pravom pruhu, budete pokračovať rovno smerom na Zvolen. Ak prídete v ľavom pruhu, pokračujete bez smerovky doľava na Zobor, alebo odbočíte s pravou smerovkou do ľavého pruhu dvojprúdovej cesty na Zvolen.

Tu by Vám teda nemal prekážať nikto z pravého pruhu kruhového objazdu tým, že by mal snahu pokračovať v smere na Zobor. Pokiaľ sa takejto logike všetci neprispôsobíme, budeme sa musieť v daných miestach pohybovať krokom, aby sme si neodreli blatníky.

Už som tade nešiel od jesene, ale predpokladám, že pred križovatkou sú smerové tabule na Zobor - doľava, Zvolen - rovno a centrum - doprava. Nie je v zákone jasne povedané, že ak chcem ísť doľava mám sa zaradiť vľavo?

V Košiciach na "kruháku" na Moldavskej vzniká podobná situácia ako v Nitre pri Hypertescu tým, že pred vjazdom sú oba pruhy zakrivené do tvaru písmena S. Z pravého je vyvedený pruh na odbočovanie doprava. Vzniknutý stredný pruh je pokračovaním pravého a ľavý pokračovaním ľavého. Je to viditeľné z vodorovného dopravného značenia. Nielen piráti, ale i niektoré dámy však pokračujú z ľavého pruhu suverénne rovno, tí slušnejší pritom blikajú. Väčšinou, ale tesne pred tým pridajú, aby sa tam mohli natlačiť. Ak ste v tej chvíli v pravom pruhu a spomaľujete (vďaka zvislému dopravnému značeniu ste na vedľajšej ceste, hlavnou je kruhový objazd), ste jediný, kto môže zabrániť zrážke.

Neviem či mi pomôžete, ale ja by som bol rád, keby verejnosť vedela, ako zrýchliť premávku na kruhákoch. Keď stojím pri vjazde na kruhák so značkou daj prednosť, pozorujem smerovky vozidiel na kruháku a keď vidím, že niekto ukáže úmysel odbočiť pred mojím vjazdom (t.j. doľava odo mňa), pohýnam sa.

Problém je, že 70% vodičov zbytočne bliká pri vchádzaní do križovatky a len 30% bliká pri opúšťaní križovatky (alebo včas pred odbočením z križovatky tvaru kruhového objazdu). Hlavne to druhé spomaľuje našu dopravu. Dalo by sa o tom niečo napísať pre všetkých?

To, čo píše Stanislav v posledných dvoch odstavcoch, je dôležité vedieť pre jazdu akýmkoľvek kruhovým objazdom, ktorý má pri vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Môžeme len zopakovať, že pre zvýšenie plynulosti premávky je veľmi potrebné, aby pri vjazde do kruhového objazdu vodiči nezapínali smerovky vpravo, pretože to môže spôsobiť problémy, ako popisoval Lorant. Pred výjazdom z kruhového objazdu je potrebné zapnúť smerovku vpravo a to pomôže zvýšiť prejazdnosť premávky prichádzajúcej z vetvy. Vodiči stojaci na nej totiž dostanú od vás informáciu, že môžu bez obáv vojsť do "kruháča".

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 575
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 099
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 17 035
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 942
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 541
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 760
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 052
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 872
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 724
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.