SME

Insignia kombi obetuje kufor imidžu

Najpraktickejšia verzia Auta roku 2009 dáva zabudnúť na nevýraznú Vectru. Vonkajšími rozmermi patrí k najväčším v strednej triede, interiér svojou priestrannosťou ale rekordy neláme.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Konečne to vyšlo. Už dlhšiu dobu sa mi akosi nedarilo dostať sa za volant modelu Insignia, pýšiaceho sa titulom Európske auto roka. Vždy, keď bola príležitosť, mal som niečo iné na robote. Podarilo sa až s príchodom kombi verzie so sľubným názvom Sports Tourer. Dopredu prezradím, že po praktickej stránke ma kombík vôbec nepresvedčil. Napriek tomu Insigniu považujem za veľmi dobre postavené auto, ktoré má veľké šance presadiť sa aj v tak nabitom segmente.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potrebuje veľké kolesá Možno to spôsobuje práve titul, ale vždy keď usadám do oceneného auta, akosi automaticky očakávam, že už po pár kilometroch by som mal z neho padnúť na zadok. Žiaľ, nestalo sa mi to vlani s Fiatom 500 a ani teraz v prípade Insignie, hoci si získala môj rešpekt. Niekoľko drobností mi na nej jednoducho prekáža. Dizajn kupujem bez výčitiek. Z každého uhla pohľadu vyzerá výborne, dynamicky a hlavne vyvoláva emócie, čo sa o Vectre povedať nedalo.

SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnuteľná je najmä luxusná predná časť s mohutnou chrómovou maskou chladiča a LED-kovými mačacími mihalnicami v rohoch predných reflektorov. Celkovo však pôsobí až prehnane mohutne na to, koľko miesta vo vnútri ponúka. Na môj vkus sa inžinieri priveľmi inšpirovali robustnosťou nemeckej prémiovej konkurencie. Veľká karoséria so svalnatými bokmi si potom vyžaduje veľké kolesá. Nami testovaný kus jazdil až na 19-palcových, pričom opticky by zniesol aj väčšie.

Zabudnite na Vectru Viac na emócie dizajnéri vsadili aj v interiéri, aj keď hnedé prevedenie vyvolalo vo mne skôr tie negatívne. K farbe karosérie testovaného auta mi hnedý interiér vôbec nepasoval. Navyše imitácia dreveného obkladu to celé iba zaklincovala. Čierne prevedenie navodzuje oveľa prémiovejšiu atmosféru. Inak z interiéru dýcha pokrok, kvalita a prepracovanosť do najmenších detailov.

SkryťVypnúť reklamu

K farbe karosérie testovaného auta nám hnedý interiér vôbec nepasoval. Navyše imitácia dreveného obkladu to celé iba zaklincovala. Čierne prevedenie navodzuje oveľa prémiovejšiu atmosféru.

Keď sa majitelia poslednej Vectry posadia do Insignie, zažijú generačný šok. V porovnaní s nudnou a sterilnou Vecrou si v Insignii musia pripadať ako v aute z budúcnosti. V kokpite orientovanom na vodiča je všetko nachystané tak, aby sa cítil dôležito a jazdu si užíval. Sedí zapustený v špičkovom, anatomicky tvarovanom sedadle, presne v epicentre všetkých ovládačov. Pred sebou má nádherný volant, po ruke radiacu páku ideálneho tvaru a veľkosti a okolo seba dostatok miesta na dĺžku šírku aj výšku.

SkryťVypnúť reklamu

Z interiéru dýcha pokrok, kvalita a prepracovanosť do najmenších detailov. Keď sa majitelia poslednej Vectry posadia do Insignie, zažijú generačný šok.

Všetky ergonomické hriechy predchodcu boli odstránené. Na páčky pod volantom dočiahnu aj ľudia s krátkymi prstami a smerovka má konečne dôraznejšie aretačné polohy. Tlačidlá sú zdvihnuté vyššie, aby bolo na ne lepšie vidno za každých svetelných podmienok a dostatočne tvarovo odlíšené. Hriech z neho vystúpiť. Ja som však musel, pretože mojou úlohou je vyskúšať aj pohodlie sedenia vzadu. Zvonku veľký, zvnútra... Zo zážitkov na zadných sedadlách by som najviac vyzdvihol akustický a priestorový komfort, aj keď, ako som spomínal už na začiatku, vzhľadom na vonkajšie rozmery som očakával viac. Mondeo, ktoré na dĺžku stráca 78 mm, je k zadným pasažierom veľkorysejšie. Možno si konštruktéri nechali rezervu pre kufor... Bežím sa preto pozrieť do kráľovstva batožiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom na vonkajšie rozmery sme vzadu očakávali viac miesta. Mondeo, ktoré dĺžkou o 78 mm zaostáva za Insigniou, je k zadným pasažierom veľkorysejšie.

Po otvorení piatych dverí však zažívam najväčšie sklamanie. Už to nie je ten pohrebák s neuveriteľne dlhým kufrom, čo je z estetického hľadiska fajn. Z úžitkového už menej. Objem padol za obeť imidžovému zadnému veku, ktoré neviem z akých dôvodov kopíruje rovnako nepraktické Audi Q7. Dovolím si tvrdiť, že zadné dvere s integrovanými svetlami, hrubý nárazník a šikmý sklon vstupného otvoru oberajú kufor aspoň o tretinu objemu. A už vôbec som nepochopil z BMW X6 okopírované nastavenie výšky otvárania zadných dverí, ktoré sa ovláda spínačom vo vodičových dverách. V X6 to má zmysel, pretože je podstatne vyššie a v nízkych podzemných garážach by zadné dvere mohli prísť do kontaktu so stropom alebo inými prekážkami nad parkovacím miestom. Dizajn poráža praktickosť Základný objem narástol v porovnaní s predchodcom o desať litrov (540 l versus 530 l). V praxi je však kvôli nešťastnému sklonu zadných dverí slabšie využiteľný než kufor liftbacku, ktorý má o desať litrov menej. Najviac utrpela celková prepravná kapacita. Zložitá zadná náprava citeľne ukrojila z vnútornej šírky medzi podbehmi a celkový objem sa prepadol z 1850 l na 1530 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základný objem batožinového priestoru narástol v porovnaní s predchodcom o desať litrov. V praxi je ale kvôli nešťastnému sklonu zadných dverí slabšie využiteľný než kufor liftbacku, ktorý má o desať litrov menej (530 l).

Náplasťou na zranenú dušu tradičných „karavanistov“ je aspoň dĺžka úložnej plochy 190 cm, ktorá sa ale nezaobíde bez zlomu po zložení zadných sedadiel. Aby som bol spravodlivý, batožinový priestor má aj niekoľko kladných vlastností. Nízku nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra, praktický systém uchytenia prevážaných predmetov Flex organizer, na jeden dotyk odsúvateľnú roletu a dvojité dno. Dobrý turbodiesel Ak budete rozmýšľať nad kombíkom kvôli kufru, Mondeo alebo Superb kombi vás asi uspokoja viac. Pokiaľ ale viac hľadíte na imidž, Insignia Sports Tourer vás bude vedieť dostatočne reprezentovať. Podvozok využíva najmodernejšie konštrukčné prvky, očakávanú agilitu porovnateľnú s Mondeom však čiastočne potláča pohotovostná hmotnosť začínajúca na 1610 kg. Na ceste je neotrasiteľne stabilná a tuhá, ale niekedy až priveľmi sterilne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chýba jej viac hravosti a prirodzenej komunikatívnosti. Cítiť z nej, že prioritne bola ladená na bezpečné hltanie rýchlych diaľničných kilometrov. Napriek tomu s nerovnosťami našich ciest sa vie so cťou vysporiadať aj na 19-palcových kolesách. Nový naftový dvojliter s výkonom 160 k a krútiacim momentom 350 Nm do bodky spĺňa, čo sa od neho očakáva. Má kultúrne správanie, dobrý ťah a v priemere ho uspokojí sedem litrov na 100 km.

Kupujem-nekupujem

Insigniu rozhodne kupujem, pretože u mňa patrí medzi úzku špičku triedy. Ale ako liftback s čiernym interiérom. Kombík ma svojim kufrom vôbec nepresvedčil. (Michal Karpat)

Technické parametre

motor 2.0 CDTI ECOTEC

zdvihový objem [cm3] 1956

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výkon [kW/k] 118/160

pri otáčkach [1/min] 4000

krútiaci moment [Nm] 350

pri otáčkach [1/min] 1750-2500

maximálna rýchlosť [km/h] 212

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 9,9

nameraná spotreba [l/100 km] 7,0

emisie CO2 [g/km] 157

batožinový priestor [l] 540-1530

cena testovaného modelu od [€] 29.680

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 330
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 375
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 076
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 062
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 203
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 199
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 262
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 582
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 485
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 332
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 941
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 593
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 105
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu