SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky
VYSKÚŠALI SME NAJVYVINUTEJŠÍ SÉRIOVO VYRÁBANÝ ELEKTROMOBIL.

i-MiEV jazdí ako bežné auto

Automobilka Mitsubishi zámerne preskočila vývojový stupeň hybridných modelov a vrhla sa rovno na elektromobily. Vďaka tomu má v tejto oblasti významný náskok. Zatiaľ čo hlavná časť konkurentov ešte len testuje prvé, väčšinou dvojmiestne prototypy, Mitsubi

Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov.Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov. (Zdroj: Alena Šperková)

Doba elektromobilov sa nezadržateľne blíži a kto bude najlepšie pripravený bude mať výhodu. To si uvedomuje aj automobilka Mitsubishi a preto napriek silným úsporným opatreniam, v rámci ktorých napríklad vynecháva mnohé svetové výstavy, naďalej pokračuje vo vývoji nových, predovšetkým elektrických modelov.

iMiEV je čarovné slovíčko, na ktoré každý v japonskej automobilke okamžite počuje. Preto keď sme vyslovili požiadavku vycestovať niekam do Európy a vyskúšať si jeden z testovacích prototypov, veľmi ochotne nám bolo vyhovené. Dostali sme na výber štyri krajiny, v ktorých mali tieto autá krátkodobo k dispozícii a kde prebiehali rozsiahle zákaznícke a novinárske testy. Z nich sme vybrali najbližšiu – Taliansko. Po veľmi krátkej dobe po teste Punta Evo a MiTa MultiAir sme do krajiny pizze, špagiet a skvelého vína zamierili opäť.

Tankuje z vlastnej pištole

Po príchode do centrály talianskeho importéra Mitsubishi sa nám naskytol pohľad, s akým sa budeme v budúcnosti stretávať častejšie. Na dvore pred vchodom do budovy stáli tri stojany s niekoľkými elektrickými zásuvkami na dobíjanie elektromobilov a pri nich tri kusy modelu iMiEV. Asi takto budú v budúcnosti vyzerať firemné parkoviská. Prídete do roboty, z kufra vytiahnete taštičku s vlastnou „tankovacou pištoľou“, teda elektrickým káblom, ktorý najprv zastrčíte do auta a potom do siete. Aké jednoduché a hlavne čisté riešenie. Výhodou je, že nemusíte si dávať žiadne igelitové rukavice, aby vám ruky nesmrdeli po nafte alebo benzíne a „tankovaciu pištoľ“ nosíte stále so sebou.

Keď sme skúšali zapojiť auto do siete prvýkrát, trochu nás zaskočilo, že Mitsubishi iMiEV má akoby dva otvory nádrže, za ktorými sa skrývajú dve rôzne elektrické zásuvky. Menšia, ktorá tvarom pripomína vstup na kábel v počítači, slúži na nabíjanie z klasickej siete s napätím 230 V (15 A). Väčšia je pre rýchlonabíjačku (200 V, 50 kW).

Z domácej siete sa batérie nabijú doplna za šesť hodín. Rýchlonabíjačka ich za 30 minút doplní na 80%. Na automobilke Mitsubishi je nám sympatické, že ako jediná priznáva produkciu emisií CO² aj pri elektromobile. Hoci samotné auto nevypustí do ovzdušia ani zrnko, pri výrobe elektriny predsa len nejaké emisie vznikajú. Je ich však o 72% menej než vyprodukuje iMiEV s dvojvalcovým turbomotorom zdvihového objemu 660 cm³.

Plnohodnotné miesta pre štyroch dospelých

Po zoznámení sa s nabíjacím mechanizmom sme si dôkladnejšie prezreli auto zvonka aj zvnútra. Na prvý pohľad vyzerá ako klasické malé mestské autíčko s netradične dlhou a úzkou platformou. Keď idete za ním pripadá vám tenké ako Hyundai Atos, v porovnaní s ktorým ale iMiEV ponúka citeľne viac miesta na dĺžku. Rázvorom náprav 2550 mm o 40 mm prekonáva Fiat Punto Evo, ale celkovo je pritom o 151 m kratší než Fiat 500.

Absencia spaľovacieho motora, ktorý do istej miery obmedzoval konštrukciu vozidiel dáva v prípade elektromobilov dizajnérom viac voľnosti. Elektromotor už nemusí byť vpredu ani vzadu, ale napríklad v podlahe medzi nápravami. Vďaka tomu môže byť predný aj zadný previs minimálny a rázvor náprav zase čo najdlhší. Na predné sedadlá iMiEVsa pohodlne usadia osoby vysoké až do 190 cm.

Vzadu je kvôli zvažujúcej sa streche na hlavu o niečo menej miesta, ale nohy si majú kam odložiť aj basketbalisti. Obmedzujúci je len širší stredový tunel, ktorý súvisí s poháňacou sústavou ukrytou v podlahe a náhonom na zadné kolesá. Batožinový priestor je veľmi drobný, vyslovene len na povinnú výbavu, vrátane osobnej „tankovacej pištole“ a nejakú drobnú batožinu alebo nákup.

Žiadne sci-fi

Pracovisko vodiča je veľmi jednoducho zariadené. Nenájdete tam žiadne zbytočnosti a všetky ovládacie prvky sú na tradičných miestach. Okrem volantu, ktorý je v tomto prípade vpravo, keďže ide o japonskú verziu. Prístrojový panel ponúka rovnaké informácie ako v hybridoch, čiže stav nabitia batérii, zaradený režim automatickej prevodovky, momentálny výkon a rýchlosť. Rozdiel je len v tom, že stupnica kapacity batérii má v tomto prípade až 16 dielikov, z ktorých každý zodpovedá jednej kilowatthodine. Vodič tak môže presne sledovať koľko kilometrov prejde na 1 kWh a na základe toho odhadnúť ako ďaleko sa so zvyšnou energiou dostane.

Vozidlo má bezkľúčové zamykanie aj štartovanie. Po otočení spínačom iMiEV, podobne ako hybridy, pozdraví vodiča jemným pípnutím a rozsvietením nápisu ready na prístrojovom paneli, čo znamená, že je pripravený vyraziť. Potom už stačí len zaradiť príslušný režim automatickej prevodovky a môžete ísť. Samozrejme potichu, úplne bez zvuku.

Tri alternatívy dobíjania brzdením

Ďalšou spoločnou črtou s hybridmi je rekuperácia brzdnej energie. Mitsubishi iMiEV sa nespolieha na dopĺňanie elektrickej energie len zo siete, ale predĺžiť si dojazd sa snaží aj využitím časti energie vznikajúcej počas jazdy. Na výber sú až tri stupne intenzity dobíjania rekuperovaním brzdnej energie, ktoré súvisia s režimami pre jazdu v priamom smere.

V klasickom režime D, kedy je k dispozícii plný výkon elektromotora sa batérie dobíjajú najslabšie. Režim Eco znižuje výkon motora kvôli dlhšiemu dojazdu a súčasne zvyšuje schopnosť regenerácie na dvojnásobok. Úplne najúčinnejšie sa batérie dobíjajú v režime B (brake), ktorý výrobca odporúča používať pri zjazdoch z kopca.

Pohonné ústrojenstvo

Prvé prototypy modelu iMiEV na elektrický pohon mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej náročné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou. Prostredníctvom automatickej prevodovky a diferenciálu poháňa zadné kolesá. Lítium-iónové batérie s napätím 330 V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi prednými nápravami pod podlahou.

Uchytené sú v špeciálnom boxe a celý tento modul pozostávajúci z 88 článkov váži 220 kg, čo je jedna pätina pohotovostnej hmotnosti celého auta. Kapacita batérií je 16 kWh a výrobca tvrdí, že na jedno plné nabitie prejde 144 km pri priemernej rýchlosti 32,2 km/h. Skúsenosť Talianov po niekoľkých týždňoch hovorí, že reálny dojazd v podmienkach veľkomesta je 100 km.

Naživo

Otáčam spínačom na štartéri, niečo pípne, zaradím D, ako sa pohýnam auto jemne zabzučí a potom nastane hrobové ticho. iMiEV nevydáva absolútne žiaden zvuk. Vnútri počuť len hluk z odvaľovania pneumatík a nerovnosti, ktorými prechádzame. V režime D (drive) elektromotor dosahuje rovnaký výkon ako jeho benzínová dvojička (64k ), ale takmer dvojnásobný krútiaci moment 180 Nm, ktorý dáva k dispozícii okamžite. Vďaka nemu je odpich z miesta fascinujúci. Toto auto nie je žiadna brzda premávky, ale slušná mestská stíhačka.

Už viem čo mali na mysli zahraniční kolegovia, ktorí mali možnosť jazdiť s iMiEV skôr než my, keď hovorili, že s príchodom elektromobilov dostane dynamika jazdy a športovosť nový rozmer. Na elektromobiloch je úžasné, že plnú porciu sily máte k dispozícii okamžite a bez čakania. Na rozdiel od benzínových turbomotorov ich dynamika s narastajúcou rýchlosťou však slabne. Vozidlo silno zaťahuje do rýchlosti 80 km/h, potom mierne uberie. Aj preto je maximálna rýchlosť iMiEV len 130 km/h.

Nie všetko je ale len o dynamike. Keďže pri „kráčaní“ zahusteným centrom veľkomesta je človeku zbytočný plný výkon, iMiEV ponúka aj takzvaný ECO režim, ktorý šetrí energiu a súčasne dodáva jazde viac plynulosti. Dosahuje to zredukovaním výkonu na 25 k a spomalením reakcií akcelerátora. Na prvé počutie to znie drasticky, ale v praxi to nevyznie nijak dramaticky. V hustej mestskej premávke si to dokonca ani neuvedomíte. Všimnete si to až na dlhšom dojazde. Mimochodom, ak by v tomto režime nastala situácia, že z určitých dôvodov potrebuje prudko zrýchliť, v kritických momentoch dokáže režim ECO na kickdown jednorázovo zmobilizovať výkon až 44 k.

Riadenie je japonsky presné, posilňovač trochu umelý, ako v každom dnešnom malom aute. Celkovo ale ovládanie hodnotíme ako bezpečné a predvídateľné. Napriek extrémne úzkej a vysokej karosérii vodič nemá pocit, že by sa auto išlo v každej zákrute prevrátiť. Na naše počudovanie je jeho stabilita veľmi dobre zabezpečená. Nerozhádžu ho ani prudké zmeny smeru, na ktoré reaguje neuveriteľne pokojne. Asi aj vďaka tomu, že ťažké baterky ho patrične ťahajú k zemi , čo popri takmer ideálnom rozložení hmotnosti hrá v tomto prípade veľmi dôležitú úlohu. Záťaž na podvozku má však aj svoju negatívnu stránku. Na také malé auto bolo dosť cítiť aj najmenšie nerovnosti.

Mitsubishi iMiEV je plnohodnotný mestský elektromobil schopný nasadenia do našej premávky bez akýchkoľvek kompromisov už aj dnes. Musíte však vlastniť garáž, v ktorej by ste si ho cez noc nabíjali a musíte byť ochotní do neho zainvestovať 33.000 €. Potom máte s nákladmi na prevádzku auta minimálne starosti po dobu desať rokov.

Servisné náklady na toto auto sa pohybujú v pomere 1:9 voči rovnako veľkému autu s benzínovým motorom. Aj tu je však jeden háčik – po desiatich rokoch treba kompletne vymeniť batérie a to bude riadna pálka. Netreba ale klesať na duchu. Tak ako išli dolu ceny hybridov, klesnú aj ceny elektromobilov a kým budete musieť meniť batérie, aj tie budú už v tom čase výrazne lacnejšie. Takže tešme sa na novú éru. Už aby tu bola...

Technické parametre vozidla Mitsubishi IMiEV
výkon (kW/k) 47/64
krútiaci moment (Nm) 180
maximálna rýchlosť (km/h) 130
dojazd (km) 144
rozmery (mm) 3395x1475x1600
pohotovostná hmotnosť (kg) 1080
miest na sedenie 4
pohon zadných kolies
batérie Lítium-iónové
napätie (V) 330
kapacita (kWh) 16
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  4. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  5. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  2. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  3. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  4. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  5. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  6. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  7. Každý komín potrebuje svoj domov!
  8. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  9. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  10. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 755
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 19 014
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 962
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 484
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 852
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 10 543
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 551
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 501
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 433
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 379
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dominika Uhráková žije vo Veľkej Británii od roku 2015. V súčasnosti pracuje na zákaznickom servise v spoločnosti PRS for Music.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Možno sme sa so semaforíkmi mali hrajuškať

Slabým miestom zákazov je to, čo pri nich chýba.

Peter Tkačenko

Koronavírus: Covid-19 má ďalšiu obeť, biskupom sa nepozdáva zákaz bohoslužieb (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 9 574 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 45 obetí.

Na bohoslužby v Dóme sv. Alžbety sa dá ísť len s rúškom.
CYNICKÁ OBLUDA

Premiér Modrého koníka

Bolo by nekorektné tvrdiť, že Matovičovi voliči sú infantilní a slabomyseľní. Ale prečo potom sa im tak prihovára?

Neprehliadnite tiež

Volkswagen spustil v Bratislave výrobu najvýkonnejšieho Touaregu R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R
Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.
Najpredávanejším malým SUV bol v auguste Peugeot 2008.

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback