SME

Test: Golf GTI robí dobré kompromisy

Kedysi rýdzo športové označenie GTI dnes znamená komfort a rýchlosť na každý deň. Zvuk pri radení je výborný, ale prevodovka aj v manuálnom režime radí podľa seba. Na vysokú cenu auta zarába motor spotrebou.

Golf GTI je v prvom rade rýchly kompakt so športovým akcentom a dôrazom na komfort. Držanie športových vlastností na uzde je v prospech Golfu R.Golf GTI je v prvom rade rýchly kompakt so športovým akcentom a dôrazom na komfort. Držanie športových vlastností na uzde je v prospech Golfu R. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ORECHOVÁ POTÔŇ. Červený Golf s nápisom GTI na boku vychádza z ostrej ľavej zákruty na širokú rovinku. Výfuk pri preradení vydá taký zvuk, že okamžite radíme ďalší stupeň a potom ďalší, pretože plesnutie vo výfuku lahodí uchu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prevodovka DSG predpokladá, čo ideme robiť a smerom hore radí bleskovo. S nadšením vchádzame do ďalšej zákruty a podraďujeme na trojku. Silnému motoru stačia na efektívny výjazd stredné otáčky, preto už v poslednej tretine zákruty s ručičkou tachometra na troch tisícoch tlačíme plyn na podlahu. V momente, keď motor poriadne potiahne, prevodovka ešte podradí do oblasti maximálneho výkonu, aby po chvíli preradila znova. To by šofér s manuálnou prevodovkou nikdy neurobil. Rýchla dvojspojková prevodovka aj v manuálnom režime radenia áno.

SkryťVypnúť reklamu

Neprišiel o pozíciu, zmenil sa štýl Golf GTI nie je ani po rokoch obyčajný Golf a to vidieť na prvý pohľad. Ani zďaleka však nie je brutálnym hot-hatch v triede. V podstate silný motor s výkonom navýšeným na 155 kW dostal efektnejší obal ako majú bežné modely.

Rukopis športovej atmosféry zostal na výrazne tvarovaných sedadlách, pedáloch a volante. Vyhotovenie jednotlivých detailov a interiér ako taký si nezaslúžia najmenšiu výhradu. Kvalita materiálov a precízne spracovanie ide ruka v ruke s požiadavkami ergonómie a tradíciou značky.

Farebné kombinácie na poťahoch a citlivé použitie červenej nite na šití robia správnu atmosféru. Šofér sa môže cítiť ako v aute strednej triedy, lebo všetko vrátane jazdných vlastností je nastavené na pohodlné a rýchle hltanie kilometrov. Ostáva zadefinovať, aké jazdné vlastnosti môžete čakať od GTI.

SkryťVypnúť reklamu

Ťahá ako elektromotor Prepĺňaný dvojliter 2,0 TFSI naskočí s jemným brblaním ako predchodca. Desať koní navyše oproti predchodcovi nedokážeme rozoznať, akurát zvuk je o niečo mohutnejší a reakcie na plyn pohotovejšie. Tradične chýba rozdiel medzi špičkou výkonu, pretože ideálne široké maximum krútiaceho momentu od 1700 do 5200 otáčok prechádza plynule do oblasti maximálneho výkonu 155 kW (210 koní). Špička výkonu sa rozvaľuje v rozmedzí tisíc otáčok, počnúc 5300 otáčkami za minútu.

Charakteristika je ideálna na predbiehanie a rýchlejšie presuny. Pocit dravosti nahrádza ochota ťahať za každých okolností v sprievode dunivého zvuku.

Zvlášť príťažlivé je radenie pod plným plynom. Najsilnejšiu stránku motora spoznáte po príjazde na čerpaciu stanicu, pretože keď netreba, nežerie. S Golfom GTI sme dokázali jazdiť so spotrebou okolo osem litrov. Pri rozšafnej jazde za dvanásť litrov a na okruhu aj viac.

SkryťVypnúť reklamu

Golf GTI postavený zo šiestej generácie obmedzil svoje nedotáčavé správanie a šoférovi necháva lepšie precítiť kontakt s cestou. Radosť však krotí prísna elektronika.

Máme iné riešenie Tak ako k rýchlemu autu tejto kategórie patrí stabilizačný systém, tak by malo byť samozrejmosťou jeho vypnutie. Pre prípad, že majiteľ sa chce previesť na pretekárskom okruhu alebo občas zabrúsiť na nejaký slalom pre verejnosť. V aute je síce tlačidlo ESP, ale iba čiastočne vypína trakčnú kontrolu a necháva v činnosti veľmi nekompromisné a prudké ESP.

Možno by stačilo ponechať to v režime ako kedysi v autách koncernu Volkswagen, keď ESP bolo vypnuté a aktivovalo sa spustením ABS. Teda ak niekto v šmyku stúpil na brzdu a aktivoval ABS, zasiahlo aj ESP. Niet väčšej zlosti, ak chcete nechať uchádzať zadok auta jemne von a potom ho pri výjazde skorigovať plným plynom a elektronika to prekazí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre radosť zvoľte manuál Na lepšie zážitky mimo bežných ciest odporúčame ušetriť 2110 eur a zvoliť verziu s manuálnou prevodovkou. Prídete síce o komfort automatickej prevodovky v bežnej premávke, ale na okruhu si preradíte, kedy chcete vy a nie elektronika.

Golf GTI prináša veľmi vyvážený kompromis medzi rýchlym a komfortným autom na každý deň. Jeho interiér hovorí sám za seba a pokiaľ ide o vodiča a jeho pocity, nemusí siahnuť na auto strednej triedy, hoci za cenu GTI si môže kúpiť veľké auto.

Pred upečením radšej odvážte Za veľmi precízne tvarovaným volantom sme si opäť dali na misky váh šantenie a potreby bežnej prepravy. Hrať sa týždeň na pretekára, to ešte celkom baví, ale potom príde realita, úradujú peniaze, čas, možnosti a zrazu je dobrý viac komfortný, než ultra športový Golf GTI. Za skratkou GTI hľadajte kvalitne urobený, pekný, luxusný a rýchly Golf, ochotný jazdiť so spotrebou osem litrov na sto kilometrov. Pri uvažovaní nad svojím rýchlikom nezabudnite, že rovnaké peniaze stojí Renault Megane R.S..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SME spokojní SME nespokojní

zvuk výfukov silné zásahy elektroniky

pomer komfortu a dravosti nechcené radenie v manuálnom režime

krútiaci moment -

spracovanie interiéru -

sedadlá -

volant -

Kupujem-nekupujem

Ako hot-hatch určite nie. Ako služobné auto na každý deň kedykoľvek, ale nový Megane R.S. Som ešte nešoféroval. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Vozidlo Volkswagen Golf GTI DSG Renault Megane R.S.

Cena modelu od (eur) 26 610 28900

Cena skúš. verzie od (eur) 28720 28900

Motor 2,0 TFSI 2,0 T

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Typ radový štvorvalec, turbo radový štvorvalec ,turbo

Zdvihový objem (cm3) 1984 1998

Vŕtanie/zdvih (mm) 82,5/92,8 82,97/93

Výkon (kw/k) 155/210 184/250

Pri otáčkach (ot./min.) 5300 – 6200 5500

Krútiaci moment (Nm) 280 340

Pri otáčkach (ot./min) 1700-5200 3000

Emisie CO2 (g/km) 173 195

Litrový výkon (k/l) 105,8 125,1

Kilogramový výkon (kg/k) 6,73 5,84

Prevodovka DSG 6 stupňová 6- stupňová

Rozmery Golf GTI Megane R.S.

Rázvor náprav (mm) 2578 2640

Dĺžka (mm) 4213 4299

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šírka (mm) 1786 1804

Výška (mm) 1501 1423

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1414 1462

Objem palivovej nádrže (l) 55 60

Objem batož. priestoru (l) 350 344

Prevádzkové hodnoty Golf GTI Megane R.S.

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,9 6,1

Maximálna rýchlosť (km/h) 238 245

Spotreba mesto (l/100 km) 10 11,5

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,9 6,7

Kombinovaná spotreba (l/100km) 7,4 8,4

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 264
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 086
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 138
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 793
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 252
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 501
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu