SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Insignia kombi obetuje kufor imidžu

Najpraktickejšia verzia Auta roku 2009 dáva zabudnúť na nevýraznú Vectru. Vonkajšími rozmermi patrí k najväčším v strednej triede, interiér svojou priestrannosťou ale rekordy neláme.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Konečne to vyšlo. Už dlhšiu dobu sa mi akosi nedarilo dostať sa za volant modelu Insignia, pýšiaceho sa titulom Európske auto roka. Vždy, keď bola príležitosť, mal som niečo iné na robote. Podarilo sa až s príchodom kombi verzie so sľubným názvom Sports Tourer. Dopredu prezradím, že po praktickej stránke ma kombík vôbec nepresvedčil. Napriek tomu Insigniu považujem za veľmi dobre postavené auto, ktoré má veľké šance presadiť sa aj v tak nabitom segmente.

Potrebuje veľké kolesá

Možno to spôsobuje práve titul, ale vždy keď usadám do oceneného auta, akosi automaticky očakávam, že už po pár kilometroch by som mal z neho padnúť na zadok. Žiaľ, nestalo sa mi to vlani s Fiatom 500 a ani teraz v prípade Insignie, hoci si získala môj rešpekt. Niekoľko drobností mi na nej jednoducho prekáža. Dizajn kupujem bez výčitiek. Z každého uhla pohľadu vyzerá výborne, dynamicky a hlavne vyvoláva emócie, čo sa o Vectre povedať nedalo.

Neprehliadnuteľná je najmä luxusná predná časť s mohutnou chrómovou maskou chladiča a LED-kovými mačacími mihalnicami v rohoch predných reflektorov. Celkovo však pôsobí až prehnane mohutne na to, koľko miesta vo vnútri ponúka. Na môj vkus sa inžinieri priveľmi inšpirovali robustnosťou nemeckej prémiovej konkurencie. Veľká karoséria so svalnatými bokmi si potom vyžaduje veľké kolesá. Nami testovaný kus jazdil až na 19-palcových, pričom opticky by zniesol aj väčšie.

Zabudnite na Vectru

Viac na emócie dizajnéri vsadili aj v interiéri, aj keď hnedé prevedenie vyvolalo vo mne skôr tie negatívne. K farbe karosérie testovaného auta mi hnedý interiér vôbec nepasoval. Navyše imitácia dreveného obkladu to celé iba zaklincovala. Čierne prevedenie navodzuje oveľa prémiovejšiu atmosféru. Inak z interiéru dýcha pokrok, kvalita a prepracovanosť do najmenších detailov.

51_insignia_male_big.jpg

K farbe karosérie testovaného auta nám hnedý interiér vôbec nepasoval. Navyše imitácia dreveného obkladu to celé iba zaklincovala. Čierne prevedenie navodzuje oveľa prémiovejšiu atmosféru.

Keď sa majitelia poslednej Vectry posadia do Insignie, zažijú generačný šok. V porovnaní s nudnou a sterilnou Vecrou si v Insignii musia pripadať ako v aute z budúcnosti. V kokpite orientovanom na vodiča je všetko nachystané tak, aby sa cítil dôležito a jazdu si užíval. Sedí zapustený v špičkovom, anatomicky tvarovanom sedadle, presne v epicentre všetkých ovládačov. Pred sebou má nádherný volant, po ruke radiacu páku ideálneho tvaru a veľkosti a okolo seba dostatok miesta na dĺžku šírku aj výšku.

53_insignia_male_big.jpg

Z interiéru dýcha pokrok, kvalita a prepracovanosť do najmenších detailov. Keď sa majitelia poslednej Vectry posadia do Insignie, zažijú generačný šok.

Všetky ergonomické hriechy predchodcu boli odstránené. Na páčky pod volantom dočiahnu aj ľudia s krátkymi prstami a smerovka má konečne dôraznejšie aretačné polohy. Tlačidlá sú zdvihnuté vyššie, aby bolo na ne lepšie vidno za každých svetelných podmienok a dostatočne tvarovo odlíšené. Hriech z neho vystúpiť. Ja som však musel, pretože mojou úlohou je vyskúšať aj pohodlie sedenia vzadu.

Zvonku veľký, zvnútra...

Zo zážitkov na zadných sedadlách by som najviac vyzdvihol akustický a priestorový komfort, aj keď, ako som spomínal už na začiatku, vzhľadom na vonkajšie rozmery som očakával viac. Mondeo, ktoré na dĺžku stráca 78 mm, je k zadným pasažierom veľkorysejšie. Možno si konštruktéri nechali rezervu pre kufor... Bežím sa preto pozrieť do kráľovstva batožiny.

54_insignia_male_big.jpg

Vzhľadom na vonkajšie rozmery sme vzadu očakávali viac miesta. Mondeo, ktoré dĺžkou o 78 mm zaostáva za Insigniou, je k zadným pasažierom veľkorysejšie.

