SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Koľko ľudí zomrie v roku 2010 na slovenských cestách?

Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Tento cieľ je reálny, ale len za istých predpokladov.

Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Za základ sa zobral rok 2002, kedy na našich cestách zahynulo 610 osôb.

Prvé roky po prijatí záväzku sa nič nedialo. Teda okrem ešte vyššieho počtu usmrtených pri dopravných nehodách. Ministerstvo vnútra začalo reálne konať až za úradovania Róberta Kaliňáka, ktorý verejnosti oznámil svoj pán na splnenie záväzku Slovenska a tým aj zvýšenia bezpečnosti na našich cestách.

Plán predstavoval vypracovanie a prijatie nového zákona o cestnej premávke vrátane zmeny klasifikovania niektorých priestupkov a výrazného zvýšenia pokút najmä za tie priestupky, ktoré sa najviac podpisujú sa počet usmrtených pri dopravných nehodách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vtedy sa písal rok 2007. Pripravil som prehľadovú tabuľku, ako to je a ako by to malo byť v najhoršej verzii, aby sme záväzok splnili.

Počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách na Slovensku
rok počet maximum na splnenie záväzku
1991 614
1992 667
1993 584
1994 633
1995 660
1996 616
1997 788
1998 819
1999 647
2000 628
2001 614
2002 610
2003 645
2004 603
2005 560
2006 579
2007 627
2008 558 519
2009 335* 412
2010 ? 305

*stav k 20.12.2009

graf01.jpg

Pre šarvátky politikov zákon o cestnej premávke neprešiel na prvý krát. Schválený zákon prezident nepodpísal a vrátil ho na opätovné prerokovanie, pričom parlament sa pokúsil prelomiť prezidentovo veto, ale neúspešne. Zákon prešiel až o pol roka, čo malo za následok posunutie začiatku jeho platnosti z 1. októbra 2008 na 1. februára 2009.

Viac sa o histórii vzniku zákona o cestnej premávke dozviete v článku Ako sa zrodil zákon, ktorý má spraviť cesty bezpečnejšie.

Pred obdobím nadobudnutia platnosti zákona o cestnej premávke sa odohrala významná vec.

Ministerstvo vnútra rozhodlo, že policajti ušetrení na hraniciach pre vstup Slovenska do Šengenského priestoru budú preškolení a presunutí do dopravnej polície. Nasledovalo aj ich vybavenie autami a radarmi.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo sa dialo potom, pozná každý vodič. Nasledovali prísne kontroly vo veľmi veľkej hustote. Obrazne povedané, policajti stáli na každom kroku, často aj na zbytočných miestach, ktoré z hľadiska bezpečnosti dopravy neboli významné.

S postupom času však prišli na to, že dôležité sú výsledky v znižovaní počtu usmrtených a nie v objeme vybraných pokút. Preto sa časť polície preorientovala najmä do tých krajov a okresov, kde počet usmrtených neklesal ale stúpal.

Dnes sú známe výsledky k 20.12.2009, ktoré hovoria o 335 usmrtených osôb od začiatku roka, pričom nový zákon platí od 1. februára. Domnievam sa, že do konca roka sa neudeje nejaké hromadné nešťastie typu nehody v Polomke a aj štatistika za posledné dni roka bude priaznivá.

graf02.jpg

Zatiaľ je ešte predčasné hovoriť o výslednej účinnosti nového zákona a nadväzujúcich opatrení, ale vyzerá to veľmi sľubne. Žije teda aj nádej, že sa Slovensku podarí splniť záväzok znížiť na budúci rok počet usmrtených pri dopravných nehodách zo 610 na 305 osôb, prípadne ešte menej.

SkryťVypnúť reklamu

Tento cieľ je reálny len za predpokladu, že dopravná polícia nepoľaví vo svojej aktivite a namiesto kontrol na nebezpečných miestach, kde odchytí za deň len niekoľko agresívnych vodičov, nezdegeneruje na vyberanie pokút na takých miestach, ktoré nie sú pre bezpečnosť dopravy rizikové, ale pokuty sa tam dajú vyberať vo veľkom.

Okrem toho odporúčam zmeniť zákon a zaviesť aj v obci povinnosť pre chodcov nosiť aspoň jeden reflexný prvok v prípade, že za tmy idú po vozovke alebo krajnici alebo prechádzajú cez cestu mimo vyznačeného priechodu pre chodcov.

Odporúčam to preto, že sa v poslednom období významne zvýšil počet usmrtených chodcov, pričom scenár nehôd je podobný: vodič prehliadol chodca v tmavom oblečení, ktorý išiel vo vozovke alebo prechádzal mimo priechodu pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Túto situáciu zhoršilo aj posúvanie tabúľ začiatkov a koncov obcí, lebo doteraz mohla byť obec len v zastavanom území a po novom môže byť aj niekoľko kilometrov v poli alebo lese, čo výrazne zvyšuje riziko prehliadnutia chodca bez reflexných prvkov na oblečení.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 116
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 870
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 001
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 033
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 169
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 171
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 106
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 207
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 010
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 299
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 091
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 199
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 054
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu