SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ako sa zrodil zákon, ktorý má spraviť cesty bezpečnejšie

Rok 2009 priniesol do cestnej premávky množstvo noviniek. Asi najväčší vplyv na motoristov mal nový zákon o cestnej premávke, ktorý je účinný od 1. februára. Ako sa tento zákon zrodil?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Michal Trško)

Oznámenia o príprave zákona

Návrh zákona prezentoval ako prvý minister vnútra Robert Kaliňák, prezident Policajného zboru Ján Packa a viceprezident Policajného zboru Stanislav Jankovič na tlačovej konferencii 23. augusta 2007. Túto tlačovú konferenciu hodnotím veľmi pozitívne, lebo predstavili svoje ciele. Novinári pritom dostali k dispozícii výtlačky pracovnej verzie zákona, z ktorých sa jeden exemplár dostal až ku mne.

Príprava zákona

Snáď prvý krát v histórii bolo akceptované také množstvo pripomienok od občanov, štátnych, komerčných a záujmových organizácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ja osobne som pred medzirezortným pripomienkovaním podal asi 50 pripomienok s ktorých bolo 40 akceptovaných. Ako som sa neskôr dozvedel, časť z nich bola podobná alebo zhodná s pripomienkami od iných autorov už v rámci vnútrorezortného pripomienkovania ministerstva vnútra.

Tým, že novinári písali o rôznych návrhoch zákona, jeho tvorca dostával od vodičov reakcie a samotný text zákona mohol bez zbytočnej administratívy zdokonaliť.

Medzirezortné pripomienkovanie

Do medzirezortného pripomienkovania sa dostal zákon už vyčistený od väčšiny nejednoznačností a zostali len závažné protichodné názory na niekoľko konkrétnych vecí. V tomto období som mal len 6 pripomienok.

Medzirezortné pripomienkovanie sa skončilo v januári 2008. Okrem samotného zákona sa pripomienkovala aj vykonávacia vyhláška, ktorá neskôr dostala označenie č. 9/2009 Z.z.

SkryťVypnúť reklamu

Schvaľovanie zákona v Národnej rade

V apríli minulého roka sa zákon dostal do Národnej rady (NRSR), kde mu pridelili identifikáciu "parlamentná tlač 608".

Poslanci sa zákonu venovali v prvom čítaní na 21. schôdzi NRSR v máji 2008. Pred druhým čítaním spracoval gestorský výbor pripomienky jednotlivých výborov a vznikla tak spoločná správa, ktorá obsahovala 60 pripomienok.

Samotné druhé čítanie sa začalo na 24. schôdzi NRSR v júli 2008. V rozprave vystúpilo viacero poslancov so svojimi pozmeňujúcimi návrhmi, pričom 5 pripomienok si osvojili odo mňa. Predkladateľ zákona, minister vnútra, sedel vedľa rečníkov a operatívne reagoval. Nikdy by som nepovedal, že dokážem ministra vnútra vytočiť. Vyskočil zo svojho kresla a takmer sa rozkričal na poslanca, ktorý dáva návrh na vypustenia zákazu detektorov policajných radarov.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec zákon prešiel aj do tretieho čítania a bol schválený. Z mojich návrhov prešiel v NRSR len jediný. Týkal sa súbežnej jazdy v obci z dôvodu potreby radenia sa do správneho jazdného pruhu už niekoľko križovatiek pred odbočením.

Bohužiaľ, prešiel aj návrh nemenovaného poslanca, ktorý rozširoval možnosti vyvlastnenia nehnuteľnosti pod všetkými diaľnicami a rýchlostnými cestami. Lenže, na to, aby sa zákon stal platným, treba ešte jeden podpis.

Prezident

Koncom júla 2008 prišla z kancelárie prezidenta informácia, že Ivan Gašparovič nepodpísal zákon o cestnej premávke a vrátil ho do parlamentu. Dôvodom bola možnosť rozšíreného vyvlastňovania. Poslanci sa pokúšali prelomiť prezidentovo veto, ale bezúspešne. Tým bol osud zákona na dlhú dobu spečatený.

SkryťVypnúť reklamu

Nová verzia zákona

Aby Slovensko sa pohlo dopredu v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, tvorcovia nového návrhu zákona vypustili problematické miesta. Návrh dostal v parlamente označenie "parlamentná tlač 782". 3. decembra 2008 bol schválený. Prešiel prvým čítaním na 28. schôdzi NRSR, druhým a tretím čítaním na 29. schôdzi NRSR.

Aj tu som pozeral celý priebeh rozpravy a hlasovania. Bol som sklamaný, že neprešiel návrh, aby chodci, ktorí nemajú v záujme prejsť cez priechod pre chodcov (napríklad telefonujú alebo sa rozprávajú), museli sa od okraja chodníka vzdialiť, aby neuvádzali vodičov do omylu. V zahraničí nie je takáto povinnosť pre chodcov zvláštnosťou. Práve touto vzdialenosťou a pozeraním sa na vodiča dávajú chodci vodičom najavo, či chcú alebo nechcú ísť cez priechod pre chodcov na druhú stranu.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké prekvapenie zo schváleného textu

Keďže som mal pri sebe text pripomienok gestorského výboru, vedel som pri jednotlivých hlasovaniach, o čom sa hlasuje. V parlamente sa hlasuje asi takto: "hlasujme o návrhu číslo X predkladateľa Y". Čiže, bez materiálov netušíte, čo sa schválilo a čo nie.

Preto som zostal veľmi prekvapený, keď text zákona bol v jednom významnom bode úplne iný. Nakoniec NRSR poskytla vysvetlenie, že pripomienky gestorského výboru zverejnené na stránke NRSR boli iné, než o akých v skutočnosti hlasovali. Takže, odvtedy beriem s rezervou to, čo publikuje NRSR na svojom webe.

Druhý krát u prezidenta na podpis

Prezident Ivan Gašparovič podpísal zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov bez výhrad 18. 12. 2008. Samotný zákon začal byť účinný od 1. februára 2009. Nový právny predpis priniesol motoristom množstvo noviniek. Napríklad, zníženie najvyššej dovolenej rýchlosti, zvýšenie pokút za závažné dopravné priestupky, zmeny v používaní zimných pneumatík a vo svietení a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o cestnej premávke a jeho vykonávacia vyhláška vyšli v zbierke zákonov až v polovici januára 2009. Boli zverejnené v čiastke 4 a boli im pridelené čísla 8/2009 a 9/2009.

Žiadny zákon nie je dokonalý

Na prvú chybu v zákone sa došlo pri prvom odtiahnutí auta z chodníka. Gestorský výbor a ani nikto z poslancov si nevšimol nezmyselný text zákona o parkovaní na chodníkoch. Preto sa narýchlo hľadal iný zákon, ktorý je v rokovaní Národnej rady a do ktorého by poslanci mohli vopchať korekciu. Našiel sa a stal sa ním zákon č. 84/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa Exekučný poriadok. Nakoniec sa pri tejto zmene podarilo z dopravných policajtov spraviť aj exekútorov vo výkone.

V § 52 ods. 2 sa vypustilo slovo "nie" a výsledný odsek dostal zmysel.

SkryťVypnúť reklamu

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nie je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

V § 71 sa doplnil o odsek 8, ktorý znie:

(8) Orgán Policajného zboru, ktorý vodičský preukaz vydal, zadrží vodičský preukaz na základe doručeného exekučného príkazu. Zadržaním vodičského preukazu môže poveriť aj policajta. O zadržaní vodičského preukazu sa vydá potvrdenie."

To prakticky znamená, že odvtedy sú dopravný policajti predĺženou rukou exekútorov.

Druhá novelizácia

Druhú novelizáciu zákona o cestnej premávke má na svedomí zákon č. 199/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o ochrane pred požiarmi.

SkryťVypnúť reklamu

Tu išlo o zmenu § 143, presnejšie dátumu povinnosti podrobenia sa psychologickému vyšetreniu z 31. mája 2009 na 31. mája 2010. Zaujímavé je, že účinnosť tejto zmeny bola 31. mája 2009, čiže v posledný možný deň. A to nie je všetko. V tejto podobe platil zákon o cestnej premávke len jeden jediný deň a už nasledujúci deň ho čakala ďalšia novelizácia.

Tretia novelizácia

Na rozdiel od druhej novelizácie, kde zmena zákona o cestnej premávke bola schovaná v ochrane pred požiarmi, tretiu novelizáciu má na svedomí "ako tak" príbuzný zákon č. 188/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov.

Tu došlo k zmene v zozname osôb § 113 ods. 1, ktorým sa poskytujú informácie z evidencie vozidiel. Zoznam oprávnených osôb sa rozšíril aj o Národnú diaľničnú spoločnosť. Táto zmena je účinná od 1. júla 2009.

SkryťVypnúť reklamu

Štvrtá novelizácia

Ak očakávate, že štvrtá novelizácia zákona o cestnej premávke bude ukrytá napríklad v zákone o povinnej deratizácii pred hlodavcami, tak vás sklamem. Tento krát by to malo byť v riadnom zákone, ktorý bude primárne novelizovať zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke.

Na medzirezortnom pripomienkovaní obsahoval návrh 99 bodov zmien zákona č. 8/2009 Z.z. Na základe medzirezortného pripomienkového boli kontroverzné zmeny zrušené a niektoré veci doplnené.

Teraz návrh obsahuje 105 bodov zmien a ďalšie zmeny nadväzujúcich zákonov. Netrúfam si odhadnúť, čo z toho prejde bez zmeny cez NRSR, a čo poslanci doplnia a či hotový zákon podpíše prezident.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 033
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 168
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 526
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 279
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 072
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


1 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


18 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 923
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 246
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 902
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 257
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 574
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 869
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu