SME
reklama

i-MiEV jazdí ako bežné auto

Automobilka Mitsubishi zámerne preskočila vývojový stupeň hybridných modelov a vrhla sa rovno na elektromobily. Vďaka tomu má v tejto oblasti významný náskok. Zatiaľ čo hlavná časť konkurentov ešte len testuje prvé, väčšinou dvojmiestne prototypy, Mitsubi

Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov.Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov. (Zdroj: Alena Šperková)

Doba elektromobilov sa nezadržateľne blíži a kto bude najlepšie pripravený bude mať výhodu. To si uvedomuje aj automobilka Mitsubishi a preto napriek silným úsporným opatreniam, v rámci ktorých napríklad vynecháva mnohé svetové výstavy, naďalej pokračuje vo vývoji nových, predovšetkým elektrických modelov.

iMiEV je čarovné slovíčko, na ktoré každý v japonskej automobilke okamžite počuje. Preto keď sme vyslovili požiadavku vycestovať niekam do Európy a vyskúšať si jeden z testovacích prototypov, veľmi ochotne nám bolo vyhovené. Dostali sme na výber štyri krajiny, v ktorých mali tieto autá krátkodobo k dispozícii a kde prebiehali rozsiahle zákaznícke a novinárske testy. Z nich sme vybrali najbližšiu – Taliansko. Po veľmi krátkej dobe po teste Punta Evo a MiTa MultiAir sme do krajiny pizze, špagiet a skvelého vína zamierili opäť.

Tankuje z vlastnej pištole

Po príchode do centrály talianskeho importéra Mitsubishi sa nám naskytol pohľad, s akým sa budeme v budúcnosti stretávať častejšie. Na dvore pred vchodom do budovy stáli tri stojany s niekoľkými elektrickými zásuvkami na dobíjanie elektromobilov a pri nich tri kusy modelu iMiEV. Asi takto budú v budúcnosti vyzerať firemné parkoviská. Prídete do roboty, z kufra vytiahnete taštičku s vlastnou „tankovacou pištoľou“, teda elektrickým káblom, ktorý najprv zastrčíte do auta a potom do siete. Aké jednoduché a hlavne čisté riešenie. Výhodou je, že nemusíte si dávať žiadne igelitové rukavice, aby vám ruky nesmrdeli po nafte alebo benzíne a „tankovaciu pištoľ“ nosíte stále so sebou.

Keď sme skúšali zapojiť auto do siete prvýkrát, trochu nás zaskočilo, že Mitsubishi iMiEV má akoby dva otvory nádrže, za ktorými sa skrývajú dve rôzne elektrické zásuvky. Menšia, ktorá tvarom pripomína vstup na kábel v počítači, slúži na nabíjanie z klasickej siete s napätím 230 V (15 A). Väčšia je pre rýchlonabíjačku (200 V, 50 kW).

Z domácej siete sa batérie nabijú doplna za šesť hodín. Rýchlonabíjačka ich za 30 minút doplní na 80%. Na automobilke Mitsubishi je nám sympatické, že ako jediná priznáva produkciu emisií CO² aj pri elektromobile. Hoci samotné auto nevypustí do ovzdušia ani zrnko, pri výrobe elektriny predsa len nejaké emisie vznikajú. Je ich však o 72% menej než vyprodukuje iMiEV s dvojvalcovým turbomotorom zdvihového objemu 660 cm³.

Plnohodnotné miesta pre štyroch dospelých

Po zoznámení sa s nabíjacím mechanizmom sme si dôkladnejšie prezreli auto zvonka aj zvnútra. Na prvý pohľad vyzerá ako klasické malé mestské autíčko s netradične dlhou a úzkou platformou. Keď idete za ním pripadá vám tenké ako Hyundai Atos, v porovnaní s ktorým ale iMiEV ponúka citeľne viac miesta na dĺžku. Rázvorom náprav 2550 mm o 40 mm prekonáva Fiat Punto Evo, ale celkovo je pritom o 151 m kratší než Fiat 500.

Absencia spaľovacieho motora, ktorý do istej miery obmedzoval konštrukciu vozidiel dáva v prípade elektromobilov dizajnérom viac voľnosti. Elektromotor už nemusí byť vpredu ani vzadu, ale napríklad v podlahe medzi nápravami. Vďaka tomu môže byť predný aj zadný previs minimálny a rázvor náprav zase čo najdlhší. Na predné sedadlá iMiEVsa pohodlne usadia osoby vysoké až do 190 cm.

Vzadu je kvôli zvažujúcej sa streche na hlavu o niečo menej miesta, ale nohy si majú kam odložiť aj basketbalisti. Obmedzujúci je len širší stredový tunel, ktorý súvisí s poháňacou sústavou ukrytou v podlahe a náhonom na zadné kolesá. Batožinový priestor je veľmi drobný, vyslovene len na povinnú výbavu, vrátane osobnej „tankovacej pištole“ a nejakú drobnú batožinu alebo nákup.

Žiadne sci-fi

Pracovisko vodiča je veľmi jednoducho zariadené. Nenájdete tam žiadne zbytočnosti a všetky ovládacie prvky sú na tradičných miestach. Okrem volantu, ktorý je v tomto prípade vpravo, keďže ide o japonskú verziu. Prístrojový panel ponúka rovnaké informácie ako v hybridoch, čiže stav nabitia batérii, zaradený režim automatickej prevodovky, momentálny výkon a rýchlosť. Rozdiel je len v tom, že stupnica kapacity batérii má v tomto prípade až 16 dielikov, z ktorých každý zodpovedá jednej kilowatthodine. Vodič tak môže presne sledovať koľko kilometrov prejde na 1 kWh a na základe toho odhadnúť ako ďaleko sa so zvyšnou energiou dostane.

Vozidlo má bezkľúčové zamykanie aj štartovanie. Po otočení spínačom iMiEV, podobne ako hybridy, pozdraví vodiča jemným pípnutím a rozsvietením nápisu ready na prístrojovom paneli, čo znamená, že je pripravený vyraziť. Potom už stačí len zaradiť príslušný režim automatickej prevodovky a môžete ísť. Samozrejme potichu, úplne bez zvuku.

Tri alternatívy dobíjania brzdením

Ďalšou spoločnou črtou s hybridmi je rekuperácia brzdnej energie. Mitsubishi iMiEV sa nespolieha na dopĺňanie elektrickej energie len zo siete, ale predĺžiť si dojazd sa snaží aj využitím časti energie vznikajúcej počas jazdy. Na výber sú až tri stupne intenzity dobíjania rekuperovaním brzdnej energie, ktoré súvisia s režimami pre jazdu v priamom smere.

V klasickom režime D, kedy je k dispozícii plný výkon elektromotora sa batérie dobíjajú najslabšie. Režim Eco znižuje výkon motora kvôli dlhšiemu dojazdu a súčasne zvyšuje schopnosť regenerácie na dvojnásobok. Úplne najúčinnejšie sa batérie dobíjajú v režime B (brake), ktorý výrobca odporúča používať pri zjazdoch z kopca.

Pohonné ústrojenstvo

Prvé prototypy modelu iMiEV na elektrický pohon mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej náročné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou. Prostredníctvom automatickej prevodovky a diferenciálu poháňa zadné kolesá. Lítium-iónové batérie s napätím 330 V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi prednými nápravami pod podlahou.

Uchytené sú v špeciálnom boxe a celý tento modul pozostávajúci z 88 článkov váži 220 kg, čo je jedna pätina pohotovostnej hmotnosti celého auta. Kapacita batérií je 16 kWh a výrobca tvrdí, že na jedno plné nabitie prejde 144 km pri priemernej rýchlosti 32,2 km/h. Skúsenosť Talianov po niekoľkých týždňoch hovorí, že reálny dojazd v podmienkach veľkomesta je 100 km.

Naživo

Otáčam spínačom na štartéri, niečo pípne, zaradím D, ako sa pohýnam auto jemne zabzučí a potom nastane hrobové ticho. iMiEV nevydáva absolútne žiaden zvuk. Vnútri počuť len hluk z odvaľovania pneumatík a nerovnosti, ktorými prechádzame. V režime D (drive) elektromotor dosahuje rovnaký výkon ako jeho benzínová dvojička (64k ), ale takmer dvojnásobný krútiaci moment 180 Nm, ktorý dáva k dispozícii okamžite. Vďaka nemu je odpich z miesta fascinujúci. Toto auto nie je žiadna brzda premávky, ale slušná mestská stíhačka.

Už viem čo mali na mysli zahraniční kolegovia, ktorí mali možnosť jazdiť s iMiEV skôr než my, keď hovorili, že s príchodom elektromobilov dostane dynamika jazdy a športovosť nový rozmer. Na elektromobiloch je úžasné, že plnú porciu sily máte k dispozícii okamžite a bez čakania. Na rozdiel od benzínových turbomotorov ich dynamika s narastajúcou rýchlosťou však slabne. Vozidlo silno zaťahuje do rýchlosti 80 km/h, potom mierne uberie. Aj preto je maximálna rýchlosť iMiEV len 130 km/h.

Nie všetko je ale len o dynamike. Keďže pri „kráčaní“ zahusteným centrom veľkomesta je človeku zbytočný plný výkon, iMiEV ponúka aj takzvaný ECO režim, ktorý šetrí energiu a súčasne dodáva jazde viac plynulosti. Dosahuje to zredukovaním výkonu na 25 k a spomalením reakcií akcelerátora. Na prvé počutie to znie drasticky, ale v praxi to nevyznie nijak dramaticky. V hustej mestskej premávke si to dokonca ani neuvedomíte. Všimnete si to až na dlhšom dojazde. Mimochodom, ak by v tomto režime nastala situácia, že z určitých dôvodov potrebuje prudko zrýchliť, v kritických momentoch dokáže režim ECO na kickdown jednorázovo zmobilizovať výkon až 44 k.

Riadenie je japonsky presné, posilňovač trochu umelý, ako v každom dnešnom malom aute. Celkovo ale ovládanie hodnotíme ako bezpečné a predvídateľné. Napriek extrémne úzkej a vysokej karosérii vodič nemá pocit, že by sa auto išlo v každej zákrute prevrátiť. Na naše počudovanie je jeho stabilita veľmi dobre zabezpečená. Nerozhádžu ho ani prudké zmeny smeru, na ktoré reaguje neuveriteľne pokojne. Asi aj vďaka tomu, že ťažké baterky ho patrične ťahajú k zemi , čo popri takmer ideálnom rozložení hmotnosti hrá v tomto prípade veľmi dôležitú úlohu. Záťaž na podvozku má však aj svoju negatívnu stránku. Na také malé auto bolo dosť cítiť aj najmenšie nerovnosti.

Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov už aj dnes. Musíte však vlastniť garáž, v ktorej by ste si ho cez noc nabíjali a musíte byť ochotní do neho zainvestovať 33.000 €. Potom máte s nákladmi na prevádzku auta minimálne starosti po dobu desať rokov.

Servisné náklady na toto auto sa pohybujú v pomere 1:9 voči rovnako veľkému autu s benzínovým motorom. Aj tu je však jeden háčik – po desiatich rokoch treba kompletne vymeniť batérie a to bude riadna pálka. Netreba ale klesať na duchu. Tak ako išli dolu ceny hybridov, klesnú aj ceny elektromobilov a kým budete musieť meniť batérie, aj tie budú už v tom čase výrazne lacnejšie. Takže tešme sa na novú éru. Už aby tu bola...

Technické parametre vozidla Mitsubishi IMiEV
výkon (kW/k) 47/64
krútiaci moment (Nm) 180
maximálna rýchlosť (km/h) 130
dojazd (km) 144
rozmery (mm) 3395x1475x1600
pohotovostná hmotnosť (kg) 1080
miest na sedenie 4
pohon zadných kolies
batérie Lítium-iónové
napätie (V) 330
kapacita (kWh) 16
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  2. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  3. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  5. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  6. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  7. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu