BREZNO. Usadnutie za volant najvýkonnejšej sériovo vyrábanej škodovky všetkých čias sprevádza mierne vzrušenie, najmä z číselného vyjadrenia objemu motora. Šesťvalec s priamym vstrekom paliva a objemom 3,6 litra nám pripomína časy, keď Bořivoj Kořínek pretekal so Škodou 1000 MB “Granát”, ktorú poháňal preplňovaný motor s objemom 1,8 litra a s výkonom 156 koní. Kým vtedy išlo o exemplár, dnes sa Škoda s výkonom 190 kW (260 koní) vyrába sériovo, s dvojspojkovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies.
Vyskúšali sme verziu Superbu, ktorá vyzerá ako pre náročných a tak sme sa ku nej správali. Ak si niekto kupuje auto za vyše 35 000 eur a s veľkým šesťvalcom, zrejme očakáva niečo viac.
Obaja majú spoločný dlhý rázvor...
Zadok vyzerá skromne Najsilnejšia verzia by mala mať niečo do seba už na prvý pohľad. Odhliadnuc od reklamného nápisu, testovací Superb vyzeral ako každý iný s chromovanými lištami vo verzii Elegance. Vzadu síce pribudla štvorica výfukov, ale tie sú utopené, ako celá zadná časť. Podľa nášho názoru vlajkovej lodi niečo majestátne pri pohľade zozadu chýba. Jedine označenie modelu prezrádza, že pod kapotou nehrkoce malý diesel.
Navigačný systém dobre pozná Slovensko a ľahko sa ovláda. Verzia s pohonom všetkých kolies bude ideálna na časté výjazdy do hôr. Na Sihle bolo pred tromi rokmi toľko snehu, že ploty nebolo vôbec vidieť a cesty boli stále zasnežené.
Reťaze snáď nebude potrebovať Pre úplnosť treba povedať, že na vzhľade zadnej časti sa podpísali špeciálne 17 palcové disky Flash rozmeru 6Jx17, ktoré sú určené na použitie snehových reťazí. Tomu zodpovedalo aj užšie zimné obutie. S ohľadom na pohon všetkých kolies si pokojne vyberte aj iné disky, veď reťaze potrebovať nebudete.
Na suchom asfalte ťažko hodnotiť pohon všetkých kolies so spojkou Haldex poslednej generácie. Inštalácia pohonu je však celkom pochopiteľná, aby veľké auto s vysokým výkonom nezapadlo už na parkovisku a vyšlo po zasneženej ceste tam, kde treba. Na dobrom podklade môžete pridať “plný” a pneumatiky ani nemuknú. Za ten pocit to stojí. Prvé tóny naštartovaného motora prezrádzajú, že v aute je niečo viac, než sa na pohľad zdalo.
Šesťvalec neohúri brutálnym výkonom, ale dobrou spotrebou. Vyniká kultúrou chodu a širokým spektrom efektívnych otáčok.
Nespotrebuje viac ako píšu Pocit zrýchlenia z Passatu R36 v Superbe ani pri takmer rovnakej hmotnosti oboch áut nečakajte, lebo Škoda má motor nastavený na nižší výkon, 260 koní. Passat má 300 koní a rovnaký krútiaci moment 350 Nm v mierne širšom spektre otáčok. Výkonovú rezervu vzhľadom na dlhšie prevody cítiť vo vysokých rýchlostiach, kde by napríklad Superb 1,8 TSI strácal dych.
Šesťvalec má mimoriadne kultivovaný chod a príjemný priebeh krútiaceho momentu. Najoslnivejšou stránkou je spotreba, ktorá sa bez väčšieho problému vmestí do výrobcom udávanej hodnoty 10,1 litra na sto kilometrov. Cestu z Brezna do Bratislavy sme v pondelok ráno zvládli v normálnom tempe so spotrebou 8,1 litra na sto kilometrov. S kúskom citu v meste udávanú spotrebu podleziete. Napriek zimným, ale zasa užším pneumatikám bol Superb 3,6 V6 nečakane úsporný. Ani príjemný chod šesťvalca nezatienil skutočnosť, že priestor vzadu je slabšie odhlučnený.
Vzadu je na nohy miesta neúrekom. Rezervy sú v komforte sedadiel a odhlučnení zadnej časti.
Narovnáte si nohy, ale nie chrbát Superb prerazil do sveta dvojitým otváraním kufra a obrovským miestom na nohy vzadu. Špeciálne sme vyskúšali sedenie vzadu aj v najdrahšej verzii, ale sedadlá neboli pocitovo lepšie, ako vo verzii Green line. Bolo by dobré popracovať na ich tvare a pohodlí v oblasti chrbta a sedacej časti.
Kritika by v žiadnom prípade nemala vyznieť škodoradostne ale priestor, výkon a rozmery niekedy nestačia. Navyše karoséria sa trochu krúti a plasty vplyvom prenosu veľkého výkonu alebo ťažkého predku vŕzgali. Škoda ponúka vo svojom reprezentačnom sedane-liftbacku špičkovú koncernovú výbavu vrátane navigácie a dôležitých doplnkov komfortu.
Superb je dobré auto, ale radšej by sme ho zobrali s dvojlitrovým dieselom alebo štvorvalcom 1,8 TSI. Verzia 3,6 V6 jazdí za málo benzínu, ale z hľadiska komfortu jazdy neponúka výraznejšiu pridanú hodnotu. Motor zatieňuje auto.
SME spokojní SME nespokojní
spotreba paliva tuhosť karosérie
výkon vo vyšších rýchlostiach hluk vzadu
priestor vzadu tvar sedadiel vzadu
batožinový priestor
použité materiály
výbava
Kupujem – nekupujem
Napriek nečakane priaznivej spotrebe paliva nekupujem. Popri všetkých vymoženostiach a komforte cítiť, že na túto výkonnostnú ligu existujú aj lepšie autá. Superb sa mi páči v slabších verziách. (rch)
Technické parametre
- Škoda Superb Volkswagen Passat R36
Motor 3,6 FSI V6 3,6 V6
Zdvihový objem (cm3) 3597 3597
Výkon (kw/k) 191/260 220/300
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 6600
Krútiaci moment (Nm) 350 350
Pri otáčkach (ot./min) 2500-5000 2400-5300
Emisie CO2 (g/km) 235 227
Emisná trieda Euro5 Euro5
Rozmery
Rázvor náprav (mm) 2761 2709
Dĺžka (mm) 4838 4765
Šírka (mm) 1817 1820
Výška (mm) 1462 1472
Pohotovostná hmot (kg) 1724 1736
Objem palivovej nádrže (l) 60 70
Objem batož. priestoru (l) 565 565
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,5 5,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250
Spotreba mesto(l/100 km) 14,7 12,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 7,4 8,0
Kombinovaná spotreba 10,1 9,8