SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Ako sa zrodil zákon, ktorý má spraviť cesty bezpečnejšie

Rok 2009 priniesol do cestnej premávky množstvo noviniek. Asi najväčší vplyv na motoristov mal nový zákon o cestnej premávke, ktorý je účinný od 1. februára. Ako sa tento zákon zrodil?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Michal Trško)

Oznámenia o príprave zákona

Návrh zákona prezentoval ako prvý minister vnútra Robert Kaliňák, prezident Policajného zboru Ján Packa a viceprezident Policajného zboru Stanislav Jankovič na tlačovej konferencii 23. augusta 2007. Túto tlačovú konferenciu hodnotím veľmi pozitívne, lebo predstavili svoje ciele. Novinári pritom dostali k dispozícii výtlačky pracovnej verzie zákona, z ktorých sa jeden exemplár dostal až ku mne.

Príprava zákona

Snáď prvý krát v histórii bolo akceptované také množstvo pripomienok od občanov, štátnych, komerčných a záujmových organizácií.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ja osobne som pred medzirezortným pripomienkovaním podal asi 50 pripomienok s ktorých bolo 40 akceptovaných. Ako som sa neskôr dozvedel, časť z nich bola podobná alebo zhodná s pripomienkami od iných autorov už v rámci vnútrorezortného pripomienkovania ministerstva vnútra.

Tým, že novinári písali o rôznych návrhoch zákona, jeho tvorca dostával od vodičov reakcie a samotný text zákona mohol bez zbytočnej administratívy zdokonaliť.

Medzirezortné pripomienkovanie

Do medzirezortného pripomienkovania sa dostal zákon už vyčistený od väčšiny nejednoznačností a zostali len závažné protichodné názory na niekoľko konkrétnych vecí. V tomto období som mal len 6 pripomienok.

Medzirezortné pripomienkovanie sa skončilo v januári 2008. Okrem samotného zákona sa pripomienkovala aj vykonávacia vyhláška, ktorá neskôr dostala označenie č. 9/2009 Z.z.

Skryť Vypnúť reklamu

Schvaľovanie zákona v Národnej rade

V apríli minulého roka sa zákon dostal do Národnej rady (NRSR), kde mu pridelili identifikáciu "parlamentná tlač 608".

Poslanci sa zákonu venovali v prvom čítaní na 21. schôdzi NRSR v máji 2008. Pred druhým čítaním spracoval gestorský výbor pripomienky jednotlivých výborov a vznikla tak spoločná správa, ktorá obsahovala 60 pripomienok.

Samotné druhé čítanie sa začalo na 24. schôdzi NRSR v júli 2008. V rozprave vystúpilo viacero poslancov so svojimi pozmeňujúcimi návrhmi, pričom 5 pripomienok si osvojili odo mňa. Predkladateľ zákona, minister vnútra, sedel vedľa rečníkov a operatívne reagoval. Nikdy by som nepovedal, že dokážem ministra vnútra vytočiť. Vyskočil zo svojho kresla a takmer sa rozkričal na poslanca, ktorý dáva návrh na vypustenia zákazu detektorov policajných radarov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakoniec zákon prešiel aj do tretieho čítania a bol schválený. Z mojich návrhov prešiel v NRSR len jediný. Týkal sa súbežnej jazdy v obci z dôvodu potreby radenia sa do správneho jazdného pruhu už niekoľko križovatiek pred odbočením.

Bohužiaľ, prešiel aj návrh nemenovaného poslanca, ktorý rozširoval možnosti vyvlastnenia nehnuteľnosti pod všetkými diaľnicami a rýchlostnými cestami. Lenže, na to, aby sa zákon stal platným, treba ešte jeden podpis.

Prezident

Koncom júla 2008 prišla z kancelárie prezidenta informácia, že Ivan Gašparovič nepodpísal zákon o cestnej premávke a vrátil ho do parlamentu. Dôvodom bola možnosť rozšíreného vyvlastňovania. Poslanci sa pokúšali prelomiť prezidentovo veto, ale bezúspešne. Tým bol osud zákona na dlhú dobu spečatený.

Skryť Vypnúť reklamu

Nová verzia zákona

Aby Slovensko sa pohlo dopredu v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, tvorcovia nového návrhu zákona vypustili problematické miesta. Návrh dostal v parlamente označenie "parlamentná tlač 782". 3. decembra 2008 bol schválený. Prešiel prvým čítaním na 28. schôdzi NRSR, druhým a tretím čítaním na 29. schôdzi NRSR.

Aj tu som pozeral celý priebeh rozpravy a hlasovania. Bol som sklamaný, že neprešiel návrh, aby chodci, ktorí nemajú v záujme prejsť cez priechod pre chodcov (napríklad telefonujú alebo sa rozprávajú), museli sa od okraja chodníka vzdialiť, aby neuvádzali vodičov do omylu. V zahraničí nie je takáto povinnosť pre chodcov zvláštnosťou. Práve touto vzdialenosťou a pozeraním sa na vodiča dávajú chodci vodičom najavo, či chcú alebo nechcú ísť cez priechod pre chodcov na druhú stranu.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké prekvapenie zo schváleného textu

Keďže som mal pri sebe text pripomienok gestorského výboru, vedel som pri jednotlivých hlasovaniach, o čom sa hlasuje. V parlamente sa hlasuje asi takto: "hlasujme o návrhu číslo X predkladateľa Y". Čiže, bez materiálov netušíte, čo sa schválilo a čo nie.

Preto som zostal veľmi prekvapený, keď text zákona bol v jednom významnom bode úplne iný. Nakoniec NRSR poskytla vysvetlenie, že pripomienky gestorského výboru zverejnené na stránke NRSR boli iné, než o akých v skutočnosti hlasovali. Takže, odvtedy beriem s rezervou to, čo publikuje NRSR na svojom webe.

Druhý krát u prezidenta na podpis

Prezident Ivan Gašparovič podpísal zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov bez výhrad 18. 12. 2008. Samotný zákon začal byť účinný od 1. februára 2009. Nový právny predpis priniesol motoristom množstvo noviniek. Napríklad, zníženie najvyššej dovolenej rýchlosti, zvýšenie pokút za závažné dopravné priestupky, zmeny v používaní zimných pneumatík a vo svietení a ďalšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákon o cestnej premávke a jeho vykonávacia vyhláška vyšli v zbierke zákonov až v polovici januára 2009. Boli zverejnené v čiastke 4 a boli im pridelené čísla 8/2009 a 9/2009.

Žiadny zákon nie je dokonalý

Na prvú chybu v zákone sa došlo pri prvom odtiahnutí auta z chodníka. Gestorský výbor a ani nikto z poslancov si nevšimol nezmyselný text zákona o parkovaní na chodníkoch. Preto sa narýchlo hľadal iný zákon, ktorý je v rokovaní Národnej rady a do ktorého by poslanci mohli vopchať korekciu. Našiel sa a stal sa ním zákon č. 84/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa Exekučný poriadok. Nakoniec sa pri tejto zmene podarilo z dopravných policajtov spraviť aj exekútorov vo výkone.

V § 52 ods. 2 sa vypustilo slovo "nie" a výsledný odsek dostal zmysel.

Skryť Vypnúť reklamu

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nie je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

V § 71 sa doplnil o odsek 8, ktorý znie:

(8) Orgán Policajného zboru, ktorý vodičský preukaz vydal, zadrží vodičský preukaz na základe doručeného exekučného príkazu. Zadržaním vodičského preukazu môže poveriť aj policajta. O zadržaní vodičského preukazu sa vydá potvrdenie."

To prakticky znamená, že odvtedy sú dopravný policajti predĺženou rukou exekútorov.

Druhá novelizácia

Druhú novelizáciu zákona o cestnej premávke má na svedomí zákon č. 199/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o ochrane pred požiarmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Tu išlo o zmenu § 143, presnejšie dátumu povinnosti podrobenia sa psychologickému vyšetreniu z 31. mája 2009 na 31. mája 2010. Zaujímavé je, že účinnosť tejto zmeny bola 31. mája 2009, čiže v posledný možný deň. A to nie je všetko. V tejto podobe platil zákon o cestnej premávke len jeden jediný deň a už nasledujúci deň ho čakala ďalšia novelizácia.

Tretia novelizácia

Na rozdiel od druhej novelizácie, kde zmena zákona o cestnej premávke bola schovaná v ochrane pred požiarmi, tretiu novelizáciu má na svedomí "ako tak" príbuzný zákon č. 188/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov.

Tu došlo k zmene v zozname osôb § 113 ods. 1, ktorým sa poskytujú informácie z evidencie vozidiel. Zoznam oprávnených osôb sa rozšíril aj o Národnú diaľničnú spoločnosť. Táto zmena je účinná od 1. júla 2009.

Skryť Vypnúť reklamu

Štvrtá novelizácia

Ak očakávate, že štvrtá novelizácia zákona o cestnej premávke bude ukrytá napríklad v zákone o povinnej deratizácii pred hlodavcami, tak vás sklamem. Tento krát by to malo byť v riadnom zákone, ktorý bude primárne novelizovať zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke.

Na medzirezortnom pripomienkovaní obsahoval návrh 99 bodov zmien zákona č. 8/2009 Z.z. Na základe medzirezortného pripomienkového boli kontroverzné zmeny zrušené a niektoré veci doplnené.

Teraz návrh obsahuje 105 bodov zmien a ďalšie zmeny nadväzujúcich zákonov. Netrúfam si odhadnúť, čo z toho prejde bez zmeny cez NRSR, a čo poslanci doplnia a či hotový zákon podpíše prezident.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  2. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  3. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  4. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  8. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  9. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 531
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 827
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 824
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 125
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 023
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 23 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  5. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  6. Martin Šteinübel: Tisíc odtieňov šedej
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 898
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 786
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 640
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 392
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 624
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 913
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 852
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 395
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu