SME

Ako sa zrodil zákon, ktorý má spraviť cesty bezpečnejšie

Rok 2009 priniesol do cestnej premávky množstvo noviniek. Asi najväčší vplyv na motoristov mal nový zákon o cestnej premávke, ktorý je účinný od 1. februára. Ako sa tento zákon zrodil?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Michal Trško)

Oznámenia o príprave zákona

Návrh zákona prezentoval ako prvý minister vnútra Robert Kaliňák, prezident Policajného zboru Ján Packa a viceprezident Policajného zboru Stanislav Jankovič na tlačovej konferencii 23. augusta 2007. Túto tlačovú konferenciu hodnotím veľmi pozitívne, lebo predstavili svoje ciele. Novinári pritom dostali k dispozícii výtlačky pracovnej verzie zákona, z ktorých sa jeden exemplár dostal až ku mne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príprava zákona

Snáď prvý krát v histórii bolo akceptované také množstvo pripomienok od občanov, štátnych, komerčných a záujmových organizácií.

SkryťVypnúť reklamu

Ja osobne som pred medzirezortným pripomienkovaním podal asi 50 pripomienok s ktorých bolo 40 akceptovaných. Ako som sa neskôr dozvedel, časť z nich bola podobná alebo zhodná s pripomienkami od iných autorov už v rámci vnútrorezortného pripomienkovania ministerstva vnútra.

Tým, že novinári písali o rôznych návrhoch zákona, jeho tvorca dostával od vodičov reakcie a samotný text zákona mohol bez zbytočnej administratívy zdokonaliť.

Medzirezortné pripomienkovanie

Do medzirezortného pripomienkovania sa dostal zákon už vyčistený od väčšiny nejednoznačností a zostali len závažné protichodné názory na niekoľko konkrétnych vecí. V tomto období som mal len 6 pripomienok.

Medzirezortné pripomienkovanie sa skončilo v januári 2008. Okrem samotného zákona sa pripomienkovala aj vykonávacia vyhláška, ktorá neskôr dostala označenie č. 9/2009 Z.z.

SkryťVypnúť reklamu

Schvaľovanie zákona v Národnej rade

V apríli minulého roka sa zákon dostal do Národnej rady (NRSR), kde mu pridelili identifikáciu "parlamentná tlač 608".

Poslanci sa zákonu venovali v prvom čítaní na 21. schôdzi NRSR v máji 2008. Pred druhým čítaním spracoval gestorský výbor pripomienky jednotlivých výborov a vznikla tak spoločná správa, ktorá obsahovala 60 pripomienok.

Samotné druhé čítanie sa začalo na 24. schôdzi NRSR v júli 2008. V rozprave vystúpilo viacero poslancov so svojimi pozmeňujúcimi návrhmi, pričom 5 pripomienok si osvojili odo mňa. Predkladateľ zákona, minister vnútra, sedel vedľa rečníkov a operatívne reagoval. Nikdy by som nepovedal, že dokážem ministra vnútra vytočiť. Vyskočil zo svojho kresla a takmer sa rozkričal na poslanca, ktorý dáva návrh na vypustenia zákazu detektorov policajných radarov.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec zákon prešiel aj do tretieho čítania a bol schválený. Z mojich návrhov prešiel v NRSR len jediný. Týkal sa súbežnej jazdy v obci z dôvodu potreby radenia sa do správneho jazdného pruhu už niekoľko križovatiek pred odbočením.

Bohužiaľ, prešiel aj návrh nemenovaného poslanca, ktorý rozširoval možnosti vyvlastnenia nehnuteľnosti pod všetkými diaľnicami a rýchlostnými cestami. Lenže, na to, aby sa zákon stal platným, treba ešte jeden podpis.

Prezident

Koncom júla 2008 prišla z kancelárie prezidenta informácia, že Ivan Gašparovič nepodpísal zákon o cestnej premávke a vrátil ho do parlamentu. Dôvodom bola možnosť rozšíreného vyvlastňovania. Poslanci sa pokúšali prelomiť prezidentovo veto, ale bezúspešne. Tým bol osud zákona na dlhú dobu spečatený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nová verzia zákona

Aby Slovensko sa pohlo dopredu v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, tvorcovia nového návrhu zákona vypustili problematické miesta. Návrh dostal v parlamente označenie "parlamentná tlač 782". 3. decembra 2008 bol schválený. Prešiel prvým čítaním na 28. schôdzi NRSR, druhým a tretím čítaním na 29. schôdzi NRSR.

Aj tu som pozeral celý priebeh rozpravy a hlasovania. Bol som sklamaný, že neprešiel návrh, aby chodci, ktorí nemajú v záujme prejsť cez priechod pre chodcov (napríklad telefonujú alebo sa rozprávajú), museli sa od okraja chodníka vzdialiť, aby neuvádzali vodičov do omylu. V zahraničí nie je takáto povinnosť pre chodcov zvláštnosťou. Práve touto vzdialenosťou a pozeraním sa na vodiča dávajú chodci vodičom najavo, či chcú alebo nechcú ísť cez priechod pre chodcov na druhú stranu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľké prekvapenie zo schváleného textu

Keďže som mal pri sebe text pripomienok gestorského výboru, vedel som pri jednotlivých hlasovaniach, o čom sa hlasuje. V parlamente sa hlasuje asi takto: "hlasujme o návrhu číslo X predkladateľa Y". Čiže, bez materiálov netušíte, čo sa schválilo a čo nie.

Preto som zostal veľmi prekvapený, keď text zákona bol v jednom významnom bode úplne iný. Nakoniec NRSR poskytla vysvetlenie, že pripomienky gestorského výboru zverejnené na stránke NRSR boli iné, než o akých v skutočnosti hlasovali. Takže, odvtedy beriem s rezervou to, čo publikuje NRSR na svojom webe.

Druhý krát u prezidenta na podpis

Prezident Ivan Gašparovič podpísal zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov bez výhrad 18. 12. 2008. Samotný zákon začal byť účinný od 1. februára 2009. Nový právny predpis priniesol motoristom množstvo noviniek. Napríklad, zníženie najvyššej dovolenej rýchlosti, zvýšenie pokút za závažné dopravné priestupky, zmeny v používaní zimných pneumatík a vo svietení a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákon o cestnej premávke a jeho vykonávacia vyhláška vyšli v zbierke zákonov až v polovici januára 2009. Boli zverejnené v čiastke 4 a boli im pridelené čísla 8/2009 a 9/2009.

Žiadny zákon nie je dokonalý

Na prvú chybu v zákone sa došlo pri prvom odtiahnutí auta z chodníka. Gestorský výbor a ani nikto z poslancov si nevšimol nezmyselný text zákona o parkovaní na chodníkoch. Preto sa narýchlo hľadal iný zákon, ktorý je v rokovaní Národnej rady a do ktorého by poslanci mohli vopchať korekciu. Našiel sa a stal sa ním zákon č. 84/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa Exekučný poriadok. Nakoniec sa pri tejto zmene podarilo z dopravných policajtov spraviť aj exekútorov vo výkone.

V § 52 ods. 2 sa vypustilo slovo "nie" a výsledný odsek dostal zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nie je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

V § 71 sa doplnil o odsek 8, ktorý znie:

(8) Orgán Policajného zboru, ktorý vodičský preukaz vydal, zadrží vodičský preukaz na základe doručeného exekučného príkazu. Zadržaním vodičského preukazu môže poveriť aj policajta. O zadržaní vodičského preukazu sa vydá potvrdenie."

To prakticky znamená, že odvtedy sú dopravný policajti predĺženou rukou exekútorov.

Druhá novelizácia

Druhú novelizáciu zákona o cestnej premávke má na svedomí zákon č. 199/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o ochrane pred požiarmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu išlo o zmenu § 143, presnejšie dátumu povinnosti podrobenia sa psychologickému vyšetreniu z 31. mája 2009 na 31. mája 2010. Zaujímavé je, že účinnosť tejto zmeny bola 31. mája 2009, čiže v posledný možný deň. A to nie je všetko. V tejto podobe platil zákon o cestnej premávke len jeden jediný deň a už nasledujúci deň ho čakala ďalšia novelizácia.

Tretia novelizácia

Na rozdiel od druhej novelizácie, kde zmena zákona o cestnej premávke bola schovaná v ochrane pred požiarmi, tretiu novelizáciu má na svedomí "ako tak" príbuzný zákon č. 188/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov.

Tu došlo k zmene v zozname osôb § 113 ods. 1, ktorým sa poskytujú informácie z evidencie vozidiel. Zoznam oprávnených osôb sa rozšíril aj o Národnú diaľničnú spoločnosť. Táto zmena je účinná od 1. júla 2009.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvrtá novelizácia

Ak očakávate, že štvrtá novelizácia zákona o cestnej premávke bude ukrytá napríklad v zákone o povinnej deratizácii pred hlodavcami, tak vás sklamem. Tento krát by to malo byť v riadnom zákone, ktorý bude primárne novelizovať zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke.

Na medzirezortnom pripomienkovaní obsahoval návrh 99 bodov zmien zákona č. 8/2009 Z.z. Na základe medzirezortného pripomienkového boli kontroverzné zmeny zrušené a niektoré veci doplnené.

Teraz návrh obsahuje 105 bodov zmien a ďalšie zmeny nadväzujúcich zákonov. Netrúfam si odhadnúť, čo z toho prejde bez zmeny cez NRSR, a čo poslanci doplnia a či hotový zákon podpíše prezident.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 264
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 086
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 138
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 793
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 252
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 501
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu