SME
reklama

Česi spustili mýto s pompou. My potichu

Či najdrahší systém, ktorý vláda kedy obstarávala, funguje dobre, oznámi verejnosti až o pár dní.

BRATISLAVA. Včerajšok bol štartom ostrej prevádzky elektronického výberu mýta. Nik z predstaviteľov štátu však verejnosti neoznámil, ako systém za 852 miliónov eur funguje. Napriek tomu, že zasvätení bránili výber najdrahšej ponuky jej vysokou kvalitou.

Pred pár rokmi, keď sa mýto spúšťalo v Česku, verejnosť sledovala na televíznych obrazovkách, ako autá prechádzajú popod mýtne brány a ako pribúda peňazí z mýta do rozpočtu.

„Minister dopravy systém dostatočne predstavil v minulých dňoch. Samotný 1. január 2010 je dátumom jeho technického štartu a z nášho hľadiska hodnotenie po určitom čase bude zaujímavejšie ako nejaké demonštratívne spustenie,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Pochváliť sa zatiaľ nechcela ani Národná diaľničná spoločnosť. Plánuje tak urobiť začiatkom januára.

Prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll – odmietla pustiť ; novinárov do dátového centra, aby sa na vlastné oči presvedčili o funkčnosti systému. Pracuje sa tam s osobnými údajmi dopravcov. Pre niektoré televízie SkyToll vo vlastných priestoroch vyhlásil, že systém bol spustený a funguje. Hovorkyňa firmy Lenka Lendacká uistila o funkčnosti systému aj denník Sme.

Žeby na to veľkomožní nemali odvahu? Komentuje Ivan Štulajter.

Jazdilo sa málo

Podľa jej slov bolo včera do mýta registrovaných zhruba 60–tisíc áut. Po našich cestách ich včera jazdilo zhruba 600. Keďže je sviatok, jazdiť môžu iba kamióny so živým nákladom alebo nákladom rýchlo podliehajúcim skaze. Šestnásť z nich nahlásilo poruchu palubnej jednotky – prístroja na meranie prejdenej vzdialenosti.

Mýtny systém je pod drobnohľadom dopravcov. Združenie cestných dopravcov Česmad ho chce sledovať prostredníctvom distribučných miest, na ktorých registruje nových platcov mýta. Zatiaľ podľa generálneho tajomníka združenia žiadne problémy nehlásili. Pravda sa však ukáže v najbližších dňoch, keď kamiónov na cestách pribudne.

s.jpg

Kliknite pre zväčšenie infografu.

Dopravcovia hlásia, že niektorým sa stále nepodarilo získať takzvané palubné jednotky, a to napriek tomu, že si ich včas objednali. Erik Dóczi, riaditeľ mýtnej polície, ktorá sleduje, či šoféri nepodvádzajú, upozornil dopravcov, že budú musieť aj v takomto prípade zaplatiť pokutu. Pre SME to povedala Jana Sarvašová z dopravnej firmy Sajma.

Dopravcovia si môžu vybrať. Buď zostanú s nákladiakmi doma a zaplatia zákazníkovi penále za nedodržané lehoty dodania tovaru, alebo pôjdu na cestu a zaplatia mýtnej polícii pokutu od 1695 do 16–tisíc eur.

Policajtov bolo pomenej

Na 70­kilometrovom úseku medzi Banskou Bystricou a Novou Baňou, ktorý sme včera prešli niekoľkokrát, sme počas piatich hodín nevideli ani jednu hliadku mýtnej polície. Zavedenie mýtneho pripomínali len zákazové dopravné značky s nápisom stop polícia na výpadovke rýchlostnej komunikácie zo Zvolena pod Pustým hradom smerom na Žiar nad Hronom. Značky však boli celý čas otočené smerom od cesty, aj odstavné parkovisko bolo prázdne.

((vid2))

Na cestách bolo včera viac autobusov než kamiónov. Autobusový prepravca Eurobus Košice prešiel na mýto bez väčších problémov. „Len čo som minul tabuľu s označením Košice, palubná jednotka zapípala,“ delí sa o prvú skúsenosť s mýtom vodič Martin Seman.

Vodič Jaroslav Matej na Nový rok viezol cestujúcich z Košíc do Prešova a späť. Aj v jeho vozidle palubná jednotka vydala hneď za Košicami signál. Na niekoľkokilometrovom úseku do neďalekého Budimíra však zapípala niekoľkokrát. „Neviem, či to má tak byť. Nedostali sme žiadne školenie či manuál.“

Mýto šokovalo a rozzúrilo Košičanov

Jedni kritizujú ministerstvo, druhí manažment dopravného podniku, tretí oboch.

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice pripravil pre zamestnancov U. S. Steel a obyvateľov mestských častí Šaca, Poľov, Pereš a Ludvíkov dvor šokujúce novoročné prekvapenie. Od silvestrovskej polnoci prestali z Košíc premávať pravidelné autobusové spoje mestskej hromadnej dopravy.

Vedenie dopravného podniku v posledný deň minulého roka, pár hodín pred spustením mýtneho systému rozhodlo, že na spoplatnenom úseku budú jazdiť len električky. Pre cestujúcich v meste to znamená, že do odvolania budú musieť prestupovať z jedného dopravného prostriedku do druhého.

Starostka: O ničom neviem

Starostka mestskej časti Košice – Poľov Mária Birošová sa Jóbovu zvesť dozvedela až včera od nás. „Nik nás na zmenu neupozornil! Čo sa tu deje, to je vrchol. Mesto a dopravný podnik mali dávno pred spustením mýta zabojovať, aby nebol spoplatnený aj úsek cesty, ktorý spája jednotlivé mestské časti. Veď sme súčasťou mesta. Myslím si, že zlyhal celý manažment.“

((vid))

Peter Kvetko z Poľova si nemyslí, že na vine je len dopravný podnik. „Celý systém bol šitý horúcou ihlou. A teraz tu s nami cvičia.“

Prestupovať z autobusov do električiek museli aj zamestnanci U. S. Steel, ktorí včera išli do popoludňajšej smeny. „Dopravný podnik to mal s ministerstvom riešiť, už keď sa stavala mýtna brána, a nie 1. januára 2010. Mýtny systém? Niekto na tom veľmi dobre zarobil. Niekto zarobil na výstavbe mýtnych brán, niekto na predaji jednotiek, ide tu len o peniaze, nie o ľudí. Dalo sa to riešiť lacnejšie a jednoduchšie,“ hodnotí chaos okolo mýta v Košiciach Miroslav Topoli.

Dopraváci: Chaos sme nespôsobili my

Včera neplánovane povolali do služieb dispečerov, vodičov autobusov, ktorí zabezpečovali kyvadlovú dopravu v mestských častiach, i električiek – tí posilňovali spoje do U. S. Steel. „Sľúbili nám stopercentné príplatky. Inak by som neprišiel. Nový rok si viem predstaviť aj inak ako v práci,“ vraví jeden z nich.

Podľa generálneho riaditeľa Dopravného podniku mesta Košice Michala Tkáča problémy spôsobili registračné karty OMV, oneskorené uverejnenie a nejednoznačný výklad novely vyhlášky ministerstva dopravy. Obmedzenia by podľa neho mali trvať len do zajtrajška.

Mýto podľa neho postihlo mestskú dopravu v Košiciach najviac zo všetkých slovenských miest. V prípade košického dopravného podniku sa zavedenie mýta vzťahuje na približne polovicu liniek. Palubné jednotky je potrebné namontovať do 219 vozidiel. Predbežné náklady, ktoré súvisia so zavedením mýta, vyčíslil na 165,5­tisíc eur.

Riaditeľ Mýtnej polície Erik Dóci tvrdí opak. Zákon o mýte platí od roku 2007, vyhláška od 1. novembra tohto roku: „Myslím, že každý mal dosť času na prípravu.“

Mikuláš Jesenský
Chronológia
  • September 2007 – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila súťaž o prevádzkovateľa mýta.
  • Máj 2008 – NDS vyradila troch uchádzačov (Slovakpass - 630 mil. eur, Kapsch - 750 mil. eur a ToSy.sk - 651 mil. eur). Zostalo francúzsko-slovenské konzorcium SanToll/Ibertax s najvyššou ponukou - 852 mil. eur. Ibertax je neznáma ak〜ciovka. Mýto je od začiatku spájané so skupinou J&T.
  • Máj 2008 – vyradení sa začali sťažovať na Úrade pre verejné obstarávanie. Neúspešne. Na súd smerovali žaloby.
  • Október 2008 – vláda zmenila zákon o verejnom obstarávaní. Neustále námietky vraj brzdia mýto. Podávanie ďalších námietok je nemožné.
  • December 2008 – Na tender sa pýta Európska komisia (EK).
  • Január 2009 - NDS uzavrela zmluvu s víťazom tendra. Odmieta ju však zverejniť. Dôkazov o prepojení na J&T pribúda. Ibertax vlastnia dve cyperské firmy. Ich riaditeľka v roku 2007 splnomocnila manažérov z J&T na správu firmy. Podľa J&T to nebolo aktuálne už pred tendrom. Predseda predstavenstva Ibertaxu Peter Bezák pracuje vo firme Towercom. O jej prepojení s J&T hovoril bývalý šéf Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj. V zozname subdodávateľov mýta je viacero firiem spájaných s J&T.
  • Marec 2009 – zmluvu na mýto pod tlakom médií zverejnili.
  • Apríl 2009 – J&T sa zapája do financovania mýta.
  • Máj 2009 – EK koná vo veci mýta. Má pochybnosti, či NDS neprotežovala SanToll/Ibertax.
  • September 2009 – J&T preberá 10 percent v Ibertaxe.
  • Október 2009 – firma Logica vyhrala súťaž o nezávislého kontrolóra výberu mýta. Jediná sa prihlásila a podľa odborníkov nik iný kritériám súťaže nemohol vyhovieť. Zástupca Logicy sedel v komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri. Firma je v zozname subdodávateľov pre mýtny tender.
  • November 2009 – objavujú sa nové mýtne poplatky pre dopravné firmy.
  • December 2009 – vláda znížila mýtne sadzby pre autobusy. Dopravcovia sa bránia mýtu, o detailoch sa dozvedeli neskoro, chystajú protest.
  • 1.január 2010 – mýto sa s meškaním spúšťa.
dak, vfo
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 798
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 376
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 341
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 905
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 603
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 222
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 448
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 377
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 319
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu