SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Najväčší Lexus rozdáva ticho a pokoj

Vlajkovej lodi automobilky Lexus svedčia prívlastky sebavedomý, moderný a najmä nenápadný. Pohon všetkých štyroch kolies už nie je výsadou iba hybridnej verzie.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA, KOŠICE. Odhliadnuc od veľkorysých rozmerov karosérie, ktoré budia prirodzený rešpekt, sa predstavitelia vrcholného radu LS tvária prísne neutrálne. Automobil, ktorý vidíte na fotografiách, medzičasom podstúpil drobnú omladzovaciu kúru. Ani modifikovaný tvar masky chladiča a oboch nárazníkov však nevyvolávajú prehnané emócie. To zrejme ani nebol cieľ dizajnérov. Pri pohľade na mohutné krivky skôr prekvapí nízka hodnota koeficientu odporu vzduchu cx=0,26.

Štvorkolka bez hybridu

Kto chcel najväčší Lexus s pohonom všetkých kolies, musel sa doteraz uspokojiť s hybridnou verziou. Na lepšie časy svitlo aj konzervatívnejším zákazníkom a modelovú paletu obohatil základný model 460 doplnený o stály pohon 4x4 AWD. Medzinápravový diferenciál Torsen štandardne rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. Keď máte pod kapotou osemvalec, znie pojem „základný“ trochu smiešne.

23_lex_big.jpg

Pohon všetkých kolies už nie je výsadou iba hybridnej verzie.

Osemvalec takmer nepočuť

Zážihový motor s objemom 4.6 litra sa tvári, akoby v aute chýbal. Dokonale hladkému chodu takmer bez vibrácií totiž sekunduje maximálne utlmená kabína. Konštruktéri šli až tak ďaleko, že agregát vybavili priamym i nepriamym (viacbodovým) vstrekovaním paliva, čím znížili hlučnosť na voľnobehu a palivovú spotrebu pri jazde. Motor dá o sebe vedieť až po stlačení akcelerátora.

22_lex_big.jpg

Karoséria nepôsobí príliš „aerodynamicky“.
Hodnota koeficientu odporu vzduchu svedčí o opaku.

Stádo 366 koní (269 kW) sa pri pohybe vyše dve tony vážiaceho auta nezadýcha a netrápi ho ani príliš veľký smäd. Posúvanie sa v kolónach spotrebu paliva vyženie až k hodnote 16 litrov na 100 kilometrov, ale bežná jazda po okresných cestách a diaľniciach ju stlačí na hranicu 10 l. Veľký podiel má na tom osemstupňová automatická prevodovka. Radí pohotovo a inteligentne. Príjemne nás prekvapila jej rýchla odozva v manuálnom režime, hoci ten asi nebude častou vodičovou voľbou.

Vodič potrebuje manuál

Kabínu možno hodnotiť dvojako. Vodič strávi niekoľko dní študovaním návodu na obsluhu všetkých funkcií. Záplava tlačidiel na palubnej doske vyvoláva paniku. Lexusu chýba multifunkčný ovládač podobný systému iDrive v BMW alebo MMI v Audi. Volant veľkého priemeru napovedá s vozidlom akých rozmerov máte česť. Sedadlo vodiča a volant sa nastavujú elektricky. Prospela by možnosť spustiť sedák ešte o čosi nižšie.

24_lex_big.jpg

Palubná doska hýri luxusom, ale nepôsobí gýčovo.

Nad jazdou neustále bdie niekoľko bezpečnostných elektronických systémov na čele s infračervenou kamerou na stĺpiku riadenia. Tá pozoruje pohyb vodičových očí. Výrobca narábal s mäkčeným plastom, akoby to bol extrémne neestetický materiál. V kabíne prevláda koža doplnená lištami z pravého dreva. Plastové sú iba diely, ktoré nie sú „na očiach“ a jednotlivé ovládače.

Vzadu pracujte i relaxujte

Pasažier si na zadných sedadlách užíva pokoj pojazdnej obývačky. Dostatok priestoru vo všetkých smeroch je v tejto kategórii samozrejmosťou. Zadné sedadlá sú koncipované pre dve osoby. Lakťová opierka uprostred obsahuje diaľkové ovládanie multimediálneho systému. Relaxovať v aute sa dá napríklad aj pozeraním DVD. Vyklápacia obrazovka sa ukrýva v strope.

21_lex_big.jpg Najviac luxusu si užijú cestujúci vzadu. Výklopná obrazovka s uhlopriečkou deväť palcov sa dodáva za príplatok.
Lexus LS vyráža dych cestovným komfortom. Podvozok s pneumatickým pružením ponúka tri režimy naladenia. Rozdiely medzi nimi sú pomerne malé a každý z nich sprostredkuje príjemnú a plavnú jazdu. Režim Comfort je vzhľadom na povrch slovenských ciest príliš aktívny. Auto sa v ňom natoľko hojdá, že cestujúcim vzadu môže prísť nevoľno.

Technické parametre

motor 4.6 V8
zdvihový objem [cm3] 4608
výkon [kW/k] 269/366
pri otáčkach [1/min] 6400
krútiaci moment [Nm] 469
pri otáčkach [1/min] 4100
maximálna rýchlosť [km/h] 250
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,3
nameraná spotreba [l/100 km] 10,5
emisie CO2 [g/km] 273
batožinový priestor [l] 565
cena testovaného modelu od [€] 86.900

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 401
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 031
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 933
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 636
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 480
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 773
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 117
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 884
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 738
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.