SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

“Prudká” zmena disciplíny nie je reálna

Martin Koiš vybojoval v tohtoročnej sezóne dva vrchárske tituly v majstrovstvách Slovenska. Nechýbalo veľa a zbierku vavrínov mohol rozšíriť o trofej absolútneho majstra krajiny.

(Zdroj: Lukáš Vician)

BRATISLAVA. Martin Koiš má za sebou náročnú sezónu. Vo farbách tímu Ford Team RS Slovakia vybojoval dva vrchárske tituly v majstrovstvách Slovenska. Nechýbalo veľa a zbierku vavrínov mohol rozšíriť o trofej absolútneho majstra krajiny. Popri povinnostiach v pretekoch do vrchu stihol ochutnať aj automobilové súťaže. S chladnou hlavou však hovorí, že “kopce” za rely v najbližšej dobe nevymení.

Martin, ani v tohtoročnej sezóne majstrovstiev Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu si nenašiel premožiteľa medzi produkčnými vozidlami ani v skupine E1. Panuje v tíme spokojnosť?

Musím povedať, že s priebehom sezóny som spokojný, všetko fungovalo tak ako má a okrem prvenstva v kategórii 1 ma veľmi teší aj sedem absolútnych víťazstiev.

Až do poslednej chvíle si mal na dosah aj prvenstvo v absolútnom poradí. Napokon ti - najmä zásluhou taktiky súperov - prekĺzlo pomedzi prsty. Je to veľké sklamanie?

O absolútnom prvenstve som na začiatku sezóny príliš nerozmýšľal, bolo to niečo nedosiahnuteľné. Prekvapením bolo, že po predposledných pretekoch som viedol o 13 bodov.
Na jednu stranu som sklamaný z toho, že zásluhou taktiky konkurenčného tímu mi toto víťazstvo tesne uniklo, na druhú stranu ma teší, že sme boli schopní byť tak blízko „veľkému víťazstvu“.

Nedá mi nevrátiť sa k posledným pretekom vo Zvolene. Veľmi ťa prekvapilo, že proti tebe nastúpili hneď dva monoposty F3000?

Áno, bolo to dosť veľké prekvapenie. Zvolenej taktike o nutnom obsadení prvých dvoch miest som príliš neveril, pretože Ostrá Lúka je krátka na taktizovanie, ale nakoniec to vyšlo…

Na niektorých podujatiach tohtoročnej vrchárskej sezóny sa objavili aj jazdci seriálu Berg Trophy. Práve z úst niektorých českých jazdcov vyšla kritika týkajúca sa organizačnej stránky našich podujatí. Ako hodnotíš slovenský šampionát z pohľadu jazdca? Mám na mysli organizáciu jednotlivých pretekov, počet štartujúcich

Je to dosť rôzne, niektoré preteky boli organizované bezchybne, iné s chybami. Problémom bolo veľké množstvo pretekárov v kombinácií SAMŠ a Berg Trophy, a neschopnosť niektorých usporiadateľov zvládnuť toto množstvo. Práve nezvládnutá a kritická situácia na niektorých pretekoch donútila usporiadateľov zmeniť časový harmonogram a „zoškrtať“ jazdy pretekárom Berg Trophy. Žiaľ, v tej chvíli nebolo pravdepodobne lepšie riešenie, čo ich samozrejme nahnevalo. V každom prípade som za to, aby sa tieto podujatia spájali. Usporiadateľ má viac štartujúcich (asi sto), a pre divákov je to lákavejšie, akoby tam boli samostatné majstrovstvá po 50 štartujúcich. Tu je podstatná organizácia a pripravenosť jednotlivých usporiadateľov zvládnuť väčšie množstvo pretekárov.

Povestnou “čerešničkou” a zároveň bodkou za sezónou 2009 bolo tvoje absolútne víťazstvo v ankete Castrol Cup. Prekvapilo ťa toto prvenstvo?

Áno, bol som veľmi milo prekvapený, pretože počas sezóny neexistujú predbežné výsledky podľa, ktorých by som mohol odhadnúť svoju pozíciu v Castrol Cupe 09.

Premiérovo ťa v priebehu sezóny mohli fanúšikovia vidieť aj na tratiach automobilových súťaží - zatiaľ v role predjazdca. Logicky sa natíska otázka, či mieniš zmeniť disciplínu, prípadne rozšíriť pole svojej pôsobnosti...

Prípadné zmeny v disciplíne, alebo rozšírení pôsobnosti sú závislé na peniazoch. V tejto chvíli sme veľmi slušne rozbehli projekt Focus E1 pre PAV, ide o dlhodobé plány, takže „prudká“ zmena disciplíny nie je reálna. Na druhej strane stabilná účasť v rely a súčasne na PAV je finančne náročná. Je dosť pravdepodobné, že v blízkom čase k žiadnej zmene disciplíny nedôjde.

Na podujatí Slovenského Rally Pohára v Lubeníku si sa dokonca predstavil v pozícii navigátora svojho otca, bývalého skvelého jazdca Stana Koiša. Ako fungovala táto rodinná spolupráca?

Zo začiatku som mal isté obavy o vzájomnú spoluprácu, ale nakoniec to fungovalo veľmi dobre.

Ktorá z absolvovaných súťaží ťa najviac zaujala? Prípadne prečo?

Najakčnejšia bola pre mňa Rely Košice, dlhé a náročné rýchlostné skúšky boli zaujímavé.

Vlani ťa niekoľkokrát dokázala potrápiť technika. V tohtoročnej sezóne MSR si až na jednu výnimku dokončil všetky súťažné jazdy. Dospel vývoj tvojho Fordu Focus E1 do finále? Pripravujete pre budúci rok nejaké zásadnejšie zmeny?

Ako každé novopostavené auto, aj to naše trpelo rôznymi detskými chorobami, ktoré potrebujú svoj čas na to, aby sa prejavili a následne vyriešili. Sezóna 2008 bola vývojová, kde sa nám podarilo vyriešiť niektoré problémy a zároveň nájsť správne nastavenie podvozka. V sezóne 2009 sme vďaka dobre odvedenej práci pri vývoji mohli dosahovať pravidelne, výborné výsledky. Pre nasledujúcu sezónu robíme rôzne, drobné zmeny, ktoré by mali pomôcť ešte trochu zrýchliť náš Focus E1.

Čo plánuje tím Ford Team RS Slovakia na budúci rok?

Účasť na majstrovstvách Slovenska bude pre nás prioritou, ostatné preteky a majstrovstvá sú zatiaľ otázkou.

Budú mať priaznivci príležitosť stretnúť na tratiach pretekov do vrchu alebo súťaží aj krásny otcov Ford Sierra Cosworth?

Ešte nie je úplne rozhodnuté, ktorých podujatí sa otec zúčastní, v každom prípade pôjde niekoľko pretekov do vrchu, ale hlavne by chcel absolvovať historické rely.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 350
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 074
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 961
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 609
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 393
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 898
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


4 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


22 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  2. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  3. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  4. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  5. Štefan Vidlár: KET
  6. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  7. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  8. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 475
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 800
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 680
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 693
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 388
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 941
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 474
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 367
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu