
Pod pojmom luxusná limuzína si môžeme predstaviť napríklad - nové BMW 7. Pri novom sedmičkovom rade slovko nové platí dvojnásobne, najmä preto, že od svojho predchodcu nový automobil nič neprebral. Na náš trh prišiel v závere minulého roka. Na jeho tvaroch si vývojári bavorskej automobilky poriadne zacvičili. Línie, krivky, obliny a hrany zosúladili do tvarov moderny s nádychom z klasickej limuzíny.
Jej dynamický až agresívny výraz umocňujú prvky a la BMW. Vzhľad charakterizuje krátky predný a dlhý zadný previs, zvažujúci sa C-stĺpik a „dvojposchodová“ zadná časť s tretím brzdovým svetlom. Vpredu nechýbajú klasické ľadvinky so znakom BMW, nad xenónovými svetlometmi upútajú nezvyčajné smerovky v podobe viečok. Reč je o BMW 735i, slabšej zatiaľ z dvoch vyrábaných verzií vlajkovej lode mníchovského výrobcu. Na testovanie nám vlajkovú loď BMW zapožičal slovenský importér AWT Bavaria.
Aj najnovšie BMW zostala pri tradičných hodnotách ako dynamika, športové zameranie a vzhľad, luxus a bezpečnosť. Znamená to tiež, že aj pod kapotou tejto luxusnej novinky bije srdce pozdĺžne uloženého motora, vidlicového osemvalca, ktorý poháňa kolesá zadnej nápravy. Objem 3,6 litra nabudili konštruktéri na najvyšší výkon 200 kW (272 k) a krútiaci moment 360 Nm pri otáčkach 3700 min.-1. Motor týchto parametrov náležite „zaťahuje“ už odspodu. Silnejší je zatiaľ vidlicový osemvalec 4,4 l s výkonom 245 kW/333.
Oba vyznačujú napríklad premenlivým časovaním ventilov bi-Vanos a novým systémom ovládania Valvetronic. Novinkou je aj premenlivá dĺžka nasávacieho potrubia. Najmä vďaka systémom bi-Vanos a Valvetronic klesla spotreba a vzrástol výkon. Takže s benzínovým osemvalcom 3,6 l ide nová sedmička rýchlosťou až 250 km/h. Potom zasiahne elektronický obmedzovač. Zaujme aj údaj o zrýchlení – na stovku, kde bavorská limuzína zrýchli približne za 7,5 s. Ešte výnimočnejšie zážitky ponúkne chystaný dvanásťvalec.

Pod novým dizajnom sa skrýva celý rad nových technológií. Mohlo by sa celkom ľahko stať, že ak by vám priateľ požičal kľúčik od nového sedmičkového BMW, že by ste mali problém s autom odísť. Dôvod je prozaický: od základu nový automobil skrýva v sebe okrem viacerých nových elektronických systémov aj úplne nový spôsob ovládania. Tak napríklad darmo by ste hľadali klasický kľúčik či spínaciu skrinku. Spúšťanie motora namiesto otočenia kľúčikom nahrádza tlačidlo Štart/Stop, ručnú brzdu, elektromechanickú, ďalšie tlačidlo. Trošku zmätku do hlavy môže vniesť aj absencia radiacej páky.
Na mieste, kde ste na ňu zvyknutí, je totiž kruhový ovládač, ktorý vychyľovaním do ôsmich rôznych smerov dokáže nahradiť vraj od 400 do 700 tlačidiel, ktoré by inak museli byť na prístrojovej doske (!?). Ide o komunikačný systém i-drive s monitorom na stredovom paneli. Ním sa ovláda napríklad satelitná navigácia, programovanie klimatizácie, vysielanie SMS, ovládanie palubného počítača, televízora, DVD prehrávača a ďalších funkcií. Zaujímavou novinkou je aj nastavovanie rýchlosti pre jazdu v meste, mimo mesta a na diaľnici. Apropo, radiaca páka: je v podobe páčky na volante, podobnej tej, akou sa zapínajú stierače či prepínajú svetlá.
Usadnutie do auta je vstupenkou do sveta luxusu. Rázvor 2990 mm sa prejavil na priestorovom komforte nielen vodiča a spolujazdca, ale najmä cestujúcich na zadných sedadlách. A tak nezáleží na tom, či si sadnete dozadu alebo dopredu. Totiž – aj zadné sedadlá sú elektricky nastaviteľné pomocou až desiatich elektromotorov. Za príplatok si možno doobjednať i odvetrávanie a vyhrievanie, dokonca aj masážnu funkciu. Ešte väčší komfort poskytuje luxusné BMW radu 7 vodičovi. Do čipovej karty, ktorá môže nahradiť diaľkový ovládač, si možno uložiť nastavenie sedadla.
Ak auto používajú tri osoby, každá môže mať svoj ovládač či kartu a mať svoje nastavenie sedadla i volantu. Interiér krášlia doplnky zo vzácneho dreva, kože, velúrové obloženie stropu i perfektné dielenské spracovanie. Priestranný batožinový priestor má objem 500 litrov. BMW 7 je pre milovníkov pohodlnej, ale zároveň i dostatočne živej jazdy. Jazdný komfort a bezpečnosť jazdy má na starosti sústava aktívnej regulácie podvozku Dynamic Drive i elektronická kontrola tlmičov EDC-C. Ďalšie systémy redukujú nakláňanie v zákrutách podľa stavu vozovku.
Jazdu s BMW 735i po diaľnici spríjemňuje zapnutý tempomat, ktorý udržuje nastavenú rýchlosť. Mimoriadnu pozornosť si zasluhuje svetová novinka, šesťstupňová samočinná prevodovka s režimami jazdy automat, šport a manuál, posledný so sekvenčným radením na volante. Nový sedmičkový rad BMW je doslova nabitý elektronickými e telekomunikačnými systémami. I na to si vodič veľmi rýchlo zvykne.
TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 735i
Motor
Vpredu pozdĺžne uložený vidlicový zážihový osemvalec. Ventilový rozvod 2xDOHC so systémom plne variabilného časovania ventilov Bi-Vanos a technológiou Valvetronic, ktorá umožňuje zdvih nasávacích ventilov bez využitia škrtiacej klapky. Štyri ventily pre každý valec. Zdvihový objem 3600 cm3, vŕtanie a zdvih 84,0 x 81,2 mm. Kompresný pomer 10,5:1. Najväčší výkon 200 kW/272 k pri otáčkach 6200 min-1. Najvyšší krútiaci moment 360 Nm pri otáčkach 3700 min-1. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa reťazou. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon zadných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Šesťstupňová samočinná prevodovka s s integrovanou technológiou Shift-by-Wire. Prevodové stupne 4,17 - 2,34 - 1,52 - 1,14 - 0,87 – 0,69, R 3,4. Stály prevod 3,64.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Celohliníkový podvozok s tromi aktívnymi systémami pruženia Dynamic Drive, systémom kontinuálnej elektronickej regulácie pruženia EDC-K a na prianie aj pneumatickým pružením zadnej nápravy. Systém dynamickej kontroly stability DSC (Dynamic Stability Control) integrovaným systémom ASC (Automatic Stability Control). Systém dynamickej trakčnej kontroly DTC (Dynamic Traction Control) s programom, ktorý umožňuje väčšie prekĺzavanie zadných kolies. Predné kolesá nezávisle zavesené na dvojici priečnych ramien a tlmičových teleskopických vzperách. Vzadu viacprvkové zavesenie. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu i vzadu kotúčové s vnútorným chladením, ABS. Elektromechanická parkovacia brzda s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 245/45 R 19.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 5029/1902/1492 mm, rázvor náprav 2990 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1586/1590 mm. Svetlá výška 130 mm. Pohotovostná hmotnosť 1935 kg. Objem batožinového priestoru 500 dm³. Objem palivovej nádrže 88 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 250 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 15,0/8,2/10,7 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová s celohliníkovým podvozkom. Štvordverová päťmiestna typu sedan.
Cena
Základný model 2 999 900 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 7,5 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h – 4,8 s
80 – 120 km/h – 5,2 s
Spotreba
Najvyššia – 16,7 l/100 km
Najnižšia – 11,3 l/100 km
počas testu 13,5 l/100 km
Porovnanie automobilov rovnakej triedy:
Audi A8 3,7 V8 Tiptronic
Zdvih. objem 3697 cm³
Výkon 191 kW/260 k
Krút. mom. 350/3250 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 8,1 s
Max. rých. 250 km/h
Spotreba mesto 16,9 l/100 km
mimo mesta 8,4 l/100 km
kombinovaná 11,5 l/100 km
Cena 2 689 100 Sk
Lexus LS 430 V8 5A/T
Zdvih. objem 4293 cm³
Výkon 207 kW/282 k
Krút. mom. 417/3500 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 6,7 s
Max. rých. 250 km/h
Spotreba mesto 17,5 l/100 km
mimo mesta 8,9 l/100 km
kombinovaná 12,0 l/100 km
Cena 3 429 000 Sk
Mercedes-Benz S 430
Zdvih. objem 4266 cm³
Výkon 205 kW/279 k
Krút. mom. 400/3000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 7,3 s
Max. rých. 250 km/h
Spotreba mesto 17,7 l/100 km
mimo mesta 9,2 l/100 km
kombinovaná 12,3 l/100 km
Cena 3 305 625 Sk
Autor: gold