BRATISLAVA. Pred takmer dvadsiatimi rokmi do švédskej automobilky vstúpil koncern General Motors. Výročie však v Trollhättane oslavovať nebudú. Namiesto toho prichádza smutná, no očakávaná správa, že Saab Automobile je na pokraji zániku. Pôvodné veľkolepé plány stroskotali. Výrobky postupne strácali svoju povestnú individualitu, predaje klesali a s nimi aj zisky. GM udržiaval Švédov pri živote, ale keď sa sám dostal do problémov, nebolo iného východiska. Značku, know-how i fabriku sa pokúsil predať.
Nádej stále existuje Možnosť odkúpiť spoločnosť, ktorej vznik sa datuje na rok 1937, chcelo využiť niekoľko záujemcov. Spyker, BAIC i Koenigsegg však na poslednú chvíľu zaradili spiatočku. Najbližšie k uzavretiu obchodu mal posledný menovaný.
Minimálna nádej ešte stále trvá. V nedeľu 20. decembra Victor R. Muller, výkonný riaditeľ Spyker Cars, potvrdil, že koncernu GM predložil novú ponuku. Vyjadrenie k nej sa očakáva v priebehu pondelka, prípadne do konca týždňa. Ak "motyka nevystrelí", Saab ukončí výrobu. Pripravovaný model 9-4X sa hromadnej produkcie ani nedočká.
Na dodávky náhradných dielov a poskytovanie záručného servisu by najhorší scenár údajne nemal žiaden vplyv.
Nový 9-5 s piatimi hviezdičkami Možno posledným „víťazstvom“ Saabu je dobrý výsledok druhej generácie sedanu 9-5 v nárazových testoch nezávislého inštitútu EuroNCAP. Automobil predstavený iba nedávno v rámci frankfurtského autosalónu obdržal plný počet päť hviezdičiek. V testoch sa objavili exempláre s dvojlitrovým vznetovým motorom, výbavovým stupňom Linear a hmotnosťou 1689 kilogramov.
Ochrana dospelých osôb sediacich na predných sedadlách v prípade čelného, bočného alebo nárazu zozadu vozidlu vyniesla 34 bodov, čo predstavuje 94 percent z maxima. Bezpečnostná úroveň troj- a osemnásťmesačného dieťaťa bola ohodnotená 39 bodmi (80%). Airbag spolujazdca sa dá deaktivovať, aby bolo možné ukotviť detskú sedačku aj vpredu. Komisári však mali výhrady k nedostatočnému signalizovaniu stavu bezpečnostného vankúša.
Málo obozretný k chodcom K štandardnej výbave modelu 9-5 patrí stabilizačný systém a indikátor nezapnutých bezpečnostných pásov vpredu i vzadu. Hodnotenie bezpečnostných systémov: šesť bodov, 86 percent.
Na pozore by sa mali mať chodci. Predný nárazník síce v prípade kontaktu zabezpečí dolným končatinám veľmi dobrú ochranu, ale hrana kapoty motora môže osobe spôsobiť ťažké zranenia. Tento fakt hodnotenie zrazil na 16 bodov - 44 percent.