Po otvorení piatych dverí však zažívam najväčšie sklamanie. Už to nie je ten pohrebák s neuveriteľne dlhým kufrom, čo je z estetického hľadiska fajn. Z úžitkového už menej. Objem padol za obeť imidžovému zadnému veku, ktoré neviem z akých dôvodov kopíruje rovnako nepraktické Audi Q7. Dovolím si tvrdiť, že zadné dvere s integrovanými svetlami, hrubý nárazník a šikmý sklon vstupného otvoru oberajú kufor aspoň o tretinu objemu. A už vôbec som nepochopil z BMW X6 okopírované nastavenie výšky otvárania zadných dverí, ktoré sa ovláda spínačom vo vodičových dverách. V X6 to má zmysel, pretože je podstatne vyššie a v nízkych podzemných garážach by zadné dvere mohli prísť do kontaktu so stropom alebo inými prekážkami nad parkovacím miestom.

Dizajn poráža praktickosť

Základný objem narástol v porovnaní s predchodcom o desať litrov (540 l versus 530 l). V praxi je však kvôli nešťastnému sklonu zadných dverí slabšie využiteľný než kufor liftbacku, ktorý má o desať litrov menej. Najviac utrpela celková prepravná kapacita. Zložitá zadná náprava citeľne ukrojila z vnútornej šírky medzi podbehmi a celkový objem sa prepadol z 1850 l na 1530 l.

52_insignia_male_big.jpg

Základný objem batožinového priestoru narástol v porovnaní s predchodcom o desať litrov. V praxi je ale kvôli nešťastnému sklonu zadných dverí slabšie využiteľný než kufor liftbacku, ktorý má o desať litrov menej (530 l).

Náplasťou na zranenú dušu tradičných „karavanistov“ je aspoň dĺžka úložnej plochy 190 cm, ktorá sa ale nezaobíde bez zlomu po zložení zadných sedadiel. Aby som bol spravodlivý, batožinový priestor má aj niekoľko kladných vlastností. Nízku nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra, praktický systém uchytenia prevážaných predmetov Flex organizer, na jeden dotyk odsúvateľnú roletu a dvojité dno.

Dobrý turbodiesel

Ak budete rozmýšľať nad kombíkom kvôli kufru, Mondeo alebo Superb kombi vás asi uspokoja viac. Pokiaľ ale viac hľadíte na imidž, Insignia Sports Tourer vás bude vedieť dostatočne reprezentovať. Podvozok využíva najmodernejšie konštrukčné prvky, očakávanú agilitu porovnateľnú s Mondeom však čiastočne potláča pohotovostná hmotnosť začínajúca na 1610 kg. Na ceste je neotrasiteľne stabilná a tuhá, ale niekedy až priveľmi sterilne.

Chýba jej viac hravosti a prirodzenej komunikatívnosti. Cítiť z nej, že prioritne bola ladená na bezpečné hltanie rýchlych diaľničných kilometrov. Napriek tomu s nerovnosťami našich ciest sa vie so cťou vysporiadať aj na 19-palcových kolesách. Nový naftový dvojliter s výkonom 160 k a krútiacim momentom 350 Nm do bodky spĺňa, čo sa od neho očakáva. Má kultúrne správanie, dobrý ťah a v priemere ho uspokojí sedem litrov na 100 km.

Kupujem-nekupujem

Insigniu rozhodne kupujem, pretože u mňa patrí medzi úzku špičku triedy. Ale ako liftback s čiernym interiérom. Kombík ma svojim kufrom vôbec nepresvedčil. (Michal Karpat)
Technické parametre

motor 2.0 CDTI ECOTEC
zdvihový objem [cm3] 1956
výkon [kW/k] 118/160
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 212
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 9,9
nameraná spotreba [l/100 km] 7,0
emisie CO2 [g/km] 157
batožinový priestor [l] 540-1530
cena testovaného modelu od [€] 29.680

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 481
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 352
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 447
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 270
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 301
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 750
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 618
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za Slovensko. Za Rusko. Brat za brata. Za slobodu. Za mier. (Protest strán Smer a Republika pred Prezidentským palácom 20. septembra 2022.)

Rusko vraždí a Ukrajina sa bráni. Stred neexistuje


25. sep

Z určitého uhla pohľadu je to kamikadze misia.


a 1 ďalší 2 h
Filip Mešár na prípravnom kempe Montrealu Canadiens.

Mladý hokejista hovorí aj o svojej budúcnosti.


Miroslava Petrášová 7 h
Ruskí žoldnieri bojovali aj na východe Ukrajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  2. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  3. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  6. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  7. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 205
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 493
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 264
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 354
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 212
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 151
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu