Ľubo: "Počas predbiehania kamióna som vošiel do obce. Samozrejme, že som nevidel značku začiatok obce a cca 100 m za značkou mi radar nameral 95km/h.
Príslušník policajnej hliadky, ktorá ma zastavila, sa na mňa vyrútil, že či sa chcem zabiť, keď idem v obci stovkou? Neplatilo na neho nič, ani vysvetlenie, ani prosba o nahliadnutie fotografie.
Je možné, aby v takomto prípade, za takýto "priestupok", mohol byť vodič pokutovaný? Keď teda neviem, že som vošiel do obce v dôsledku predbiehania kamióna?
Skutočne platí, že "použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad".
Môže sa teda stať, že počas predbiehania kamióna neuvidíte niektoré dopravné značky. Záleží od množstva zákrut, veľkosti a smerovania zákrut, od množstva času potrebného na predbiehanie a od veľkosti predbiehaného vozidla.
Takisto platí, že v obci sa smie jazdiť najviac 50-kou a mimo obce 90-kou, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak alebo nejde o diaľnicu.
Policajti, ktorí odmerali rýchlosť Ľubovho vozidla, mohli uveriť Ľubovi, ale rozhodli sa mu neveriť. Pravdepodobne preto, že šiel rýchlejšie ako 90-kou a takou rýchlosťou sa nesmie ísť ani mimo obce.
Ľubo, ak nechcel zaplatiť pokutu, mohol urobiť len jednu vec - odvolať sa na správne konanie na dopravný inšpektorát a v rámci dokazovania napríklad požiadať aj o znalecký posudok. Bez neho a svedectva o tom, že predbiehal kamión, je to vždy len tvrdenie proti tvrdeniu a v takom prípade ostáva len jeden dôkaz: záznam z radaru.
Problémom je, že dokazovanie vás môže vyjsť drahšie ako samotná pokuta. Preto je lepšie, ak sa rozhodnete predbiehať vo väčšej vzdialenosti od vjazdu do obce tak, aby ste v obci mohli ísť najviac predpísanou rýchlosťou. Často sa totiž dá už z diaľky vydedukovať, že sa blíži úsek cesty, ktorý prechádza obcou. Niekedy v dedukcii pomáhajú aj návestia s vyznačenou vzdialenosťou najbližšej obce.
Ďalšia otázka nám prišla od Tomáša a takisto sa týka rýchlosti:
Tomáš: "Ako je to s maximálnou povolenou rýchlosťou v obci, keď je pred tabuľou označujúcou začiatok obce dopravná značka, ktorá upravuje rýchlosť?
Konkrétny príklad: Pri vjazde do Pezinka, v smere z Bratislavy, je asi 50 až 100 m pred začiatkom obce osadená značka so 70-tkou. Ako je to teda s rýchlosťou? Môžem ísť v obci 70-tkou, alebo tabuľa - začiatok obce - ruší platnosť 70-tky a treba ísť 50?"
Ak je sedemdesiatka umiestnená pred dopravnou značkou označujúcou začiatok obce, platí len po začiatok obce a potom treba ísť najviac 50-kou.
Ak by 70-ka bola umiestnená na tom istom stĺpiku ako dopravná značka označujúca začiatok obce, potom by 70-ka začala platiť až pri vstupe do obce a po najbližšiu križovatku alebo po rušiacu dopravnú značku by bolo možné v obci jazdiť 70-kou.
Značka Obec (č. IS 36a) a značka Miestna časť obce (č. IS 36c) informuje o názve a o začiatku obce alebo časti obce, pričom vymedzujú miesto, od ktorého platia ustanovenia pravidiel cestnej premávky, ktoré upravujú správanie sa v obci, ako napríklad najvyššia dovolená rýchlosť, jazda v jazdných pruhoch a podobne. Značky č. IS 36a a č. IS 36c končia platnosť značky č. B 31a, ak nie je skôr skončená inak; značky možno použiť samostatne alebo ich kombinovať.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.