Mať doklady počas šoférovania pri sebe treba odjakživa. Odkedy však platia nové "techničáky", ktoré sú z papiera, ľahko sa ničia a sú s tým potom iba komplikácie. Je možné mať namiesto "techničákov" overené kópie?
Tibor: "Postačuje na vedenie vozidla notársky overená kópia "techničáku"? Kdesi som počul, že je lepšie originálny techničák so sebou nevoziť, aby som sa vyhol jeho prípadnej strate."
Ako ľudoví rozprávači hovoria, na vedenie vozidla netreba "techničák" a ani jeho overenú kópiu, ale vodiča, vozidlo a palivo. Veď auto nejazdí na doklady.
Doklady však treba mať pri sebe v čase vedenia vozidla. Medzi tieto doklady patrí aj osvedčenie o evidencii alebo ekvivalentný doklad. Kópia osvedčenia, aj keby bola overená kýmkoľvek, nie je z pohľadu zákona dokladom samotným.
Preto si síce môžete dať notársky overiť techničák, ale počas jazdy musíte mať pri sebe originál.
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný
b) mať pri sebe platné doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitným predpisom,
§ 23, zákon č. 725/2004 Z.z.:
(7) Vodič vozidla je povinný mať osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla pri vedení vozidla vždy pri sebe.
(8) Osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla sa nesmie uschovávať vo vozidle, ak sa v ňom jeho vodič nezdržuje.
Mimochodom, v druhej polovici roka 2010 by už mali platiť nové právne predpisy, ktoré znovu zavedú do užívania malý techničák. Potom ten súčasný, papierový, už nebudete musieť nosiť so sebou. Dovtedy ho však majte počas vedenia vozidla pri sebe. Vyhnete sa tak pokute a podozreniu z krádeže auta.
Ďalšia Tiborova otázka sa týka riešenia bratislavskej križovatky Bajkalská - Prievozská.
Tibor: "Ako je to s prednosťou v jazde v Bratislave, keď po zídení z Prístavného mosta smerom na Bajkalskú sa chcem otočiť na najbližšej križovatke do protismeru, smerom späť na Prístavný most?
Dopravné značenie to tam umožňuje, ale pri otáčaní neviem, či mám na Stopke dať prednosť nielen vozidlám sprava zo smeru od Prievozu, alebo aj tým vozidlám, ktoré zo smeru z mesta odbočujú doprava. Oni tam majú "trojuholník" a navyše mám dojem, že sa pripájajú o taký jeden a pol metra neskôr, keď ja už som vlastne na hlavnej. Je to tam poriadne nebezpečné. Podobna situácia je aj na Mierovom, keď sa otáčam zo smeru od Tatry naspäť k Tatre."
Zväčšiť mapu
Na každej Stopke treba zastaviť a dať prednosť vozidlám idúcich z iných smerov. Na spomínanej križovatke v Bratislave, pri otáčaní sa do opačného smeru Bajkalskej, je potrebné dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z pravej strany (z Prievozskej).
Vozidlá, ktoré odbočujú z Prievozskej (na mape vozidlá prichádzajúce z ľavej strany ulice) vpravo, sa pripájajú na Bajkalskú o niekoľko metrov ďalej ako je spojnica pruhu umožňujúceho otočenie do protismeru s Bajkalskou. Preto tí, ktorí sa na križovatke otáčajú do protismeru, nemusia dávať prednosť tím, ktorí odbočujú z Prievozskej vpravo na Bajkalskú.
Nehovoriac o tom, že vodiči prichádzajúci na Bajkalskú majú k dispozícii dva jazdné pruhy. Preto tí, ktorí sa na križovatke otáčajú do protismeru môžu využiť ľavý jazdný pruh a nemali by sa tak dostať do konfliktu s vodičmi odbočujúcimi z Prievozskej na Bajkalskú vpravo.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.