SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Leto s Avensisom 2

Letné prázdniny sú dávno za nami, ale my sme vám dlžní ešte druhý diel dvojmesačného testu Avensisu kombi - hodnotenie auta z pohľadu ďalších dvoch našich kolegov.

(Zdroj: autor)

Relax pána manažéra

Všetci isto viete, aký je svet manažérov rýchly. Z rokovania na rokovanie, vybaviť to a tamto, všetko v jednom kolotoči. Preto autá, ktoré šoférujú, sú zväčša rýchlejšie a športovejšie, než by ich elegantný a luxusný vzhľad nasvedčoval. Bezpečnosť a istota pri rýchlych presunoch, stabilita pri diaľničnom tempe a zábava za volantom je pre ne väčšou prioritou, než hýčkanie posádky či relax pri pokojnom cestovaní. Zoberte si napríklad menšie sedany BMW a Audi, či pre tých menej zámožných Ford Mondeo alebo Opel Insignia a hneď viete, o čom hovorím.

Nie každý sa však potrebuje za volantom náhliť. Sú ľudia, pre ktorých je šoférovanie relax a z auta radi vystupujú s čistou hlavou. Našťastie stále existujú autá, kde vám je jedno, či sa vám na diaľnici niekto "tlačí" do kufra alebo je pred vami pomaly idúci začiatočník a vy najbližších 50 kilometrov nemáte žiadnu možnosť predbehnúť ho. Presne k takým vozidlám patrí aj nová Toyota Avensis. Autá, v ktorých som sa aj po dlhých cestách cítil podobne uvoľnený a nevystresovaný by som zrátal na prstoch jednej ruky. Jazda v nej je nesmierne upokojujúcim zážitkom.

Interiér dych nevyrazí, ale kvalitou a priestorom uspokojí

Nie je to ale o tom, že by bol Avensis pomalý. Keď chcete, dokážete ho bez protestov hnať aj vysoko nad povolenými rýchlostnými limitmi, no aj počas nich sa správa veľmi vyberane. Svoju úlohu isto zohralo aj výborné odhlučnenie a útulná i priestranná kabína. Na nedostatok miesta by sa nemal sťažovať zrejme nikto, takisto batožiny napracete do 543 l kufra neúrekom. Spracovanie palubnej dosky možno vyvolá v mnohých akútny záchvat zívania, zaujímať by vás ale mala tradične nepriestrelná kvalita a vcelku ergonomické rozloženie ovládacích prvkov.

51_male_big.jpg

Ak by som bol podnikateľ v rokoch alebo pokojný otec štvor až päťčlennej rodiny, Avensis by splnil všetky moje kritériá na dokonalé auto.

Na Toyotu sú celkom príjemné aj sedačky, ktoré na dlhých cestách neunavujú, neprotestoval by som ale ak by ponúkli telu lepšiu oporu. Najväčší podiel na uvoľnenosti, ktorá z Avensisa sála, majú jeho jazdné vlastnosti. Komfortný podvozok, ktorý sa prehnane nenakláňa vo vodičovi vôbec nevzbudzuje potrebu jazdiť agresívne, ako to robia jeho nemeckí konkurenti. Pritom z neho ani na okamih necítiť náznak neistoty, či už veziete babičku do kostola alebo vám o päť minút začína rokovanie, ktoré nestíhate.

2.2 D-4D verzus 2.0 D-4D

Počas leta som mal možnosť vyskúšať hneď dva Avensisy po sebe. Prvým bol sedan s naftovým dvojlitrom 2.0 D-4D, ktorý náhlenie trochu obmedzuje. Výkon 125 k nie je málo pre rozvážneho manažéra, ktorý si vie dobre zadeliť svoj čas alebo zodpovedného otca rodiny, reakcie na plynový pedál sú však trochu ležérne. Na druhú stranu vás poteší jeho kultúra chodu a striedmy apetít. Mne sa podarilo spáliť v kombinovanom cykle iba 5,7 l nafty na 100 km.

Jeho objemnejší brat 2.2 D-4D (150 k) je výbušnejší, pružnejší, ale aj o niečo smädnejší. Na diaľnici a okresných cestách sa s ním najlepšie predbieha na štvrtom a piatom prevodovom stupni. Šestka je už iba udržiavacia, nevýrazná. O to skôr by som pri diaľničnom tempe očakával nižšiu spotrebu, hoci dosiahnutý priemer 7,1 l/100 km je stále akceptovateľný.

52_male_big.jpg

Po sklopení zadných sedadiel sa v aute v núdzovom prípade komfortne vyspia aj dlháni ako ja.

Aj na prespanie

Okrem tradičných presunov za povinnosťami v rámci týždňa som s priateľkou absolvoval s Avensisom kombi aj týždňový výlet do Českej republiky. Najprv nás čakala cesta do Zlína na Barum rally, kde sme mali stráviť víkend v bojových podmienkach kempu, neskôr nás zavialo priamo do centra Prahy. Úloha Avensisa bola jasná - poňať dva nemalé batohy s fotovýbavou, stan, spacáky, karimatky, jedlo a batožinu, všetko tak, aby nič z toho nebolo na očiach a nelákalo zlodejov počas našej dlhej neprítomnosti počas rýchlostných skúšok.

Kufor s objemom 543 l s tým nemal väčšie problémy. Okrem toho nám jednu daždivú noc poslúžil aj ako pohodlná nocľaháreň, keďže po sklopení zadných sedadiel vznikla úplne rovná plocha, na ktorú sa bez problémov zmestilo aj moje bezmála 190 cm telo. (Tomáš Kelement)

Kombi pre päťčlennú rodinu

Každá rodina, zvlášť s tromi deťmi, začína rozmýšľať nad kúpou auta najprv pohľadom do cenníka. Potom referenciami o spoľahlivosti, ktorých je v dnešnej dobe na internete more a na záver prichádza rad na obhliadku auta a praktickú skúšku. Ešte predtým však zohrávajú veľkú úlohu sympatie, teda vzhľad auta.

V tejto oblasti Avensis výrazne pokročil v porovnaní s predchodcom. Z nevýraznej šedej myšky triedy sa stalo nadčasové a pomerne elegantné kombi, ktoré dokáže veľmi slušne reprezentovať svojho majiteľa. Už neraz som spomínal, že viaceré detaily exteriéru aj interiéru boli prevzaté z modelov Lexus. Aj vďaka nim sa imidž Avensisu posunul v spoločenskom rebríčku o niečo vyššie.

Za koľko?

Testovaný kombík s 2.2-litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 150 k začína podľa cenníka na sume 30.500 €. V akcii Toyota Team Edition ho môžete mať teraz o 2500 € lacnejšie (28.000 €). Podľa môjho názoru však tomuto autu výkonovo úplne stačí aj základný naftový dvojliter, ktorý má síce o 25 k menej, ale stále dostatočne mohutný krútiaci moment 310 Nm pri otáčkach 1800 1/min. Vďaka nemu zrýchľuje z 0 na 100 km/h len o 0,8 s slabšie než 2.2 D-4D, pritom v kombinovanom režime spotrebuje o 0,4 l na 100 km menej. Takže ako otec rodiny a súčasne živnostník, často využívajúci rodinné auto na dlhé trasy by som zvolil radšej základný naftový motor, ktorý v akcii Toyota Business Edition začína na výrazne nižšej sume 25.100 €.

76_avens_male_big.jpg Panoramatickú strechu budú zadní pasažieri milovať bez rozdielu veku.
Nezobral by som však verziu Business, ale Business + za 27.700 €, ktorá má navyše bi-xenónové svetlá, tmavé zadné bočné sklá, systém Smart Extry & Start, alarm a koľajnice pre fixovanie nákladu v kufri. Posledné tri prvky ma vôbec nezaujímajú a kľudne by som ich oželel, ale bi-xenónové svetlá a tmavé zadné sklá sú pre mňa dosť dôležité, až by som povedal, že kľúčové. Bi-xenóny kvôli tomu, že veľa jazdím v noci a tmavé zadné okná kvôli svetelnému komfortu detí v prudkých letných horúčavách. Tmavé fólie sú lepšie než tienidlá, ktoré sa pricucnú na okno. Tienidlá nedokážu dôkladne vykryť celú plochu okna a slnko si vždy cez nejakú škáru nájde cestu kadiaľ svieti deťom na hlavičku. To platí aj o vyťahovacích roletkách v autách, ktoré ich ponúkajú. Avensis však medzi ne nepatrí.

Spoľahlivosť a seriózny prístup

Suma 27.700 € nie je v dnešnej dobe malina ani pre podnikateľa, preto nastáva druhá fáza, ako výber obhájiť pred manželkou. Veď v tejto kategórii sú určite aj lacnejšie kombíky. Ako pomôcka určite dobre padnú štatistiky spoľahlivosti, kde Toyota pravidelne obsadzuje čelné priečky. A čo je kvalitné, odolné a spoľahlivé, nemôže byť predsa lacné. Na Toyote je mi však sympatická ešte jedna vec. Keď si kliknete na internetovú stránku slovenského importéra, nájdete tam napríklad aj dopredu garantovaný cenník výrobcom predpísaných servisných prehliadok po každých 15.000 km.

72_avens_male_big.jpg Rovná podlaha bez stredového tunela a veľkorysý priestor pre nohy uľahčuje deťom pohyb v zadnej časti pri nasadaní.
Nájdete tam presný prehľad cien až do kontroly pri 90.000 km, alebo po šiestich rokoch používania vozidla. Dokonca jednotlivo podľa dílerov. Z neho sa dozviete, že pri 15.000 km najlacnejšie odservisujú nami testované auto v Žiline a Banskej Bystrici (19, 36 €). Najviac by sme za rovnaký úkon zaplatili v Trnave (30,72 €). Žilina ostáva najlacnejšia aj pri prehliadke po 30.000 km (221,95 €) a ďalších. Pod cenníkom sú navyše presne vymenované jednotlivé úkony každej servisnej prehliadky.

Dôležitá je vnútorná šírka

Záverečný krok - statickú obhliadku auta a praktickú skúšku absolvuje väčšinou rodina spolu. V prípade tej mojej praktická skúška začala osadením troch detských sedačiek. Bez nich sa nepohneme ďalej. Vnútorná šírka Avensisu je veľmi slušná, takže hoci tesne, ale vmestili sa. Ukotveniu troch detských sedačiek nahráva tiež relatívne plytký tvar sedáka zadnej lavice. Avensis postupuje do ďalšieho kola.

71_avens_male_big.jpg Ukotviť tri detské sedačky vedľa seba nie je problém.
Viac než sedenie sa deťom páči pohodlné nastupovanie dozadu cez široký otvor a veľkorysý priestor v oblasti nôh bez stredového tunela. Rovná podlaha im uľahčuje pohyb v zadnej časti pri nasadaní do sedačiek a vystupovaní. Úplne najväčším zážitkom je ale panoramatická strecha. Pre rodičov nastáva ťažká situácia, ako deťom vysvetliť, že tento prvok vo vystavenom modeli (a nami testovanom modeli) naše auto asi mať nebude, pretože peniaze nepustia.

Prakticky tvarovaný kufor

Druhým kolom je prehliadka kufra. Základný objem 543 l je veľmi slušný údaj na papieri, ale ešte pôsobivejšia je skutočnosť. Má všetky prvky, ktoré od kombíka očakávam - veľký vstupný otvor, nízku nakladaciu hranu v jednej rovine s podlahou, boxy vo vykrojeniach po bokoch a veľmi praktické sú pozdĺžne koľajničky na fixovanie nákladu. Už stačí len vyskúšať, čo s sním spraví náš dvojgeneračný kočiar, konkrétne či sa okrem neho dnu ešte niečo vmestí.

73_avens_male_big.jpg74_avens_male_big.jpg

Dvojgeneračný kočiar zaberá len polovicu kufra (543 l),
nech ho uložíte pozdĺžne alebo priečne.

Praktická skúška dopadla dobre. Akoby bol pôdorys kufra Avensisu kombi navrhnutý na mieru nášmu kočiaru. Nech som ho uložil pozdĺžne alebo priečne, vždy zabral iba polovicu úložnej plochy. Druhá tak ostala voľná na detský bicykel, kolobežky alebo inú výbavu pre aktívne trávenie času s deťmi v prírode. Pod podlahou sa nachádza ešte ďalší odkladací priestor na povinnú výbavu, lap top alebo iné veci, ktoré by mali ostať schované pred očami zlodejov.

75_avens_male_big.jpg

Veľa drobností sa dá schovať do plastového boxu pod podlahou.

Pri balení na dovolenku uložíte do boxov pod podlahu celý kartón mlieka aj džúsov. Mimochodom, päťčlenná rodina nebude mať problém pobaliť sa do Avensisu kombi na dvojtýždňovú dovolenku do Chorvátska. Ak sa viete baliť skromne, pár vecí zoberiete ešte aj susedom. Dva mesiace s Avensisom kombi boli užitočnou skúsenosťou. Presvedčil nás, že svoje v ňom nájdu mladí, podnikatelia aj rodiny. Najviac mu ale sedí kombinácia podnikateľ a rodina. (Michal Karpat)
Technické parametre

Model sedan 2.0 D-4D kombi 2.2 D-4D
Zdvihový objem (cm3) 1998 2231
Výkon (kW/k) 93/125 110/150
pri otáčkach (1/min) 3600 3600
Krútiaci moment (Nm) 310 340
pri otáčkach (1/min) 1800-2400 2000-2800
Maximálna rýchlosť (km/h) 200 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,7 9,2
Nameraná spotreba (l/100 km) 5,7 7,1
Objem batožinového priestoru (l) 509 543
Cena testovaného akčného modelu Business od (€) 24.100 29.500

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 165
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 309
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 068
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 628
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 492
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 377
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 271
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L