BRATISLAVA. Rely Dakar síce zostáva na juhoamerickom kontinente, ale trať súťaže zaznamenala niekoľko významných zmien. Ako vždy, aj teraz organizátori sľubujú, že nový ročník bude náročný ako žiaden iný. Nie je však dôvod neveriť im. Nevyspytateľné podmienky totiž doplnia upravené technické predpisy pre motocyklistov s cieľom spomaliť favoritov.
V oboch hostiteľských krajinách prebehli búrlivé silvestrovské oslavy. Okrem príchodu nového roka Argentínčania i Chilania oslávili 200. výročie svojej nezávislosti. Aj preto je slávnostné defilé všetkých štartujúcich naplánované už na Nový rok. Argentínsku metropolu opäť ochromili tisíce nadšených fanúšikov. Dnes na súťažiacich čaká iba nemeraný presun. Do boja s časom sa vrhnú o deň neskôr, druhého januára.
Viac kilometrov v Chile Organizačný tím zhodnotil, že výlet do Južnej Ameriky dopadol nad očakávania dobre. Po prvotnom rozhľadení sa prišiel čas na zmeny. Už začiatkom tohto roka sa predstavitelia Chile vehementne snažili zvýšiť svoj podiel na celkovej trase podujatia. Úspešne. Z harmonogramu vypadli nezaujímavé a priveľmi prašné kilometre vedúce Patagóniou. Namiesto nich si súťažiaci viac „užijú“ púšť Atacama, ktorá sľubuje pieskové duny mimoriadne podobné tým africkým. Strávia tam dlhých päť etáp. Chýbať nebudú ani osvedčené trasy z roka 2009.
Karavána opäť zavíta do niekdajšieho hostiteľského mesta Šesťdňovej motocyklovej súťaže - La Serena i pohoria Sierra Cordoba, známeho milovníkom automobilových súťaží z Rally Argentina.
Veríme, že všetky naplánované testy sa podarí odjazdiť v plánovanej dĺžke a nebude potrebné žiaden z nich krátiť či rušiť. Ak pôjde všetko podľa plánov, kolóna jazdcov a sprievodných tímov sa v cieli objaví 17. januára, po absolvovaní asi 9000 kilometrov (takmer 5000 km tvoria merané testy). Podobne ako štart, aj záver podujatia je situovaný v Buenos Aires.
Nová podoba Popri zostavovaní harmonogramu mali organizátori ešte jednu dôležitú úlohu. Takmer celý uplynulý rok strávili na cestách, aby svoje podujatie spropagovali a najmä, prilákali na štart nových účastníkov. „Je to stále najťažšia, najnevyspytateľnejšia, najprestížnejšia a zároveň najkrajšia maratónska rely na svete. Chceme, aby ľudia vedeli, že Južná Amerika im dokáže ponúknuť minimálne rovnaké zážitky ako Afrika,“ uviedol na margo turné Ettiene Lavigne, šéf organizačného tímu.
Zároveň uzrel svetlo sveta nový vizuál. Asymetrické logo vystriedalo pôvodnú „tabuľku“ s podobizňou Tuarega a charakteristickým písmom po viac ako desiatich rokoch. Údajne zobrazuje siluetu majestátnych juhoamerických dún. Tuareg i typický štylizovaný nápis Dakar - našťastie - zostali.
Revolúcia Obrovskú vlnu nevôle vyvolalo zverejnenie nových technických pravidiel pre kategóriu motocyklov. Organizátori sa rozhodli obmedziť zdvihový objem motorov na 450 cm3. Jeden z najúspešnejších tímov v histórii dakarskej rely - KTM - okamžite oznámil, že pripravovaný ročník vypúšťa zo svojho programu. V hre kto z koho však ťahali za kratší koniec práve usporiadatelia. Nemať na štarte slávnych jazdcov zmluvne viazaných na rakúskeho výrobcu si jednoducho nemohli dovoliť. Na druhej strane, snaha aspoň trochu zrovnať výkonnosť najlepších s tými slabšími je dôležitou témou už niekoľko rokov.
Napokon zvíťazilo kompromisné riešenie. Dvadsať najrýchlejších jazdcov z uplynulého ročníka musí jazdiť na motocykloch s objemom do 450 cm3 alebo aj 690 cm3, ich výkon však obmedzí použitie restriktora. Po tomto návrhu KTM zmenila svoje pôvodné rozhodnutie, takže hviezdy veľkosti Marca Comu alebo Cyrila Despresa na štarte nebudú chýbať.
Jakeš chce útočiť, Svitko vidieť cieľ Štartovou rampou prejde 382 vozidiel - 161 motocyklov, 29 štvorkoliek, 140 automobilov a 52 kamiónov. Slovenské farby majú zastúpenie najmä medzi motocyklistami - Ivan Jakeš by rád skončil do 15. miesta, debutujúci Štefan Svitko chce predovšetkým doraziť do cieľa.
V kategórii kamiónov doplní favorizovanú českú dvojicu Loprais - Holáň slovenský navigátor Jaroslav Miškolci. Osedlajú osvedčenú Tatru.