SME

Dnes odštartuje legendárny Dakar

Prestížne podujatie sa druhýkrát v histórii uskutoční v Južnej Amerike. Prípravy naň vyrcholili s nástupom roka 2010.

Nové asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ po viac ako desiatich rokoch.Nové asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ po viac ako desiatich rokoch. (Zdroj: dakar.com)

BRATISLAVA. Rely Dakar síce zostáva na juhoamerickom kontinente, ale trať súťaže zaznamenala niekoľko významných zmien. Ako vždy, aj teraz organizátori sľubujú, že nový ročník bude náročný ako žiaden iný. Nie je však dôvod neveriť im. Nevyspytateľné podmienky totiž doplnia upravené technické predpisy pre motocyklistov s cieľom spomaliť favoritov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V oboch hostiteľských krajinách prebehli búrlivé silvestrovské oslavy. Okrem príchodu nového roka Argentínčania i Chilania oslávili 200. výročie svojej nezávislosti. Aj preto je slávnostné defilé všetkých štartujúcich naplánované už na Nový rok. Argentínsku metropolu opäť ochromili tisíce nadšených fanúšikov. Dnes na súťažiacich čaká iba nemeraný presun. Do boja s časom sa vrhnú o deň neskôr, druhého januára.

SkryťVypnúť reklamu

Viac kilometrov v Chile Organizačný tím zhodnotil, že výlet do Južnej Ameriky dopadol nad očakávania dobre. Po prvotnom rozhľadení sa prišiel čas na zmeny. Už začiatkom tohto roka sa predstavitelia Chile vehementne snažili zvýšiť svoj podiel na celkovej trase podujatia. Úspešne. Z harmonogramu vypadli nezaujímavé a priveľmi prašné kilometre vedúce Patagóniou. Namiesto nich si súťažiaci viac „užijú“ púšť Atacama, ktorá sľubuje pieskové duny mimoriadne podobné tým africkým. Strávia tam dlhých päť etáp. Chýbať nebudú ani osvedčené trasy z roka 2009.

Karavána opäť zavíta do niekdajšieho hostiteľského mesta Šesťdňovej motocyklovej súťaže - La Serena i pohoria Sierra Cordoba, známeho milovníkom automobilových súťaží z Rally Argentina.

SkryťVypnúť reklamu

Veríme, že všetky naplánované testy sa podarí odjazdiť v plánovanej dĺžke a nebude potrebné žiaden z nich krátiť či rušiť. Ak pôjde všetko podľa plánov, kolóna jazdcov a sprievodných tímov sa v cieli objaví 17. januára, po absolvovaní asi 9000 kilometrov (takmer 5000 km tvoria merané testy). Podobne ako štart, aj záver podujatia je situovaný v Buenos Aires.

Nová podoba Popri zostavovaní harmonogramu mali organizátori ešte jednu dôležitú úlohu. Takmer celý uplynulý rok strávili na cestách, aby svoje podujatie spropagovali a najmä, prilákali na štart nových účastníkov. „Je to stále najťažšia, najnevyspytateľnejšia, najprestížnejšia a zároveň najkrajšia maratónska rely na svete. Chceme, aby ľudia vedeli, že Južná Amerika im dokáže ponúknuť minimálne rovnaké zážitky ako Afrika,“ uviedol na margo turné Ettiene Lavigne, šéf organizačného tímu.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň uzrel svetlo sveta nový vizuál. Asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ s podobizňou Tuarega a charakteristickým písmom po viac ako desiatich rokoch. Údajne zobrazuje siluetu majestátnych juhoamerických dún. Tuareg i typický štylizovaný nápis Dakar - našťastie - zostali.

Revolúcia Obrovskú vlnu nevôle vyvolalo zverejnenie nových technických pravidiel pre kategóriu motocyklov. Organizátori sa rozhodli obmedziť zdvihový objem motorov na 450 cm3. Jeden z najúspešnejších tímov v histórii dakarskej rely - KTM - okamžite oznámil, že pripravovaný ročník vypúšťa zo svojho programu. V hre kto z koho však ťahali za kratší koniec práve usporiadatelia. Nemať na štarte slávnych jazdcov zmluvne viazaných na rakúskeho výrobcu si jednoducho nemohli dovoliť. Na druhej strane, snaha aspoň trochu zrovnať výkonnosť najlepších s tými slabšími je dôležitou témou už niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon zvíťazilo kompromisné riešenie. Dvadsať najrýchlejších jazdcov z uplynulého ročníka musí jazdiť na motocykloch s objemom do 450 cm3 alebo aj 690 cm3, ich výkon však obmedzí použitie restriktora. Po tomto návrhu KTM zmenila svoje pôvodné rozhodnutie, takže hviezdy veľkosti Marca Comu alebo Cyrila Despresa na štarte nebudú chýbať.

Jakeš chce útočiť, Svitko vidieť cieľ Štartovou rampou prejde 382 vozidiel - 161 motocyklov, 29 štvorkoliek, 140 automobilov a 52 kamiónov. Slovenské farby majú zastúpenie najmä medzi motocyklistami - Ivan Jakeš by rád skončil do 15. miesta, debutujúci Štefan Svitko chce predovšetkým doraziť do cieľa.

V kategórii kamiónov doplní favorizovanú českú dvojicu Loprais - Holáň slovenský navigátor Jaroslav Miškolci. Osedlajú osvedčenú Tatru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 105
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 551
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 360
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 002
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 832
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu