SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Dnes odštartuje legendárny Dakar

Prestížne podujatie sa druhýkrát v histórii uskutoční v Južnej Amerike. Prípravy naň vyrcholili s nástupom roka 2010.

Nové asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ po viac ako desiatich rokoch.Nové asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ po viac ako desiatich rokoch. (Zdroj: dakar.com)

BRATISLAVA. Rely Dakar síce zostáva na juhoamerickom kontinente, ale trať súťaže zaznamenala niekoľko významných zmien. Ako vždy, aj teraz organizátori sľubujú, že nový ročník bude náročný ako žiaden iný. Nie je však dôvod neveriť im. Nevyspytateľné podmienky totiž doplnia upravené technické predpisy pre motocyklistov s cieľom spomaliť favoritov.

V oboch hostiteľských krajinách prebehli búrlivé silvestrovské oslavy. Okrem príchodu nového roka Argentínčania i Chilania oslávili 200. výročie svojej nezávislosti. Aj preto je slávnostné defilé všetkých štartujúcich naplánované už na Nový rok. Argentínsku metropolu opäť ochromili tisíce nadšených fanúšikov. Dnes na súťažiacich čaká iba nemeraný presun. Do boja s časom sa vrhnú o deň neskôr, druhého januára.

Viac kilometrov v Chile

Organizačný tím zhodnotil, že výlet do Južnej Ameriky dopadol nad očakávania dobre. Po prvotnom rozhľadení sa prišiel čas na zmeny. Už začiatkom tohto roka sa predstavitelia Chile vehementne snažili zvýšiť svoj podiel na celkovej trase podujatia. Úspešne. Z harmonogramu vypadli nezaujímavé a priveľmi prašné kilometre vedúce Patagóniou. Namiesto nich si súťažiaci viac „užijú“ púšť Atacama, ktorá sľubuje pieskové duny mimoriadne podobné tým africkým. Strávia tam dlhých päť etáp. Chýbať nebudú ani osvedčené trasy z roka 2009.

Karavána opäť zavíta do niekdajšieho hostiteľského mesta Šesťdňovej motocyklovej súťaže - La Serena i pohoria Sierra Cordoba, známeho milovníkom automobilových súťaží z Rally Argentina.

Veríme, že všetky naplánované testy sa podarí odjazdiť v plánovanej dĺžke a nebude potrebné žiaden z nich krátiť či rušiť. Ak pôjde všetko podľa plánov, kolóna jazdcov a sprievodných tímov sa v cieli objaví 17. januára, po absolvovaní asi 9000 kilometrov (takmer 5000 km tvoria merané testy). Podobne ako štart, aj záver podujatia je situovaný v Buenos Aires.

Nová podoba

Popri zostavovaní harmonogramu mali organizátori ešte jednu dôležitú úlohu. Takmer celý uplynulý rok strávili na cestách, aby svoje podujatie spropagovali a najmä, prilákali na štart nových účastníkov. „Je to stále najťažšia, najnevyspytateľnejšia, najprestížnejšia a zároveň najkrajšia maratónska rely na svete. Chceme, aby ľudia vedeli, že Južná Amerika im dokáže ponúknuť minimálne rovnaké zážitky ako Afrika,“ uviedol na margo turné Ettiene Lavigne, šéf organizačného tímu.

Zároveň uzrel svetlo sveta nový vizuál. Asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ s podobizňou Tuarega a charakteristickým písmom po viac ako desiatich rokoch. Údajne zobrazuje siluetu majestátnych juhoamerických dún. Tuareg i typický štylizovaný nápis Dakar - našťastie - zostali.

Revolúcia

Obrovskú vlnu nevôle vyvolalo zverejnenie nových technických pravidiel pre kategóriu motocyklov. Organizátori sa rozhodli obmedziť zdvihový objem motorov na 450 cm3. Jeden z najúspešnejších tímov v histórii dakarskej rely - KTM - okamžite oznámil, že pripravovaný ročník vypúšťa zo svojho programu. V hre kto z koho však ťahali za kratší koniec práve usporiadatelia. Nemať na štarte slávnych jazdcov zmluvne viazaných na rakúskeho výrobcu si jednoducho nemohli dovoliť. Na druhej strane, snaha aspoň trochu zrovnať výkonnosť najlepších s tými slabšími je dôležitou témou už niekoľko rokov.

Napokon zvíťazilo kompromisné riešenie. Dvadsať najrýchlejších jazdcov z uplynulého ročníka musí jazdiť na motocykloch s objemom do 450 cm3 alebo aj 690 cm3, ich výkon však obmedzí použitie restriktora. Po tomto návrhu KTM zmenila svoje pôvodné rozhodnutie, takže hviezdy veľkosti Marca Comu alebo Cyrila Despresa na štarte nebudú chýbať.

Jakeš chce útočiť, Svitko vidieť cieľ

Štartovou rampou prejde 382 vozidiel - 161 motocyklov, 29 štvorkoliek, 140 automobilov a 52 kamiónov. Slovenské farby majú zastúpenie najmä medzi motocyklistami - Ivan Jakeš by rád skončil do 15. miesta, debutujúci Štefan Svitko chce predovšetkým doraziť do cieľa.

V kategórii kamiónov doplní favorizovanú českú dvojicu Loprais - Holáň slovenský navigátor Jaroslav Miškolci. Osedlajú osvedčenú Tatru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 951
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 193
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 302
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 097
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 763
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 614
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 396
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 660
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 554
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 573
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.