SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Koľko ľudí zomrie v roku 2010 na slovenských cestách?

Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Tento cieľ je reálny, ale len za istých predpokladov.

Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Za základ sa zobral rok 2002, kedy na našich cestách zahynulo 610 osôb.

Prvé roky po prijatí záväzku sa nič nedialo. Teda okrem ešte vyššieho počtu usmrtených pri dopravných nehodách. Ministerstvo vnútra začalo reálne konať až za úradovania Róberta Kaliňáka, ktorý verejnosti oznámil svoj pán na splnenie záväzku Slovenska a tým aj zvýšenia bezpečnosti na našich cestách.

Plán predstavoval vypracovanie a prijatie nového zákona o cestnej premávke vrátane zmeny klasifikovania niektorých priestupkov a výrazného zvýšenia pokút najmä za tie priestupky, ktoré sa najviac podpisujú sa počet usmrtených pri dopravných nehodách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vtedy sa písal rok 2007. Pripravil som prehľadovú tabuľku, ako to je a ako by to malo byť v najhoršej verzii, aby sme záväzok splnili.

Počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách na Slovensku
rok počet maximum na splnenie záväzku
1991 614
1992 667
1993 584
1994 633
1995 660
1996 616
1997 788
1998 819
1999 647
2000 628
2001 614
2002 610
2003 645
2004 603
2005 560
2006 579
2007 627
2008 558 519
2009 335* 412
2010 ? 305

*stav k 20.12.2009

graf01.jpg

Pre šarvátky politikov zákon o cestnej premávke neprešiel na prvý krát. Schválený zákon prezident nepodpísal a vrátil ho na opätovné prerokovanie, pričom parlament sa pokúsil prelomiť prezidentovo veto, ale neúspešne. Zákon prešiel až o pol roka, čo malo za následok posunutie začiatku jeho platnosti z 1. októbra 2008 na 1. februára 2009.

Viac sa o histórii vzniku zákona o cestnej premávke dozviete v článku Ako sa zrodil zákon, ktorý má spraviť cesty bezpečnejšie.

Pred obdobím nadobudnutia platnosti zákona o cestnej premávke sa odohrala významná vec.

Ministerstvo vnútra rozhodlo, že policajti ušetrení na hraniciach pre vstup Slovenska do Šengenského priestoru budú preškolení a presunutí do dopravnej polície. Nasledovalo aj ich vybavenie autami a radarmi.

Skryť Vypnúť reklamu

To, čo sa dialo potom, pozná každý vodič. Nasledovali prísne kontroly vo veľmi veľkej hustote. Obrazne povedané, policajti stáli na každom kroku, často aj na zbytočných miestach, ktoré z hľadiska bezpečnosti dopravy neboli významné.

S postupom času však prišli na to, že dôležité sú výsledky v znižovaní počtu usmrtených a nie v objeme vybraných pokút. Preto sa časť polície preorientovala najmä do tých krajov a okresov, kde počet usmrtených neklesal ale stúpal.

Dnes sú známe výsledky k 20.12.2009, ktoré hovoria o 335 usmrtených osôb od začiatku roka, pričom nový zákon platí od 1. februára. Domnievam sa, že do konca roka sa neudeje nejaké hromadné nešťastie typu nehody v Polomke a aj štatistika za posledné dni roka bude priaznivá.

graf02.jpg

Zatiaľ je ešte predčasné hovoriť o výslednej účinnosti nového zákona a nadväzujúcich opatrení, ale vyzerá to veľmi sľubne. Žije teda aj nádej, že sa Slovensku podarí splniť záväzok znížiť na budúci rok počet usmrtených pri dopravných nehodách zo 610 na 305 osôb, prípadne ešte menej.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento cieľ je reálny len za predpokladu, že dopravná polícia nepoľaví vo svojej aktivite a namiesto kontrol na nebezpečných miestach, kde odchytí za deň len niekoľko agresívnych vodičov, nezdegeneruje na vyberanie pokút na takých miestach, ktoré nie sú pre bezpečnosť dopravy rizikové, ale pokuty sa tam dajú vyberať vo veľkom.

Okrem toho odporúčam zmeniť zákon a zaviesť aj v obci povinnosť pre chodcov nosiť aspoň jeden reflexný prvok v prípade, že za tmy idú po vozovke alebo krajnici alebo prechádzajú cez cestu mimo vyznačeného priechodu pre chodcov.

Odporúčam to preto, že sa v poslednom období významne zvýšil počet usmrtených chodcov, pričom scenár nehôd je podobný: vodič prehliadol chodca v tmavom oblečení, ktorý išiel vo vozovke alebo prechádzal mimo priechodu pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Túto situáciu zhoršilo aj posúvanie tabúľ začiatkov a koncov obcí, lebo doteraz mohla byť obec len v zastavanom území a po novom môže byť aj niekoľko kilometrov v poli alebo lese, čo výrazne zvyšuje riziko prehliadnutia chodca bez reflexných prvkov na oblečení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  2. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 18 254
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 888
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 998
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 636
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 639
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 428
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 418
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


3 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


8 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


11 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Marian Baran: Električka číslo štyri
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  6. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  7. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 972
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 10 252
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 800
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 328
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 670
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 081
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 586
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 178
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu