SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Test: Golf GTI robí dobré kompromisy

Kedysi rýdzo športové označenie GTI dnes znamená komfort a rýchlosť na každý deň. Zvuk pri radení je výborný, ale prevodovka aj v manuálnom režime radí podľa seba. Na vysokú cenu auta zarába motor spotrebou.

Golf GTI je v prvom rade rýchly kompakt so športovým akcentom a dôrazom na komfort. Držanie športových vlastností na uzde je v prospech Golfu R.Golf GTI je v prvom rade rýchly kompakt so športovým akcentom a dôrazom na komfort. Držanie športových vlastností na uzde je v prospech Golfu R. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ORECHOVÁ POTÔŇ. Červený Golf s nápisom GTI na boku vychádza z ostrej ľavej zákruty na širokú rovinku. Výfuk pri preradení vydá taký zvuk, že okamžite radíme ďalší stupeň a potom ďalší, pretože plesnutie vo výfuku lahodí uchu.

Prevodovka DSG predpokladá, čo ideme robiť a smerom hore radí bleskovo. S nadšením vchádzame do ďalšej zákruty a podraďujeme na trojku. Silnému motoru stačia na efektívny výjazd stredné otáčky, preto už v poslednej tretine zákruty s ručičkou tachometra na troch tisícoch tlačíme plyn na podlahu. V momente, keď motor poriadne potiahne, prevodovka ešte podradí do oblasti maximálneho výkonu, aby po chvíli preradila znova. To by šofér s manuálnou prevodovkou nikdy neurobil. Rýchla dvojspojková prevodovka aj v manuálnom režime radenia áno.

Neprišiel o pozíciu, zmenil sa štýl

Golf GTI nie je ani po rokoch obyčajný Golf a to vidieť na prvý pohľad. Ani zďaleka však nie je brutálnym hot-hatch v triede. V podstate silný motor s výkonom navýšeným na 155 kW dostal efektnejší obal ako majú bežné modely.

Rukopis športovej atmosféry zostal na výrazne tvarovaných sedadlách, pedáloch a volante. Vyhotovenie jednotlivých detailov a interiér ako taký si nezaslúžia najmenšiu výhradu. Kvalita materiálov a precízne spracovanie ide ruka v ruke s požiadavkami ergonómie a tradíciou značky.
Farebné kombinácie na poťahoch a citlivé použitie červenej nite na šití robia správnu atmosféru. Šofér sa môže cítiť ako v aute strednej triedy, lebo všetko vrátane jazdných vlastností je nastavené na pohodlné a rýchle hltanie kilometrov. Ostáva zadefinovať, aké jazdné vlastnosti môžete čakať od GTI.

Ťahá ako elektromotor

Prepĺňaný dvojliter 2,0 TFSI naskočí s jemným brblaním ako predchodca. Desať koní navyše oproti predchodcovi nedokážeme rozoznať, akurát zvuk je o niečo mohutnejší a reakcie na plyn pohotovejšie. Tradične chýba rozdiel medzi špičkou výkonu, pretože ideálne široké maximum krútiaceho momentu od 1700 do 5200 otáčok prechádza plynule do oblasti maximálneho výkonu 155 kW (210 koní). Špička výkonu sa rozvaľuje v rozmedzí tisíc otáčok, počnúc 5300 otáčkami za minútu.

Charakteristika je ideálna na predbiehanie a rýchlejšie presuny. Pocit dravosti nahrádza ochota ťahať za každých okolností v sprievode dunivého zvuku.

Zvlášť príťažlivé je radenie pod plným plynom. Najsilnejšiu stránku motora spoznáte po príjazde na čerpaciu stanicu, pretože keď netreba, nežerie. S Golfom GTI sme dokázali jazdiť so spotrebou okolo osem litrov. Pri rozšafnej jazde za dvanásť litrov a na okruhu aj viac.
Golf GTI postavený zo šiestej generácie obmedzil svoje nedotáčavé správanie a šoférovi necháva lepšie precítiť kontakt s cestou. Radosť však krotí prísna elektronika.

Máme iné riešenie

Tak ako k rýchlemu autu tejto kategórie patrí stabilizačný systém, tak by malo byť samozrejmosťou jeho vypnutie. Pre prípad, že majiteľ sa chce previesť na pretekárskom okruhu alebo občas zabrúsiť na nejaký slalom pre verejnosť. V aute je síce tlačidlo ESP, ale iba čiastočne vypína trakčnú kontrolu a necháva v činnosti veľmi nekompromisné a prudké ESP.

Možno by stačilo ponechať to v režime ako kedysi v autách koncernu Volkswagen, keď ESP bolo vypnuté a aktivovalo sa spustením ABS. Teda ak niekto v šmyku stúpil na brzdu a aktivoval ABS, zasiahlo aj ESP. Niet väčšej zlosti, ak chcete nechať uchádzať zadok auta jemne von a potom ho pri výjazde skorigovať plným plynom a elektronika to prekazí.

Pre radosť zvoľte manuál

Na lepšie zážitky mimo bežných ciest odporúčame ušetriť 2110 eur a zvoliť verziu s manuálnou prevodovkou. Prídete síce o komfort automatickej prevodovky v bežnej premávke, ale na okruhu si preradíte, kedy chcete vy a nie elektronika.

Golf GTI prináša veľmi vyvážený kompromis medzi rýchlym a komfortným autom na každý deň. Jeho interiér hovorí sám za seba a pokiaľ ide o vodiča a jeho pocity, nemusí siahnuť na auto strednej triedy, hoci za cenu GTI si môže kúpiť veľké auto.

Pred upečením radšej odvážte

Za veľmi precízne tvarovaným volantom sme si opäť dali na misky váh šantenie a potreby bežnej prepravy. Hrať sa týždeň na pretekára, to ešte celkom baví, ale potom príde realita, úradujú peniaze, čas, možnosti a zrazu je dobrý viac komfortný, než ultra športový Golf GTI. Za skratkou GTI hľadajte kvalitne urobený, pekný, luxusný a rýchly Golf, ochotný jazdiť so spotrebou osem litrov na sto kilometrov. Pri uvažovaní nad svojím rýchlikom nezabudnite, že rovnaké peniaze stojí Renault Megane R.S..

SME spokojní SME nespokojní
zvuk výfukov silné zásahy elektroniky
pomer komfortu a dravosti nechcené radenie v manuálnom režime
krútiaci moment -
spracovanie interiéru -
sedadlá -
volant -


Kupujem-nekupujem

Ako hot-hatch určite nie. Ako služobné auto na každý deň kedykoľvek, ale nový Megane R.S. Som ešte nešoféroval. (Rasťo Chvála)
Technické parametre

Vozidlo Volkswagen Golf GTI DSG Renault Megane R.S.
Cena modelu od (eur) 26 610 28900
Cena skúš. verzie od (eur) 28720 28900
Motor 2,0 TFSI 2,0 T
Typ radový štvorvalec, turbo radový štvorvalec ,turbo
Zdvihový objem (cm3) 1984 1998
Vŕtanie/zdvih (mm) 82,5/92,8 82,97/93
Výkon (kw/k) 155/210 184/250
Pri otáčkach (ot./min.) 5300 – 6200 5500
Krútiaci moment (Nm) 280 340
Pri otáčkach (ot./min) 1700-5200 3000
Emisie CO2 (g/km) 173 195
Litrový výkon (k/l) 105,8 125,1
Kilogramový výkon (kg/k) 6,73 5,84
Prevodovka DSG 6 stupňová 6- stupňová
Rozmery Golf GTI Megane R.S.
Rázvor náprav (mm) 2578 2640
Dĺžka (mm) 4213 4299
Šírka (mm) 1786 1804
Výška (mm) 1501 1423
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1414 1462
Objem palivovej nádrže (l) 55 60
Objem batož. priestoru (l) 350 344
Prevádzkové hodnoty Golf GTI Megane R.S.
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,9 6,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 238 245
Spotreba mesto (l/100 km) 10 11,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,9 6,7
Kombinovaná spotreba (l/100km) 7,4 8,4

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 094
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 865
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 030
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 580
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 443
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 145
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 822
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 321
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 987
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 151
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 085
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 725
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 980
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 901
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu