SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Koľko ľudí zomrie v roku 2010 na slovenských cestách?

Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Tento cieľ je reálny, ale len za istých predpokladov.

Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50%. Za základ sa zobral rok 2002, kedy na našich cestách zahynulo 610 osôb.

Prvé roky po prijatí záväzku sa nič nedialo. Teda okrem ešte vyššieho počtu usmrtených pri dopravných nehodách. Ministerstvo vnútra začalo reálne konať až za úradovania Róberta Kaliňáka, ktorý verejnosti oznámil svoj pán na splnenie záväzku Slovenska a tým aj zvýšenia bezpečnosti na našich cestách.

Plán predstavoval vypracovanie a prijatie nového zákona o cestnej premávke vrátane zmeny klasifikovania niektorých priestupkov a výrazného zvýšenia pokút najmä za tie priestupky, ktoré sa najviac podpisujú sa počet usmrtených pri dopravných nehodách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vtedy sa písal rok 2007. Pripravil som prehľadovú tabuľku, ako to je a ako by to malo byť v najhoršej verzii, aby sme záväzok splnili.

Počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách na Slovensku
rok počet maximum na splnenie záväzku
1991 614
1992 667
1993 584
1994 633
1995 660
1996 616
1997 788
1998 819
1999 647
2000 628
2001 614
2002 610
2003 645
2004 603
2005 560
2006 579
2007 627
2008 558 519
2009 335* 412
2010 ? 305

*stav k 20.12.2009

graf01.jpg

Pre šarvátky politikov zákon o cestnej premávke neprešiel na prvý krát. Schválený zákon prezident nepodpísal a vrátil ho na opätovné prerokovanie, pričom parlament sa pokúsil prelomiť prezidentovo veto, ale neúspešne. Zákon prešiel až o pol roka, čo malo za následok posunutie začiatku jeho platnosti z 1. októbra 2008 na 1. februára 2009.

Viac sa o histórii vzniku zákona o cestnej premávke dozviete v článku Ako sa zrodil zákon, ktorý má spraviť cesty bezpečnejšie.

Pred obdobím nadobudnutia platnosti zákona o cestnej premávke sa odohrala významná vec.

Ministerstvo vnútra rozhodlo, že policajti ušetrení na hraniciach pre vstup Slovenska do Šengenského priestoru budú preškolení a presunutí do dopravnej polície. Nasledovalo aj ich vybavenie autami a radarmi.

Skryť Vypnúť reklamu

To, čo sa dialo potom, pozná každý vodič. Nasledovali prísne kontroly vo veľmi veľkej hustote. Obrazne povedané, policajti stáli na každom kroku, často aj na zbytočných miestach, ktoré z hľadiska bezpečnosti dopravy neboli významné.

S postupom času však prišli na to, že dôležité sú výsledky v znižovaní počtu usmrtených a nie v objeme vybraných pokút. Preto sa časť polície preorientovala najmä do tých krajov a okresov, kde počet usmrtených neklesal ale stúpal.

Dnes sú známe výsledky k 20.12.2009, ktoré hovoria o 335 usmrtených osôb od začiatku roka, pričom nový zákon platí od 1. februára. Domnievam sa, že do konca roka sa neudeje nejaké hromadné nešťastie typu nehody v Polomke a aj štatistika za posledné dni roka bude priaznivá.

graf02.jpg

Zatiaľ je ešte predčasné hovoriť o výslednej účinnosti nového zákona a nadväzujúcich opatrení, ale vyzerá to veľmi sľubne. Žije teda aj nádej, že sa Slovensku podarí splniť záväzok znížiť na budúci rok počet usmrtených pri dopravných nehodách zo 610 na 305 osôb, prípadne ešte menej.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento cieľ je reálny len za predpokladu, že dopravná polícia nepoľaví vo svojej aktivite a namiesto kontrol na nebezpečných miestach, kde odchytí za deň len niekoľko agresívnych vodičov, nezdegeneruje na vyberanie pokút na takých miestach, ktoré nie sú pre bezpečnosť dopravy rizikové, ale pokuty sa tam dajú vyberať vo veľkom.

Okrem toho odporúčam zmeniť zákon a zaviesť aj v obci povinnosť pre chodcov nosiť aspoň jeden reflexný prvok v prípade, že za tmy idú po vozovke alebo krajnici alebo prechádzajú cez cestu mimo vyznačeného priechodu pre chodcov.

Odporúčam to preto, že sa v poslednom období významne zvýšil počet usmrtených chodcov, pričom scenár nehôd je podobný: vodič prehliadol chodca v tmavom oblečení, ktorý išiel vo vozovke alebo prechádzal mimo priechodu pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Túto situáciu zhoršilo aj posúvanie tabúľ začiatkov a koncov obcí, lebo doteraz mohla byť obec len v zastavanom území a po novom môže byť aj niekoľko kilometrov v poli alebo lese, čo výrazne zvyšuje riziko prehliadnutia chodca bez reflexných prvkov na oblečení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 723
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 015
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 232
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 550
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 859
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 842
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 990
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 778
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 319
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.