SME

i-MiEV jazdí ako bežné auto

Automobilka Mitsubishi zámerne preskočila vývojový stupeň hybridných modelov a vrhla sa rovno na elektromobily. Vďaka tomu má v tejto oblasti významný náskok. Zatiaľ čo hlavná časť konkurentov ešte len testuje prvé, väčšinou dvojmiestne prototypy, Mitsubi

Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov.Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov. (Zdroj: Alena Šperková)

Doba elektromobilov sa nezadržateľne blíži a kto bude najlepšie pripravený bude mať výhodu. To si uvedomuje aj automobilka Mitsubishi a preto napriek silným úsporným opatreniam, v rámci ktorých napríklad vynecháva mnohé svetové výstavy, naďalej pokračuje vo vývoji nových, predovšetkým elektrických modelov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

iMiEV je čarovné slovíčko, na ktoré každý v japonskej automobilke okamžite počuje. Preto keď sme vyslovili požiadavku vycestovať niekam do Európy a vyskúšať si jeden z testovacích prototypov, veľmi ochotne nám bolo vyhovené. Dostali sme na výber štyri krajiny, v ktorých mali tieto autá krátkodobo k dispozícii a kde prebiehali rozsiahle zákaznícke a novinárske testy. Z nich sme vybrali najbližšiu – Taliansko. Po veľmi krátkej dobe po teste Punta Evo a MiTa MultiAir sme do krajiny pizze, špagiet a skvelého vína zamierili opäť.

SkryťVypnúť reklamu

Tankuje z vlastnej pištole Po príchode do centrály talianskeho importéra Mitsubishi sa nám naskytol pohľad, s akým sa budeme v budúcnosti stretávať častejšie. Na dvore pred vchodom do budovy stáli tri stojany s niekoľkými elektrickými zásuvkami na dobíjanie elektromobilov a pri nich tri kusy modelu iMiEV. Asi takto budú v budúcnosti vyzerať firemné parkoviská. Prídete do roboty, z kufra vytiahnete taštičku s vlastnou „tankovacou pištoľou“, teda elektrickým káblom, ktorý najprv zastrčíte do auta a potom do siete. Aké jednoduché a hlavne čisté riešenie. Výhodou je, že nemusíte si dávať žiadne igelitové rukavice, aby vám ruky nesmrdeli po nafte alebo benzíne a „tankovaciu pištoľ“ nosíte stále so sebou.

Keď sme skúšali zapojiť auto do siete prvýkrát, trochu nás zaskočilo, že Mitsubishi iMiEV má akoby dva otvory nádrže, za ktorými sa skrývajú dve rôzne elektrické zásuvky. Menšia, ktorá tvarom pripomína vstup na kábel v počítači, slúži na nabíjanie z klasickej siete s napätím 230 V (15 A). Väčšia je pre rýchlonabíjačku (200 V, 50 kW).

SkryťVypnúť reklamu

Z domácej siete sa batérie nabijú doplna za šesť hodín. Rýchlonabíjačka ich za 30 minút doplní na 80%. Na automobilke Mitsubishi je nám sympatické, že ako jediná priznáva produkciu emisií CO² aj pri elektromobile. Hoci samotné auto nevypustí do ovzdušia ani zrnko, pri výrobe elektriny predsa len nejaké emisie vznikajú. Je ich však o 72% menej než vyprodukuje iMiEV s dvojvalcovým turbomotorom zdvihového objemu 660 cm³.

Plnohodnotné miesta pre štyroch dospelých Po zoznámení sa s nabíjacím mechanizmom sme si dôkladnejšie prezreli auto zvonka aj zvnútra. Na prvý pohľad vyzerá ako klasické malé mestské autíčko s netradične dlhou a úzkou platformou. Keď idete za ním pripadá vám tenké ako Hyundai Atos, v porovnaní s ktorým ale iMiEV ponúka citeľne viac miesta na dĺžku. Rázvorom náprav 2550 mm o 40 mm prekonáva Fiat Punto Evo, ale celkovo je pritom o 151 m kratší než Fiat 500.

SkryťVypnúť reklamu

Absencia spaľovacieho motora, ktorý do istej miery obmedzoval konštrukciu vozidiel dáva v prípade elektromobilov dizajnérom viac voľnosti. Elektromotor už nemusí byť vpredu ani vzadu, ale napríklad v podlahe medzi nápravami. Vďaka tomu môže byť predný aj zadný previs minimálny a rázvor náprav zase čo najdlhší. Na predné sedadlá iMiEVsa pohodlne usadia osoby vysoké až do 190 cm.

Vzadu je kvôli zvažujúcej sa streche na hlavu o niečo menej miesta, ale nohy si majú kam odložiť aj basketbalisti. Obmedzujúci je len širší stredový tunel, ktorý súvisí s poháňacou sústavou ukrytou v podlahe a náhonom na zadné kolesá. Batožinový priestor je veľmi drobný, vyslovene len na povinnú výbavu, vrátane osobnej „tankovacej pištole“ a nejakú drobnú batožinu alebo nákup.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiadne sci-fi Pracovisko vodiča je veľmi jednoducho zariadené. Nenájdete tam žiadne zbytočnosti a všetky ovládacie prvky sú na tradičných miestach. Okrem volantu, ktorý je v tomto prípade vpravo, keďže ide o japonskú verziu. Prístrojový panel ponúka rovnaké informácie ako v hybridoch, čiže stav nabitia batérii, zaradený režim automatickej prevodovky, momentálny výkon a rýchlosť. Rozdiel je len v tom, že stupnica kapacity batérii má v tomto prípade až 16 dielikov, z ktorých každý zodpovedá jednej kilowatthodine. Vodič tak môže presne sledovať koľko kilometrov prejde na 1 kWh a na základe toho odhadnúť ako ďaleko sa so zvyšnou energiou dostane.

Vozidlo má bezkľúčové zamykanie aj štartovanie. Po otočení spínačom iMiEV, podobne ako hybridy, pozdraví vodiča jemným pípnutím a rozsvietením nápisu ready na prístrojovom paneli, čo znamená, že je pripravený vyraziť. Potom už stačí len zaradiť príslušný režim automatickej prevodovky a môžete ísť. Samozrejme potichu, úplne bez zvuku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tri alternatívy dobíjania brzdením Ďalšou spoločnou črtou s hybridmi je rekuperácia brzdnej energie. Mitsubishi iMiEV sa nespolieha na dopĺňanie elektrickej energie len zo siete, ale predĺžiť si dojazd sa snaží aj využitím časti energie vznikajúcej počas jazdy. Na výber sú až tri stupne intenzity dobíjania rekuperovaním brzdnej energie, ktoré súvisia s režimami pre jazdu v priamom smere.

V klasickom režime D, kedy je k dispozícii plný výkon elektromotora sa batérie dobíjajú najslabšie. Režim Eco znižuje výkon motora kvôli dlhšiemu dojazdu a súčasne zvyšuje schopnosť regenerácie na dvojnásobok. Úplne najúčinnejšie sa batérie dobíjajú v režime B (brake), ktorý výrobca odporúča používať pri zjazdoch z kopca.

Pohonné ústrojenstvo Prvé prototypy modelu iMiEV na elektrický pohon mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej náročné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou. Prostredníctvom automatickej prevodovky a diferenciálu poháňa zadné kolesá. Lítium-iónové batérie s napätím 330 V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi prednými nápravami pod podlahou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uchytené sú v špeciálnom boxe a celý tento modul pozostávajúci z 88 článkov váži 220 kg, čo je jedna pätina pohotovostnej hmotnosti celého auta. Kapacita batérií je 16 kWh a výrobca tvrdí, že na jedno plné nabitie prejde 144 km pri priemernej rýchlosti 32,2 km/h. Skúsenosť Talianov po niekoľkých týždňoch hovorí, že reálny dojazd v podmienkach veľkomesta je 100 km.

Naživo Otáčam spínačom na štartéri, niečo pípne, zaradím D, ako sa pohýnam auto jemne zabzučí a potom nastane hrobové ticho. iMiEV nevydáva absolútne žiaden zvuk. Vnútri počuť len hluk z odvaľovania pneumatík a nerovnosti, ktorými prechádzame. V režime D (drive) elektromotor dosahuje rovnaký výkon ako jeho benzínová dvojička (64k ), ale takmer dvojnásobný krútiaci moment 180 Nm, ktorý dáva k dispozícii okamžite. Vďaka nemu je odpich z miesta fascinujúci. Toto auto nie je žiadna brzda premávky, ale slušná mestská stíhačka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už viem čo mali na mysli zahraniční kolegovia, ktorí mali možnosť jazdiť s iMiEV skôr než my, keď hovorili, že s príchodom elektromobilov dostane dynamika jazdy a športovosť nový rozmer. Na elektromobiloch je úžasné, že plnú porciu sily máte k dispozícii okamžite a bez čakania. Na rozdiel od benzínových turbomotorov ich dynamika s narastajúcou rýchlosťou však slabne. Vozidlo silno zaťahuje do rýchlosti 80 km/h, potom mierne uberie. Aj preto je maximálna rýchlosť iMiEV len 130 km/h.

Nie všetko je ale len o dynamike. Keďže pri „kráčaní“ zahusteným centrom veľkomesta je človeku zbytočný plný výkon, iMiEV ponúka aj takzvaný ECO režim, ktorý šetrí energiu a súčasne dodáva jazde viac plynulosti. Dosahuje to zredukovaním výkonu na 25 k a spomalením reakcií akcelerátora. Na prvé počutie to znie drasticky, ale v praxi to nevyznie nijak dramaticky. V hustej mestskej premávke si to dokonca ani neuvedomíte. Všimnete si to až na dlhšom dojazde. Mimochodom, ak by v tomto režime nastala situácia, že z určitých dôvodov potrebuje prudko zrýchliť, v kritických momentoch dokáže režim ECO na kickdown jednorázovo zmobilizovať výkon až 44 k.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riadenie je japonsky presné, posilňovač trochu umelý, ako v každom dnešnom malom aute. Celkovo ale ovládanie hodnotíme ako bezpečné a predvídateľné. Napriek extrémne úzkej a vysokej karosérii vodič nemá pocit, že by sa auto išlo v každej zákrute prevrátiť. Na naše počudovanie je jeho stabilita veľmi dobre zabezpečená. Nerozhádžu ho ani prudké zmeny smeru, na ktoré reaguje neuveriteľne pokojne. Asi aj vďaka tomu, že ťažké baterky ho patrične ťahajú k zemi , čo popri takmer ideálnom rozložení hmotnosti hrá v tomto prípade veľmi dôležitú úlohu. Záťaž na podvozku má však aj svoju negatívnu stránku. Na také malé auto bolo dosť cítiť aj najmenšie nerovnosti.

Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov už aj dnes. Musíte však vlastniť garáž, v ktorej by ste si ho cez noc nabíjali a musíte byť ochotní do neho zainvestovať 33.000 €. Potom máte s nákladmi na prevádzku auta minimálne starosti po dobu desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Servisné náklady na toto auto sa pohybujú v pomere 1:9 voči rovnako veľkému autu s benzínovým motorom. Aj tu je však jeden háčik – po desiatich rokoch treba kompletne vymeniť batérie a to bude riadna pálka. Netreba ale klesať na duchu. Tak ako išli dolu ceny hybridov, klesnú aj ceny elektromobilov a kým budete musieť meniť batérie, aj tie budú už v tom čase výrazne lacnejšie. Takže tešme sa na novú éru. Už aby tu bola...

Technické parametre vozidla Mitsubishi IMiEV výkon (kW/k) 47/64

krútiaci moment (Nm) 180

maximálna rýchlosť (km/h) 130

dojazd (km) 144

rozmery (mm) 3395x1475x1600

pohotovostná hmotnosť (kg) 1080

miest na sedenie 4

pohon zadných kolies

batérie Lítium-iónové

napätie (V) 330

SkryťVypnúť reklamu
reklama

kapacita (kWh) 16

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 630
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 509
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 274
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 848
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 764
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 717
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 874
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 904
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 442
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 426
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 448
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 132
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 083
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 955
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu