SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
GARÁŽ

Posledný úspech Saabu? Sedan 9-5 obstál v crash testoch

Ak zlyhá posledný pokus o záchranu, Saab zanikne. Dobrý výsledok modelu 9-5 v testoch EuroNCAP môže byť zamávaním na rozlúčku.

Sedan 9-5 2.0 TiD Linear: Posledný reprezentant švédskej značky Saab v testoch inštitútu EuroNCAP ?Sedan 9-5 2.0 TiD Linear: Posledný reprezentant švédskej značky Saab v testoch inštitútu EuroNCAP ? (Zdroj: EuroNCAP)

BRATISLAVA. Pred takmer dvadsiatimi rokmi do švédskej automobilky vstúpil koncern General Motors. Výročie však v Trollhättane oslavovať nebudú. Namiesto toho prichádza smutná, no očakávaná správa, že Saab Automobile je na pokraji zániku. Pôvodné veľkolepé plány stroskotali. Výrobky postupne strácali svoju povestnú individualitu, predaje klesali a s nimi aj zisky. GM udržiaval Švédov pri živote, ale keď sa sám dostal do problémov, nebolo iného východiska. Značku, know-how i fabriku sa pokúsil predať.

Nádej stále existuje

Možnosť odkúpiť spoločnosť, ktorej vznik sa datuje na rok 1937, chcelo využiť niekoľko záujemcov. Spyker, BAIC i Koenigsegg však na poslednú chvíľu zaradili spiatočku. Najbližšie k uzavretiu obchodu mal posledný menovaný.

Minimálna nádej ešte stále trvá. V nedeľu 20. decembra Victor R. Muller, výkonný riaditeľ Spyker Cars, potvrdil, že koncernu GM predložil novú ponuku. Vyjadrenie k nej sa očakáva v priebehu pondelka, prípadne do konca týždňa. Ak "motyka nevystrelí", Saab ukončí výrobu. Pripravovaný model 9-4X sa hromadnej produkcie ani nedočká.

Na dodávky náhradných dielov a poskytovanie záručného servisu by najhorší scenár údajne nemal žiaden vplyv.

Nový 9-5 s piatimi hviezdičkami

Možno posledným „víťazstvom“ Saabu je dobrý výsledok druhej generácie sedanu 9-5 v nárazových testoch nezávislého inštitútu EuroNCAP. Automobil predstavený iba nedávno v rámci frankfurtského autosalónu obdržal plný počet päť hviezdičiek. V testoch sa objavili exempláre s dvojlitrovým vznetovým motorom, výbavovým stupňom Linear a hmotnosťou 1689 kilogramov.

Ochrana dospelých osôb sediacich na predných sedadlách v prípade čelného, bočného alebo nárazu zozadu vozidlu vyniesla 34 bodov, čo predstavuje 94 percent z maxima. Bezpečnostná úroveň troj- a osemnásťmesačného dieťaťa bola ohodnotená 39 bodmi (80%). Airbag spolujazdca sa dá deaktivovať, aby bolo možné ukotviť detskú sedačku aj vpredu. Komisári však mali výhrady k nedostatočnému signalizovaniu stavu bezpečnostného vankúša.

Málo obozretný k chodcom

K štandardnej výbave modelu 9-5 patrí stabilizačný systém a indikátor nezapnutých bezpečnostných pásov vpredu i vzadu. Hodnotenie bezpečnostných systémov: šesť bodov, 86 percent.

Na pozore by sa mali mať chodci. Predný nárazník síce v prípade kontaktu zabezpečí dolným končatinám veľmi dobrú ochranu, ale hrana kapoty motora môže osobe spôsobiť ťažké zranenia. Tento fakt hodnotenie zrazil na 16 bodov - 44 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 504
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 072
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 939
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 456
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 516
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 765
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 072
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 874
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 728
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 058
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.